[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem

Eftersom Jine vägrar säga det så kan jag göra det - PPS är inte hållbart för en pool i nuläget utan att man tar ganska stora avgifter. Anledningen till detta är att det finns folk som tycker det är roligt att endast skicka in shares som inte löser ett block, vilket gör att de får betalt men poolen löser inga block. Det var detta som hände swepool för ett tag sedan, och vi blev tvugna att byta till proportional istället.

Jag har funderat på att skapa en pool som kräver signerad minerprogramvara (ej öppen källkod) så att folk inte kan ändra på detta, men jag är inte säker på att så många vill köra sådana program på sin dator och därför förkastat det. Tycho som driver deepbit påstår att ca 7% av alla shares som skickas in misstänks vara filtrerade från lösande shares på deepbit.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Betalade du för invalid shares också Eriik? Isåfall är det ju svaret på ditt problem.
PPS är bara bra för en sak, om poolens ägare vill ta ut en kaka utan att nån klagar.

EDIT:
Och så vitt jag vet har klienten _INGEN_ aning om vilka shares som löser ett block eller inte.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Känns som att du inte har fattat det här med att ta det lugnt med marknadsföring av din egna pool.

Skrivet av Jine:

Blow:
Sen rekommenderar jag dock att hålla dig ifrån Deepbit.
Detta då dom tar avgifter (3-7% tror jag) så din ersättning minskar.

Kika på http://www.bitcoins.lc istället 0% avgift men inte PPS.
I längden resulterar det i mer pengar än deepbit, det kan jag garantera.

Skrivet av Jine:

Varför PPS är då frågan? Det finns egentligen inte några vettiga argument till det.
...
Jag hoppas att du tänker om och ansluter dig till oss, det hade varit roligt. Speciellt med tanke på din signatur etc, kul att du engagerar dig - tror du kan göra mycket nytta och hjälpa oss gällande andra saker, minst sagt!

*zap pga paragraf 9*

/ Jim

Skrivet av Jine:

Betalade du för invalid shares också Eriik? Isåfall är det ju svaret på ditt problem.
PPS är bara bra för en sak, om poolens ägare vill ta ut en kaka utan att nån klagar.

....

Få ut en del av kakan? Vad jag förstått har Erik framförallt gått back på sin sajt?

Sluta smutskasta andra pooler och försöka få din pool att låta fläckfri?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Senast jag pratade med Eriik så hade han runt 300 BTC.
Detta var när poolen var nedstängd "tills vidare" pga. attacker.

Var absolut inte tanken att smutskasta nån dock, jag tycker Swepool borde införa PPS igen så folk håller sig ifrån Deepbit.
Jag tror du missuppfattade det jag skrev dock - om han betalade för invalid shares är det klart att det går att utnyttja - om man istället väljer att inte betala för invalid shares kan folk skicka in hur många felaktiga som helst, så är problemet "ur vägen".

/ Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Kan det kallas marknadsföring om pool-skaparen, t ex Eriik eller Jine, inte tjänar något på det? Menar inte att vara kaxig eller något, jag bara undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O.o

Permalänk

När börjar bredbandet att flaskhalsa? Funkar det med 8 mbit/s om man minar i 1600 mhash/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

När börjar bredbandet att flaskhalsa? Funkar det med 8 mbit/s om man minar i 1600 mhash/s?

Vi nyttjar ungefär 2-3mbit konstant trafik för 1300 workers+ med en total hastighet av runt 315Ghash/s.
Detta inkluderar dock sajten

Tror det svarar på din fråga
En snabb anslutning är att föredra dock (i form av låga svarstider) då det kan motverka uppkomsten av stale-shares.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Till alla aktiva i Bitcoin-tråden

Den senaste tiden har tråden i fråga blivit allt svårare att övervaka och moderera. Det stora problemet är inlägg som bryter mot §9 i SweClockers regler, alltså marknadsföring. Det handlar framför allt om diskussioner runt "pooler" där vissa användare tjänar pengar, men även om ren försäljning av hårdvara som grafikkort.

Tills redaktionen tillsammans med moderatorkåren diskuterat fram en bra lösning ber vi alla aktiva tänka extra noga på §9 i SweClockers regler. Vi tar givetvis gärna emot förslag på hur ni medlemmar vill se en Bitcoin-tråd upplagd, observera dock att en separat forumdel inte är aktuell i dagsläget.

