Vem skriver reklamtexterna för OEM datorer!?

Permalänk

Vem skriver reklamtexterna för OEM datorer!?

Såg precis en banner här på Swec med reklam för en Asus Essentio OEM dator som Expert säljer.
Man undrar vem som skriver den vilseledande texten i reklamen.

Ifrån Experts sida:

"Asus CG8350-NREX 180401

Stationär dator med Intel Core i7-processor, 4GB arbetsminne, 1TB lagringskapacitet, NVIDIA GeForce-grafikkort

Stationär dator för rejäl multitasking, tack vare Intel´s senaste processor (Intel Core i7) med den bästa smarta prestandan. Det i kombination med rejält arbetsminne och det kraftfulla grafikkortet med 1GB minne. Får du en dator som är lämpad för såväl avancerade spel, videoredigering, film och surfande.

Mängder av anslutningsmöjligheter både i fronten och på baksidan av datorn.

•Intel Core i7 processor
•1TB hårddisk, 4GB arbetsminne
•NVIDIA GeForce grafikkort 1GB minne
•Många anslutningsmöjligheter
•Windows 7 Home Premium 64-bitars"

Inget om att grafikkortet är ett låg/mellanklass GTS450 (skall tydligen klara av avancerade spel)
Fokus tycks ligga i att nämna hur mycket minne det finns...fan vad de suger...stormarknaderna.

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=6388910

http://www.asusnordic.com/event/desktop/cg8350/?utm_source=sw...

I denna banner som körs på sweclockers står följande:

"Med en 2:a gen Intel® Core™ i7-2600 processor levererar denna sofistikerade skapelse all kraft du behöver för de senaste spelen, krävande multimedia och seriös multi-tasking. Ett kraftfullt GeForce GTS450 grafikkort klarar alla spel! Stöd för USB 3.0, SATA 6 och många expansionsmöjligheter garanterar att din dator är redo för framtidens utmaningar!"

Haha ett kraftfullt GTS450 som klarar alla spel!!!!De skojar med mig eller!?

Vad tycker ni andra här om detta?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

OEM-marknaden är ju vida känd för att ha kassa grafikkort, men i övrigt verkar datorn helt okej, det är ju trots allt en märkesdator...

Permalänk

Njo...men "denna sofistikerade skapelse all kraft du behöver " eller "Ett kraftfullt GeForce GTS450 grafikkort klarar alla spel!"
och "garanterar att din dator är redo för framtidens utmaningar!" är väl ändå att ta i så att röven spricker...eller?

Dessutom till priset av 8990kr...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Att det är kasst, vilseledande och direkt felaktigt håller jag med dig om, men tyvärr är det såhär det ser ut.. Skaffar man sig som kund inte tillräckligt med kunskap innan köp så är risken överhängande att man går på en nit, i denna branch som alla andra.. Personligen tycker jag man borde kunna komma som total novis till en försäljare och ändå få en produkt som motsvarar ens förväntningar, oavsett branch, men tyvärr fungerar inte verkligheten så..

Permalänk
Medlem

Jo jag tror väll att sådana här saker bygger en hel del på folks okunskaper. Själv när jag var yngre och inte sysslade med datorer själv så trodde även jag att mera grafikkorts-minne = Bättre grafikkort overall. Så är du ju så klart inte, men men, finns alltid folk som inte kan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Tycker att det är lurendrejeri...läser ofta här på Swec om folk som köpt avancerade gamer datorer ifrån stormarknader... och som sedan blivit rejält besvikna...blir alltid lika arg, när jag läser detta!

Ibland när jag är ute på stormarknaderna brukar jag fråga säljarna om produkterna...mest på skoj för att kolla deras kunskap...inte så ofta de vet något mer än det som står på skylten!
Dessutom märker man tydligt hur de försöker lura på en särskild produkt de tjänar mest på...:(
Förr snackade man om hästförsäljare och bilförsäljare som de värsta lurendrejarna....men idag är det säljarna på elektronikstormarknaderna som tagit den rollen!
Tycker att man borde rensa upp i det träsket rejält...:)

Såg fem myror är fler än fyra elefanter som barn....ni får här en klurig fråga:

GTS 450....avancerade spel....framtidssäker....klarar alla spel på marknaden...
Ett alternativ hör inte ihop med de andra....gissa vilket?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

dem utgår väll i från att alla hemma användare klarar av att tweaka ner spelen så pass, att vi nere på 8bits grafik igen. va vet jag de är ju dem som är experter.

Permalänk
Medlem

Klarar alla spel, det står ju inte på vilka inställningar.
För övrigt har stormarknaderna alltid koncentrerat sig på minnesmängd och förr även MHz, vilket dog ut lite när HT och flerkärniga processorer blev på modet.
Frågan är vad som kommer bli stort när SSD blir billigt, för inte kommer Svensson att köpa en dator med 120 GB SSD när "min gamla dator har 500 GB, fan så dålig den här är".

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

de flesta som köper datorer vet ingen skillnad på ett gts450 och ett gtx580. Det enda de vet är att större siffror är bättre. Dvs för dem är ett gt210 med 2gb minne bättre än ett gtx580 med 1.5gb minne -.-
De skriver ju bara vad som köparna vill se.

Höjden av detta var förra julen när min kompis kom och skröt med sin nya dator som hade "jättesnabb 4kärnig AMD athlon processor och 6gb RAM" Och ja, när jag öppnade den och kollade så satt där 3*2gb RAM!!
Acer vet mycket väl att man ska dualchannel minnen till AMD processorer, men det skiter de fullständigt i, för det är mycet roligare att köpa en dator med 6gb minne för samma pris som en annan dator med 4gb minne

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

de flesta som köper datorer vet ingen skillnad på ett gts450 och ett gtx580. Det enda de vet är att större siffror är bättre. Dvs för dem är ett gt210 med 2gb minne bättre än ett gtx580 med 1.5gb minne -.-
De skriver ju bara vad som köparna vill se.

Höjden av detta var förra julen när min kompis kom och skröt med sin nya dator som hade "jättesnabb 4kärnig AMD athlon processor och 6gb RAM" Och ja, när jag öppnade den och kollade så satt där 3*2gb RAM!!
Acer vet mycket väl att man ska dualchannel minnen till AMD processorer, men det skiter de fullständigt i, för det är mycet roligare att köpa en dator med 6gb minne för samma pris som en annan dator med 4gb minne

jepp minne är billigt nu så butiken hade nog stoppat i 2 gig extra för att lättare sälja maskinen...skulle inte förvåna mig om den hade 32bit OS också;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Klarar alla spel, det står ju inte på vilka inställningar.
För övrigt har stormarknaderna alltid koncentrerat sig på minnesmängd och förr även MHz, vilket dog ut lite när HT och flerkärniga processorer blev på modet.
Frågan är vad som kommer bli stort när SSD blir billigt, för inte kommer Svensson att köpa en dator med 120 GB SSD när "min gamla dator har 500 GB, fan så dålig den här är".

Jodå...i 640x480 med allt godis avstängt;)
hoppsan dubbelpost....sorry multiman:)
Blev lite ivrig då ämnet berör mig...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb