Permalänk
Medlem

PC-Woofern

Det kan eventuellt vara den sjukaste idéen hittills, men när jag häromdagen plockade upp min gamla (men värdelösa) subwoofer ur en flyttlåda fick jag tanken att lådan skulle passa för ett datorbygge. Såklart är detta någonting att utforska vidare. Jag har tummen mitt i handen och kan knappt hammra en spik, men försöker man inte så lär man sig ingenting heller.

KOMPONENTER
Chassi:
Creative I-Trigue 3300 Subwoofer (250x230x245mm med front och fötter)
Processor: AMD A8 X4 3870K
Moderkort: Asus F1A75-I Deluxe mITX
Internminne: ADATA 2x4GB DDR3 1600MHz Low Voltage (1,35V)
Nätdel: Corsair VX 550W (moddad med en Xigmatek 120mm fläkt)
Hårddisk: Corsair Force 3 120 GB SSD
Kylning: Xigmatek XLF 170mm 800 RPM + Scythe Slip Stream 120mm 800 RPM (Båda med L.N.A adapters). Scythe Big Shuriken II.

Bygglogg
2012-01-10 Demonterat subwoofer och sågat ut hål för 120mm fläkt.
2012-01-11 Borrat hål för strömbrytare och lysdiod samt fäst nytt högtalartyg i fronten.
2012-01-15 Borrat hål för 1st USB-kontakt.
2012-01-18 Monterat ljuddämpning, sågat nätaggshål, målat lite till.
2012-01-21 Passat in komponenter (nätagg, fläktar och hårddisk).
2012-01-22 Byggt in alla komponenter i lådan och testat. 99% klart.
2012-01-25 Monterat intern hårddiskkabinett externt.
2012-02-04 Bytt processorkylare
2012-02-11 Klippt bort onödiga nätaggskablar
2012-03-27 Sågat en bakpanel i plywood för bättre luftflöde
2012-08-12 Bytt nätaggsskruvarna till sådana med platt huvud.

Närmaste uppdateringar
Klä in subwoofern i konstläder i och med diverse repor.

PC-Woofern

Permalänk
Medlem

Häftigt!
Ser ut att kunna bli bra

Permalänk
Medlem

Borde ju funka

Permalänk
Medlem

ser bra ut hittills. du kanske ska slänga dit en klick svart färg i fläkthålet? (: men ser ju att det inte blivit ett seriöst bygge än. ser fram emot att se vad det blir av detta!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

ser bra ut hittills. du kanske ska slänga dit en klick svart färg i fläkthålet? (: men ser ju att det inte blivit ett seriöst bygge än. ser fram emot att se vad det blir av detta!

Jag har funderat på en klick svart själv. Om det görs så blir det ganska omedelbart innan monteringen av komponenterna. Jag har hobbyspray hemma i rätt färg, så visst lär det bli av.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

love it! , en 4 för tanken, möjlig 5:a när den är klar

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

Tack för rättningen. Nog skulle man kunna kalla det för "ljudventilation" om jag nu måste få rätt.

Skrivet av Xcym:

love it! , en 4 för tanken, möjlig 5:a när den är klar

Så länge jag inte misslyckas fatalt med uppsågningen av baksidan (för nätaggsventilationen) samt borrar helt åt helskotta för USB-portarna får jag alltså vänta mig en 5:a. Roligt att du tycker om bygget hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Tack för rättningen. Nog skulle man kunna kalla det för "ljudventilation" om jag nu måste få rätt.

Ja visst. Tyckte bara det lät lite kul

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Musikälskare

Udda idee men de blev bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Udda idee men de blev bra

Tack! Det är mycket kvar av bygget ännu däremot. Till helgen är det tänkt att lådan ska vara funktionsduglig/klar. Jag har äntligen fått alla delar som kylare, distanser och fläktar. Det enda som saknas nu är tid.

Permalänk
Medlem

Roligt bygge
4/5 tillsvidare

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ser skitbra ut dedär!
Sugen man blir på att härma lite

Permalänk

yo dawg we heard you like pcmusic, so we put music in yo pc so you can listen while you choose

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort, kanske värt att spendera lite extra på ett modulärt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFreak:

Snyggt gjort, kanske värt att spendera lite extra på ett modulärt i framtiden.

Tackar! Jo, det var tanken som slog mig när jag monterade nätagget. Tog åtskilliga timmar att få kabelhärvan något sånär snyggt på plats. Jag tycker om nätagget hur som helst, speciellt med Xigmatek-fläkten som är monterad så är den helt ljudlös. Jag kan tänka mig att klippa bort en del kablar framöver i vilket fall, knappast att jag kommer att behöva PCI-E t ex.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra gjort, kan tänka mig att ovetande folk frågar vartfan du har datorn någonstans

Permalänk

Riktigt grymt (Y)

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Hedersmedlem

snyggt bygge, vart det inte svårt att koppla in sladdarna till moderkortet? (ATX,Power button osv) för du har ju inte kunnat ta lös översta skivan?. samt hur var det och skruva fast distanserna till mobot? tänker i samma banor som du eller rättare sagt bygga datorn i en färdigbyggd trälåda

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

snyggt bygge, vart det inte svårt att koppla in sladdarna till moderkortet? (ATX,Power button osv) för du har ju inte kunnat ta lös översta skivan?. samt hur var det och skruva fast distanserna till mobot? tänker i samma banor som du eller rättare sagt bygga datorn i en färdigbyggd trälåda

Tack! Jag var inte så tydlig med hur det var att koppla in sladdarna, antagligen mest för att jag ville förtränga det. Moderkortet är ganska bra i det avseendet, det gick att komma åt 24- och 4-pin från baksidan utan problem. S-ATA-kontakten och startknappen behövde jag ficklampa och lite fingerfärdighet för att få fast, men det gick efter några försök. Lysdioden är kopplad via molex så jag slipper det ständiga blinkandet när burken sover.

