Högtalarkabel: en variant på hifi vs. no-fi diskussionerna

Permalänk
Medlem

Högtalarkabel: en variant på hifi vs. no-fi diskussionerna

Hej,
Jag skulle bli tacksam för lite vägledning.

Jag vet att diskussionen är het mellan "dyrkabelförespråkare" och "normalkabelförespråkare". Vad jag inte vet är om det finns en liknande diskussion mellan "normalkabelförespråkare" och "clasohlsonkabelförespråkare" ? D.v.s., vad är en normalkabel?

Och nu vill jag begränsa diskussionen till högtalarkablar.

Jag kör optiskt från dator till en Cambridge DACMagic --- sen ARGON 5055 signalkabel (198:-) till förstärkaren --- sen en blandning av billig högtalarkabel och elkabel till golvhögtalarna.

Både förstärkare och högtalare är 20 år gamla och jag planerar att byta ut dem trots att jag egentligen inte hör nåt uppenbart fel på ljudet (d.v.s. jag kvalar nog inte in som audiofil när allt kommer omkring). Jag kommer att hålla mig i budgetklassen och i första ledet tänker jag köpa nya högtalare, förmodligen B&W DM686 och kanske i ett senare skede en NAD C316BEE förstärkare.

Så vad ska jag göra med högtalarkabel? Ska jag köpa typ Hifiklubbens 25:- eller 40:- per meter-kabel, eller ska jag gå till Clas Ohlson och köpa 10 meter för 49 spänn ?

Är Hifiklubbens budgetalternativ nåt att hänga i julgranen jämfört med ClasOhlson?

Jag lyssnar främst på klassisk musik (solo piano och opera), men även drum&bass och popsnören som St Etienne.
Jag vill inte vara snål i fel ände men heller inte spendera mer än vad som krävs.

Tack!

Permalänk
Medlem

Lite googlande på RKK och högtalarkablar kan vara intressant. Problemet nu förtiden är att få tag i kabel med 4 ledare, men 2x1.5 borde egentligen duga. Jag kör 4*1.5 tvinnat, och tycker iaf inte det är sämre än de audioquest á 100 kr metern jag hade innan.

Permalänk
Permalänk

Av det jag hört, (och jag har hört en del) så ska vanlig stömkabel, typ den man hittar på 10m rulle från biltema vara bland det absolut bästa. Ännu bättre ska enledare installationskabel vara. Själv kör jag biltema högtalarkabel (fick den gratis), men det känns som det kvittar där faktiskt. Om det nu skulle göra någon skillnad så kan man direkt konstatera att hur man än gör en kabel så kan det inte påverka så värst mycket, det skulle teoretisk kunna vara hörbart i vissa enstaka fall, sen gäller ju att höra vad som är bättre

När man överväger kablar gjorda av guld med rhodiumplätering och skärm av trippla lager 7mm platina så ska man veta det att man skickar i praktiken likström genom kablarna (20kHz max). Köp det billigaste skulle jag säga kanske samma tjocklek som vanlig stömkabel typ. Det kanske blir bättre, men det är 1000000000% säkert att det inte blir mycket bättre.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

På mobilen så får bli ett kort inlägg.

Signalkablar ska vara korrekt skärmade om du ska dra några längre sträckor.
Högtalarkabel är enligt mig inte så viktigt. Jag kör med en ledare Cat5e per pol till mina högtalare. Tappade lite i basen tyckte jag men resten blev mycket bättre än min tidigare supra classic för runt 50kr metern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Kör med Supra PLY 3,4/S. Mycket pga av att högtalarkabeln måste gå utmed en del strömkablage.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Är väl inget svårt att få tag på fyrledarkabel? T.ex. 3G1,5 EKK (vanlig installationskabel) fungerar utmärkt. Entrådig kopparledare istället... enklare att göra snygga kabeldragningar också. ^^

Den kabel du nyss nämnde har tre ledare, pinsamt...

EKK är dessutom lite bökig att jobba med. Enkel att skala men styv som attan!

