Kommer 1440p/1600p ??

Permalänk
Medlem

Kommer 1440p/1600p ??

vad tror ni är det helt orimligt att ens hoppas på något sådant?
dagens internet håller ju rätt bra prestanda så att "buffra" högkvalitets filmer på youtube borde väl funka felfritt?
och de som har slöare internet får väl nöja sig med tex 720p?
visst det lär ju ta längre tid att ladda upp klipp av denna typ men som sagt uppload speeden är väl inte det som begränsar?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

When the time is right my friend... when the time is right!

Permalänk
Medlem

Inte tillräckligt stor mängd människor som har så hög upplösning för att det ska vara kostnadseffektivt för youtube med tanke på utrymmet filmerna skulle ta.
Tror jag iaf.

Edit: Men i framtiden så

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

720p går rätt slött på youtube.. även om man sitter med 100mbit-lina

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

1080p har ju inte ens kommit, men man kan alltid hoppas!

Permalänk
Medlem

Jag tycker ingenting går slött så jag hoppas på det! Sitter dock på fiber
väntar nästan aldrig på buffer med 1080p

Permalänk

Med tanke på att youtube i dagsläget komprimerar filmerna så j*vla hårt, att 1080 uppladdat ser bra mycket sämre ut än 720 från hårddisken, så tja, det kan ta ett tag.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

720p går rätt slött på youtube.. även om man sitter med 100mbit-lina

Jag tycker tom 1080p går snabbt att ladda, tar ju endast sekunder innan ett klipp på nån minut är färdigladdat.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

På youtube finns väl 1080p?

Yes, men långt ifrån mycket HD-material finns i 1080p. Så 1080p har inte kommit i praktiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

vad tror ni är det helt orimligt att ens hoppas på något sådant?
dagens internet håller ju rätt bra prestanda så att "buffra" högkvalitets filmer på youtube borde väl funka felfritt?
och de som har slöare internet får väl nöja sig med tex 720p?
visst det lär ju ta längre tid att ladda upp klipp av denna typ men som sagt uppload speeden är väl inte det som begränsar?

Tycker att de ska försöka få en ordentlig kvalité på 1080p eller till och med 720p.

Permalänk
Medlem

det finns ju redan "4k videos" eller ja, upplösning på 4096 x 2304 åtminstonde... typ denna
http://www.youtube.com/watch?v=N0m1XmvBey8 - ta orginal

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

vad tror ni är det helt orimligt att ens hoppas på något sådant?
dagens internet håller ju rätt bra prestanda så att "buffra" högkvalitets filmer på youtube borde väl funka felfritt?
och de som har slöare internet får väl nöja sig med tex 720p?
visst det lär ju ta längre tid att ladda upp klipp av denna typ men som sagt uppload speeden är väl inte det som begränsar?

Eftersom snacket om efterträdaren till Full HD dyker upp då och då så är det väl inte omöjligt. Onödig teknik dyker upp hela tiden. Men varför hoppas? 99% av allt material spelas ju in med någon skitkamera ändå. En bra 1080p rulle behöver knappast överträffas i kvalité, det får bara CGI att se än mer inklistrat ut.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av pjuppi:

det finns ju redan "4k videos" eller ja, upplösning på 4096 x 2304 åtminstonde... typ denna
http://www.youtube.com/watch?v=N0m1XmvBey8 - ta orginal

Nice, det där såg ut som 1080 ska!

Så, om jag renderar mina klipp uppskalade till 4k innan jag laddar upp dom, så kanske dom ser bra ut på en 1080p-skärm?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nice, det där såg ut som 1080 ska!

Så, om jag renderar mina klipp uppskalade till 4k innan jag laddar upp dom, så kanske dom ser bra ut på en 1080p-skärm?

Hur kom du fram till den slutsattsen? I min värld så kan slutresultatet inte bli bättre än källan. Att skala upp innebär även att artefakter skalas upp, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Moderator

Man måste vara medveten dels om att vi i Sverige är tämligen bortskämda med höga hastigheter, och att det inte är de med snabbast uppkoppling som driver utveckling på exempelvis youtube och liknande tjänster. Mycket mer relevant än maxhastighet är genomsnittet, som faktiskt ger en fingervisning om hur snabbt utvecklingen på området går.

