Permalänk
Medlem

Msi gt683 vs Clevo

Tjena tänkte bara fråga vad ni hade valt för dator.

MSI gt683 för 9990 eller en clevo-dator från Ggs-data för ca 12000. MSIn har 6 gb minne medan clevon har 4 gb. Annars är det samma gfx, 560 gtx. , och samma processor, i-5.

Tänkte också fråga om nån har erfarenhet av clevo-datorer och Ggs-data. Vad tycker ni om de? Går det att byta ut delarna på de längre framöver?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Clevo chassin ska ju tydligen hålla bra kvalité.
Men hade ändå valt MSIn eftersom den är billigare. och om inte bättre ändå? aja.

Laptops går förövrigt nästan aldrig att uppgradera, om ofta är det väldigt svårt.
Det ända som går lätt är ram minnen + hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Seosaidh:

Tjena tänkte bara fråga vad ni hade valt för dator.

MSI gt683 för 9990 eller en clevo-dator från Ggs-data för ca 12000. MSIn har 6 gb minne medan clevon har 4 gb. Annars är det samma gfx, 560 gtx. , och samma processor, i-5.

Tänkte också fråga om nån har erfarenhet av clevo-datorer och Ggs-data. Vad tycker ni om de? Går det att byta ut delarna på de längre framöver?

Tack på förhand!

Tja,

Vilken Clevo laptop kikar du på? Gäller det P150Hm modellen så är det en sjukt stabil modell som är gjord för att lätt kunna uppgradera den. 4 skruvar för att komma åt grafikkort / ram / CPU. Så har du hela 4 skruvar på antagligen CPU eller GPU. P150hm klarar per idag upp till i7-extreme 2920XM prossesor och AMD 6990M / Geforce 580M grafikkort vilket är dom snabbaste på marknaden. Med andra ord uppgraderings möjligheterna är stora på clevo.

För övrigt gå för en matt skärm om du har möjlighet

Mvh
Mikael

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag tittar ju nu på p150hm modellen. Jag har varit inne på pc-konsulten och Ggs data. Har ni några erfarenheter av dem vad gäller köp och support?

Jag tittar just nu på en dator med gtx 560 kortet och det är ett klart plus om man kan skicka in datorn och byta delar när tiden är inne. Tänkte också passa på o fråga om 4 gb ram är tillräckligt för spelande eller om man ska satsa på mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Seosaidh:

Tack för svaren. Jag tittar ju nu på p150hm modellen. Jag har varit inne på pc-konsulten och Ggs data. Har ni några erfarenheter av dem vad gäller köp och support?

Jag tittar just nu på en dator med gtx 560 kortet och det är ett klart plus om man kan skicka in datorn och byta delar när tiden är inne. Tänkte också passa på o fråga om 4 gb ram är tillräckligt för spelande eller om man ska satsa på mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ens skicka in datorn om du har en skruvmejsel hemma och söker lite på internet. Clevo som producent stöttar faktiskt att man ska kunna ordna med den hemma och det bryter inga garantier ifrån Clevo.

tyvär har jag inte det, bor i norge och köpte ifrån Multicom.no. Det jag sett mest av är väll PC-konsulten och deviltech.de av svenskar som köpt Clevo.
Ring båda två och fråga hur lång garanti/support dom har och vilka regler de har.

Om du ska slänga på så mycket på en PC hade iaf jag tagit 8GB samtidigt. Vet inte om det absolut är nödvändigt för rent spelande men det är sjysst vid multitasking Kommer långt med P150Hm chassit tack vare flexibiliteten. I framtiden kan du byta processor och grafikkort istället för att köpa en helt ny burk.

Mvh

Edit: posta gärna vad du har valt ur för hardware

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Skrivet av baaaltazar:

Du behöver inte ens skicka in datorn om du har en skruvmejsel hemma och söker lite på internet. Clevo som producent stöttar faktiskt att man ska kunna ordna med den hemma och det bryter inga garantier ifrån Clevo.

tyvär har jag inte det, bor i norge och köpte ifrån Multicom.no. Det jag sett mest av är väll PC-konsulten och deviltech.de av svenskar som köpt Clevo.
Ring båda två och fråga hur lång garanti/support dom har och vilka regler de har.

