Hur och när sänks priset på en bärbar dator? Oftast brukar det ske en liten minskning varje månad men är det efterfrågan som sänker priset ? Om en viss modell kostar 6000 kr, när lär priset sjunka och vad avgör hur mkt som priset bör sänkas med?
Jag tycker dom är billiga idag, kommer ihåg för 5 år sen, då gav jag cirka 40 tusen för min Thinkpad, idag kostar dom flesta highend laptops runt 20 tusen.
Sänker man mer kommer kvaliten bli mer lidande och det blir SIBA datorer av alltihopa.
Jag tror prissättningen för individuella modeller, för det var väl det du menade, är mycket beroende på dels när det kommer en uppdatering av den men också hur mycket återförsäljaren har på lager osv. Typ om Dustin tror att de ska sälja mycket av en modell och köper in en massa men så säljer den inte så bra så får de sänka priset för att bli av med dem. Helst innan nästa modell kommer då. För Siba och Elgiganten och så är det ännu mer så här för de vill inte ha så stora lager utan ha hög omsättning på produkter.