Permalänk
Medlem
Skrivet av Silver:

vart har du läst det? står inte i lager på deras hemsida...

Rakt över KÖPknappen står Beräknat leveransdatum i rött.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

nu ploppa i7an upp på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=929533, så prislappen hamnar på cirka lite-mer-än-tusen-lappen dyrare (7999-9300) då man får 8 Gig-ram och i7an som sagt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Headman:

Beräknad leverans 2011-08-03 för Dustin!!! Jag som hoppades på Juli :/

Bra att de satt ett datum iaf. 2 veckor tror jag att vi kan vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Rakt över KÖPknappen står Beräknat leveransdatum i rött.

Ajdå känner mig lite halvblind nu

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Hade tänkt införskaffa mig en U36SD nu lagom inför 5 års universitetsstudier. Frågan är om man ska slå till eller om det är värt att vänta till jul och se vad som kommer på ultrabookfronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seidevall:

Hade tänkt införskaffa mig en U36SD nu lagom inför 5 års universitetsstudier. Frågan är om man ska slå till eller om det är värt att vänta till jul och se vad som kommer på ultrabookfronten?

Jag ligger där och väger själv. Jag vill riktigt gärna vänta på en ultrabook, frågan är bara om man klarar en termin helt utan laptop, för så är mitt läge just nu.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av Seidevall:

Hade tänkt införskaffa mig en U36SD nu lagom inför 5 års universitetsstudier. Frågan är om man ska slå till eller om det är värt att vänta till jul och se vad som kommer på ultrabookfronten?

Dock antar jag att valfri Ultrabook med samma prestandanivå kommer bli dyrare eller?

Visa signatur

Your personal IT- and IP Law knight in shining armor.
http://www.cip.chalmers.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel12345:

Dock antar jag att valfri Ultrabook med samma prestandanivå kommer bli dyrare eller?

De kommer inte ha samma prestanda nivå eftersom de kommer ha ULV-processorer. Dessutom kommer de kosta runt 10000 kr (kvalificerad gissning baserat på att Asus UX21 ska kosta $1000).

Däremot skulle de vara utmärkta för att allt jobb man kan tänka sig utföra på en civilingenjörsutbildning utom möjligvis CAD/CAM eller tung programmering.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Inaktiv

Om något inte verkligen är runt hörnet i datorsammanhang tror jag inte att det är någon större idé att vänta. Ofta/alltid blir det uppskjutet, och när prylen väl kommer ut kostar den troligtvis mycket och man kan säkerligen läsa om massa andra tuffa grejer som snaaart kommer ut.
Ska man vänta och köpa nästa coola grej kan man vänta för alltid.

Skrivet av Silver:

Ajdå känner mig lite halvblind nu

Lite dumt dock att det inte på Prisjakt visas att Dustin väntas få in den. Utan där står bara "Ej i lager".

Permalänk
Medlem

Jag var och kände på U36JC idag på inet, för jag har förstått att jc och sd har relativt identiska chassin. Tyckte i alla fall att det verkar helt fantastiskt nice och jag längtar väldigt mycket till jag får köpte den här datorn! Jag gillar att touchpaden ändå är ganska stor för utrymmet som finns; just storleken (och kvalitén i övrigt) är någonting som de flesta datortillverkare verkar glömma av, men som apple verkligen har satsat på (och som samsung med 9-serien har förstått).

I affären hade de den endast utan batteri och jag kunde på så sätt inte känna dess riktiga vikt, då batterierna ändå är en stor del av vikten. Hur tycker folk som känt på den med batteri att tyngden är?
Killen på Inet lät mig för övrigt jämföra U36JC's vikt utan batteri med 3830TG vilket har ett inbyggt batteri som inte går att ta ut, ibland är man glad att man läser på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

nu ploppa i7an upp på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=929533, så prislappen hamnar på cirka lite-mer-än-tusen-lappen dyrare (7999-9300) då man får 8 Gig-ram och i7an som sagt.

Går det att göra någon vettig jämförelse av hur mycket bättre i7:an med 8 gig är i jämförelse med i5:an med 4, så att en datorinkompetent individ som jag själv kan förstå? I vilken situation kan det vara värt att satsa på i7:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phood:

Går det att göra någon vettig jämförelse av hur mycket bättre i7:an med 8 gig är i jämförelse med i5:an med 4, så att en datorinkompetent individ som jag själv kan förstå? I vilken situation kan det vara värt att satsa på i7:an?

prova google, "differens between i5 and i7" eller i5 vs i7 eller "when should you get a i7)

hur som helst, i5 är två kärnig, i7 är 4kärnig,. Det kan vara bra för allt från tyngre spel, till att ha många program uppe samtidigt och arbeta pararellt.
väldigt mycket hjälp är det om du renderar 3D bilder etc.

i7 processor är inte snabbare utan kan bara göra mer saker samtidigt.
Ram minne behöver du om du gör tex stora filer i photoshop,eller annat krävande.
För geneman som tex du som inte kan så mycket om datorer behöver du knappast mer än 4 eller mer än en i5

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt sugen på en sådan här dator nu, och längtar verkligen till augusti!
Något som gör mig osäker är dock att Asus inte har u36sd på sin officiella hemsida.. u30sd finns, U31sd finns, u46sd finns, men ingen u36sd... Någon som vet varför det är såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av windmark:

Jag är otroligt sugen på en sådan här dator nu, och längtar verkligen till augusti!
Något som gör mig osäker är dock att Asus inte har u36sd på sin officiella hemsida.. u30sd finns, U31sd finns, u46sd finns, men ingen u36sd... Någon som vet varför det är såhär?

Jag har funderat över samma sak och har då ingen aning...

