Snygg hemsida, Hur svår är en liknande att göra?

Permalänk
Medlem

Snygg hemsida, Hur svår är en liknande att göra?

Eftersom jag börjat gå djupare in på photografering vill jag skapa mig en hemsida mest för min skull och så folk kan se det man gör, Hittade en sjukt snygg site enligt mig och undrar nu..

Hur pass svår tror ni en liknande sida är att göra ? adressen är http://dejansokolovski.com/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medzii:

Eftersom jag börjat gå djupare in på photografering vill jag skapa mig en hemsida mest för min skull och så folk kan se det man gör, Hittade en sjukt snygg site enligt mig och undrar nu..

Hur pass svår tror ni en liknande sida är att göra ? adressen är http://dejansokolovski.com/

Om du betalar rätt person nog mycket pengar så ska det inte vara så svårt, inte något du gör själv tror jag ^^

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur mycket du kan om Flash... Tycker dock själv att sidan känns ganska så oprofessionell.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Tycker dock själv att sidan känns ganska så oprofessionell.

Det är klart, den är ju gjord i Flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Beror väl på hur mycket du kan om Flash... Tycker dock själv att sidan känns ganska så oprofessionell.

Hur ser en professionell hemsida ut då, enligt dig?

Visa signatur

Citera för att jag garanterat ska hitta tillbaka.

Permalänk

En proffsig sida tycker jag bör vara lättare att navigera. Inte så att denna var svår att förstå, men effekterna kom i vägen för användandet, det var för lätt att trycka fel i menyerna och sånt.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Ush vad jobbig sida, flash är så jäkla drygt.
Men för att svara på din fråga så tycker jag att du borde ringa till ett företag som gör sidor och be dom göra en offert.
Vild chansning är 20-30 papp för en sådan sida.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem

8 - 24 h skulle de nog ta för en medelduktig flash utvecklare

Permalänk

Svårt? Ja.

Krävs nog en hel del kunskaper, mycket tid, ett gott tålamod och en massa erfarenhet för att kunna skapa något liknande. Antingen har du kunskaperna redan och skapar en direkt, eller så offrar du några år framöver för att skaffa dig kunskaperna och skapa sidan då, eller så hostar du upp ett tiotal tusenlappar och köper en liknande sida av någon som kan flash.

Det jag vill säga är att det krävs en hel del kunskap för att kunna skapa något liknande, och eftersom du frågar om det är svårt får jag känslan av att du inte har allt för stor koll på flash. Detta är iallafall inget du kan slänga ihop på en timme.

Permalänk
Medlem

Alternativet finns ju att göra en likadan sida i html5/javascript, dock lär ju det ta ÄNNU längre tid att lära sig..

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Alternativet finns ju att göra en likadan sida i html5/javascript, dock lär ju det ta ÄNNU längre tid att lära sig..

Varför skulle det göra det?

Permalänk
Medlem

varför flash över hela sidan...

Permalänk
Medlem

precis som någon tidigare sa så skulle det vara proffsigare att ha hemsidan i html 5 med javascript. Jag själv var förut inne på flash och tyckte att det var det bästa som fanns. Idag hatar jag flashhemsidor, och skulle aldrig få för mig att göra en hemsida i flash.

Permalänk
Medlem

Dom som svarat denna här tråden vet inte aning ni skriver.

Medzii: här får fullständigt svar..
Om du inte kan html koder m.m finns lättare för dig CMS = Content Management System
bästa CMS är Joomla lätt skött system DEMO adress: http://php.opensourcecms.com/scripts/details.php?scriptid=39&...
det finns ett bra fotoalbum man måste installera apps på joomla.

testa demo. och du är intresserad hör av dig till mig får du hjälp...
Jag är Sverige till torsdag 21/7 men kommer tillbaka 14 dagar till sverige

Jag har gjord flera hemsidor av joomla. ett sida www.antikbilklubben-linkoping.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av goztanet:

Dom som svarat denna här tråden vet inte aning ni skriver.

