Antec Performance P280

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Är det bara jag som tycker att P183 framstår som ett mycket dyrare bygge i jämförelse med detta? Dessutom till samma affärspris

Nej håller med fullständigt de har bara förbilligat lådan, gillar den inta alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som alltid sjukt bra jobbat och jag är små kär i Antec jag med ! Bra jobbat Jonas !

Permalänk

Jonas är ett fullblodsproff, jag är sjukt imponerad! Stor behållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur kan man tycka att det där är bra siffror på ljudnivå? låter mer än en tyst damsugare, -10dB så blir det anständigt, -15dB så börjar det bli bra.

Fy vad du överdriver, att du ens kan jämföra med en dammsugare. Bara för skojs skull kollade jag upp Electrolux tystaste dammsugare och de skryter med att den endast har en ljudnivå på 68 dB. Det är en enorm skillnad mellan 41 dB och 68 dB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

och nu till tiotusenkronorsfrågan .. rymmer det ett 6990? och framtida 7990?

Kolla du ens på videon eller -.-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thex:

Fy vad du överdriver, att du ens kan jämföra med en dammsugare. Bara för skojs skull kollade jag upp Electrolux tystaste dammsugare och de skryter med att den endast har en ljudnivå på 68 dB. Det är en enorm skillnad mellan 41 dB och 68 dB!

Det finns centraldammsugare också, och de kan datorn överösta, jag har hör det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vilka fin fettfläckar det drog till sig på framsidan vid slutet av videon!
Riktigt mysigt

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns centraldammsugare också, och de kan datorn överösta, jag har hör det själv.

Sätt in datorn i ett annat rum precis som med en centraldammsugare så hör du nog inte datorn alls ska du se

Permalänk
Skrivet av korsnas11:

Vilka fin fettfläckar det drog till sig på framsidan vid slutet av videon!
Riktigt mysigt

Bara o ropa på mamma så får hon torka av framsidan

Permalänk
Medlem

Deal...såvida den kommer i helsvart. Känner att R3an behöver pensioneras då jag behöver mer plats för CFX och en tystare dator.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skaffa ett P280 och mata de fullt med Antec True Quiet fläktar och köra in min Antec H2O 920. Undra om man blir klassad som fanboy då?

Skulle iaf bli ett tyst och väl kylt system.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur kan man tycka att det där är bra siffror på ljudnivå? låter mer än en tyst damsugare, -10dB så blir det anständigt, -15dB så börjar det bli bra.

Hur kan du inte säga att det är tyst? Ligger runt 35/48 i load/idle det är ju förbannat tyst, decibel skalan är logaritmisk så du kan inte jämföra det med vad som helst för att få en uppskattning av hur tyst/ inte tyst det är!

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Rekordmedlem

Jämför med vad som är möjligt att uppnå är det inte tyst alls, och jag har svårt att tro att den lådan inte är en försämring jämfört med de gamla, men vi får se när spcr mäter upp den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jämför med vad som är möjligt att uppnå är det inte tyst alls, och jag har svårt att tro att den lådan inte är en försämring jämfört med de gamla, men vi får se när spcr mäter upp den.

Självfallet så kan du uppnå mycket tystare datorer men frågan är hur många som du hittar som är "tystare" helt orginal med 5st 120cm fläktar?
Sen om lådan är en försämring eller förbättring utalade jag mig aldrig om.

Sitter själv på en antec låda och är förbannat tyst fast det är ett P193 så tysta chassin kan de göra...

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att 180-193 är bättre lådor än det här, och att antec har gjort en bra men betydligt sämre låda för de som vill bygga tyst, nu ser den ut som vilken spellåda som helst och inget som är gjort för tysthet och bra kylning med lågt luftflöde eller helt passivt. De har bytt målgrupp med den här lådan, och jag hoppas de har kvar de äldre för oss som gillar tysta datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I stort en fin låda men jag är besviken på kylningen. Jag vill ha övertryck i chassit o det blir svårt att få med bara 2 st. 120mm fläktar för insug.

