MeeGo eller Mango, N9 eller Lumia 800.

Permalänk
Medlem

MeeGo eller Mango, N9 eller Lumia 800.

Dags att byta från Android och pröva något nytt... Valet står därefter mellan två snarlika telefoner Nokias N9 eller Lumia 800.

Hjärtat säger MeeGo som är Open Source, har ett intuitivt gränssnitt och trots dödsstöt än uppdateras. Hjärnan säger WinMobile, med ett större programvaruutbud.

Har läst allehanda recensioner om båda telefonerna men kan trots nattlekyren inte bestämma mig... Vågar man satsa på MeeGo eller ska man pröva WinMo, och hoppas det inte är som gamla 6.1/6.5 som man bränt sig på åtskilliga gånger och svorit pest och död över.

Tacksam för svar och input i mitt strävande.

/Cj.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Svårt val! Jag tror N9 verkligen uppfyller allt man kan önska sig av en avancerad lur, bortsett från appantalet. Dock finns det "vanliga appar" för alla vanlig ändamål av god kvalitet, det är alla "specialintresseappar" som fattas. Wp7 är såklart inget dåligt alternativ och de börjar få upp appantalet. Om du är seriös med OS och kör Linux etc så skulle jag nog rekommendera N9 annars Wp7. Visste du att N9 har en inbyggd X-server ? Det öppnar ju rätt intressanta möjligheter för en riktig Linux-geek.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

N9'n är riktigt sexig!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk

Det du måste förstå är att Windows Mobile inte existerar längre. Det som är aktuellt i dagsläget är Windows Phone 7.

Windows insåg själva att WinMob inte räcker till när man ska konkurrera mot iOS och Android och därför la de ner WinMob helt och hållet och började istället om från början när de utvecklade WP7.

Jag hade själv en mobil med WinMob och jag hatade operativsystemet. Sålde mobilen efter bara ett par månader och svor att aldrig köpa någon mobil med Windows OS igen.

Därför var jag själv skeptiskt när WP7 kom ut, men efter att ha testat det så blev jag riktigt positivt överraskad. Bara flytet och snabbheten i OS:et är häpnadsväckande och det faktum att allting fungerar så pass bra och smärtfritt är riktigt bra.

Jag köpte en HTC Trophy med WP7 för över ett halvår sedan och jag hade inte kunnat vara mer nöjd. Skulle inte byta den mot någon Android eller iPhone. Skulle dock gärna byta den mot en Nokia Lumia

Permalänk

Jag är ungefär som dig att jag inte testat någon av dem, men jag lyssnar helst på hjärtat. Det enda som talar emot N9 jft med Lumia är som du säger apputbudet. Personligen kommer det nog bli en N9 för mig framöver.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Hade aktat mig för N9, då jag själv letat efter en ny mobil senaste tiden så kolla man såklart över lumia 800 och n9, problemet med n9 är att många antar att de kommer sluta uppdatera OS'et, fixa buggar med mera, då de tänker fokusera mer på WP7-telefonerna. Jag inväntar min lumia 800 nu (vilken väntan!) och från vad jag har sett så hade jag rekommenderat den. Men sen hänger mycket på vilken storlek på skärmen man vill ha såklart

Ett tips är att du kollar på denna videon, där han pratar om WP7 och apputbudet (vikigt att notera är att mobilen han håller i handen INTE är en lumia 800 utan en HTC-version)

Permalänk
Medlem

Har använt bägge och jag behåller N9:an. Att den inte kommer uppdateras om ett par år är ointressant för mig då jag ändå kommer att ha bytt till något annat då.

Gällande programutbudet så är användarantalet lågt och kommer så förbli jämfört Android/iOS. Detta leder såklart till att många utvecklare skippar att porta sina program till Harmattan plattformen.
Plattformen är dock väldigt trevliga att utveckla för och det finns en ganska stor community runt enheten så det dyker upp en hel del ändå.

Kolla igenom de program du kör på din Android telefon idag. Finns det något där som du absolut behöver, kolla i så fall huruvida det finns till N9:an. Kan själv inte komma på något jag saknar nu när last.fm scrobblaren fixats till.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om N9. Den är precis sådär ologisk som alla Nokia telefoner som har Symbian. Alla ikoner (ikoner är gammalt) är spridda över en skärm i en ordning som verkar vara helt random. Dock är det bra flyt den. Men nej, de är fel ute från början och skulle nog aldrig slagit överhuvudtaget. Det ser helt enkelt för trist ut. N9: största konkurrent heter inte Lumia utan Android.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Att där är lite program till N9 stör inte mig, då dom jag faktiskt har användning för finns. Behöver inte ha 20 st olika som gör samma sak.
Sen utvecklas rätt mycket av communityn, många av dessa program kommer inte upp på Nokia store utan laddas ner direkt från skaparnas sida.
Hittills är jag toknöjd med min N9:a, ända jag saknar är FM-sändaren som jag vant mig vid från N86 och N8:an. Men men, man kan inte få allt.