Medzii: här får fullständigt svar..
Om du inte kan html koder m.m finns lättare för dig CMS = Content Management System
bästa CMS är Joomla lätt skött system DEMO adress: http://php.opensourcecms.com/scripts/details.php?scriptid=39&...
det finns ett bra fotoalbum man måste installera apps på joomla.

testa demo. och du är intresserad hör av dig till mig får du hjälp...
Jag är Sverige till torsdag 21/7 men kommer tillbaka 14 dagar till sverige

Jag har gjord flera hemsidor av joomla. ett sida www.antikbilklubben-linkoping.se

Det är skillnad mellan att bygga en hemsida som den han länkade och använda sig av färdiga teman till olika gratis CMS.
Dock finns det en massa plugins till Wordpress, Joomla, Drupal osv. som kan göra liknande saker.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av goztanet:

Dom som svarat denna här tråden vet inte aning ni skriver.

Medzii: här får fullständigt svar..
Om du inte kan html koder m.m finns lättare för dig CMS = Content Management System
bästa CMS är Joomla lätt skött system DEMO adress: http://php.opensourcecms.com/scripts/details.php?scriptid=39&...
det finns ett bra fotoalbum man måste installera apps på joomla.

testa demo. och du är intresserad hör av dig till mig får du hjälp...
Jag är Sverige till torsdag 21/7 men kommer tillbaka 14 dagar till sverige

Jag har gjord flera hemsidor av joomla. ett sida www.antikbilklubben-linkoping.se

OnT: Som så många andra säger så svider det verkligen när hela sidan är Flash, du kan åstadkomma samma resultat med jQuery, du behöver inte ens HTML5.

OT: COOOOMIC SAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANS!

Utöver det är sidan proppfull med stavfel...

Permalänk
Inaktiv

Fullscreenknapp, varför i helvete ..

Permalänk
Skrivet av goztanet:

Dom som svarat denna här tråden vet inte aning ni skriver.

Medzii: här får fullständigt svar..
Om du inte kan html koder m.m finns lättare för dig CMS = Content Management System
bästa CMS är Joomla lätt skött system DEMO adress: http://php.opensourcecms.com/scripts/details.php?scriptid=39&...
det finns ett bra fotoalbum man måste installera apps på joomla.

testa demo. och du är intresserad hör av dig till mig får du hjälp...
Jag är Sverige till torsdag 21/7 men kommer tillbaka 14 dagar till sverige

Jag har gjord flera hemsidor av joomla. ett sida www.antikbilklubben-linkoping.se

Verkar vara du som vet inte aning du skriver...
Eftersom trådskaparen visar en sida helt gjord i flash antar jag att denne vill ha en sida som är gjord helt i flash (även om det verkligen inte är att rekommendera).
Går det att skapa flash applikationer i Joomla?
Att skapa en hemsida med hjälp av Joomla eller liknande är väl en nödlösning för vanliga svenssons som knappt vet hur man startar en dator?

Permalänk
Skrivet av You:

Varför skulle det göra det?

I Flash kan man ju lösa det grafiska med drag n' drop

Permalänk

Flash suger till webbutveckling, men jag antar att dom flesta redan vet det. Html5, css3 och javascript är framtiden.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Mycket teknikgnäll här nu..

Hur du än väljer att lösa det lär det ta dig en hel hink med tid om du inte har några tidigare kunskaper.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga bara, vad är det som suger med flash?
Är det de klassiska "Sidan ska se ut som Red hats hemsida" eller är det och gå ner på bara knän för Steve Jobs?

Ärligt har jag inga problem med en flashsida på mina datorer, måste väl göra något fel när jag surfar?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dai the Flu:

OnT: Som så många andra säger så svider det verkligen när hela sidan är Flash, du kan åstadkomma samma resultat med jQuery, du behöver inte ens HTML5.

OT: COOOOMIC SAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANS!

Utöver det är sidan proppfull med stavfel...

Stavfel, särskrivningar, liten bokstav i början, blandat engelska och svenska, saknar punkter i slutet av vissa meningar. Nej, jag var inte heller särskilt imponerad av den hemsidan. Grafiskt var den helt ok, men språket var inget vidare.

Det är en annan aspekt ingen verkar nämnt här, att kunna skriva ordentligt. Spelar ingen roll hur snygg sidan är, kan man inte använda språket på ett korrekt sätt. Många webdesigner/webmaster är mycket duktiga på formgivning men väldigt dåliga på att uttrycka sig språkligt. Någon som korrekturläser är att rekommendera.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Snabb fråga bara, vad är det som suger med flash?
Är det de klassiska "Sidan ska se ut som Red hats hemsida" eller är det och gå ner på bara knän för Steve Jobs?