Edit: EKK ska dessutom vara sådär till hela registret. Rekommenderat att ha EKK till bas och Cat5e till över register. Ifall man har möjlighet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

På HDMI-kablar spelar det roll. Pappa köpte en billig 3m HDMI-kabel (väldigt billig) som ger störningar och skit i bilden. Byter ut kabeln mot en dyrare och då fungerar det utmärkt. Nej, det var inte glapp någonstans.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Den kabel du nyss nämnde har tre ledare, pinsamt...

EKK är dessutom lite bökig att jobba med. Enkel att skala men styv som attan!

Edit: EKK ska dessutom vara sådär till hela registret. Rekommenderat att ha EKK till bas och Cat5e till över register. Ifall man har möjlighet.

Jag tror inte alls på det där. Du vill bara att så lite effekt, ägnad högtalaren, som möjligt ska bli värmeförlust i sladden. Alltså, sladd med låg resistans.

Länka ett blindtest som bevisar, gärna flera.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blomqvist:

Jag tror inte alls på det där. Du vill bara att så lite effekt, ägnad högtalaren, som möjligt ska bli värmeförlust i sladden. Alltså, sladd med låg resistans.

Finns _ingen_ som klarar ett sådant test. På de lite mer "seriösa" (läs skitnödiga) hifi-forumen bannar de folk när blindtest efterlyses.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag har märkt själv med egna öron att mellanregister och diskant blev bättre när jag bytte till Cat5e kabel, men basen blev istället lite otydligare, bumligare. Tyvärr så har jag inte möjlighet att använda två olika kablar då jag bara har ett element per kanal.
Jag har inte testat EKK-kabel, men en polare har gjort det och även jämfört med Cat5e kabel och minns jag rätt så tyckte han samma som mig gällande Cat5e och sade även att basen blev bättre med EKK, men mellanregister och diskant tappade lite.

Ippe på minhembio kan intyga det också. Till sina DTQWT så kör han EKK till basarna och Cat5e till övre register.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Stämmer bra det... jag menade ju såklart EKK 4G1,5.

EKK är lagom styv för sådana här ändamål... EKRK däremot är inte lämpad för annat än vanlig fast elinstallation.

Då ska du bara hitta 4G1,5 lite enkelt

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

På HDMI-kablar spelar det roll. Pappa köpte en billig 3m HDMI-kabel (väldigt billig) som ger störningar och skit i bilden. Byter ut kabeln mot en dyrare och då fungerar det utmärkt. Nej, det var inte glapp någonstans.

Eller så hade han bara otur. Jag köpte en 5m Deltaco hdmi kabel som fungerade bra, när jag skulle dra ur sladden så gick kontakten av, som tur var fick jag en ny som fungerar mycket bra. Har idag 5 hdmi kablar, 4 deltaco och en av högre kvalité med längder från 1 meter upp till 10m. Har aldrig fått störningar från Deltaco kablarna som är 10m och är sjukt mycket billigare än många andra märken.

Vid 10m uppåt kan jag tro att det kan komma störningar men under 10m är det nog bara otur.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Eller så hade han bara otur. Jag köpte en 5m Deltaco hdmi kabel som fungerade bra, när jag skulle dra ur sladden så gick kontakten av, som tur var fick jag en ny som fungerar mycket bra. Har idag 5 hdmi kablar, 4 deltaco och en av högre kvalité med längder från 1 meter upp till 10m. Har aldrig fått störningar från Deltaco kablarna som är 10m och är sjukt mycket billigare än många andra märken.

Vid 10m uppåt kan jag tro att det kan komma störningar men under 10m är det nog bara otur.

Vid produktion av billigare kablar lägger de säkert mindre tid på kvalitéts kontrollerna. Men med garanti på produkterna ska det väll inte vara några problem att få en ny?

