Permalänk

Samsung S23A750D (120Hz)

Jag är ute efter en spelskärm. Vad tror ni om den här 120Hz Skärmen?

Samsung S23A750D

Permalänk

Jag tycker den är mycket snygg och har bra specifikationer. Många tycker den är för dyr för att ha en TN-panel men jag gillar den

Permalänk

Tackar för det snabba svaret, men ursäkta om jag är noobig men vad innebär TN-panel? Föressten vilken port är att föredra när man kopplar den till en dator. HDMI eller displayport?

Permalänk
Medlem

Bra trots TN

Jag har precis köpt 27tums 950 versionen. Måste säga att bildkvalitén är helt sjuk, bättre än en del ips jag sett. Däremot kommer jag nog byta till 23tums 750 för att 1080p är fööör låg upplösning för en 27 tum. Känns inte alls bra tyvärr, 3Dn är helt ok, förutom att den har svårt för vissa saker i spel som rör sig på håll. Eld exempelvis kan skärmen rendera lång fram fast det i spelet är långt bak. Vilket inte är så kul är man kör fps. Film i 3d är bättre än på bio

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyxZGaming:

Jag tycker den är mycket snygg och har bra specifikationer. Många tycker den är för dyr för att ha en TN-panel men jag gillar den

Snygg - Smaksak. Bra specs, ja, men vad betyder det? Just ja, inget.

Permalänk
Medlem

Någon som vet några eventuella leveransdatum på denna skärmen?
Enligt prisjakts lagersaldo har ingen återförsäljare denna i lager.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Den är försenad med ~6 månader, har haft min reserverad i 4 nu och börjar bli lite less på att vänta.

Permalänk

Jag har 27-tummaren av Samsung och jag är hel-nöjd. Den inbyggda 3d-konverteringen är inget märkvärdigt, men tycker skärpan och allt är utmärkt.
Har inte heller fått AMD:s 3D att fungera särskilt bra (fick typ 1 fps i wow + battlefield där går de inte välja vapen eftersom menyerna är helt fel placering), jag har dock inte försökt särskilt mycket. Går säkerligen fixa om man använder något annat program eller liknande. Var mest intresserad av skärmen p.g.a 120 hz inte att de ger 3D.

Off topic: Någon som vet något de bästa programmet för 3D till amd + finns de något program så man kan kolla 3D film?

Ska dock säga att jag inte har något att jämföra med och kan inte särskilt mycket om skärmar. Men jag gillar skärmen jätte mycket och färgerna ser bra ut.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Jag har 27-tummaren av Samsung och jag är hel-nöjd. Den inbyggda 3d-konverteringen är inget märkvärdigt, men tycker skärpan och allt är utmärkt.
Har inte heller fått AMD:s 3D att fungera särskilt bra (fick typ 1 fps i wow + battlefield där går de inte välja vapen eftersom menyerna är helt fel placering), jag har dock inte försökt särskilt mycket. Går säkerligen fixa om man använder något annat program eller liknande. Var mest intresserad av skärmen p.g.a 120 hz inte att de ger 3D.

Off topic: Någon som vet något de bästa programmet för 3D till amd + finns de något program så man kan kolla 3D film?

Ska dock säga att jag inte har något att jämföra med och kan inte särskilt mycket om skärmar. Men jag gillar skärmen jätte mycket och färgerna ser bra ut.

Jag fick samma problem som du med wow. Det verkar bero på vilket spel det är, för i andra spel flyter det på hur bra som helst. Om du ändra i prestanda till virtuellt 3D så blir det mkt bättre. Ser inte så stor skillnad i 3D mellan vanlig och virtuell. Du måste använda Tridef då tekniker bygger på det.

Vad gäller film så behöver du Cyberlink PowerDVD 11 och blueray spelare, eller köp 1.4a sladd om du har ps3 och koppla in via HDMI.

Permalänk

Beställde en på NetOnNet idag och ska få den levererad imorgon. Blev ett impulsköp och kännes lite ångest över att jag inte kollade spec och reviews noggrannare....men nu blev det så här ändå. Hoppas den duger. Har inte köpt skärm på 6+ år så jag lär nog bli glatt överraskad ändå, eller vad tror ni? Skaffar både ny PC samt skärm mm just nu efter att ha kört endast bärbara PCs ett tag (6+ år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindphaser:

Beställde en på NetOnNet idag och ska få den levererad imorgon. Blev ett impulsköp och kännes lite ångest över att jag inte kollade spec och reviews noggrannare....men nu blev det så här ändå. Hoppas den duger. Har inte köpt skärm på 6+ år så jag lär nog bli glatt överraskad ändå, eller vad tror ni? Skaffar både ny PC samt skärm mm just nu efter att ha kört endast bärbara PCs ett tag (6+ år).

Det lär vara den bästa skärmen du testat och haft iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det lär vara den bästa skärmen du testat och haft iaf

Jag såg den här tråden och beställde faktiskt också en från netonnet hoppas lagret räcker, annars lackar jag ^^

Mvh

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Jag har alldeles nyligen köpt en S23A750D dock har jag inte fått den levererad ännu, får den imorgon.

Det är så att jag har ett gfx kort som heter XFX HD Radeon 6950 2 gb etc, och på mitt grafikkort
sitter det 2 st dvi portar och 2 st minidisplay portar samt 1 hdmi.

Fråga lyder nu, hur i helvete kan dom vara så dum att dom placerar 2 st minidisplay portar på ett sådant bra kort? Vad jag minns är det väl bara apple som kör med minidisplay eller? För om jag nu köper en minidisplay - Displayports adapter så kommer jag väl säkert få massa förluster? Som man alltid brukar få via adapters.

Och på skärmen som jag har köpt vet jag att det endast finns ett hdmi och en displaysports anslutning.
Fråga 2: Hur ska jag göra för att få ut det mesta av min skärm/grafik kort tillsammans? KAn jag köra hdmi och ändå få ut 120 hz?
Eller ska jag köpa minidisplay adapter? Eller ska jag använda en hdmi--> dvi kabel?

Kommer även koppla min ps3 men vad jag vet så skall jag då endast koppla den via hdmi, är det samma med dator?

Tacksam för svar

/ts85

Permalänk

Ni som skall skaffa skärmen, kan ni skriva vad ni tycker? 750D dvs
Är sugen på den.

EDIT: Efter att ha sett många recensioner om S29A950D(YouTube+Skriftliga), där den fick väldigt bra kritik, slog jag till! Fast på en 750D istället. Och vad det skrivs har dom exakt samma bildkvalité
Kommer dock inte kunna använda den förrens om ca 2 veckor. Men blev så äcklad av hur bra den såg ut, så jag satsade på en nu när den finns på lager. Vill ju ha den när datorn kommer

Permalänk

Ser nu att den inte har DVI ingång, är inte detta ett måste för 120Mhz?

Sedan läste jag att den kanske inte stödjer nvidia 3d vision....hum, blir kanske en retur på denna och avvakta till 950-versionen kommer.

Någon här som vet om 120 MHz samt nvidia stödjs på 750-upplagan?

Permalänk
Medlem

Du måste använda tridef eller iz3d för att köra 3d på skärmen med nvidia och amd kort. Skall finnas något rysskt program för 950's som lurar nvidias drivrutiner till att använda skärmens ir sändare men inte kollat up det då jag kör amd.
http://3dvision-blog.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=997&start=...

S23A750 har dykit upp i lager nu på flera ställen. Beställde nyss en själv då jag fyller år på lördag (netonnet lovade 99% chans att jag får den imorgon med deras express frakt för 99kr))

PS. displayport klarar 120hz@1080p fint, bara hdmi som är begränsad till 1080@24.

Skrivet av ts85:

Jag har alldeles nyligen köpt en S23A750D dock har jag inte fått den levererad ännu, får den imorgon.

Det är så att jag har ett gfx kort som heter XFX HD Radeon 6950 2 gb etc, och på mitt grafikkort
sitter det 2 st dvi portar och 2 st minidisplay portar samt 1 hdmi.

Fråga lyder nu, hur i helvete kan dom vara så dum att dom placerar 2 st minidisplay portar på ett sådant bra kort? Vad jag minns är det väl bara apple som kör med minidisplay eller? För om jag nu köper en minidisplay - Displayports adapter så kommer jag väl säkert få massa förluster? Som man alltid brukar få via adapters.

Och på skärmen som jag har köpt vet jag att det endast finns ett hdmi och en displaysports anslutning.
Fråga 2: Hur ska jag göra för att få ut det mesta av min skärm/grafik kort tillsammans? KAn jag köra hdmi och ändå få ut 120 hz?
Eller ska jag köpa minidisplay adapter? Eller ska jag använda en hdmi--> dvi kabel?

Kommer även koppla min ps3 men vad jag vet så skall jag då endast koppla den via hdmi, är det samma med dator?

Tacksam för svar

/ts85

Displayport signalen är DIGITAL(1&0 nollor), läs ej analog. Du kan köra hur många adaptrar du vill i raken fram tills att den inte fungerar alls utan märkbara förluster. (Go Go Error Correction, Den korrigerar om ett par ettor eller nollor blir korrupta och kompenserar för det).

Permalänk

Glöm nedan, ser att det besvarades ovan

Tack för svaret! tyvärr har jag bokat bygge av dator med GTX 580 som inte verkar ha DisplayPort utgång, endast 2x DVI och 1x HDMI, men det finns kanske adaptrar DVI-->DisplayPort....

Onödig fråga
Permalänk

Kommer denna kabel från Dustin att lösa det hema med 120 Hz?

http://www.dustinhome.se/kabel-displayport-dvi-d-dual-link-30...

Läste i en annan tråd att man måste ha en "aktiv adapter" - vad betyder detta och var hittar man det??

Andra tråden: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1008702-geforce-...

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt sugen på denna skärm. Har beställt ett radeon 6950 med mini displayport. Vad jag har förstått så ska det inte vara några problem med displayport-> mini displayport. Det jag undrar är ni som fått eran skräm redan, följer det med adapter för displayport->mini displayport? Fick ni med 3d glasögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Du måste använda tridef eller iz3d för att köra 3d på skärmen med nvidia och amd kort. Skall finnas något rysskt program för 950's som lurar nvidias drivrutiner till att använda skärmens ir sändare men inte kollat up det då jag kör amd.
http://3dvision-blog.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=997&start=...

S23A750 har dykit upp i lager nu på flera ställen. Beställde nyss en själv då jag fyller år på lördag (netonnet lovade 99% chans att jag får den imorgon med deras express frakt för 99kr))

PS. displayport klarar 120hz@1080p fint, bara hdmi som är begränsad till 1080@24.

Displayport signalen är DIGITAL(1&0 nollor), läs ej analog. Du kan köra hur många adaptrar du vill i raken fram tills att den inte fungerar alls utan märkbara förluster. (Go Go Error Correction, Den korrigerar om ett par ettor eller nollor blir korrupta och kompenserar för det).

Tack så mycket då vet jag att det funkar med en adapter iaf, då får man väl ta och införskaffa sig en sådan då om det nu inte följer med i skärmen vilket jag tvivlar på.

Skrivet av Redcheat:

Jag är också väldigt sugen på denna skärm. Har beställt ett radeon 6950 med mini displayport. Vad jag har förstått så ska det inte vara några problem med displayport-> mini displayport. Det jag undrar är ni som fått eran skräm redan, följer det med adapter för displayport->mini displayport? Fick ni med 3d glasögon?

Jag får hem min skärm idag och jag har beställt den ifrån misco sen ska jag underätta dig om det följer med glasögon samt adapter till mini displayport, jag hoppas innerligt men jag tvivlar verkligen.

Permalänk

Bra fråga om adaptrar, måste man ha det? Kmr att ha 2 x DVI och 1 x HDMI. Måste man införskaffa en sådana adapter?
Finns adaptrar här: http://www.inet.se/kategori/257/adapter

EDIT:

Skrivet av ts85:

Jag får hem min skärm idag och jag har beställt den ifrån misco sen ska jag underätta dig om det följer med glasögon samt adapter till mini displayport, jag hoppas innerligt men jag tvivlar verkligen.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RäserPulkan:

Bra fråga om adaptrar, måste man ha det? Kmr att ha 2 x DVI och 1 x HDMI. Måste man införskaffa en sådana adapter?
Finns adaptrar här: http://www.inet.se/kategori/257/adapter

Ja som jag har fattat det så är det bäst att använda dp-porten för att få ut maxad effekt, det är nått med att HDMI inte klarar av 120 hz, vilket jag tycker är konstigt då..vet nu inte exakt om det är så men enligt många forum som jag suttit och läst så verkar det som så, tycker hur som helst att det är illa av samsung att inte ha en DVI port med också.

Skrivet av RäserPulkan:

Inga problem =), dock blir det ikväll eftersom först måste man ta sig hem från jobbet =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Ja som jag har fattat det så är det bäst att använda dp-porten för att få ut maxad effekt, det är nått med att HDMI inte klarar av 120 hz, vilket jag tycker är konstigt då..vet nu inte exakt om det är så men enligt många forum som jag suttit och läst så verkar det som så, tycker hur som helst att det är illa av samsung att inte ha en DVI port med också.

Inga problem =), dock blir det ikväll eftersom först måste man ta sig hem från jobbet =).

Du borde fått en adapter med ditt grafikkort, och ett par glasögon medföljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Du borde fått en adapter med ditt grafikkort, och ett par glasögon medföljer.

Nope jag fick inte med någon adapter, det kollade jag upp igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RäserPulkan:

Bra fråga om adaptrar, måste man ha det? Kmr att ha 2 x DVI och 1 x HDMI. Måste man införskaffa en sådana adapter?
Finns adaptrar här: http://www.inet.se/kategori/257/adapter

EDIT:

Tackar!

HDMI klarar bara 720p@60 hz 3d och 1080p@24hz 3d.
Samt, såvitt jag vet existerar inga dvi -> displayport adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redcheat:

Jag är också väldigt sugen på denna skärm. Har beställt ett radeon 6950 med mini displayport. Vad jag har förstått så ska det inte vara några problem med displayport-> mini displayport. Det jag undrar är ni som fått eran skräm redan, följer det med adapter för displayport->mini displayport? Fick ni med 3d glasögon?

Nu kan jag med säker källa (inte mig själv ännu) säga att mini displayports adapter ingår ej med skärm, däremot ska det ingå med ditt grafikkort du har köpt.

Jag plockade ihop ett datorpaket nyligen på komplett där jag har då som sagt ett XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" och det skulle ingå
sådan adapter med det kortet för jag har nyligen pratat med dom på komplett, men jag fick aldrig någon så dom skulle skicka ut en sådan åt mig så då har jag den inom ett par dagar, segt att vänta när man äntligen fått skärmen men inte kan använda den fullt ut =/. Nåja den som väntar på något gott !

Permalänk
Skrivet av ts85:

Nu kan jag med säker källa (inte mig själv ännu) säga att mini displayports adapter ingår ej med skärm, däremot ska det ingå med ditt grafikkort du har köpt.

Jag plockade ihop ett datorpaket nyligen på komplett där jag har då som sagt ett XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" och det skulle ingå
sådan adapter med det kortet för jag har nyligen pratat med dom på komplett, men jag fick aldrig någon så dom skulle skicka ut en sådan åt mig så då har jag den inom ett par dagar, segt att vänta när man äntligen fått skärmen men inte kan använda den fullt ut =/. Nåja den som väntar på något gott !

Okej, då vet jag. Mailat Inet och frågat om en DisplayPort adpater ingår i GTX 580 TWIN FROZR II, inväntar svar på den fronten.

Jag förväntar mig annars en liten minirecension från dig Det är ingen fråga, det är obligatoriskt!

Lite bilder på Windows och lite spel, och vad du tycker

Det kommer hjälpa Sweclockers som är intresserad av denna skärm. Om inte du gör det, gör jag det. Dock kommer det inte ske förrens om 3 veckor isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av RäserPulkan:

Okej, då vet jag. Mailat Inet och frågat om en DisplayPort adpater ingår i GTX 580 TWIN FROZR II, inväntar svar på den fronten.

Jag förväntar mig annars en liten minirecension från dig Det är ingen fråga, det är obligatoriskt!

Lite bilder på Windows och lite spel, och vad du tycker

Det kommer hjälpa Sweclockers som är intresserad av denna skärm. Om inte du gör det, gör jag det. Dock kommer det inte ske förrens om 3 veckor isf

För det första, varför ska du ha en minidisplay adapter? För som jag kan se det så har du inte ens mini displayportar på ditt grafikkort som du har köpt.
Om du kollar på GTX 580 TWIN FROZR II och mitt XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" så ser du att jag har 2 st mini display portar medans du endast har 1 st displayport = Du behöver ingen adapter.

Och självklart kan jag ge en liten minirecension, sen hurvida jag kan i spel det beror på, men som sagt detta kommer ju inte ske förrän nästa vecka då min adapter har kommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Nu kan jag med säker källa (inte mig själv ännu) säga att mini displayports adapter ingår ej med skärm, däremot ska det ingå med ditt grafikkort du har köpt.

Jag plockade ihop ett datorpaket nyligen på komplett där jag har då som sagt ett XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" och det skulle ingå
sådan adapter med det kortet för jag har nyligen pratat med dom på komplett, men jag fick aldrig någon så dom skulle skicka ut en sådan åt mig så då har jag den inom ett par dagar, segt att vänta när man äntligen fått skärmen men inte kan använda den fullt ut =/. Nåja den som väntar på något gott !

Okej ^^ Tackar för informationen.

Har beställt HIS 6950 IceQ X Turbo 2GB och det verkar inte som en adapter följer med tyvärr ;; Vi får se när det kommer hem Kan ju tycka det bör följa med alla grafikkort med en mini displayport.

Permalänk
Medlem

Är också väldigt intresserad av denna skärmen (S23A750D) och skulle uppskatta en recension av den.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305