Nätverksboot av DOS-dator?

Permalänk
Medlem

Nätverksboot av DOS-dator?

Jag har en Dell Pentium 200 MMX som jag fick från jobbet i somras, som jag hade planerat att köra in W95 på och använda som kombinerad DOS-speldator och mediacenter (yep, believe it or not, har redan fått tag i en ljudfront till ett Creative Live! kort med fjärr ) för mp3-låtar. Sedan jag fick datorn i somras har den mestadels bara stått, men nu har en hårddisk med Win3.1 (630 mb), ett Powercolor Voodoo2 på 12 MB, ovan nämnd ljudfront och ett 3Com 3C509-TPO ISA nätverkskort införskaffats.

Problemet jag har haft ända sedan i somras kvarstår dock: Windows måste in på datorn. På 630 MB:s disken ligger Windows 3.1. Den andra 1055 MB:s disken har alla spel och program, samt en Windows 95-installation jag vill åt. Grejen med det är att hårddiskarna helt enkelt vägrar fungera tillsammans, vilket jag personligen relaterar till en halvdöd ide-kabel. Ide-kablar har jag i mängder i ett förråd flera mil härifrån, och det finns inte riktigt tid att åka dit då det är en hel del annat att fixa såhär i början av året. För övrigt saknar datorn också CD-rom-läsare.

Så min fundering är om det på något sätt går att boota datorn med nätverksdrivrutiner och sedan installera Win95 från min Vista-dator? Eftersom jag har en diskettstation i datorn och en fungerande startdiskett (och massor med fler tomma disketter), kommer jag åtminstone fram till kommandotolken på det viset. När jag har skrivit in C:\w95\win95\install.exe så säger datorn bara "Fel i EXE-fil". Har kollat igenom BIOS och där står det inte någonting om "Wake on LAN" eller liknande då datorn inte har något integrerat nätverkskort.
Min primära dator har tyvärr inte någon ide-kontakt överhuvudtaget så det blir inte det lättaste att installera Win95 från den heller :/

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Hedersmedlem

Från en dator som kör Vista kan bli lite knepigt, men det går att sparka igång TCPIP i Dos ockås, lite stökigare dock.

Fritt ur minnet så behöver du en del filer från windows 3.11 och drivrutiner till nätverkskortet. Nånståns har jag troligen en halvfärdig bootdiskett som ska funka med 3com-kort. Dock är risken stor att den är lite för specialanpassad mot netbeui vilket om jag minns rätt inte stödjs av Vista.

Annars.. skruva ur hårddisken och stoppa i den i nån dator med cd-spelare och kopiera in installationen den vägen. Eller fixa problemet med den andra hårddisken. Vad är den formaterad med för filsystem? Är den rätt byglad?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Du kan annars föra över filerna på windows95 CDn över parallelkabel med programmen interlnk.exe och intersvr.exe. Har själv gjort det med en 486 laptop.
Först partitionerade jag och formaterade disken på min laptop, sen överförde jag filerna, startade med dos-diskett och installerade från disken. Dock så tar det en stund att föra över filer via parallelkabel, men det går.

Permalänk
Medlem

Har installerat win95 på en laptop genom att tanka över katalogen med installationsfilerna via seriekabel.

Nollmodemkabel mellan två pc sen terminalen i windows.

Mvh

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är ganska stor skillnad på att PXE boota upp en dator och att använda en annan burk på samma nätverk som feed med installationsfilerna. Oavsett stödjer så pass gamla Windows nåt av dessa två? Man får helt lägga filerna på disk på nåt finurligt sätt.

Att diskarna inte fungerar tillsammans kan vara så att jumprarna är fel, ena ska vara master och ena slave om de sitter på samma kanal/kontakt. Väldigt vanligt att bara ena disken fungerar om de sitter fel.

Permalänk
Medlem

Det är inte den enklaste metoden men ta en titt på etherboot.
Den fixar att nätboota utan problem

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Skall du formatera och börja från början så borde du kunna köra en floppy som botar en usb linux dist om du har usb på burken. Sedan så kan du komma åt en utdelad mapp på din andra burk och därifrån tanka win98 installfilerna till en mapp på din HD (win98 har bättre stöd för saker än win98).

Annars så kan man säkert lösa det på andra sätt med. Bara att tänka out-of.the-box, jag har gjort en hel del olika liknande senarion fast på laptops. Krångligt men det fungerar efter en del mixande.

http://www.linuxquestions.org/questions/debian-26/boot-floppy...
http://www.damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Boot_Floppies

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

NetBootDisk är svaret: http://netbootdisk.com/

Försöker du installera från installationsmedia eller en W95-installation?

Installationsmediat brukade ligga under C:\Windows\Options\Cab när det var OEM-installationer.

Visa signatur

mb = millibit!