Swipe gränssnittet på N9:an är också så otroligt bra, blir sånt härligt flyt när man använder telefonen. Suckar varje gång jag måste använda jobb-telefonen med android för att behöva trycka hela tiden för att gå runt i menyerna. Men det är en vanesak.

Skrivet av mrvision:

Jag tycker inte om N9. Den är precis sådär ologisk som alla Nokia telefoner som har Symbian. Alla ikoner (ikoner är gammalt) är spridda över en skärm i en ordning som verkar vara helt random. Dock är det bra flyt den. Men nej, de är fel ute från början och skulle nog aldrig slagit överhuvudtaget. Det ser helt enkelt för trist ut. N9: största konkurrent heter inte Lumia utan Android.

Ikonerna läggs till i den ordningen du installerar programmen, och sen kan du sortera dom hur du vill. Och alla mobil system har ikoner.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Att där är lite program till N9 stör inte mig, då dom jag faktiskt har användning för finns. Behöver inte ha 20 st olika som gör samma sak.
Sen utvecklas rätt mycket av communityn, många av dessa program kommer inte upp på Nokia store utan laddas ner direkt från skaparnas sida.
Hittills är jag toknöjd med min N9:a, ända jag saknar är FM-sändaren som jag vant mig vid från N86 och N8:an. Men men, man kan inte få allt.

Swipe gränssnittet på N9:an är också så otroligt bra, blir sånt härligt flyt när man använder telefonen. Suckar varje gång jag måste använda jobb-telefonen med android för att behöva trycka hela tiden för att gå runt i menyerna. Men det är en vanesak.

Ikonerna läggs till i den ordningen du installerar programmen, och sen kan du sortera dom hur du vill. Och alla mobil system har ikoner.

Nej då så är det inte. Min HTC Titan är ikonlös. Du får nog kolla upp det.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Nej då så är det inte. Min HTC Titan är ikonlös. Du får nog kolla upp det.

Jag skulle nog vilja påstå att listan med apparna till höger i WP7 består utav ikoner sen kanske microsoft kallar det något annat. Eller vad är skillnaden? Båda är pixlar i en kvadrat som startar något när du trycker på det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Insomnia50:

Hade aktat mig för N9, då jag själv letat efter en ny mobil senaste tiden så kolla man såklart över lumia 800 och n9, problemet med n9 är att många antar att de kommer sluta uppdatera OS'et, fixa buggar med mera, då de tänker fokusera mer på WP7-telefonerna.

Det tror då inte jag, de har släppt uppdatering 1.1 till Nokia N9 och 1.2 är på väg. Nokia brukar upptadera sina mobiler nästan överdrivet länge, exempelvis Nokia 5800 uppdaterades 2011 fast den mobilen lanserades redan 2008.

Men vem vet om framtiden, kanske Microsoft lägger ner WP, kanske Google Android bara finns till Motorola mobiler och de andra leverantörerna får söka sig annat. Det finns inga garantier för något, men en sak är säker den här branschen förändras snabbt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Från Wikipedia.
Ikoner används även i datorprogram (och mobila OS). Ikonerna är då ofta placerade i ett verktygsfält där användaren kan utföra en funktion i programmet genom att klicka på ikonen.

Så är det inte på en WP7 utan det är i miona ögon en lista med tillhörande bild. Fast bilden med tillhörande länken är liknande.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insomnia50:

Hade aktat mig för N9, då jag själv letat efter en ny mobil senaste tiden så kolla man såklart över lumia 800 och n9, problemet med n9 är att många antar att de kommer sluta uppdatera OS'et, fixa buggar med mera, då de tänker fokusera mer på WP7-telefonerna. Jag inväntar min lumia 800 nu (vilken väntan!) och från vad jag har sett så hade jag rekommenderat den. Men sen hänger mycket på vilken storlek på skärmen man vill ha såklart

En N9 är en linux dator, tror inte risken är speciellt stor att stödet försvinner. Om inte annat kan det säkerligen plockas upp av open source utvecklare, N9'ans operativ finns och ladda ner.

