Behöver dator med Win95

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Det är nog inte helt lätt att installera Win95/Win98 på nyare burkar. Ni lär behöva extra drivrutiner till nästan allting... speciellt till IDE-kretsarna så att Win95/98 kan hitta cdläsaren. Win95/98 kan dessutom ha problem med större diskar.
Jag vill minnas att Win95 vägrade installera på min burk med en 400 MHz Amd processor. Den var för snabb så installationsprogrammet skrev ut ett lagomt användarvänligt felmeddelande och stannade datorn. Klockade man ner processorn genom att flytta byglar på moderkortet så fungerade installationen. Förresten så har jag för mig att Win95-skivan inte var startbar, det kom med Win98. Man var tvungen att starta DOS från disketter först och ladda dosprogram för att komma åt cd-läsaren.

Dessutom har jag för mig att USB-stödet i Win95 OSR1 inte var så där jättebra egentligen.

Tyvärr så har du nog helt rätt. Men om man försöker med win98 istället, som då har installations-cd och bättre usb-stöd, hur pass modern dator kan man installera den på? Det behöver egentligen inte vara någon överdriven prestanda, men den bör vara stabil och helst ha usb-stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Ok, det blir bra, då hinner jag leta lite mer. Hittade inte det jag var ute efter igår. Jag ska ta en kik i planeringen också så kan vi höras av på måndag tycker jag.

Kanon!