Permalänk
Hedersmedlem

Ajdå, fick ha-begär efter ha sett videon.
Fast då måste jag nog byta ut det mesta i datorn ändå när jag ändå är igång. Har ett gammalt Antec P160 (bild, ej mitt exemplar) som klarat sig bra. Jag har ju hårddiskvaggor likt P280, dock bara 4 st så hårddiskarna har varit som lösdrivare i (hade några på rygg i botten, nu sitter de med adaptrar i 5,25"). Tror jag köpte chassit 2003.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Varför säger ni S-v-e-klockers när det heter SweClockers?

Det är bra att luckan går att öppna hela vägen. P280 känns som ett finputsat R3. Ser jättebra ut!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodeorm:

I stort en fin låda men jag är besviken på kylningen. Jag vill ha övertryck i chassit o det blir svårt att få med bara 2 st. 120mm fläktar för insug.

Går att sätta dammfilter i toppfläktarna annars eller en Scythe Kama Bay i 5.25" platserna så köra lite snabbare på insugen än utblåsen. Men ja övertyck is the shit, därför skulle jag nästan välja ett Silverstone framför detta, dom har ett chassi med 2x 180mm som tar in luft där snackar vi övertryck

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Synd om alla som har köpt nya chassin innan detta kom

Kan du sluta tetas?

Visa signatur

Fractal Design R3 Black | i5-2500K | Corsair TX750M | EVGA GTX 580 (single) | Gigabyte GA-Z68XP-UD4 |Corsair Vengeance 8GB CL8 | Western Digital Black 1TB | Crucial SSD C300 256GB | BenQ G2412HD

Permalänk

Jag var lite tveksam när jag först såg det här chassit, det kändes som att hela konceptet från p18x hade försvunnit. Men jag måste erkänna att jag vart mycket positivt överraskad av denna recension, detta chassit verkade ju helt perfekt i alla avseenden. Något som jag verkligen ser som ett stort plus och som många andra borda ta efter är möjligheten att fästa fläktar på insidan av 3.5" platserna så att säga, så att man får mer luftgenomströmning i chassit och bra kylning till grafikkorten.

Enda minus jag kan se är väl att det blivit ett mainstream chassi, uppbyggt på precis samma sätt som alla andra, det var något jag tyckte var kul med dom gamla p18x, Antec hade gått sin egen väg där. Om det var en bättre väg låter jag dock vara osagt.

Grym recension Jonas, gillas stark!

PS. Jag vet vet vilket mitt nästa chassi kommer bli.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk

Detta blir en värdig ersättare när man väl köper nytt, hoppas bara den finns att köpa med SVART front. Silver så är inte snyggt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen 650d, men anledning till att det istället blir ett P280 till nästa bygge är att det inte har något jäkla fönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Gillar verkligen 650d, men anledning till att det istället blir ett P280 till nästa bygge är att det inte har något jäkla fönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Det håller jag med om, fönstret på 650d är utan tvekan en deal breaker för mig. Visst man kan köpa till en extra dörr utan fönster men då blir det DYRT. Även om P280 hade funnits när jag köpte min dator för par veckor sen så hade jag troligen inte valt den på grund av utseendet men vi får se vad som händer i framtiden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Hur kommer det ens in någon luft från fronten när det sitter en metallucka ivägen?

Jag har aldrig ägt ett chassi med en lucka, så om någon ville förklara vore det bussigt.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Antielefant
Skrivet av apelipell:

Hur kommer det ens in någon luft från fronten när det sitter en metallucka ivägen?

Jag har aldrig ägt ett chassi med en lucka, så om någon ville förklara vore det bussigt.

Därför att luckan är utspacead ungefär 3 cm från fronten, och hela kanten runt luckan är genomsläpplig.

Notera glipan mellan front och lucka;
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/10/24/Antec_p280_00...

Mitt P183 ryker så snart denna träffar marknaden. Fläkt framför grafikkorten = underbart, och likaså älskar jag precis som Jonas hur öppet och lättarbetat det är.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Granter:

Är de verkligen så bra luftgenomströmning även fast dörren sitter för?

Absolut! Detta var ett problem på P180 och P182 (åtgärdades i och med P183). På P280 har Antec monterat dörren med gott avstånd till insuget samt att rejäla ventilationsöppningar finns på vardera sida om dörren.

