Permalänk

HP dator startar inte

Hej,

Idag skulle jag kolla om det var mycket damm i HP datorn vi har här hemma, men förvånansvärt var det knappt något, så jag satte tillbaka sidopanelen och startade datorn MEN den vill inte starta det går bara några sekunder sen börjar den pipa massa gånger och inget händer. Är det någon som vet vad det kan vara? För jag rörde inga komponenter utan bara tog bort lite damm från den perforerade delen där luft kommer in.

/ Daniel

Permalänk
Medlem

Du får kontrollera ordentligt ändå. Det underlättar om du tar bort allt utanför chassit UTOM strömkabeln. Du märke ändå om den fortsätter att pipa för jag antar att lampor tänds och fläktar snurrar/låter.

Permalänk
Medlem

Normalt sätt, om den pipar, så försöker moderkortet att berätta vad som är fel på datorn. Har du kvar manualen/ vet du vilket moderkort som sitter i. Slå upp om det står något om vad hur många pip betyder.
Eller, vet att vissa datorer är "skyddade" genom att vägra starta efter att chassit har varit öppet. Förhindrar åtkomst till filer genom "hardware hacking", men varför man skulle implementera sånt i en normal privat konsument dator förstår jag inte.

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)