Ta screenshot med android?

Permalänk
Medlem

Började kolla lite efter appar som kan ta screenshot på en androidtelefon, men det verkar ju suga rejält. Finns det ingen app som bara gör en sådan enkel sak utan att krångla till det eller kosta massa pengar?

hittade ett par appar som sägs kräva rootad telefon för att funka. Hallå! det är screenshot vi snackar om, inte installera ett annat OS på din android tänkte jag. Sedan hittade jag en annan app som inte krävde root, men enligt kommentarerna på android market så verkar man behöva koppla telefonen till en PC så fort man har startar om den för att kunna aktivera screenshotfunktionen igen. Suck... nån som har nåt bättre tips? kör med android 2.3.4

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att man måste roota för att kunna ta screenshots tyvärr. Korkat men sant.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det inbyggd på de flesta nyare androidlurar. Själv har jag kunnat på både min gamla Samsung galaxy S utan problem samt min nuvarande HTC Sensation. Enda jag gör är att hålla in skärmlåsknappen/strömknappen och innan "stäng av ", etc kommer upp trycka på Hem-knappen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Vad jag vet så finns det inbyggd på de flesta nyare androidlurar. Själv har jag kunnat på både min gamla Samsung galaxy S utan problem samt min nuvarande HTC Sensation. Enda jag gör är att hålla in skärmlåsknappen/strömknappen och innan "stäng av ", etc kommer upp trycka på Hem-knappen.

Funkar tyvärr inte på min Sony Ericsson Neo med Android 2.3.4

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sonywalk:

Okej? trycker på alla knappar men verkar sakna "hemknappen" då inget händer.... HTC Incredible S

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=r8wIKoQa6Pk

Home först sedan powerbutton, dock är det för samsung galaxy så det kan variera lite från telefon till telefon.

Anledningen till att root krävs är att ett program måste komma åt systemfilerna för att göra snappshot av bilden. Samsung valde att lägga till den funktionen till sina mobiler, vet ej vad SE valt göra men roota är inte svårt heller och jag gjort det på alla mina.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Fungerar endast på Samsung-mobiler, vad jag vet.

Permalänk
Medlem

förstår verkligen inte hur man kan köpa en android telefon och inte roota?

Visa signatur

Chassi: HAF 912 + | M-kort: ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | CPU: i5 2500K @ 4,3 ghz | CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Minne: Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | GPU: Crossfire XFX Radeon HD6950 2GB @ 880/1325 | OS : Intel SSD 320 80GB | Lagring: 500GB WD CB | PSU: Fractal Design Newton R2, 800W | Skärm: BenQ XL2420T 120hz |

Permalänk
Medlem

Jag har inte rootat av den anledningen att jag inte har haft någon nytta av det. Varför ska jag göra det? På tidigare androidversion, 2.1 som jag hade på jobbmobilen så funderade jag på det eftersom det fanns liten plats för appar och roota hade gjort att jag kunde installera program på minneskortet, men från android 2.2 och uppåt så finns det stödet inbyggt, så jag ser ingen bra anledning till varför jag ska göra det på nya telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har inte rootat av den anledningen att jag inte har haft någon nytta av det. Varför ska jag göra det? På tidigare androidversion, 2.1 som jag hade på jobbmobilen så funderade jag på det eftersom det fanns liten plats för appar och roota hade gjort att jag kunde installera program på minneskortet, men från android 2.2 och uppåt så finns det stödet inbyggt, så jag ser ingen bra anledning till varför jag ska göra det på nya telefonen.

För att kunna använda AdFree Android

Permalänk

Neo får inte 2.3.4 förrän i oktober, så hur då lyckats få tag på det vet jag inte.

Har själv en Neo (som jag förövrigt skriver detta på) och längtar otroligt mycket till 2.3.4, där man bl.a. får tillgång till skärmdumpar.

swedroid.se/42417/sony-ericsson-tillkannager-uppdatering-for-senaste-generationen-xperia-telefoner-notis/

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Jag använder Android SDK ingen app, men funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Neo får inte 2.3.4 förrän i oktober, så hur då lyckats få tag på det vet jag inte.

Har själv en Neo (som jag förövrigt skriver detta på) och längtar otroligt mycket till 2.3.4, där man bl.a. får tillgång till skärmdumpar.

swedroid.se/42417/sony-ericsson-tillkannager-uppdatering-for-senaste-generationen-xperia-telefoner-notis/

Det stämmer. Trodde att det var 2.3.4. jag hade, men det var visst 2.3.3. Men det är underbara nyheter, då är det inte länge kvar så får man möjligheten till screenshots.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlr9989:

förstår verkligen inte hur man kan köpa en android telefon och inte roota?

Det ska ju inte behövas. Och för de flesta så behövs det inte heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har en LG och där gör man bara som på samsungs mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

hej jag undrar om du vet hur man gör för att installera appar på minneskortet

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

hej jag undrar om du vet hur man gör för att installera appar på minneskortet

På min telefon går jag in på inställningar --> Appar --> hantera appar --> och klickar på "på SD-kort" då får jag bocka i och ur vilka appar som ska flyttas till eller från minneskortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja nu hittade jag det tack

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

--------------------------------------------------------------------------------

Med MyPhoneExplorer på din PC kan du ta screenshot utan root
http://www.fjsoft.at/en/highlight.php

Men, du måste ha telefonen syncad med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caveo:

--------------------------------------------------------------------------------

Med MyPhoneExplorer på din PC kan du ta screenshot utan root
http://www.fjsoft.at/en/highlight.php

Men, du måste ha telefonen syncad med datorn.

Då kan jag nog vänta till nästa månad när android 2.3.4 kommer till min telefon, så får jag det inbyggt istället och slipper koppla ihop med datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På min samsung håller man in "tillbakaknappen" och trycker i mittknappen

Visa signatur