Uppgradering - minne och grafik, någon med koll?

Permalänk
Medlem

Uppgradering - minne och grafik, någon med koll?

Halloj

Har börjat fundera mer och mer på att uppgradera grafikkort och minne i burken. Den har hängt med i drygt 3 år nu (har jag för mig) och fungerat riktigt bra men till höstens/vinterns spelsläpp skulle det vara kul med extra muskler.

Systemet består nu av:
Asus P6T Deluxe moderkort
i7 920 på 2.66 GHz
Corsair 1333mHz 3*2Gb RAM 9-9-9-24 (DDR3?) ser ut som dom kan stå nått i stil med TR3X6G1333C9 på dom...
Gainward GTX295 1.7 Gb
Corsair 750W nätagg

Har tänkt att byta ut grafikkort och kanske öka på minnena med 3*2Gb ytterligare (Overkill?)

Frågan är nu om t.ex. processorn blir en rejäl flaskhals om man uppgraderar grafikkortet till ett GTX580? Känns inte som den änvänds till max nu iaf.

Skulle också vara tacksam om nån vänlig person kan ge förslag på vilket GTX580 man ska ha och vilka minnen som funkar. Är helt lost där.
Kanske detta http://www.inet.se/artikel/5409113/gigabyte-geforce-gtx-580-1... eller finns det bättre? Värt att vänta in OC-versionen? Den fick väl hyffsat fint betyg i testet som sweclockers redaktion gjorde om jag inte kommer ihåg helt fel.

Budget blir väl runt 5 - 5.5 tusen (4 - 4.5 för grafikkortet)

Hoppas tråden hamna i rätt kategori.

Tack på förhand
Mvh / Johan

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Processorn hänger fortfarande med, den är ju inte så gammal.
6GB RAM räcker gott och väl till spel i dagsläget.

Om du inte planerar SLI, så kan du köpa denna istället. Den tar upp mer plats så SLI är inte att föredra med den, men den kyler bra, låter tyst och kostar mindre.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Processorn hänger fortfarande med, den är ju inte så gammal.
6GB RAM räcker gott och väl till spel i dagsläget.

Om du inte planerar SLI, så kan du köpa denna istället. Den tar upp mer plats så SLI är inte att föredra med den, men den kyler bra, låter tyst och kostar mindre.

Är det så att Asuskortet låter mindre eller är det mycket bättre kylprestanda i den också? Kommer sitta i ett Antec 1200-chassi så ljud är jag inte jättekänslig för i detta fallet.

/Johan

Edit: Dum fråga men det spelar väl ingen roll om man måste flytta ljudkortet så det inte blir ivägen. Alltså man behöver inte göra några inställningar för att man byter kortplats på det?

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Är det så att Asuskortet låter mindre eller är det mycket bättre kylprestanda i den också?

Det verkar kyla lite bättre och låta lite mindre. I alla fall vid originalhastigheten. Vid kraftig överklockning så verkar Gigabyte (SOC) kyla bättre, men då låter det nog lite mer också.

Skrivet av Oetzi:

Edit: Dum fråga men tar gigabytekortet upp 2 eller 3 kortplatser?

Bara två.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Det verkar kyla lite bättre och låta lite mindre. I alla fall vid originalhastigheten. Vid kraftig överklockning så verkar Gigabyte (SOC) kyla bättre, men då låter det nog lite mer också.

Bara två.

Aja men kraftig överklockning räknar jag inte med nu iaf.

Såg det nu, var nog mosad i huvet eller nått Tack ändå

/Johan

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo