Noob-vänligt Linux? (Gratis)

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ett säkert val för en nybörjare, sen finns det många som använder det nu, så det är lätt att få hjälp.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Mer än så skall inte behövas, oavsett vilken så kommer nybörjaren antagligen vara nöjd, och sedan leta sig vidare bland andra distar med mera när man känner att man behöver mer möjligheter att få till det precis som man själv vill. Den tiden så kommer det steget ganska naturligt och då har man tagit del av communityn och fått sig en bild om vad som man önskar och vilka distar som kan erbjuda vad.

Du har helt rätt.

Jag behövde ett OS till en hemmaserver och hade ingen lust att köpa WHS. Hade dock aldrig rört annat än windows. Tankade hem ubuntu server edition och sökte på nätet för att få igång vissa funktioner jag ville ha och det blev jättebra. Efter ett tag när jag lärt mig mer hittade jag grejjer jag ville ändra på och lärde mig mer och mer.

Tyvärr för linux behövde jag ett fetare filsystem så det blev FreeBSD och ZFS, men jag fastnade ändå för linux och kör nu även det på en stationär dator.

Så genom någons enkla tips om just ubuntu (och viss mottaglighet för nya system från min sida) är nu även jag del av open source världen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man köra windows program på Linux? (tänker på Ubuntu & Mint)
Photoshop, after effects, samt spel som Crysis 2 osv. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Kan man köra windows program på Linux? (tänker på Ubuntu & Mint)
Photoshop, after effects, samt spel som Crysis 2 osv. ?

Vissa program fungerar bra med hjälp av Wine, men räkna inte med att de program du behöver kommer att fungera.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Så genom någons enkla tips om just ubuntu (och viss mottaglighet för nya system från min sida) är nu även jag del av open source världen

Välkommen hoppas du kommer trivas... och vid frågor så har du dels sweclockers forumet men även bredare ubuntu-se.org och ubuntu.se som är mer "riktade forum" om du förstår.

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Jag själv gick över till Linux för några månader sedan och för mig blev det Linux Mint, just för att en kompis rekommenderade det pga att det mesta är installerat från början.
Börjar känna mig riktigt hemtam nu efter ett tag. Har bara haft ett problem, och det var med nätverkskortets MTU, men det fick jag löst.