Vad har ni sweclockare för datorhögtalare?

Permalänk

Vad har ni sweclockare för datorhögtalare?

Vad har ni för datorhögtalare?

Hur har ni det inkopplat?

Låter det bra? Vad tycker ni om era system?

Vet inte om det finns någon liknande tråd, men det vara kul att få tips om datorhögtalare

< <-------------------------------------------------------------------> >

Jag kan väl börja.

Jag har ett par Audioengine 2, inkopplade till ett Asus Xonar DX ljudkort, låter ruskigt bra (nästan så man inte tror det ) Har bra position på dom och har ställt dom på böcker (så att diskanterna är i öronhöjd), och ett litet mjukare material för att "stabilisera" basen lite och göra dom mindre muddiga Använder ingen EQ, låter perfekt som det är enligt min mening

Nu är det bara för er att fortsätta
Går bra med hörlurar också

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Kör med -90 tals förstärkare av märket Onkyo och 2 st -90 tals golvhögtalare från Sonab. Ingen aning om de är bra märke men dem funkar fin fint för mina ända mål Men sitter mest med min hörlurar märke Gamecon Plantronics xD

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Nåt Hitachi 2.0 system med en subwoofer som inte hör till Hitachi systemet, som sedan är inkopplat med en sån här kabel:http://img1.dustin.eu/image/669675 till moderkortet.
Ska snart uppgradera datorn lite och skaffa Asus Xonar Essence.
Sen ett par hörlurar från AKG.

Permalänk

Jag gillar ej högtalare. Föredrar hörlurar!
Kör med ett par Ultrasone Edition 8 Limited via en NuForce uDac2.
Skall skaffa mig en vettig förstärkare när jag har råd. Har inte ekonomin just nu, så detta får duga för stunden.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215061
Creative Inspire T10.

Låter faktiskt hyfsat sätt till det pris man betalar.
Vill jag finlira så gör jag det via recievern och hemmabion.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Till Huvuddatorn gamla goa Altec Lansing ADA885 4+1, 10 år gammla men fortfarande bäst i klassen.
Till andradatorn ett par enkla BOSE COMPANION 2.0
Övrigt: Edifier e3350 2.1, Creative Inspire T6060 5.1
Hörlurar: SteelSeries Siberia v2 Orange, Creative Labs HS-1000 Fatal1ty
Till Hembion: Yamaha RX-V565B 7x90w, Sub: Yamaha YST-SW315B 250w, Sida Fram: Yamaha NS-777 250w, Sida Mitten: Yamaha NS-333 150w, Mitten Fram: Sonab CC-101 100w, Sido Bak: Sonab CS-101 100w
Allt på inbyggda ljutkort Typ SB X-Fi....funkar bra.
Allt låter bra till det det ska vara till, varken mer eller mindre.

Edit: Nyinköpt i går Ljudkort: ASUS Xonar Xense inklusive Lurar: Sennheiser PC 350 Xense
Fick lite insperation när jag läste denna tråd

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Yamaha Piano Craft RX-E400 med 2st. NX-E400 normal 60W/max 110W bokhyllehögtalare och en YST-SW315 250W sub.
Kanske inte audiofilklass direkt, men det låter faktiskt riktigt bra i mitt rum (ca 3,5m*4,5m).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Kör med lurar.
Denon AH-D1001 tillsammans med M-audio 2496 PCI-ljudkort och ProJect HeadBox SE II,funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Högtalare = harman/kardon Sound Sticks III
Gaming Headset = Sennheiser PC-333D G4ME1 [Analog / USB(inbyggd ljudkort&Dolby)]

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Kör med ett 5.1 system från JVC, dock nu när jag flyttat körs det som 2.1 eftersom det är svårt att placera de bakre högtalarna(trots att de går att köra trådlöst). Är väll ca 5 år gammalt men fungerar fortfarande riktigt bra, finns dock bara en optisk ingång så en manuell optisk switch har jag inhandlat för att lösa problemet.

Fungerar också bra mycket bättre som förstärkare till mitt headset jämfört med moderkortets integrerade Realtek kort.

Dock kanske det inte är något typiskt datorljudsystem, utan det är ju mera tänkt till TV/film, men eftersom jag fick det gratis av min pappa så kör jag helst med det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Optiskt till en Harman Kardon HK3490.
Högtalarna har jag byggt själv efter ritning från planet10-hifi. Elementen är CSS EL70 4" fullrange och det låter gudomligt bra.
Har även en XTZ 99 w8.16 men den har inte använts senaste året för jag får den inte att integrera speciellt bra.

Sedan har jag ett par AKG K271 MKII som drivs av Asus Xonar STX.

På högtalarfronten är det uppgradering på gång. Mina EL70 blir kvar men lådan byts eventuellt ut samt att någon/några basar tillkommer också. Det finns fysiska gränser för vad ett 4" element klarar av trots allt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Et par studiomonitorer, Yamaha HS80M på stativ, koblet til en rimelig USB DAC med XLR kabler.

Jeg gjorde en liten EQ justering for å gjøre lyden mindre flat. Hodetelefonene er koblet til pc'en og må bruke det interne lydkortet. Det er det interne lydkortet som er satt som default device, slik at kun Foobar2k og Media Player Classic har DAC'en stilt inn som device.

Permalänk

Själv kör jag med det klassiska som alla noobs som inte är ljudkräsna kör med, Z-5500!
Kör en optisk kabel in i det inbyggda ljudkortet i Asus Formula IV kortet.

Funkar grymt som partydunk iaf, dock gillar de inte genren metal. Det skurrar lite väl mycket då tycker jag och man kan inte ha mer än 30% bas annars brööölar allt ljud ut bara. Men som sagt.. partydunk! Techno, dansband, d&b etc.

Glömde också tillägga att jag äger faktiskt också hörlurar! Där är jag dock betydligt mer kräsen eftersom de används mer. Har ett par in-ear lurar vid namn Sony MDR XB40EX som dock inte används speciellt mycket, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=427383
Sen har jag ett par Yamaha RH5MA som oftast tas med pga rätt lagom storlek, det är faktiskt imponerande ljud i dem! http://www.ordermusic.se/web/Tystareplokalen/Produkter/Studio...
Sedan på toppen av tronen äger jag ett par AKG K271 mkII, kan inte säga annat att efter lite inspelningstid är det grymma lurar att använda i datorn. http://www.ordermusic.se/web/Tystareplokalen/Produkter/Studio...

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Ett par Dynavoice dynamite s-61 med och en Proson rumble R-8 med en Denon avr-1311 receiver kopplat digitalt till datorn och tv'n.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Hos farsan har jag ett par Jamo J-160 till en Yamaha AX400 förstärkare (de är från typ 80talet).
Hos morsan har jag Canton Movie 10-MX II (med extra högtalare) och en Yamaha RX-V457, dock satt det så det är 3.1 för jag aldrig har orkat köpa kablar som är längre.
Detta drivs av mitt OEM Sound Blaster X-Fi Xtreme Music via RCA -> 3.5mm. Har planer på ett Asus Xonar Essence STX till min datoruppgradering.
Hörlurarna är lite pinsamma, de är ett par Philips SHP1900 som jag kom över på Ullared för 50kr. Dessa körs via 6mm -> 3.5mm adapter igenom förstärkaren. Får bli ett par bättre i framtiden.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Harman/Kardon HK 395 2.1, Högtalarna är dock bakom mina skärmar vilket jag inte är helt nöjd med, detta försämrar ljudet. Speciellt den vänstra som står mitt i mellan mina två skärmar.
Plantronics / M$ SideWinder Gamevoice headset

Båda kopplade till ett Creative X-Fi XtremeMusic.

Använder Gamevoice pucken till switch mellan högtalare och headset, det verkar vara det ända vettiga man kan använda gamevoice till nu mera.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Coolt med så många svar

Racemouse: Oj, vilka dyra lurar har aldrig provat några lurar i den prisklassen, dom är säkert väldigt bra

Intressanta svar allihop

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Logitech Z-523 räcker för mig

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

orkar inte skriva igen så se sign, låter bra, kan få mer bas än någon vill ha egentligen när jag kör med en dedikerad förstärkare till den ena mds:en så lite för bra för att va lägenhet;) just ljudkvallitet så spöar jag ju alla logitech, creative, annat skräp med skulle vilja ha lite skarpare diskant då ena pelarens delningsfiltrer är trasigt så jag gjorde en fuling o kopplade förbi det:D

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Yamaha Piano Craft RX-E400 med 2st. NX-E400 normal 60W/max 110W bokhyllehögtalare och en YST-SW315 80W sub.
Kanske inte audiofilklass direkt, men det låter faktiskt riktigt bra i mitt rum (ca 3,5m*4,5m).

