Program som slår av hårddisken

Permalänk
Medlem

Program som slår av hårddisken

Satt och skruvade lite i datorn och insåg att min ena hårddisk låter utav bara h**vete. Det är den disken som jag har som lagringsplats för filer och dokument som jag inte använder så mycket. Undrar nu om det finns något bra program som kan sätta bara den ena hårddisken i vänteläge efter ett bestämt antal minuter eller med omedelbar verkan.

Om det finns ett sådant program, hur snällt är det mot disken? Kan det göra skada och låta den slå av och på?

Tacksam för svar

Visa signatur

Att ha en rökfri avdelning på en resturang är ungefär som att ha en kissfri avdelning i en pool

Permalänk
Medlem

Använd windows inbyggda energispararfunktioner. Se till att disken inte används bara så kommer den att gå ner i vänteläge efter inställt tidintervall.

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem

I w2k som jag kör kan man inte välja ut bara en hårddisk utan man måste bocka för att båda diskarna ska gå in i viloläge, och det vill jag inte. Jag vill kunna köra den ena disken för fullt och den andra vill jag kunna "pausa", försätta i viloläge. Jag hittade ett program som heter HDSleeper, men det fungerade inte speciellt bra.

Visa signatur

Att ha en rökfri avdelning på en resturang är ungefär som att ha en kissfri avdelning i en pool

Permalänk
Medlem

Skulle också vara rätt intresserad av liknande program... Windows "tappar" min RAID när de diskarna går in i viloläge...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Flera disk tillverkare har egna "Power Managments" i sina hårddiskar b.l.a. IBM har jag läst, bäst vore om ni kikade på tillverkarens hemsida och "råforskade" dom.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mag00
I w2k som jag kör kan man inte välja ut bara en hårddisk utan man måste bocka för att båda diskarna ska gå in i viloläge, och det vill jag inte. Jag vill kunna köra den ena disken för fullt och den andra vill jag kunna "pausa", försätta i viloläge. Jag hittade ett program som heter HDSleeper, men det fungerade inte speciellt bra.

Jag kör xp på datorn hemma, ibland med 1 hårddisk, ibland med 2.
Och har man aktiverat energispar-funktionen för hårddiskarna,
så stängs bara den disken man inte använder av. Så för mig brukar det bli så att disken med windows på snurrar jämt, medans den andra disken ligger och "vilar".