Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storuman
Registrerad
Maj 2004

Uppgradering från NMT

Hej, hej,
Hoppas att någon har lust och kunskap att hjälpa mig lite på traven.
För nuvarande har jag en hårddisklös HDX1000 trådkopplad till min Windows Home Server. Det har funkat helt ok men jag är lite sugen på att uppgradera till till något bättre, snyggare och smidigare. Som det är nu måste jag logga in via WHS-console/Fjärrskrivbord och köra en bat-fil varje gång jag lägger till en ny film/tv-serie. Dessutom är gränssnittet både långsamt och, trots rätt mycket arbete med skins, ganska fult och utdaterat.
Tillverkarna av HDX:en har ju dessutom kånkat så nya firmwareuppgraderingar kommer inte komma.
Sen har jag f.n. ingen tillgång till webbmaterial (SVT Play, Youtube, osv)

Först tittade jag på Boxee Boxer men den verkar än så länge lite buggig samt att den tydligen är rätt högljudd. Jag är extremt ljudkänslig så det är en total dealbreaker för min del. Innan någon protesterar och säger att den "är jättetyst" eller liknande så räcker det att det stått på ett antal olika sidor att den gör det för att jag ska våga chansa.

Mina "krav":
Tyst - Min HDX har vare sig fläkt eller hd så den är helt tyst
Lätt för min icke-teknik-nördiga familj att använda. HDX:en är inställd så att den automatiskt startar på en film-thumbnail-vy och barnen kan med en mappad knapptryckning komma till Barnfilm-menyn
Lättare sätt att lägga till nya filmer (M.a.o = lägga i en shared folder på min WHS och så läggs den till automatiskt i spelaren...)

Mina kvarvarande alternativ är ett billigt och ett mindre billigt

Alt 1.
Apple TV 2, jailbreakad med XBMC
+ Väldigt billig lösning
+ Liten och snygg
+ Liten och snygg (om än dock begränsad) fjärr
+ Tyst?

- XBMC är lite buggigt som jag förstått det
- Rätt svag maskin
- Mindre möjligheter att konfigurera den som man vill
- Liten och snygg men begränsad fjärr

Finns det andra positiva/negativa saker med AT2-lösningen?

Fundering: Funkar det, generellt, bra att streama lokalt material från en Windows Home Server i diverse olika format? Behöver materialet transkodas på något vis för att streamas? (Har inte blivit riktigt klok på det...)

Alt 2.
HTPC bestående av:

Shuttle X35GT - http://www.webhallen.com/hardvara/115836-shuttle_xs35gt-atom_...
Billigaste möljliga SSD
2 gig ram (Kanske t.o.m. har något liggande hemma som jag kan använda)
Separat fjärr (Vet att det går att styra med smartphones men jag vill gärna ha en dedikerad fjärr)
Windows 7 med XBMC

+ Kraftfull
+ Tyst
+ Fullfjädrad stabil XBMC-lösning

- Betydligt dyrare lösning (om än dock inte jättedyr) än AT2
- Fjärr! Finns det inte en enda "stilren" fjärr att få tag på? Går det kanske att använda Boxee-fjärren till XBMC?

Stort, stort tack på förhand för hjälp med att putta mig i rätt riktning!
/Filip