Skrivet av Jonssown:

Jonas, hur är det med fingeravtryck på fronten? Såg lite ''fingrig'' ut.

Mvh,
Patrik

Borstad aluminium + fingrar = inte en "match made in heaven".

Skrivet av VicVega:

Fråga till redaktionen: Ni nämnde att ljuddämpningen har ändrats sen p180:an. Är chassit ändå lika tyst (eller tystare?) än p180/182/183/190/193?

P18x-serien är byggda mer med låg ljudnivå i åtanke och är således tystare.

Jag ser att många är besvikna på P280 för att den inre layouten är en "försämring" i jämförelse med P18x-serien. Det man måste förstå i det här fallet är att Antec har tappat ENORMT på chassimarknaden och den enda chansen att göra comeback var att bredda målgruppen. Anledningen till succén med P180 var, förutom dess låga ljudnivå, att det helt enkelt inte fanns någon vettig konkurrens för sex år sedan. Mycket har hunnit hända sedan dess och att släppa ett chassi nischat mot användare med extremt petiga ljudkrav hade i dagsläget varit att skjuta sig själv i foten för Antec.

P280 är ett "mainstream"-chassi, det är inget att sticka under stolen med. Jag tycker dock att de har gjort vettiga komprimisser mellan relativt låg ljudnivå, god ventilation och ett lättarbetat samt expansivt inre. Missförstå mig rätt dock, jag älskar det Antec och Mike Chin från SPCR gjorde med P180. Det är utan tvekan ett av de mest inflytelserika chassina som någonsin släppts och har man väldigt höga krav på låg ljudnivå kan jag fortfarande varmt rekommendera det. För gemene man tycker jag dock att P280 är ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag ser att många är besvikna på P280 för att den inre layouten är en "försämring" i jämförelse med P18x-serien. Det man måste förstå i det här fallet är att Antec har tappat ENORMT på chassimarknaden och den enda chansen att göra comeback var att bredda målgruppen. Anledningen till succén med P180 var, förutom dess låga ljudnivå, att det helt enkelt inte fanns någon vettig konkurrens för sex år sedan. Mycket har hunnit hända sedan dess och att släppa ett chassi nischat mot användare med extremt petiga ljudkrav hade i dagsläget varit att skjuta sig själv i foten för Antec.

P280 är ett "mainstream"-chassi, det är inget att sticka under stolen med. Jag tycker dock att de har gjort vettiga komprimisser mellan relativt låg ljudnivå, god ventilation och ett lättarbetat samt expansivt inre. Missförstå mig rätt dock, jag älskar det Antec och Mike Chin från SPCR gjorde med P180. Det är utan tvekan ett av de mest inflytelserika chassina som någonsin släppts och har man väldigt höga krav på låg ljudnivå kan jag fortfarande varmt rekommendera det. För gemene man tycker jag dock att P280 är ett bättre val.

Jag har inga anmärkningar på dörren eller liknande, inte ens fläktkontrollen. Dock så är jag en av dem som verkligen gillar de gamla hårddiskburarna och med tanke på att P280 inte är gratis så tycker jag de åtmonstone kunde gjort hårddiskburen modulär, delbar i två, roterbar och möjlig att skruva bort. Lådan kostar ju faktiskt över 1000 kr och Coolermaster har ju kunnat få in dessa lösningar under 1000 kr i Silencio 550 tex.

Förstår helt att Antec inte kunde göra lådan tystare för Solo II är egentligen lådan utan kompromisser och Antec förlorade egentligen denna kamp när de satt in två topp-fläktar. Men För det priset tycker jag man kan förvänta sig mer än en förbättrad R3-klon.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Typhonos:

Jag har inga anmärkningar på dörren eller liknande, inte ens fläktkontrollen. Dock så är jag en av dem som verkligen gillar de gamla hårddiskburarna och med tanke på att P280 inte är gratis så tycker jag de åtmonstone kunde gjort hårddiskburen modulär, delbar i två, roterbar och möjlig att skruva bort. Lådan kostar ju faktiskt över 1000 kr och Coolermaster har ju kunnat få in dessa lösningar under 1000 kr i Silencio 550 tex.