Exempelvis en omfattande sammanställning som anger det globala nedladdningssnittet till 580kBps medan en nästan ett år äldre sammanställning anger genomsnittsanslutningen (upp och ner) till 1.8MBps.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur kom du fram till den slutsattsen? I min värld så kan slutresultatet inte bli bättre än källan. Att skala upp innebär även att artefakter skalas upp, eller?

Ja, men dom skalas ju ner igen när man tittar på det hela på en 1080-skärm.

Laddar man upp 1080 på YT komprimeras den till något som kan liknas vid dålig 720. Så då borde 4k komprimeras till något motsvarande dålig 1080.

Jag var dock ganska sarkastisk med kommentaren, det är ingen metod jag tänker använda mig av i framtiden
(gör dock en liten snabbrendering i 4k nu för att testa en gång)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Man måste vara medveten dels om att vi i Sverige är tämligen bortskämda med höga hastigheter, och att det inte är de med snabbast uppkoppling som driver utveckling på exempelvis youtube och liknande tjänster. Mycket mer relevant än maxhastighet är genomsnittet, som faktiskt ger en fingervisning om hur snabbt utvecklingen på området går.

Exempelvis en omfattande sammanställning som anger det globala nedladdningssnittet till 580kBps medan en nästan ett år äldre sammanställning anger genomsnittsanslutningen (upp och ner) till 1.8MBps.

Den äldre sammanställningen gäller för 50 länder med högst anslutningshastighet medans den färskare för totallt 224 länder, klart som korvspad bandbredden minskar mot föregående år om man räknar in Beduiner i Saharas öknen som kopplar upp sig med mobilen

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

720p går rätt slött på youtube.. även om man sitter med 100mbit-lina

Du använder väll dåligt mjukvara.

Min stationära dators delar är budget, äldre och långsammare än din på alla sätt med bara 5MB internet och det funkar jätte bra med 720p och 1080p på Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ja, men dom skalas ju ner igen när man tittar på det hela på en 1080-skärm.

Laddar man upp 1080 på YT komprimeras den till något som kan liknas vid dålig 720. Så då borde 4k komprimeras till något motsvarande dålig 1080.

Jag var dock ganska sarkastisk med kommentaren, det är ingen metod jag tänker använda mig av i framtiden
(gör dock en liten snabbrendering i 4k nu för att testa en gång)

Okey då är jag med.

4K kräver dock sin hårdvara. Sitter på en gammal ThinkPad T61:a just nu, den klarar inte av att spela upp i 4K-läget (original). Laggar fetröv, men det är en sjuhelsikens skärpa på de bilder jag trots allt ser jämfört med de komprimerade varianterna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dr.Mabuse:

Den äldre sammanställningen gäller för 50 länder med högst anslutningshastighet medans den färskare för totallt 224 länder, klart som korvspad bandbredden minskar mot föregående år om man räknar in Beduiner i Saharas öknen som kopplar upp sig med mobilen

"The average connection speed for Internet users worldwide, not just among these 50 countries, but all countries, is an average of 1.8 Mbit/s. As an average, this is actually pretty good, but as you’ve seen, there are plenty of extremes in either direction."

Sammanställningarna mäter dels två olika saker och dels finns det rimligtvis en stor varians.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Okey då är jag med.

4K behöver dock sin hårdvara. Sitter på en ThinkPad T61:a just nu, den klarar inte av att spela upp i 4K-läget (original). Laggar fetröv, men det är en sjuhelsikens skärpa jämfört med de komprimerade varianterna.

Min förhoppning är att det ska vara högre bitrate även i 1080-läget. Men men, då kan man lika gärna hoppas på en ökning i bitrate överlag

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mansonite:

Inte tillräckligt stor mängd människor som har så hög upplösning för att det ska vara kostnadseffektivt för youtube med tanke på utrymmet filmerna skulle ta.
Tror jag iaf.

Edit: Men i framtiden så

Youtube komprimerar klipp ner till 10Mbps (om du satt högre) samt storleken på filerna.
Du kan ladda upp klipp upp till 20GB på Youtube, flera timmar långa.

Men grejjen är, använder man Powerdirector, Sony Vegas, VirtualDub eller annat program så blir ju filerna väldigt små, så plats har ingenting att göra med detta. 1080p videor tar inte mycket, knappt 1GB när man kört igenom PD/SV/VD/WMM

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Youtube komprimerar klipp ner till 10Mbps (om du satt högre) samt storleken på filerna.
Du kan ladda upp klipp upp till 20GB på Youtube, flera timmar långa.

Hur får man den att gå till 10Mbps? Mina trycks ner till ca 2,5

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"The average connection speed for Internet users worldwide, not just among these 50 countries, but all countries, is an average of 1.8 Mbit/s. As an average, this is actually pretty good, but as you’ve seen, there are plenty of extremes in either direction."

Sammanställningarna mäter dels två olika saker och dels finns det rimligtvis en stor varians.

Okey, missade det. Men jag ställer mig ändå frågande till att ställa olika undersökningar mot varandra från olika tidpunkter, hur mäter dom och vad mäter dom? Akima sammanställer sina rapporter varje kvartal och en jämförelse med en nyare rapport vore mer relevant tror jag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Lite intressant angående laddningstider på Youtube-klipp:

Det går, med vettig internetanslutning, SNABBARE att ladda 720 och 1080p-filmer, än 360p. Detta beror, misstänker jag, på att andra, mindre trafikerade, servrar står för dessa filmer, och att det därför går snabbare.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du använder väll dåligt mjukvara.

Min stationära dators delar är budget, äldre och långsammare än din på alla sätt med bara 5MB internet och det funkar jätte bra med 720p och 1080p på Youtube.

Det är många som har problem med Youtube, det verkar som om vissa av deras servrar ofta är överbelastade. T.ex. för mig så är det 50% chans att till och med 480P behöver buffras konstant, och då sitter jag på 100Mbit fiber. Jag har även testat med annat bredbandsabonnemang och annan dator.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dr.Mabuse:

Okey, missade det. Men jag ställer mig ändå frågande till att ställa olika undersökningar mot varandra från olika tidpunkter, hur mäter dom och vad mäter dom? Akima sammanställer sina rapporter varje kvartal och en jämförelse med en nyare rapport vore mer relevant tror jag.

Nu var ju inte poängen varken absoluta siffror då sådana kommer ha hög varians beroende på hur de uppmätts eller att visa en nedåtgående trend, utan att visa att vi som sitter och myser på 100/100 och tycker att det skulle vara roligt med mer högupplöst material har en hastighet som ligger i storleksordningen 100 gånger det globala genomsnittet. Det är inte vi med snabba anslutningar som styr tillgången utan det krävs att det globala snittet höjs markant för att mer högupplöst material skall bli tillgängligt. Kraftig utbyggnad sker i många mindre länder i exempelvis östeuropa, baltikum och asien där man faktiskt ser snabba bredbandsuppkopplingar som en investering i infrastruktur medan många länder i europa och jättar som USA ligger långt efter.
Bygga ett omfattande nationellt fibernätverk är inte en orimlig kostnad i förhållande till ett vägbygge eller krigföring i främmande stat, och kan länder som vi traditionellt skulle betrakta som "fattiga" göra en sådan investering är det rimligt att det kan göras på fler ställen om man bara prioriterar frågan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Hur får man den att gå till 10Mbps? Mina trycks ner till ca 2,5

Du kan inte se vad dina klipp hamnar på om du inte tankar ner dom genom youtube.
Och det står iallfall om du googlar runt lite att YT standard är 10Mbps på videor. T.ex. är din video på 22500kbps när du laddar upp så kommer yt komprimera(för att få ner storleken) ner till 10mbps

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

4k.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Varför högre upplösning när 720p och 1080p fort är alldeles för hårt komprimerat på både youtube och svtplay? Kvalité först, SEN upplösning.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!