Högtalarkabel: en variant på hifi vs. no-fi diskussionerna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Intressant att så många förspråkar enkelledare här när fysiken säger att det är bättre med många mindre lederare med isolering mellan pga skinneffekten. Hur hörbar den är vet jag inte men det finns ju.

Samma fysik säger att skineffekten är försumbar i audiosammanhang under normala förhållanden.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Donan Fear:

Samma fysik säger att skineffekten är försumbar i audiosammanhang under normala förhållanden.

För låga frekvenser för att det ska vara relevant?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av x3me00:

OFC är nästan alla ledare som säljs idag endå ... men du har rätt att det ofta inte har så stor betydelse .. dock finns det ofta tydliga hörbara skillnader mellan olika material Ex Coppar /silver /guld etc . om jag har förstått det rätt .. kan dock intyga att det är rätt stor skillnad på coppar och silver ledare både i signal väg och högtalar väg så jag anser det vara det bästa alternativet då silverledare inte är så dyrt såvida du inte skall köpa 200meter till ett hemabio system ..
Dock inte det snyggaste alternativet.

Mvh

Du missade poängen, all kabel som görs med koppar som ledare är OFC. Det är med andra ord lika meningslöst argument som att det skulle göra skillnad på att fläta en kabel i soluppgång eller solnedgång eller för den delen att fläta den över huvud taget.
Om någon planerar att säga mot mig så kom med fakta som ett blindtest eller uppmätta skillnader.

Läsvärt: http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tack! Läste den för kanske ett år sedan och har glömt bort vart det var. Tackar!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska dock inte underskatta placebo, upplever man att en kabel låter bättre för att den innehåller koppar som är garanterat grävd en natt med fullmåne, plast som är tillverkad baklänges som isolering, flätad av en dvärg och monterad i motvind nynnandes friday av Rebecca Black så ska man givetvis använda den. Problemet kommer när man garanterar hela sin omgivning det lysande resultatet...

Visa signatur

Permalänk

Många av er har säkert läst denna många gånger, men men.. one more time
http://gizmodo.com/363154/audiophile-deathmatch-monster-cable...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muhihihaha:

Många av er har säkert läst denna många gånger, men men.. one more time
http://gizmodo.com/363154/audiophile-deathmatch-monster-cable...

Haha!

Skrivet av guermantes:

Så vad ska jag göra med högtalarkabel? Ska jag köpa typ Hifiklubbens 25:- eller 40:- per meter-kabel, eller ska jag gå till Clas Ohlson och köpa 10 meter för 49 spänn ?

Med tanke på att det är så kort längd så det inte blir några stora summor hade jag valt hifiklubbens kabel av den enkla anledningen att den är snyggare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tjockleken då 1,5, 2,5, 4mm, någon skillnad ?, ska köpa nya kablar snart

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Tjockleken då 1,5, 2,5, 4mm, någon skillnad ?, ska köpa nya kablar snart

Beror väl på hur långa sträckor och hur mycket effekt man ska skicka. Tror inte det är en bra idé att skicka en kilowatt genom en 0.75mm2 kabel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Beror väl på hur långa sträckor och hur mycket effekt man ska skicka. Tror inte det är en bra idé att skicka en kilowatt genom en 0.75mm2 kabel.

10m högtalarna som ska drivas är i sign

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har sagts men, spelar kvalitén på optiska kabeln någon roll? Kör 10m Deltaco a la tunn.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vet inte om det har sagts men, spelar kvalitén på optiska kabeln någon roll? Kör 10m Deltaco a la tunn.

Knappast, skulle jag säga.
Jag kör också Deltaco 10m som är väldigt tunn (den var billig på Dustin).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Knappast, skulle jag säga.
Jag kör också Deltaco 10m som är väldigt tunn (den var billig på Dustin).

Tur det! För den är väldigt smidig att sätta intill lister och andra ställen
Kör även platt 20m internetkabel spikad bakom lister genom hela huset, ingen skillnad gentemot 10m vanlig

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

10m högtalarna som ska drivas är i sign

1,5 mm² - 2,5 mm² så behöver du inte oroa dig!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

1,5 mm² - 2,5 mm² så behöver du inte oroa dig!

Okej, ingen idé att gå upp till 4mm ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Jo, om du ska skicka tusentals watt till högtalarna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Jo, om du ska skicka tusentals watt till högtalarna.

Bra då vet jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/blindtest.htm Lite halvkul läsning.