Hm...http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329480 min sub har iallafall 250W och din 80W.
Kanske olika sätt att räkna....men det skakar på rätt bra iallafall
80W Energiförbrukning vare ju

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

inbyggda grafikkort - Philpis SBC HP800 hörlurar (något gammalt mög som duger) sen ibland kopplar jag in min förstärkare Pioneer A605R dubbla Genexxa gold 300W högtalare. haft planer på att skaffa ett par till men personer ska ju ha mer än vad randome skit kostar idag eller så är de i fel ände av landet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Logitech Z4 2.1. Räcker gott och väl för mig.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Proson RV 2050 stärkare och Dynavoice Challenger M-65 EX golvare(går på 3,8k hos fynda). Går nog inte att få så mycket bättre för dom pengarna såvida du inte bygger själv...

Mina lurar är ett par Sennheiser HD280 pro.

Stärkaren är kopplad analogt till mitt Auzentech X-plosion 7.1 cinema

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

innan blixten slog ner för nått år sedan så körde jag med dubbla creative inspire 5800 (5.1) som det var riktigt bra ljud i (tycker jag), då tillsammans med ett audigy 2 zs ljudkort till datorn. men men, har inte haft råd att inskaffa nya prylar så sitter med urusla pyttesmå stereohögtalare tillhörande en dammsamlande hpskärm + en baslåda som överlevde blixten.

Permalänk
Medlem

Harman Kardon 3480 och ett par jamo D365 (fjortis dunk, funkar bra tillsammans med ett par stativare dock). Samt ett par stativ högtalare från Dynamic Pearl à la 90-tal, detta spelas upp med ett X-fi Xtreme music och så har jag ett par gamla Jamo hörlurar 355 samt ett par AKG K530 som är suveräna för det mini pris de kostar.

kortfattat:
förstärkare: HK 3480
Högtalare: 1 par Jamo D365 + 1 par Dynamic Pearl bokhylle högtalare.
Hörlurar: Jamo 355 + AKG K 530
ljudkort: X-fi Xtreme music analogt inkopplat med en y-split kabel till lurar och förstärkare samtidigt.

Angående ljudet så är jag hyffsat nöjd men vill såklart byta upp min hörlurs anläggning till något exklusivt och vill jag spela fest/städa musik så funkar det mkt bra med högtalarna måste dock spela båda högtalar paren för att kompensera upp varandras svaga punkter när det når friskas volymer. På låg volym funkar dock Dynamic pearl mkt bra.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Onkyo TX-SR508 med ett par Dynavoice M-65 Ena diskanten tyvärr stendöd, men ska köpa ny snart
Rummet är för litet för högtalarna, så de får glänsa när det är fester istället Allt inkopplat med Deltaco TL-TL, 10 meters till moderkortets inbyggda Och jag klagar verkligen inte på ljudet!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Audioengine 5 kopplat till ett Asus Xonar d2x. Tycker att de låter riktigt bra. det enda jag skulle kunna klaga på är att de låter lite mullrigt ibland då basen tar över en del.
Mina hörlurar är ett par Grado sr80i som jag är mycket nöjd med. Utan tvekan de bästa lurarna jag har haft

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ljudet vid datorn matchar inte riktigt det jag har i vardagsrummet Gigaworks T20 och ett par Sennheiser 280 Pro. Nu blev man nästan sugen på nytt, lyssnar på en hel del musik vid burken.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Ett par M-Audio BX8a Delux (waow delux ) som drivs av ett Asus xonar DX. Och så ett par Sennheiser HD555. Sjukt nöjd med både högtalarna och hörlurarna.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Corsair HS1A -> Xonar DX output
PS3 -> Xonar DX input
Corsair HS1A mic -> SupremeFX input
Gamla okända högtalare -> förstärkare av något slag -> SupremeFX output

Det här resulterar i att jag kan höra folk prata i ts3/skype samtidigt som jag hör ljud från PS3an. Får även helt OK ljud från högtalarna, duger till min lilla flac-samling och bandit-rock webradio 64kbps. Är väl inte direkt kräsen heller så.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080