Men då kan vi lika väl sluta diskutera AMD vs intel mm? Det är väll typ samma som swepool vs bitcoins.lc?

Båda är olika på många sätt förutom att amd och intel tjänar pengar på sin verksamhet.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Skrivet av Jine:

Vi nyttjar ungefär 2-3mbit konstant trafik för 1300 workers+ med en total hastighet av runt 315Ghash/s.
Detta inkluderar dock sajten

Tror det svarar på din fråga
En snabb anslutning är att föredra dock (i form av låga svarstider) då det kan motverka uppkomsten av stale-shares.

Haha oj ;D tackar för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jine:

Betalade du för invalid shares också Eriik? Isåfall är det ju svaret på ditt problem.

Nej, jag betalade (eller betalar) såklart inte för invalid shares. Gör du det?

Skrivet av Jine:

PPS är bara bra för en sak, om poolens ägare vill ta ut en kaka utan att nån klagar.

Hur vet dina användare att du inte "snor" block från dem ibland?

Skrivet av Jine:

EDIT:
Och så vitt jag vet har klienten _INGEN_ aning om vilka shares som löser ett block eller inte.

Såvitt jag vet, har du fel. Vilka shares som löser ett block behöver man knappast vara raketforskare för att lista ut. En enkel if-sats är allt som behövs.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

En sak jag inte riktigt förstått än: Jobbas det på flera block samtidigt i en pool (i mitt fall bitcoins.lc) eller går all kraft från poolens workers till ett och samma block? Och är difficulty'n det antal shares som i medel behövs för att ett block ska lösas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Någon som minar på deepbit som kan berätta vad det kostar och vad man får ut på ett av de vanligare grafikkorten.
Tänker då på deras pps variant

Får ut ungefär 0,3 btc på 2 st 460 och ett 5670 per dygn.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Många fraser jag inte förstår här märker jag
Jag hade tänkt ge detta en chans. Tror jag förstår grund principen iaf. Men nu till en kanske annorlunda fråga, räknas pengarna man tjänar på detta som en form av inkomst? Något som måste skattas/redovisas?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Får ut ungefär 0,3 btc på 2 st 460 och ett 5670 per dygn.

Vad får du för mhash/s?`Kör du Prop eller PPS?

EDIT: Enl. mina beräkningar ligger du på ca 200mhash/s och får ut 0,3BC / dag på det? Det är SJUKT bra betalt med dagens svårighetsgrad. Hur många dagar har du fått 0,3 BC/ dag?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Många fraser jag inte förstår här märker jag
Jag hade tänkt ge detta en chans. Tror jag förstår grund principen iaf. Men nu till en kanske annorlunda fråga, räknas pengarna man tjänar på detta som en form av inkomst? Något som måste skattas/redovisas?

Som jag förstått det anses inkomster upp till 30k/år som hobbyverksamhet, och beskattas inte. Överstiger inkomsten detta så bör man skaffa en F-skattsedel. Jag antar att det räknas som valutahandel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hur vet man att ett block är uträknat ? Min worker har stått på i nästan 24 timmar nu ?

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Wow. Datorn har stårr på hela dagen, och jag har fått ihop 0.1 btc... Den här gången har svårighetsökningen verkligen märkts...

Ja, visst blev det en vansinnig svårighetsökning!? Denna (men även den lilla prisdippen sen igår) köttade ner min projected income från typ 50 spänn om dan till 30. Och allt detta på första dan jag börjar mine:a på riktigt med mitt nyinköpta HD6870! Suurt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Som jag förstått det anses inkomster upp till 30k/år som hobbyverksamhet, och beskattas inte. Överstiger inkomsten detta så bör man skaffa en F-skattsedel. Jag antar att det räknas som valutahandel.

Okej, tack för ditt svar. Ska försöka ta reda på mer om detta

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ja jävlar! kom hem från jobbet idag och mina två 6990 ovh mitt 6870 hade värmt upp lägeheten till 30+ grader.MMM behagligt.

Är det någon annan som har haft problem med att få alla kärnor att identifieras i gui miner under win 7 x64.
Ligger nu på 1400 mH/s men hade gärna fått den sista kärnans 300+
Just nu rullar 3 av fyra kärnor av 6990 korten.

Permalänk
Medlem

Deepbit har följande avgifter:

10% pps
3% prop

@Jine
vad får ni ut av att driva eran pool? Snabbare lösta block för stabilitet eller är det något ytterligare?