Jag körde med självhäftande distanser enl nedan. Riktigt smidigt att sätta fast dem på moderkortet och sedan bara kunna placera det i lådan utan att behöva fingra i sådana små utrymmen.
http://www.electrokit.com/distans-snap-5mm-sjalvhaftande.4223...

Hoppas du hittar en rolig trälåda att bygga i. Du får lägga upp ett galleri om du bestämmer dig att bygga något så jag får se hur du löser det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hraf:

Tack! Jag var inte så tydlig med hur det var att koppla in sladdarna, antagligen mest för att jag ville förtränga det. Moderkortet är ganska bra i det avseendet, det gick att komma åt 24- och 4-pin från baksidan utan problem. S-ATA-kontakten och startknappen behövde jag ficklampa och lite fingerfärdighet för att få fast, men det gick efter några försök. Lysdioden är kopplad via molex så jag slipper det ständiga blinkandet när burken sover.

Jag körde med självhäftande distanser enl nedan. Riktigt smidigt att sätta fast dem på moderkortet och sedan bara kunna placera det i lådan utan att behöva fingra i sådana små utrymmen.
http://www.electrokit.com/distans-snap-5mm-sjalvhaftande.4223...

Hoppas du hittar en rolig trälåda att bygga i. Du får lägga upp ett galleri om du bestämmer dig att bygga något så jag får se hur du löser det.

ok, jag bor hemma och är arbetslös för tillfället så tid till bygget finns så det blir över. kommer nog att slänga upp en bygglogg, samt ett galleri när bygget är klart. men är dock även stormförtjust i borstad aluplåt kanske blir en bra kombo? bygget kommer eventuellt ske med komponenter i sign dock inte 100% på det. ska kolla närmare på dom distanserna!

Förresten..
5p för unik idé samt ett bra engagemang i bygget

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

mycket stiligt! synd på discosnurran bara =P

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

mycket stiligt! synd på discosnurran bara =P

Förstår vad du menar. Skulle själv inte palla med att sitta vid ett sådant ljussken som på senaste bilden. Däremot är det inte så illa som det ser ut, snarare just synbart genom det berömda högtalardammfiltertyget™.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Förstår vad du menar. Skulle själv inte palla med att sitta vid ett sådant ljussken som på senaste bilden. Däremot är det inte så illa som det ser ut, snarare just synbart genom det berömda högtalardammfiltertyget™.

jo, trodde inte först att den var igång på bilden med filtret på sen såg jag att det lyste både dioden och fläkten, ser inte så farligt ut

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

En "fin" blank yta(med en ful gubbe i) nej det var omoget men var tvungen! riktigt nice fattar inte hur den kan va så kall! Väldigt nice design och storlek också måste göra något liknande själv! fem stycken badass poäng av mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av melviz:

En "fin" blank yta(med en ful gubbe i) nej det var omoget men var tvungen! riktigt nice fattar inte hur den kan va så kall! Väldigt nice design och storlek också måste göra något liknande själv! fem stycken badass poäng av mig!

Haha, jag håller med om att bilden är läskig!

Värt att notera är att det var riktigt kallt i rummet när stresstestet gjordes, så det är inte fullt så rättvisande längre. Efter att ha ändrat fläktkurvan så det är riktigt tyst och sett till att faktiskt ha normal rumstemperatur (21 grader) så är det 32-50 grader. Ännu helt ok temperaturer, men man slipper ha vinterjackan på sig när man sitter i TV-soffan.

Tack för badass-poängen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Haha, jag håller med om att bilden är läskig!

Värt att notera är att det var riktigt kallt i rummet när stresstestet gjordes, så det är inte fullt så rättvisande längre. Efter att ha ändrat fläktkurvan så det är riktigt tyst och sett till att faktiskt ha normal rumstemperatur (21 grader) så är det 32-50 grader. Ännu helt ok temperaturer, men man slipper ha vinterjackan på sig när man sitter i TV-soffan.

Tack för badass-poängen!

Haha NP!Tyckte bilden var nice och så blank ska den ju va! Ja 50C är riktigt bra i den tycker jag i allafall! 20C Mer hade ju också varit lungt! Forsätt vara kreativ!=D

Permalänk
Medlem
Skrivet av melviz:

Haha NP!Tyckte bilden var nice och så blank ska den ju va! Ja 50C är riktigt bra i den tycker jag i allafall! 20C Mer hade ju också varit lungt! Forsätt vara kreativ!=D

Med stock kylaren så låg jag kring 65 grader vill jag minnas, så nog var kylarbytet berättigat. Jag är redan sugen på att börja bygga om en ny låda, så visst kommer kreativiteten flöda vidare.

Permalänk
Medlem

King! Det finns ju mycket mindre nätagg för just såna här små byggen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

King! Det finns ju mycket mindre nätagg för just såna här små byggen

Tackar! Det finns betydligt mycket mindre nätagg, men jag hittade inget jag verkligen ville använda. Antingen så låter de mycket eller så är de för svaga. Inte att förglömma att de vettiga små nätaggen är svindyra.

Den enda fördelen jag kan se med att ha ett mindre nätagg i lådan är väl att jag kanske skulle kunna trycka in en mekanisk hårddisk, men det fungerar bra att köra med hårddiskkabinett också.