Tizen som bl.a. samsung tänker satsa på är en utveckling av MeeGo, troligtvis kan applikationer kompileras för antingen N9 eller Tizen med en inställning hos kompilatorn

Om det finns tiotusentals applikationer för andra operativ, hur många av de håller hög kvalitet?

Windows Phone skall vad jag vet få en ny kernel i slutet av året, samma som windows 8. De är i desperat behov av att få till ett modernt operativsystem för mobiler

Intressant att Nokia verkar ha sålt mer av N9 än de gjort av lumia trots att VD'n verkligen ansträngt sig för att prata ner telefonen.
www.businessweek.com/news/2012-01-24/nokia-lumia-sales-seen-t...

Citat:

Nokia’s fourth-quarter results will also include the N9, a Lumia 800 lookalike running Nokia smartphone software called MeeGo, which began shipping in September at prices from 480 euros. The N9 may have sold 1.4 million units last quarter, Pareto Oehman analyst Helena Nordman-Knutson said.

Exempel på brister Windows Phone har eftersom operativsystemet inte stödjer riktig multitasking (vilket görs med N9)
http://www.mobil.se/nyheter/nokia-lumia-800-i-test-1.495830.h...

Citat:

Funktionen för att navigera är bra så länge den är aktiv. Vill du däremot gå in och svara på ett sms eller tillfälligt starta en annan app så pausas navigeringsprogrammet. Det här har alltså att göra med en begränsning i Windows Phone och det drabbar även till exempel träningsprogram. En app som använder gps-positionering får bara göra det så länge den ligger aktiv, eller är så att säga gömd direkt bakom låsskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Intressant att Nokia verkar ha sålt mer av N9 än de gjort av lumia trots att VD'n verkligen ansträngt sig för att prata ner telefonen.
www.businessweek.com/news/2012-01-24/nokia-lumia-sales-seen-t...

Är WP7-hataren igång igen!?!? Hur kan du jämföra en telefon som sålts sedan september med en som knappt hunnit ut fjärde kvartalet förra året? Så sjukt ointressanta inlägg du orkar göra hela jäkla tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Är WP7-hataren igång igen!?!? Hur kan du jämföra en telefon som sålts sedan september med en som knappt hunnit ut fjärde kvartalet förra året? Så sjukt ointressanta inlägg du orkar göra hela jäkla tiden.

N9 har inte sålts på de större marknaderna, hade den gjort det och Nokia gått ut med att de kommer ut med fler modeller tror jag den hade blivit en storsäljare, WP hade då inte haft en chans
Det är nyttigt att folk får reda på bristerna när man funderar på att lägga över 4000 på en telefon som kanske är värd 2500

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

N9 har inte sålts på de större marknaderna, hade den gjort det och Nokia gått ut med att de kommer ut med fler modeller tror jag den hade blivit en storsäljare, WP hade då inte haft en chans
Det är nyttigt att folk får reda på bristerna när man funderar på att lägga över 4000 på en telefon som kanske är värd 2500

För de vanliga användarna spelar inte "äkta" multitasking roll uppenbarligen utan då är det mer noga med en telefon som är snabb och flyter på (ett bra ex är ju Iphone). Själv har jag inte direkt goda erfarenheter från "äkta" multitasking det segar bara ner telefonen i onödan vare sig det handlar om android eller Megoo. Och allt prat om att det kommer sätta igång med massa appar osv är ju bara prat änsålänge var det inte prat om att kunna köra Android appar på N9 i sommras, kan man göra det nu?
Sen är det ju som med alla OS man måste väga fördelar mot nackdelar efersom inget är perfekt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Från Wikipedia.
Ikoner används även i datorprogram (och mobila OS). Ikonerna är då ofta placerade i ett verktygsfält där användaren kan utföra en funktion i programmet genom att klicka på ikonen.

Så är det inte på en WP7 utan det är i miona ögon en lista med tillhörande bild. Fast bilden med tillhörande länken är liknande.

En ikon är en bild som symboliserar något, varför argumenterar du om detta? Klart som fan att WP7 också har ikoner, likt 99% av alla produkter med ett grafiskt UI

Skrivet av klk:

N9 har inte sålts på de större marknaderna, hade den gjort det och Nokia gått ut med att de kommer ut med fler modeller tror jag den hade blivit en storsäljare, WP hade då inte haft en chans
Det är nyttigt att folk får reda på bristerna när man funderar på att lägga över 4000 på en telefon som kanske är värd 2500

Din jämförelse om att N9 säljer mer är ungefär lika intelligent som att säga att Xperia X8 beviserligen är mycket bättre än nästa generations iPhone, för att nästa generations iPhone har ju faktiskt inte sålt några exemplar alls och därmed sålt sämre än X8an.