Om du ska slänga på så mycket på en PC hade iaf jag tagit 8GB samtidigt. Vet inte om det absolut är nödvändigt för rent spelande men det är sjysst vid multitasking Kommer långt med P150Hm chassit tack vare flexibiliteten. I framtiden kan du byta processor och grafikkort istället för att köpa en helt ny burk.

Mvh

Edit: posta gärna vad du har valt ur för hardware

Är du säker på det här? Jag har en MSI gt683 och stod i valet och kvalet mellan msi och en clevo dator från pc-konsulten. Jag var i kontakt med deras support ett antal gånger innan jag bestämde mig för en dator. Enligt han så kunde proccesor , hårdrisk och ram minnen bytas ut, gällande grafikkretsar så var det väldigt komplicerat men gick ibland att byta ut beroende på hur de nya kretsarna såg ut mm.

Permalänk
Skrivet av Kartmastarn:

Är du säker på det här? Jag har en MSI gt683 och stod i valet och kvalet mellan msi och en clevo dator från pc-konsulten. Jag var i kontakt med deras support ett antal gånger innan jag bestämde mig för en dator. Enligt han så kunde proccesor , hårdrisk och ram minnen bytas ut, gällande grafikkretsar så var det väldigt komplicerat men gick ibland att byta ut beroende på hur de nya kretsarna såg ut mm.

Det han nämner gäller ju alla nuvarande laptops som har MXM3 standard idag. Om nästa generations grafikkort kommer med t.ex MXM4 standard så klarar ingen av dagens laptops köra nytt grafikkort. Dock tittar ju Seosaidh på 560M kortet, då har han garanterat uppgraderings möjlighet til 580M / 6990M som är 25-30% snabbare, dessutom är korten nya och det kommer bättre och bättre drivrutiner som optimerar korten.

Du kan förövrigt byta ut i princip allt bara du beställer delar. Skärm, tangetbort, tuchpad men det är ju en långt mer komplicerad process.

Mvh

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köra på pc-konsultens x-256c. Den har en i7 processor, 8 gb minne, gtx 560. Nån random hårddisk på 7200 rpm.

Ggs-data har en liknande men då får man bara i5 och bara 4gb minne för samma pris.

Frågan är bara om gtx560 räcker än så länge eller om man ska satsa på bättre gfx direkt. Jag vet inte om jag själv kan byta grafikkort på en bärbar aldrig prövat förut :p. Jag vet heller inte om jag ska köra på 1600x900 matt skärm eller 1920 blank. Jag har själv mestadels kört på 1280 :).

En fördel med Ggs-data är också att man har finansiering. Hos pc-konsulten måste man hosta upp allt på en gång

Tack för all info baaaltazar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Seosaidh:

Jag tänkte köra på pc-konsultens x-256c. Den har en i7 processor, 8 gb minne, gtx 560. Nån random hårddisk på 7200 rpm.

Ggs-data har en liknande men då får man bara i5 och bara 4gb minne för samma pris.

Frågan är bara om gtx560 räcker än så länge eller om man ska satsa på bättre gfx direkt. Jag vet inte om jag själv kan byta grafikkort på en bärbar aldrig prövat förut :p. Jag vet heller inte om jag ska köra på 1600x900 matt skärm eller 1920 blank. Jag har själv mestadels kört på 1280 :).

En fördel med Ggs-data är också att man har finansiering. Hos pc-konsulten måste man hosta upp allt på en gång

Tack för all info baaaltazar

Skickades från m.sweclockers.com

Gtx 560M är ett kraftigt kort det så har du 6990M och 580M. Se och bedöm själv valde jag 6990M. Det fanns väll en 500kr + för 1920 matt. Helt klart värt det inga reflektioner alls på skärmen:)

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-560M.48313.0....
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-580M.56636.0....
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6990M.57308.0.html

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem

560M är ganska bra redan. Även om jag hellre hade velat ha ett 6990M.
Valde dock Asus eftersom jag har köpt nästan allt annat från dom.
+ att deras support faktiskt har varit bra hittils (för mig iallafall)

Om man ska jämföra "Clevo" mot msi/asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

560M är ganska bra redan. Även om jag hellre hade velat ha ett 6990M.
Valde dock Asus eftersom jag har köpt nästan allt annat från dom.
+ att deras support faktiskt har varit bra hittils (för mig iallafall)

Om man ska jämföra "Clevo" mot msi/asus

Ska man ändå köpa ett 560 skulle jag nog välja ASUS eller MSI just pga supporten blir troligtvis enklare..

Även om folk som har Clevo säger att dom har världsomspännande garanti så finns det garanterat inget servicecenter i sverige..

Ska man ändå köpa en clevo skulle jag valt 6990m .. det är väl inte så mycket dyrare? eller?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Ska man ändå köpa ett 560 skulle jag nog välja ASUS eller MSI just pga supporten blir troligtvis enklare..

Även om folk som har Clevo säger att dom har världsomspännande garanti så finns det garanterat inget servicecenter i sverige..

Ska man ändå köpa en clevo skulle jag valt 6990m .. det är väl inte så mycket dyrare? eller?

Det är väll i första hand förhandlarna som ska stå för supporten vet inte hur det är med dom svenska. Men dom här i norge är det sjukt bra service.
det kostar väll 1.800,-+ tror jag för 6990M. Hade nog själv sparat lite längre och satsat på det.

Hur är det med MSI. är det lätt att uppgradera grafikkort etc?

Mvh

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem
Skrivet av baaaltazar:

Det är väll i första hand förhandlarna som ska stå för supporten vet inte hur det är med dom svenska. Men dom här i norge är det sjukt bra service.
det kostar väll 1.800,-+ tror jag för 6990M. Hade nog själv sparat lite längre och satsat på det.

Hur är det med MSI. är det lätt att uppgradera grafikkort etc?

Mvh

Grafikkortet är ju väldigt lättåtkomligt, handlar om en lucka under för att komma åt grafikkortet.

Men sen gäller det ju hitta ett som passar ihop med kylningen, kan väl krävas lite moddning möjligtvis.

Men det är bättre att köpa med ett bra grafikkort direkt, uppgraderingskort brukar ju va så dyra

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara kolla med er vilken processor ni anser att man ska ta för en gaming laptop, i5 eller i7?

Jag undrar också om det är värt att slänga in en dyr SSD i en gaming laptop, vad tycker ni? Blir det stor skilllnad i prestanda?

Permalänk
Medlem

Jag har konfigurerat ihop end ator från notebookguru.de, vad tycks?

Processor:
Intel Core i5-2520M 2,50-3,20 GHz 3 MB Level3 Cache (max 8 GB)
Memory:
8 GB DDR3 1333 MHz
Screen:
15,6 inch FullHD LED TFT 1920x1080 Pix Glare Type (Vet inte om jag ska ta matt skärm istället)
Graphics Card:
AMD Radeon HD 6970M with 2048 MB GDDR5 RAM
Hard Drive:
500 GB Seagate Momentus 7200 rpm

Det hela går på 12 100 kr (1334 euro) med inklusive frakt (med blank skärm blir det 1254 euro, 11 373 kr)

Permalänk
Medlem

Förresten vad kan ni berätta om noteboojguru?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir definitivt skillnad med en SSD. Men det är inte en så stor skillnad att det är en "must have" om du har begränsad budget. Men du bör definitivt titta på att lägga till en framöver när din budget tillåter.

Jag kör endast SSDs i alla mina burkar och kör endast HDD externt till backup och lagring (usb 3.0, PciE). Det kostar dock en slant.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Korsordsguru
Skrivet av Seosaidh:

Förresten vad kan ni berätta om noteboojguru?

Skickades från m.sweclockers.com

Tog upp det här med notebookguru.de i den här tråden, FYI http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kan tillägga att dom flesta modellerna av MSI är just Clevo tillverkare ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!