Signalen i högtalarkablar kan säkert förvrängas av olika typer av kablar. Men lite placebo finns det allt när man köper dyra kablar (eller kör budget i ett dyrt system). Men för oss vanliga lyssnare räcker det säkert med en kabel som inte bromsar signalen.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vid produktion av billigare kablar lägger de säkert mindre tid på kvalitéts kontrollerna. Men med garanti på produkterna ska det väll inte vara några problem att få en ny?

Signalen i högtalarkablar kan säkert förvrängas av olika typer av kablar. Men lite placebo finns det allt när man köper dyra kablar (eller kör budget i ett dyrt system). Men för oss vanliga lyssnare räcker det säkert med en kabel som inte bromsar signalen.

Ja visst är det skillnad på kvalité men inte så stor skillnad att man köper något som kostar flera gånger mer.

Beror på vem du frågar, vissa köper kablar som nästan kostar lika mycket som högtalarna. Är det skillnad på kablar kan jag inte svara på

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Skillnad på kablar är det, enligt mig. Frågan är ju dock om skillnaden gör det bättre eller sämre, kanske bara annorlunda?

Det finns inga dåliga high-end högtalare, bara olika.

Enligt min åsikt så finns det varken bra eller dåliga kablar (så länge man håller sig inom rimliga gränser), bara annorlunda (och skillnaden är ofta väldigt liten).

Jag tror att jag kan ha tappat lite i basen då jag gick från en 4mm^2 kabel till en 0.2mm^2 kabel. Kanske ska testa med lite fler ledare och se ifall det gör någon skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Kör själv med http://m.hifiklubben.se/index.php?&action=roi&host=portal.hif... Till mina CV xls12 och den ser ju ganska maffig jämfört med pappas gamla 1,5mm^2 kabel men kan inte påpeka att det är någon markant skillnad ljudmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fattar mig kort.

Kör själv med silver ledare 1,3mm^2 isolerade i teflon rör ... har tidigare kört med 2,5mm^2 ``biltema stuk´´ och 4x1,5mm^2 ekk...

Märkte en storförändring mellan 2,5mm^2 och ekk då ljudet blev mycket ``tydligare´´ och basen något rappare.

Märkte även en ganska stor skillnad på mellanregister och diskant när jag gick över till silverledaren (åter igen renare mer kontrollerat ljud) , basen är dock oförändrad.

använde supra bananer på alla ledartyper. elektronik och högtalare i sign.

Permalänk
Hedersmedlem

Snart kommer väl någon och hävdar hur viktigt OFC är också...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ska man vara extra petig ska man inte använda banankontakter eller högtalaranslutningar alls utan löda kabeln direkt till elementet. Vill man pilla lite extra så kan man gå förbi högtalaranslutningarna på förstärkaren och på så sätt slippa ännu en metallbit.

Ska finnas en tråd om detta på diyaudio.com om jag minns rätt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

visst kan man det dock är det ofta bättre att inte använda bananer utan skruva fast ledaren. då ledaren ``svetsas ihop med terminalen´´ kallas för kallsvetsning under hårt tryck ... Bruce Rozenblit ger en väldigt ingående beskrivning av detta i sin bok audio reality som jag varmt rekommenderar till folk som har mycket allmänna frågor om hifi ... boken riktar sig mest åt folk som håller på med diy... Men det står mycket matnyttigt om bla kablar terminaler myter etc.

Anledningen att jag har bananer är att jag testar och exprimenterar mycket = mycket in och ur koppling

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Snart kommer väl någon och hävdar hur viktigt OFC är också...

OFC är nästan alla ledare som säljs idag endå ... men du har rätt att det ofta inte har så stor betydelse .. dock finns det ofta tydliga hörbara skillnader mellan olika material Ex Coppar /silver /guld etc . om jag har förstått det rätt .. kan dock intyga att det är rätt stor skillnad på coppar och silver ledare både i signal väg och högtalar väg så jag anser det vara det bästa alternativet då silverledare inte är så dyrt såvida du inte skall köpa 200meter till ett hemabio system ..
Dock inte det snyggaste alternativet.