Ärligt har jag inga problem med en flashsida på mina datorer, måste väl göra något fel när jag surfar?

Grejen är väl den att flash i sig inte suger, men det lider av samma fenomen som animationer i PowerPoint - folk blir helt till sig och ska använda alla funktioner på en gång. Framför allt de som precis lärt sig hur man gör.

En bra flashsida (förutom att ge alternativet att köra utan flash) använder det som ett verktyg att göra sidan lite snyggare, intressantare och mer professionell. För säga vad man vill, lite krävs det i alla fall att kunna göra en bra flashsida. Flash blir då en en krydda som ger sidan det där lilla extra.

En dålig flashsida låter animationerna ta överhanden och budskapet med sidan drunknar i det visuella. Användaren blir mer fokuserad på utseendet än på vad sidan faktiskt vill förmedla.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Grejen är väl den att flash i sig inte suger, men det lider av samma fenomen som animationer i PowerPoint - folk blir helt till sig och ska använda alla funktioner på en gång. Framför allt de som precis lärt sig hur man gör.

En bra flashsida (förutom att ge alternativet att köra utan flash) använder det som ett verktyg att göra sidan lite snyggare, intressantare och mer professionell. För säga vad man vill, lite krävs det i alla fall att kunna göra en bra flashsida. Flash blir då en en krydda som ger sidan det där lilla extra.

En dålig flashsida låter animationerna ta överhanden och budskapet med sidan drunknar i det visuella. Användaren blir mer fokuserad på utseendet än på vad sidan faktiskt vill förmedla.

Det är ju snarare design problem än Flash problem?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Snabb fråga bara, vad är det som suger med flash?
Är det de klassiska "Sidan ska se ut som Red hats hemsida" eller är det och gå ner på bara knän för Steve Jobs?

Flash i sig suger inte. Men:

http://www.joinsimon.se/10-anledningar-varfor-sajter-helt-byg...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Snabb fråga bara, vad är det som suger med flash?
Är det de klassiska "Sidan ska se ut som Red hats hemsida" eller är det och gå ner på bara knän för Steve Jobs?

Ärligt har jag inga problem med en flashsida på mina datorer, måste väl göra något fel när jag surfar?

Dålig tillgänglighet, en tattig flashplugin som inte helt sällan dödar webbläsaren, obefintlig sökbarhet, dödar HTTP-tanken om "en adress per resurs", dödar webbläsarens navigering (fram/bak). Sen har du ju dessutom problemet att flashsidor ska vara så "flashiga", med intron som tar hur lång tid som helst att spela upp (för besökaren vill ju nog inte se innehållet på sidan, bara töntiga animationer), gärna lite musik och ljud (för besökaren har ju garanterat inte några andra ljud denne hellre lyssnar på i bakgrunden, typ musik) och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Dålig tillgänglighet, en tattig flashplugin som inte helt sällan dödar webbläsaren, obefintlig sökbarhet, dödar HTTP-tanken om "en adress per resurs", dödar webbläsarens navigering (fram/bak). Sen har du ju dessutom problemet att flashsidor ska vara så "flashiga", med intron som tar hur lång tid som helst att spela upp (för besökaren vill ju nog inte se innehållet på sidan, bara töntiga animationer), gärna lite musik och ljud (för besökaren har ju garanterat inte några andra ljud denne hellre lyssnar på i bakgrunden, typ musik) och så vidare.

Dålig tillgänglighet om man är hängiven till Steve Jobs.
Tattig flashplugin? Förklara mer.
Att bygga en informationssida som flash, ja, då är handlar det om designproblem, inte flash problem... Dvs. kampanjer, spel osv. ser jag inga som helst problem och använda sig av flash.
Men om jag kommer ihåg rätt så ska man kunna länka till delar av flashsidor också. Detta är jag inte helt 100 på då jag inte är någon större AS proggare och inget jag sätter mig in i.
Det år 2011, det går och använda sig av bakåt och framåt om man bara vet vad man gör, har kunnat göras i flera år...
Flashiga sidor = design problem.
Musik, animation = design problem.

