Bildskärmen blir svart och datorn piper vid omstart (5850)

Permalänk
Medlem

Bildskärmen blir svart och datorn piper vid omstart (5850)

Har stött på ett irriterande problem. Ibland blir skärmen svart och omstart hjälper inte. Det kan hända när datorn varit igång 15 timmar eller bara 5 minuter. Har haft detta problem en gång om dagen i ungefär en vecka nu, grafikkortet har jag använt över ett år.
Vid omstart hörs först ett långt pipljud följt av ett eller två kortare. Detta betyder tydligen att det är problem med grafikkortet. Efter ett antal (minst 10) omstarter brukar bilden komma tillbaka och sedan fungerar allt resten av dagen.
Kortet är oklockat och svalt.

Några tips?

Permalänk

Har du testat att återställa till standardklock? Du har klockat ganska mycket och ditt nätagg på 400W kanske får det lite tungt med ett 5850 också...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Jag kör processorn i 4 GHz och har haft det så över ett år nu. Kan det vara nätagget som börjar bli dåligt? Haft det i 6-7 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Har du testat att återställa till standardklock? Du har klockat ganska mycket och ditt nätagg på 400W kanske får det lite tungt med ett 5850 också...

Jag håller med dig. Men jag tycker det låter ganska mycket som om det skulle vara Grafikkortet som spökar är det också överklockat ? Men med tanke på överklockningen på processorn. Hur mår ditt moderkort kan ju faktist vara det som har börjat spöka pga överhettning.

Permalänk

ojojoj, du behöver MINST 500w för ett 5850.
jag misstänker att eftersom det är nu efter 1 år som det händer så verkar det till 99% på att detta beror på nätagget som åldrats.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av psp123:

Jag kör processorn i 4 GHz och har haft det så över ett år nu. Kan det vara nätagget som börjar bli dåligt? Haft det i 6-7 år nu.

alvar? det e ett GAMMALT nätagg. du MÅSTE köpa ett nytt. allt visar på att det är nätaggets fel.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Jag kör processorn i 4 GHz och har haft det så över ett år nu. Kan det vara nätagget som börjar bli dåligt? Haft det i 6-7 år nu.

Visst kan det vara så nätagg åldras ju, annars så ska ju ditt agg hållt väldigt bra kvallitet. Jag skulle dock testat med annan GPU och PSU om det kan ordnas via polare eller om du har att tillgå själv.

Skrivet av Itchy Trojan:

alvar? det e ett GAMMALT nätagg. du MÅSTE köpa ett nytt. allt visar på att det är nätaggets fel.

Nej inte riktigt även om det är en trolig orsak! Hans rigg borde inte kräva så mycket effekt då sweclockers hela testrigg med 5850 i CF drog 420W.
http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

ojojoj, du behöver MINST 500w för ett 5850.
jag misstänker att eftersom det är nu efter 1 år som det händer så verkar det till 99% på att detta beror på nätagget som åldrats.

Skrivet av Itchy Trojan:

alvar? det e ett GAMMALT nätagg. du MÅSTE köpa ett nytt. allt visar på att det är nätaggets fel.

Ursäkta men , LOL , det kan vara fel på PSU'n men det måste inte vara det och effekt rekommendetionen kan man ta med en nypa salt om man har ett någorlunda bra nätagg.

Ett 5850 drar från vägg i ett lätt OC system 323W när man kör Furmark enligt SweC's eget test.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jag får prova med ett annat nätagg och se om det försvinner. Tack för svaren!

Edit:
Nu har jag använt ett annat nätagg sedan i fredags och inte haft några problem alls! Så man kan anta att det gamla var slut. Det höll ändå länge måste jag säga.