Högtalarkabel: en variant på hifi vs. no-fi diskussionerna
Hej,
Jag skulle bli tacksam för lite vägledning.
Jag vet att diskussionen är het mellan "dyrkabelförespråkare" och "normalkabelförespråkare". Vad jag inte vet är om det finns en liknande diskussion mellan "normalkabelförespråkare" och "clasohlsonkabelförespråkare" ? D.v.s., vad är en normalkabel?
Och nu vill jag begränsa diskussionen till högtalarkablar.
Jag kör optiskt från dator till en Cambridge DACMagic --- sen ARGON 5055 signalkabel (198:-) till förstärkaren --- sen en blandning av billig högtalarkabel och elkabel till golvhögtalarna.
Både förstärkare och högtalare är 20 år gamla och jag planerar att byta ut dem trots att jag egentligen inte hör nåt uppenbart fel på ljudet (d.v.s. jag kvalar nog inte in som audiofil när allt kommer omkring). Jag kommer att hålla mig i budgetklassen och i första ledet tänker jag köpa nya högtalare, förmodligen B&W DM686 och kanske i ett senare skede en NAD C316BEE förstärkare.
Så vad ska jag göra med högtalarkabel? Ska jag köpa typ Hifiklubbens 25:- eller 40:- per meter-kabel, eller ska jag gå till Clas Ohlson och köpa 10 meter för 49 spänn ?
Är Hifiklubbens budgetalternativ nåt att hänga i julgranen jämfört med ClasOhlson?
Jag lyssnar främst på klassisk musik (solo piano och opera), men även drum&bass och popsnören som St Etienne.
Jag vill inte vara snål i fel ände men heller inte spendera mer än vad som krävs.
Tack!