Edit: citerade fel, mobilskärm ftl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Ja jävlar! kom hem från jobbet idag och mina två 6990 ovh mitt 6870 hade värmt upp lägeheten till 30+ grader.MMM behagligt.

Är det någon annan som har haft problem med att få alla kärnor att identifieras i gui miner under win 7 x64.
Ligger nu på 1400 mH/s men hade gärna fått den sista kärnans 300+
Just nu rullar 3 av fyra kärnor av 6990 korten.

Testa Phoenix GUI klienten istället..

http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=10264.240

P.S Enda andra PPS Poolen har nu uppgraderat till att skicka <0.1BTC minst en gång varje timma.. aka 24 ggr per dygn.. får du en automatisk payout.

http://www.continuumpool.com/

Forum http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=8660.180

Stats http://continuumpoolrpc.appspot.com/<MinerAddress>

[edit] använt den själv nu flitigt i 2 dagar med väldigt goda resultat ^_^

missa och säga den tar bra 5% fee aka
Current pay-per-share rate: 0.0000541647 BTC
den betalar ut alla micro-ören med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bytte över med ett av mina kort till Continuumpool för att checka hur det funkar. Blir nog att jag sätter över alla om det fungerar bra.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoulGrym:

P.S Enda andra PPS Poolen har nu uppgraderat till att skicka <0.1BTC minst en gång varje timma.. aka 24 ggr per dygn.. får du en automatisk payout.

http://www.continuumpool.com/

Vad menar du? ;p Förstod inte riktigt

Permalänk
Medlem

Finns bara 2st PPS pooler.. eller ja en 3:e är på g.. med ett nyt PPSMAX system.. i alla fall.. jag menar att du minar tills du har minst 0.1BTC sedan varje jämn timma så gör poolen en check på konton och skickar din betalning om du har över 0.1BTC

Läs annars forumet.. jag är sjuk och trötter nu.. *god natt*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan någon säga mig varför man skulle vilja köra PPS?

Enligt mina beräkningar så får man ut mindre BTC/timme om man kör PPS?

Jag tog nämligen raten PPS och gångade med mina shares, då var resultatet lägre än vad jag fått på proportionell?

Permalänk
Skrivet av partynikko:

Kan någon säga mig varför man skulle vilja köra PPS?

Enligt mina beräkningar så får man ut mindre BTC/timme om man kör PPS?

Jag tog nämligen raten PPS och gångade med mina shares, då var resultatet lägre än vad jag fått på proportionell?

Hear hear

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D | MSI Z87 MPOWER ATX | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | Corsair Hydro H60 (v2) | Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE PRO | XFX Pro Series 750W 80+ Bronze | 3x Fractal Design 140mm Silent Series R2 | DVD±RW Samsung 24X DL Svart, Bulk | Synology DiskStation DS213j | Acer Aspire Laptop | LG 42LA667V

Permalänk
Medlem

Varför tar vissa block jätte lång tid att lösa och andra skit snabbt?

# Solved block Valid Shares Total Shares Finished Duration 34 130335 5298 5828 12 Jun 20:30:48 2m 41s 33 130332 889196 904586 12 Jun 20:28:07 6h 10m

Borde inte "svårighetsgraden" öka hela tiden ?
Eller är det mer som en hög av "klossar" så tas en i mängden och förhoppnings vis så är det en vanlig lego kloss iställe för technic lego

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekzzor:

Varför tar vissa block jätte lång tid att lösa och andra skit snabba?

# Solved block Valid Shares Total Shares Finished Duration 34 130335 5298 5828 12 Jun 20:30:48 2m 41s 33 130332 889196 904586 12 Jun 20:28:07 6h 10m

Borde inte "svårighetsgraden" öka hela tiden ?
Eller är det mer som en hög av "klossar" så tas en i mängden och förhoppnings vis så är det en vanlig lego kloss iställe för technic lego

Därför att svårighetsgraden bara talar om sannolikheten att lösa ett block. Dvs att det i snitt kommer ta den nuvarande svårighetsgradens antal shares för att lösa ett block i genomsnitt. Men det kan både gå extremt snabbare och extremt långsammare.
Svårighetsgraden justeras när 2016 block har lösts, och den försöker kompenserad så att varje block tar 10 min att lösa. Detta brukar ske med 2 veckors intervaller.

Permalänk
Medlem

så nu med denna svårighetsgrad

Current difficulty 876954.49351354

Kommer ta runt 876 954 +/- shares ?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Ja i genomsnitt