Förstår helt att Antec inte kunde göra lådan tystare för Solo II är egentligen lådan utan kompromisser och Antec förlorade egentligen denna kamp när de satt in två topp-fläktar. Men För det priset tycker jag man kan förvänta sig mer än en förbättrad R3-klon.

Problemet med rakmonterade hårddiskar är just det problem 18x fortfarande lider av - man får inte plats med hårddiskar OCH långa grafikkort. Jag har lyckats så väl det går men har fortfarande tre döda hårddiskplatser som inte går att utnyttja. Chassiet skulle i sådana fall behöva förlängas med drygt sju centimeter, elva om man dessutom ska få dit fläkten mellan hårddisk och grafikkort. P280 är redan längre än P18x...

De är dessutom sämre för SLI och/eller öppna grafikkort vilket blir vanligare och vanligare. P183 är också svårt att få en snygg kabeldragning i. Det finns helt enkelt inte så många hål i det och sidan sitter rätt tight mot för att få plats med mycket kablage.

Det saknas dessutom vettig plats att montera SSD på (vilket är varför mina sitter med dubbelhäftande tejp i floppy-slotten)...

Kabeldragning till 5,25"-platserna blir också lidande...

...medan nedre facket blir en kabelhärva ens med ett modulärt nätagg!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Problemet med rakmonterade hårddiskar är just det problem 18x fortfarande lider av - man får inte plats med hårddiskar OCH långa grafikkort. Jag har lyckats så väl det går men har fortfarande tre döda hårddiskplatser som inte går att utnyttja. Chassiet skulle i sådana fall behöva förlängas med drygt sju centimeter, elva om man dessutom ska få dit fläkten mellan hårddisk och grafikkort. P280 är redan längre än P18x...

De är dessutom sämre för SLI och/eller öppna grafikkort vilket blir vanligare och vanligare. P183 är också svårt att få en snygg kabeldragning i. Det finns helt enkelt inte så många hål i det och sidan sitter rätt tight mot för att få plats med mycket kablage.

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/atlantisv2.jp...

Det saknas dessutom vettig plats att montera SSD på (vilket är varför mina sitter med dubbelhäftande tejp i floppy-slotten)...

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/ssd.jpg

Kabeldragning till 5,25"-platserna blir också lidande...

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/upbay.jpg

...medan nedre facket blir en kabelhärva ens med ett modulärt nätagg!

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/downbay.jpg

Jag förstår dina synpunkter och även om du har flera poänger så kan inget chassi vara perfekt. Antingen får man ha bra kylning på grafikkortet eller så många diskar. Ska du ha 12 stycken diskar i P182 så kommer kylningen ändå bli rejält lidande. Jag tycker att det är en godtagbar kompromiss att få montera bort en hårddiskbur för att få plats med långa grafikkort. Jag hade nog föredragit bara 5.25 tums enheter så man kan dra in grafikkortet i 5.25 tums burarna precis som Bitfenix Outlaw gör.
De flesta lådor runt 1000 kronor tvingar till kompromiss mellan grafikkort och hårddiskar, även Corsairs dyrare. Phantom, ACTS 840 och Cosmos är undantagen. Alternativet skulle vara att göra ett jättelikt chassi som NZXT Whisper och fylla med ännu fler hårddiskplatser allra längst ned.

För multiGPU har P182 aldrig varit något seriöst alternativ ändå, det behövs en sidofläkt och gärna även en bottenfläkt och då har ju ljudnivån vida överstigit vad som är acceptabelt. Antec Solo II har tagit kylningen av grafikkort från fronten så långt det går och det finns gränser för vad bara frontfläktar klarar.

Kabeldragningen är inte så bra idag det håller jag med om även om jag lyckats betydligt bättre än så pga kabelhäftor och förlängningssladdar. Så det är mycket bättre med P280. P280 kunde dock var så mycket bättre och i princip överträffa P18X på alla områden, det hade inte varit omöjligt för dem att titta längre än till Fractal Design.

Måste Basha på en sak till, varför skickar Antec med mediokra Two Cool istället för sina bra True-Quiet? Verkar ju som att de övergett Det tysta med Performance-serien och beslutat sig för att bara Sonata ska vara inriktat på tysta datorer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.