Mvh

Permalänk
Medlem

Så länge du har en bra skärmad kabel med rätt tjocklek spelar det ingen roll vilket märke etc.
Dvs. du kommer inte höra skillnad.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag kör optiskt från dator till en Cambridge DACMagic --- sen ARGON 5055 signalkabel (198:-) till förstärkaren --- sen en blandning av billig högtalarkabel och elkabel till golvhögtalarna.

!

varför gå från optisk till elkabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Så länge du har en bra skärmad kabel med rätt tjocklek spelar det ingen roll vilket märke etc.
Dvs. du kommer inte höra skillnad.

Det är skillnad på kabel och kabel.

Ett exempel: Förra året gjorde jag om lite i mitt vardagsrum, och lösningen på hur soffa står nu framför tv gjorde att jag fick hitta på ny lösning med kabel, tidligare körde jag bara Supra PLY 3.4 till alla mina högtalare, men dom blev för tjokke för att ha liggande över golvet till bakhögtalare, dessutenom blev jag trött på kabelhärvan bak framhögtalarna då jag körde bi-amped. Jag köpte inn supra Rondo 4x4 till framhögtalare, och 'High End Högtalarkabel 2x2,5 mm Vit' till bakhögtalare. (från Fyndbörsen)
Jag kopplade upp för att prova den billiga 2.5 mm kabelen på fronthögtalare, och märkte direkt att något va annorlunda, provade köra någon musik jag vet hur 'normalt' låter och kom fram till att det va definitvt va en skillnad, det som man märkte bäst va att diskant va dämpad, men hela ljudet lät dämpad.

Jag tänkte direkt, placebo effekt, så när min sambo kom hem kopplade jag upp för att hon också skulle få lyssna på, dock fick hon inte veta vad för kabel jag använde när jag kopplade imellan, det som va roligt va att hon hörde det samma som mig, ljudet blev dämpad, och då diskanten va det man hörde det bäst på.

Måste också lägge till at min sambo faktiskt hör riktigt dårlig på mellan register, men högre frekvenser hörer hon mycket bättre än mig, jag klarar inte höra ca.18000Hz, men det klarar hon.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Menar du att du inte hittar någon affär som säljer EKK 4G1,5? O.o

Det finns väldigt många som säljer det.

En kedja är inte starkare än dess svagaste länk... det verkar ingen av dem som förespråkar DYRA kablar tänka på.

Numera funderar jag på ifall "audiofiler" är lite efterblivna... för att uttrycka det rakt.

T.ex.
http://www.lefflershifi.se/pub_images/original/Sarum_ML_3721....

ca 15 000 kr för ovanstående strömsladd? O.o Det är väl ingen som faktiskt köper en sådan va?

Hehe jo, man får sig ett gott skratt när man ser att någon lagt tusentals kronor på strömsladdar. Varför ska den sista metern från vägguttaget till stereon vara så viktig?
Visst, separata nätdelar gör skillnad och kan mycket väl förbättra ljudet. Strömfilter tror jag också kan förbättra ljudet, men det är något man ska tänka på först när man redan har en high-end anläggning eller har mycket störningar i elnätet i huset...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Hehe jo, man får sig ett gott skratt när man ser att någon lagt tusentals kronor på strömsladdar. Varför ska den sista metern från vägguttaget till stereon vara så viktig?

Samma fråga kan ställas om högtalarkabeln; varför ska den kosta så otroligt mycket mer än vanlig EKK?

Skrivet av x3me00:

fattar mig kort.

Kör själv med silver ledare 1,3mm^2 isolerade i teflon rör ... har tidigare kört med 2,5mm^2 ``biltema stuk´´ och 4x1,5mm^2 ekk...

Märkte en storförändring mellan 2,5mm^2 och ekk då ljudet blev mycket ``tydligare´´ och basen något rappare.

Märkte även en ganska stor skillnad på mellanregister och diskant när jag gick över till silverledaren (åter igen renare mer kontrollerat ljud) , basen är dock oförändrad.

använde supra bananer på alla ledartyper. elektronik och högtalare i sign.

