Permalänk

Vattentät systemkamera?

Vad får man ge för en vattentät systemkamera alternativt en systemkamera med undervattenhus? Söker något som är vattentätt som går att filma i full hd med bra bild.

Förslag?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Såg ju inte precis ut som några pengar man lägger ut bara för att fota lite på semestern Finns det billigare alternativ eller blir man tvungen att gå på kompaktkameror så som GoPro?`

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror ju lite på vilka krav du har, men ska du bara doppa kameran 50cm o snorkla då är det andra krav än om du ska klara 60m djup som sea&sea eller 100m som nauticam, det finns ju "vinylplastpåsar" som gör att du kan simma med kameran, men knappast dyka, och så får du tänka på att vattnet bryter ljus på ett helt annat sätt än luft, och det krävs nästan alltid ljus, det blir snabbt mörkt.
För stillbildsfoto så kanske du ska leta efter en kemisk kamera? Det dyker upp Nikon nikonos V system ibland för betydligt mindre pengar än vad ett uv hus kostar till en ny kamera. Jag har själv inte hållit på med uv foto men har bekanta som sysslat med det, och en kompaktkamera eller en beg nikonos är nog vad de flesta vill spendera på det.
En del har ju byggt själv också, men då kan det vara lurigt att veta vilket tryck det tål. men en grov plexilåda du limmar ihop klarar några meter utan att du blir för rädd att den ska läcka
http://www.l-foto.se/nikonos.html det kanske är nått för dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror ju lite på vilka krav du har, men ska du bara doppa kameran 50cm o snorkla då är det andra krav än om du ska klara 60m djup som sea&sea eller 100m som nauticam, det finns ju "vinylplastpåsar" som gör att du kan simma med kameran, men knappast dyka, och så får du tänka på att vattnet bryter ljus på ett helt annat sätt än luft, och det krävs nästan alltid ljus, det blir snabbt mörkt.
För stillbildsfoto så kanske du ska leta efter en kemisk kamera? Det dyker upp Nikon nikonos V system ibland för betydligt mindre pengar än vad ett uv hus kostar till en ny kamera. Jag har själv inte hållit på med uv foto men har bekanta som sysslat med det, och en kompaktkamera eller en beg nikonos är nog vad de flesta vill spendera på det.
En del har ju byggt själv också, men då kan det vara lurigt att veta vilket tryck det tål. men en grov plexilåda du limmar ihop klarar några meter utan att du blir för rädd att den ska läcka
http://www.l-foto.se/nikonos.html det kanske är nått för dig ?

Kravet med vattentät är för min del att den klarar 2 meters djup. Tänkte inte fota när jag väl har kameran under vattnet utan videofilma. Jag har övervägt att köpa en videokamera istället men tror att en systemkamera filmar bättre än vad en videokamera fotograferar (om det ens går)?
Pris: Max 5000 kr gärna runt 2500 (om det inte är en systemkamera då kan det vara lite dyrare).

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

5000 är ju ungefär det du får ge för en normal systemkamera som inte är vattentät. du får nog leta efter en beg nikonos typ de jag länkade till eller satsa på en kompakt typ http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9091342
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1095242...

eller en sökning http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s75000836#rparams=l=s75...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Kravet med vattentät är för min del att den klarar 2 meters djup. Tänkte inte fota när jag väl har kameran under vattnet utan videofilma. Jag har övervägt att köpa en videokamera istället men tror att en systemkamera filmar bättre än vad en videokamera fotograferar (om det ens går)?
Pris: Max 5000 kr gärna runt 2500 (om det inte är en systemkamera då kan det vara lite dyrare).

problemet med systemkamera och filma är att de inte har någon autofokus att prata om alls, (vet inte om Sony har löst det, de brukar vara bra på det här med filmning) ska du filma så tror jag nog det är bättre att lägga pengarna på en riktigt duglig videokamera, och sedan köra en systemkamera parallelt. Video är systemarna bra på, men man får köra manuellt fokus om det ska bli tittbart. ( på de kameror jag lekt med, 5dMarkII, 550D, 600d)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

problemet med systemkamera och filma är att de inte har någon autofokus att prata om alls, (vet inte om Sony har löst det, de brukar vara bra på det här med filmning) ska du filma så tror jag nog det är bättre att lägga pengarna på en riktigt duglig videokamera, och sedan köra en systemkamera parallelt. Video är systemarna bra på, men man får köra manuellt fokus om det ska bli tittbart. ( på de kameror jag lekt med, 5dMarkII, 550D, 600d)

Hur är det då med fokusen på vanliga kompaktkameror som filmar i full hd osv.?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Hur är det då med fokusen på vanliga kompaktkameror som filmar i full hd osv.?

Det kan jag tyvärr inte svara på, har du ett dyrt objektiv så fungerar det nog att filma, iaf i bra upplysta ställen, men då bör du ha en extern mic om du ska ha ljud, objektivet kutar från ändläge till ändläge för att hitta fokus, i en kompakt fungerar det "bättre" kameran har knappt fokus alls, och nöjer sig med någorlunda, systemen jämför hela vägen för att hitta det absolut bästa,

Var bor du?
Finns det ingen typ elgiganten/japanphoto/mediamarkt du kan gå och känna på grejerna?

En systemkamera är inte bättre än optiken, en typ canon G12 har bättre optik än ett kittobjektiv och samma sensor, den fungerar ypperligt att filma med, är antagligen inte omöjlig att lura ner i ett undervattensfodral,

Men har du tänkt använda kameran för foto senare lite mer seriöst är nog en system att rekommendera,
Men gå och känn på dem om möjligt, alla tycker olika, och ta med ett eget sd-kort så du kan jämföra i lugnan ro hemma sen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com