En av fyra diskar i raid 5 blev "Non-RAID Disk"

Permalänk
Medlem

En av fyra diskar i raid 5 blev "Non-RAID Disk"

Hejsan hoppsan...

Efter att ha haft lite problem med min server ett par dagar så har jag nu upptäckt ännu ett problem..

En disk har lixom "hoppat ur" min raid 5 array helt plötsligt

Eftersom att det är 4 diskar så även om en dör eller allmänt rage-quittar så borde ju datan finnas kvar.. det är ju hela poängen med raid 5

Jag är allt för oerfaren på detta område och jag har otroligt värdefulla backups på denna array. Så jag vågar inte testa mig fram på egen hand?

Har precis beställt ett riktigt maffigt Adaptec Raid kort, men jag måste fortfarande få denna array att fungera innan jag kan hoppa över till det riktigt fina grejjerna..

En kille sa att man ska Resetta diskarna till Non-Raid och sedan creata en ny array... efter det andvända data återskapande programvara på den nya raid 5 array´n men det värkar äckligt riskabelt..

Intel Rapid Storage Technology 10.1.0.1008

Asus p8p67 Delux

Tack så mycket på förhand

MVH // Kevin

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vilket OS kör du och vilka diskar?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi på att någon ska säga "Raid != Backup"

OT: Även som disken hoppat ur så kan du ju läsa från själva "arrayen".
Går den inte igång alls då är det nog fler som hoppat ur.
Ska du sen migrera till hw-raid så får du nog fixa nya diskar och flytta över data.

Permalänk
Medlem

Ta backup.

1. Gå in i RAID-BIOS, ta bort alla från RAIDen
2. Gå in igen och sätt upp dom med samma värden som innan
3. Boota Win
4. Kör testdisk som letar rätt på partitionerna, ser det bra ut->skriv dit nya partitionstabellen
5. Boota om
6. chkdsk X: /r på alla partitionerna i arrayen
7. Klart

Detta bör funka om den bortfallande disken är fysiskt frisk, annars får du byta ut den.

Som sagt, det viktiga är att du backar av - RAID är aldrig isf backup

Permalänk
Medlem

Jag kör WHS2011, och W7.. alla diskar mår bra..

ska testa det jookeer sa, känns riskabelt men det är vel den vägen jag får gå

tack för snabba svar <3

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Har gjort om raiden och hittat mina gamla filer.. skrivit dit den nya partitionstabellen startat om datorn.. arrayen har fortfarande inget filformat på sig..

håller nu på med att analysera raid arrayen och så hittar den några inkorrecta nummer på cylindrarna.

efter att tryckt "write" så borde ju allt mitt gamla (partitionstabellen och filerna) skrivits över på arrayn..

borde jag inte ha formaterat arrayen till NTFS innan jag tryckte write?

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gjorde precis det men det gick åt helvette.. startade om efter att hittat allt precis som det var förut... men när jag kom in i WHS 2011 igen så hittar den bara en oformaterad disk och i testdisk så söker den i evigheter och hittar bara jätte konstiga grejjor

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Det var ju trist. Vet inte vad som kan ha gått fel.
Själv har jag gjort detta ett 20-tal gånger med lyckat resultat, alla diskar var friska, trots att någon/några trillat bort från arrayen.
Vet man att datat är intakt på alla diskar så skall testdisk kunna skanna fram partitionerna från arrayen (det kan ta en stund) samt presentera dessa och är man nöjd gör man write.

Minns du hur du exakt gjorde?

Permalänk
Medlem

exakt som anvisningarna av dig och en guide... det vart helt fucked up, efter att den gör "quick search" i 3 timmar så hittar den : 2 HFS partition och 2 MS DATA...

Jag ger inte upp..

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Svårt fall. Det du INTE skall göra är att låta RST bygga om arrayen.
Min modell bygger på att arrayens status (FAILED) resettas i RAID-BIOS. När sedan Win går igång upplevs arrayen som en RAID5-volym men utan partitioner (RAW), testdisk skannar fram den gamla partitionstabellen som man skriver dit. Brukar ta 20 min. för testdisk att snabbsöka.

I ditt läge skulle jag prova att avRAIDa igen, boota om, diskarna är nu single och i detta läge felsöka med HD Tune för att kolla att alla diskar är fysiskt friska, det kan ta en stund, du kan köra HD Tune på alla samtidigt.

Om alla är friska kör om efter min modell, skiter det sig pss prova GetDataBack om du missade att backa tidigare. Kan ta mycket tid + kräver backupdiskar.

Permalänk
Medlem

okei... nu är det så att jag lyckats komma tillbaka till där det såg som ljusast ut...

Mitt nya problem är att jag programmet hittar alla mina älskade filer men när jag trycker write så händer absolut ingenting efter att jag rebootat

MVH// kevin

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Med stor sannolikhet är det dina diskars fel att arrayen droppar diskar.
Du har förmodligen lågprisdiskar utan stöd för TLER och då händer just detta förr eller senare.

edit: du hade visst redan fått loss filerna

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har inte fått loss några filer eftersom att "write" egenskapen i testdisk inte gjorde någonting utan att formatera arrayen till 2tb ( 4st 1tb diskar ) och när jag scannar arrayen igen så hittar jag inte mina gamla filer...

kan man lämna iväg ett sådant problem?

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Asså, testdisk söker efter tidigare partitioner, visar upp dessa, är du nöjd så ber du testdisk skriva dit tabellen i MBR.

Testdisk skall INTE formatera arrayen, om den ens kan det, testdisk kan inte heller leta fram filer. Testdisk jobbar med partitioner inte med filer.

Skall finnas en manual där man kan se vad testdisk gör/inte gör.
Kolla oxå om/hur testdisk hanterar volymer > 2GB

Har du inte formaterat eller skrivit till arrayen är ingen skada skedd.