Själv står jag fast att det är skitsamma vad man använder. Men, att det kan finnas extremt små ljudskillnader, varken bättre eller sämre, men ALDRIG så uppenbara att man frivilligt betalar 10k+ för en kabel.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/blindtest.htm Lite halvkul läsning.

Själv står jag fast att det är skitsamma vad man använder. Men, att det kan finnas extremt små ljudskillnader, varken bättre eller sämre, men ALDRIG så uppenbara att man frivilligt betalar 10k+ för en kabel.

Visst kanske det märktes lite skillnad men frågan är ju om det märks mer att gå upp 9-19k(kan lägga 1k på kabel) på högtalare, försteg eller slutsteg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Man ska dock inte underskatta placebo, upplever man att en kabel låter bättre för att den innehåller koppar som är garanterat grävd en natt med fullmåne, plast som är tillverkad baklänges som isolering, flätad av en dvärg och monterad i motvind nynnandes friday av Rebecca Black så ska man givetvis använda den. Problemet kommer när man garanterar hela sin omgivning det lysande resultatet...

OT:
du gav mig ett långt skratt och gjorde min dag lite bättre

Permalänk
Medlem

Jag kör EKK-kabel. Förut brukade jag köpa högtalarkabel gjord av syrefri koppar på bauhaus jävligt billigt. Hifiklubben och liknande har bara fet marginal på sina kablar, och säljsnacket ang kablar är enbart placeboeffekt enligt mig.

Jag vet att de finns de som hävdar att de hör solklar skillnad på kablar. Tänker dock INTE ta en debatt med dem annat än om de kan fixa ett blindtest så jag får höra den solklara skillnaden själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

All diskussion om kablar ter sig rätt larvig när man ser hur förkastlig akustik och även placering majoriteten av folk har hemma. Det är som att sila mygg och svälja elefanter.

Men för att dra mitt strå till stacken; jag kör med Supra PLY 3.4/S som högtalarkabel och Supra LoRad som strömkablar. Supra HDMI. Emotivas RCA mellan receiver och slutsteg.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Jag som har dragit högtalarkabel genom hela lägenheten i väggarna kan säga att jag föredrar att köpa supra kablar per meter just pågrund av att de är riktigt sköna att arbeta med. Samma sak som med EKK, det finns vissa (biltema osv) vars plast i stort sätt går av när du tittar på kabeln, de är jobbiga att arbeta med och jag undrar i alla fall över hållbarheten. Hellre några kronor extra för något som håller än att bara köra budget.

Mina små funderingar över kablar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Jag valde 4mm till syrrans system, men med facit i hand skulle jag tagit 2.5mm, 4mm är på gränsen för att ens få in i högtalare / förstärkare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag kör EKK-kabel. Förut brukade jag köpa högtalarkabel gjord av syrefri koppar på bauhaus jävligt billigt. Hifiklubben och liknande har bara fet marginal på sina kablar, och säljsnacket ang kablar är enbart placeboeffekt enligt mig.

Jag vet att de finns de som hävdar att de hör solklar skillnad på kablar. Tänker dock INTE ta en debatt med dem annat än om de kan fixa ett blindtest så jag får höra den solklara skillnaden själv.

Har ej gjort blindtest med anolgt men det uppkommer brus i bilden när man kör 1080p på 10m kabeln från netonnet så på längre sträckor tror jag man kan märka skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Har ej gjort blindtest med anolgt men det uppkommer brus i bilden när man kör 1080p på 10m kabeln från netonnet så på längre sträckor tror jag man kan märka skillnad.

Vid långa längder (högtalarkabel) så tar man lite tjockare kabel, gäller det signalkabel så får man nog hitta en med lite bättre kvalité det håller jag med om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag bytte från 2x4mm till 2.5mm var något dom hade på mds som jag köpte när jag endå var där och köpte bas rör till min subb som jag byggde.
märkte ingen som helst skillnad faktiskt.kanske för att jag har ganska korta kablar 2 meter till vardera front. använde 2x4mm kabeln att ha i subben samt i de anda hemma byggena till basen mellan elementen och delningsfilter/ terminaler.

någon som ens funderat på hur kablarna i högtalaren ser ut? där kan man nog tjäna lite skulle jag tro.

en enkel regel är att har man långa kablar så så bör dom vara av bättre kvalite men allt inom ljud är ganska relativt så man får testa sig fram tills man får ljudet man gillar

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur