scsin funkar bara som slave

Permalänk
Medlem

scsin funkar bara som slave

jaa precis, den funkar bara som slave

Men sätter jag den som master och försöker installera XP på den.. så säger den nått i stil med att disken antingen e skadad eller full mm. Jag har satt IDnr 0 på disken och IDnr 7 på kortet och kör med en adapter på disken...Kortet bootar oxå från IDnr 0 har även ställt in i BIOS att third bootdevice är "scsi"

jag har felsökt den med både scandisk och "seatools" från seagate (när den var slave) men inga fel upptäckta. Den har även varit inne på felsökning hos datorbutiken
jag misstänker att det är nån inställning på adaptern men vet inte vad.

vad gäller terminering: scsikort-->disk-->terminator
vad kan vara fel?
förklarar mer under tidens gång,, kan skriva hur mycket som helst annars..

Visa signatur

det e lungan

Permalänk
Medlem

I SCSI finns inga begrepp såsom "master" eller "slave". Istället har alla enheter ett ID, 0-7 för vanlig SCSI och 0-15 för wide-SCSI. Vilket ID som helst går bra, så länge man inte har krockar. ID:t brukar ibland påverka bootordningen, men är det bara en enda disk ska det inte spela någon som helst roll.
Var någonstans tycker du dig se att den är ställd som "master" eller "slave"?

Termineringsordningen verkar korrekt, dock ska man ha ställt SCSI-kortet på att terminera också (det brukar gå att ställa in i kortets konfig-menygrej), eller ha en till lös terminator (hur man än kopplar så ska det vara en terminator i vardera änden av kedjan, och ofta är kortet i ena änden).
Om du har en separat terminator ska du se till så att disken själv inte är inställd på att terminera (brukar vara en jumper).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

jojo det är sant....men nu efter att ha startat om burken 3 gånger...och ännu en gång så funkar det hur bra som helst,,hahaah skumt

men tack i alla fall

Visa signatur

det e lungan