Asus.David, vet du vad den maximala upplösningen är för HDMI-porten om den kopplas till en skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag har funderat över samma sak och har då ingen aning...

Jag mailade Asus via deras hemsida om saken, för jag är väldigt nyfiken, så vi får se vad de svarar.

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

prova google, "differens between i5 and i7" eller i5 vs i7 eller "when should you get a i7)

hur som helst, i5 är två kärnig, i7 är 4kärnig,. Det kan vara bra för allt från tyngre spel, till att ha många program uppe samtidigt och arbeta pararellt.
väldigt mycket hjälp är det om du renderar 3D bilder etc.

i7 processor är inte snabbare utan kan bara göra mer saker samtidigt.
Ram minne behöver du om du gör tex stora filer i photoshop,eller annat krävande.
För geneman som tex du som inte kan så mycket om datorer behöver du knappast mer än 4 eller mer än en i5

i7 i laptops har typ alldrig 4 kärning processor, ytterst sällan man ser en laptop med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiren:

i7 i laptops har typ alldrig 4 kärning processor, ytterst sällan man ser en laptop med det.

Precis. I U36SD:n med I7-processor sitter det en i7-2620M, vilken är tvåkärnig: http://ark.intel.com/products/52231/Intel-Core-i7-2620M-Proce..., så det man vinner är i princip klockfrekvens samt vissa virtualiseringsteknologier.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Precis. I U36SD:n med I7-processor sitter det en i7-2620M, vilken är tvåkärnig: http://ark.intel.com/products/52231/Intel-Core-i7-2620M-Proce..., så det man vinner är i princip klockfrekvens samt vissa virtualiseringsteknologier.

jasså det visste jag faktiskt inte, synd. Man lär sig alltid något nytt.

Vad innebär med vissa virtualiseringsteknologier?

Jag tänkte ha den till photoshop främst men även CAD och andra 3D program, evt lättare rendering. Blir de märkbart bättre med en i7?

Permalänk
Medlem

Asus är inte direkt lika pampiga som exempelvis Apple när det gäller nya produkter, men det verkar i alla fall som att u36sd har smygit sig in på deras globala sida nu. Så vi kan vara lugna att vi åtminstone kan lita på att all information är rätt

*EDIT* På deras hemsida står det i specifikationerna "NVIDIA® GeForce® 310M with 1GB DDR3 VRAM"... Men det kanske är i den billigaste av varianterna, återförsäljarnas specifikationer borde ju stämma något sånära tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hur står sig den här datorn mot Samsung Series 9? Den enda skillnaden jag kan se är att Samsungen har en SSD och är flera tusen kr dyrare.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att inte alla återförsäljare i listan under RX060V har hybriddisk? Alina säger till exempel att datorn inte har det medan Dustin gör det.. Borde inte modellnamnet RX060V visa den specifika modellen och skilja om man byter ut delar? För jag köper ju mycket hellre med hybriddisk från typ Dustin än från Alina om de nu har samma pris.

Skrivet av Mackzen:

Hur står sig den här datorn mot Samsung Series 9? Den enda skillnaden jag kan se är att Samsungen har en SSD och är flera tusen kr dyrare.

Samsungen har även matt skärm till skillnad från Asus blanka. Det är även så att u36sd inte heller har bakgrundslyst tangentbord (vilket jag tycker är något fattigt). Fast annars tycker jag att skillnaden mellan dem är som skillnad mellan macbook pro och air, där u36sd då är pro. Samsung har satsat på en tunn, lätt dator och ultraportabel, med kraft i men ändå inte supermycket (inget extra grafikkort tex). Men jag håller med, visst är de relativt lika på pappret ^^
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=916796,820843

Permalänk

Samsungen har klenare frekvens på processorn också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiren:

Samsungen har klenare frekvens på processorn också!

Sant! Jag valde faktiskt att inte nämna processorn för jag är lite tveksam på vad skillnaden mellan u36sd's 2410 och 900's 2537 faktiskt är. Att 2537 har högra siffra men lägre frekvens gör mig tveksam. Är det någon som vet det här? (Jag har svårt att tolka det här http://ark.intel.com/compare/52224,54619)

Jag kommer nog ändå inte köpa Samsung 900x just för att jag inte har råd med den alls, men det är ju intressant att veta vad jag faktiskt kommer få av att välja Asus u36sd!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Det lutar nog åt Asusen för mig med då jag har svårt att se skillnader som kan motivera det nästan dubbla priset.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nicke4ever:

Här finns en till recension, på engelska: http://www.netbooklive.com/asus-u36sd-u36s-review-10068/

Permalänk

Beräknad leverans enligt dustin är nu 3 augusti, medans killen i recensionen som dannie länkade säger att den bör dyka upp i mitten av augusti! :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thisisafakenick:

Beräknad leverans enligt dustin är nu 3 augusti, medans killen i recensionen som dannie länkade säger att den bör dyka upp i mitten av augusti! :/

Dustin har väl haft 3:e augusti på produkten ett ganska bra tag nu. Men det kanske är ett tecken på att de glömt uppdatera det. (om produkten nu är försenad (igen))

Något som späder på osäkerheten är leveransdatumet på Proshop. Tidigare var det 20 juli, men nu är det "Ej på lager, leveranstid okänd". http://www.proshop.se/Barbar-Dator/ASUS-U36SD-RX100V-2281388....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon113729:

71 grader varm e det bra eller dåligt?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Jag fick svar av Alina idag och deras dator har även den hybriddisk, vilket är väldigt positivt för mig då jag ska flytta till Uppsala där de har sina affärer
Vet ni förresten hur stor skillnad som det faktiskt gör att ha dessa 4gb i hybridhårddisken?

Jag ska köpa den här datorn! ;D