Du kan bygga dåliga sidor i Flash, men du kan likaväl bygga dåliga sidor med simpel HTML/CSS.

Edit: Kom på angående direktlänkning, se bara på ett youtubeklipp, går och direktlänka till en specifik position i klippet. Detta är med Flash.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Dålig tillgänglighet om man är hängiven till Steve Jobs.
Tattig flashplugin? Förklara mer.
Att bygga en informationssida som flash, ja, då är handlar det om designproblem, inte flash problem... Dvs. kampanjer, spel osv. ser jag inga som helst problem och använda sig av flash.
Men om jag kommer ihåg rätt så ska man kunna länka till delar av flashsidor också. Detta är jag inte helt 100 på då jag inte är någon större AS proggare och inget jag sätter mig in i.
Det år 2011, det går och använda sig av bakåt och framåt om man bara vet vad man gör, har kunnat göras i flera år...
Flashiga sidor = design problem.
Musik, animation = design problem.

Du kan bygga dåliga sidor i Flash, men du kan likaväl bygga dåliga sidor med simpel HTML/CSS.

Nej, dålig tillgänglighet om man, exempelvis, har synfel. En hemsida som innehåller väl strukturerad HTML går att läsa på flera sätt och man har som användare möjlighet att zooma/ändra storlek på typsnitt, eller låta en punktskriftsläsare tolka om innehållet.

Flash-pluginen är historiskt sett full av buggar och säkerhetshål. Vet inte hur läget ser ut idag, men den har fått väldigt mycket kritik för detta tidigare. Webbläsare har naturligtivs egna fagra samlingar säkerhetshål och buggar, men de som kommer med flash-player läggs till dem som redan finns, och skapar dessutom hål som är gemensamma mellan de olika plattformarna (IE, Firefox etc.)

Både animationer och musik kan ses som ett "designproblem", men om man på en "HTML-hemsida" har gjort något liknande så går det att stänga av, exempelvis genom att avaktivera sin flash-plugin
Annan dålig design går också att korrigera, exempelvis typsnittsstorlek eller ett färgschema hämtat från helvetet.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Dålig tillgänglighet om man är hängiven till Steve Jobs.

Nej, dålig tillgänglighet alltid. Tänk om jag har en textbaserad webbläsare? Screenreader? Dålig gammal dator som inte klarar av Flash? Braille-läsare? Tänk om jag vill göra något så enkelt som att öka textstorleken? Flash ställer till med problem på den fronten.

Skrivet av Pnorberg:

Tattig flashplugin? Förklara mer.

Flashplugins för icke-Windows-plattformar är notoriskt instabila eftersom Adobe inte brytt sig om att utveckla dem ordentligt. Det är inte helt sällan min webbläsare kraschar för att någon flashgrej dyker upp på någon sida (och det är även därför jag använder Click-to-flash).

Skrivet av Pnorberg:

Att bygga en informationssida som flash, ja, då är handlar det om designproblem, inte flash problem... Dvs. kampanjer, spel osv. ser jag inga som helst problem och använda sig av flash.

Det beror väl på vad man prioriterar. Om målgruppen är fjortisar som tycker att flashsidor är zomgawesome så kan man väl ta det beslutet. Det gör inte att Flash plötsligt är bättre, bara att man rationaliserat bort de krav som Flash inte uppfyller.

Skrivet av Pnorberg:

Men om jag kommer ihåg rätt så ska man kunna länka till delar av flashsidor också. Detta är jag inte helt 100 på då jag inte är någon större AS proggare och inget jag sätter mig in i.
Det år 2011, det går och använda sig av bakåt och framåt om man bara vet vad man gör, har kunnat göras i flera år...

Då kan du ju försöka backa upp de där påståendena med lite substans.

Skrivet av Pnorberg:

Du kan bygga dåliga sidor i Flash, men du kan likaväl bygga dåliga sidor med simpel HTML/CSS.

Poängen här är ju att det är oerhört svårt (ibland omöjligt) att bygga bra sidor i Flash, medan det inte är så svårt med HTML/CSS. Hur lätt det är att skapa dåliga sidor är väl inte relevant, någonsin?