Mycket "tydligare" samt "något rappare" innebär att du inte hörde skillnad alls. Du försvarar troligtvis köpet av din silverledare.

Skrivet av Ala_95:

Skillnad på kablar är det, enligt mig. Frågan är ju dock om skillnaden gör det bättre eller sämre, kanske bara annorlunda?

Det finns inga dåliga high-end högtalare, bara olika.

Enligt min åsikt så finns det varken bra eller dåliga kablar (så länge man håller sig inom rimliga gränser), bara annorlunda (och skillnaden är ofta väldigt liten).

Jag tror att jag kan ha tappat lite i basen då jag gick från en 4mm^2 kabel till en 0.2mm^2 kabel. Kanske ska testa med lite fler ledare och se ifall det gör någon skillnad.

http://fynda.se/show_kat.php?katid=56 <- om det stämmer innebär det en skillnad om runt 1 dB. Knappt hörbart.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Det är skillnad på kabel och kabel.

Ett exempel: Förra året gjorde jag om lite i mitt vardagsrum, och lösningen på hur soffa står nu framför tv gjorde att jag fick hitta på ny lösning med kabel, tidligare körde jag bara Supra PLY 3.4 till alla mina högtalare, men dom blev för tjokke för att ha liggande över golvet till bakhögtalare, dessutenom blev jag trött på kabelhärvan bak framhögtalarna då jag körde bi-amped. Jag köpte inn supra Rondo 4x4 till framhögtalare, och 'High End Högtalarkabel 2x2,5 mm Vit' till bakhögtalare. (från Fyndbörsen)
Jag kopplade upp för att prova den billiga 2.5 mm kabelen på fronthögtalare, och märkte direkt att något va annorlunda, provade köra någon musik jag vet hur 'normalt' låter och kom fram till att det va definitvt va en skillnad, det som man märkte bäst va att diskant va dämpad, men hela ljudet lät dämpad.

Jag tänkte direkt, placebo effekt, så när min sambo kom hem kopplade jag upp för att hon också skulle få lyssna på, dock fick hon inte veta vad för kabel jag använde när jag kopplade imellan, det som va roligt va att hon hörde det samma som mig, ljudet blev dämpad, och då diskanten va det man hörde det bäst på.

Måste också lägge till at min sambo faktiskt hör riktigt dårlig på mellan register, men högre frekvenser hörer hon mycket bättre än mig, jag klarar inte höra ca.18000Hz, men det klarar hon.

Vill inte säga att du har fel. Så jag säger istället JAG tror du har fel.

Har nämligen testat precis samma sak fast med 4 olika typer av högtalare. Dock måste du jämföra kablar i samma tjocklek för tjockleken gör skillnad beroende på hur långt ifrån du har dina högtalare. Precis som du märkte jag skillnad i början så jag ropade hit brorson så han kunde hjälpa till och höra skillnaden då han inte vet vilken som är vilken. Och det visade sig att när jag bytte kablarna så var det aldrig exakt samma position på högtalarna i och med att man flyttar högtalaren för att byta sladdar. En liten vinkling eller så lite som några cm närmare/längre bort från väggen ändrade ljudkaraktären. Framförallt basen.

När jag sedan mätte exakt position och testade sladdtestet igen så var det ingen skillnad alls. NADA.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Se till att ha hyggligt grov* kabel och anslut den ordentligt till pluggar/terminaler så ska du se att det funkar ganska bra. Har en polare som kör på nån kabel han fick över där de tillverkade trafos modell större - vi kunde inte direkt höra nån skillnad på den och den gamla middle-end dedikerade högtalarkablen. Gissar att flerledar är käck för att den är lättare att få en större anslutningsyta utan lödning och liknande. (med reservation för att ha fel)

*Grövre än cat5 å telefonlina typ.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Entusiast

Intressant att så många förspråkar enkelledare här när fysiken säger att det är bättre med många mindre lederare med isolering mellan pga skinneffekten. Hur hörbar den är vet jag inte men det finns ju.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24