Permalänk
Medlem

Har själv n900 som är ganska lik n9 tror jag Och älskar den... linux+telefon = win Är ingen app vän, men det finns endå många lustiga appar som folk har fixat ett stort plus är dock webbrowsern

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

N9 har inte sålts på de större marknaderna, hade den gjort det och Nokia gått ut med att de kommer ut med fler modeller tror jag den hade blivit en storsäljare, WP hade då inte haft en chans
Det är nyttigt att folk får reda på bristerna när man funderar på att lägga över 4000 på en telefon som kanske är värd 2500

En riktigt pajas. Vi har redan avfärdat det du säger i WP7-tråden. Det behövs inte en gång till.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

För de vanliga användarna spelar inte "äkta" multitasking roll uppenbarligen utan då är det mer noga med en telefon som är snabb och flyter på (ett bra ex är ju Iphone). Själv har jag inte direkt goda erfarenheter från "äkta" multitasking det segar bara ner telefonen i onödan vare sig det handlar om android eller Megoo. Och allt prat om att det kommer sätta igång med massa appar osv är ju bara prat änsålänge var det inte prat om att kunna köra Android appar på N9 i sommras, kan man göra det nu?

Äkta multitasking brukar snabba upp program, vet inte riktigt vilken miljö du kommer ifrån med idag handlar nästan allt om att sprida arbeten i flera trådar. De flesta moderna browsrar använder idag minst två trådar för att dra nytta av hårdvaran.

Det sparar dessutom ström eftersom man slipper öka klockfrekvensen på processorn. När den börjar nå sitt max då skenar strömförbrukningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Äkta multitasking brukar snabba upp program, vet inte riktigt vilken miljö du kommer ifrån med idag handlar nästan allt om att sprida arbeten i flera trådar. De flesta moderna browsrar använder idag minst två trådar för att dra nytta av hårdvaran.

Det sparar dessutom ström eftersom man slipper öka klockfrekvensen på processorn. När den börjar nå sitt max då skenar strömförbrukningen

Multitasking är i alla fall enligt mig köra flera program samtidig det är i alla fall vad jag menade med det. Det du pratar om kallar jag multitreading sen har ju varken lumia 800 eller n9 2kärnor så det är inte så intressant att diskutera eller? Och nu pratar jag om mobiler inte datorer där vill jag självklart ha riktig multitasking men inte på en mobil som drivs av batteri osv:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

En riktigt pajas. Vi har redan avfärdat det du säger i WP7-tråden. Det behövs inte en gång till.

En realist är bättre beskrivning. Nokia kommer snart vara en spillra av vad de varit om de inte begriper att de måste först och främst ha ett operativsystem som är minst lika bra som konkurrenternas. Egentligen måste det vara bättre för det brukar vara svårt och slå sig in på marknaden om man inte har något bättre och komma med.
I mars dyker det upp mängder av mobiler med android som kör 720p och har snabba dual cores, dröjer inte länge innan det kommer quads. Byter inte Windows Phone ut sin kernel till att stödja äkta multitaskning och olika upplösningar kan de hälsa hem. När man kan få en snabb 720p mobil för 4000, då lär det bli riktigt svårt och göra vinst på windows phone mobiler. Spelar ingen roll hur mycket marknadsföring öser på med.

Skulle inte förvåna mig om Nokia just nu plöjer ner mer pengar i reklam jämfört med vad de faktiskt sålt windows phone mobiler för.

Nokia vs Apple - http://communities-dominate.blogs.com/brands/2011/11/lumia-lu...

Permalänk
Medlem

En blog??? Ja du "realisten" den inte mycket fakta där inte, bara någons åsikter.
Hur mycket har N9 sålt på sex veckor?
Pajas.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Lumia är underbar är allt jag kan komma med

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

En blog??? Ja du "realisten" den inte mycket fakta där inte, bara någons åsikter.
Hur mycket har N9 sålt på sex veckor?
Pajas.

N9 har sålt nästan 2 miljoner exemplar för ett högre pris där Nokia dessutom slipper betala licenskostnader till Microsoft. Nokia drar in bra mycket mer pengar på den, tror till och med Elop insett att de måste satsa på annan plattform med för annars är det katastrof för bolaget

Angående bloggen:
Who Are the Top 10 Power Influencers in Mobile?

Citat:

# Number 1 spot belongs to ex-Nokia executive Tomi Ahonen whose blog Communities Dominate Brands is a fixture on the mobile scene largely because of Ahonen’s comprehensive knowledge of the mobile ecosystem. Tomi is based out of Hong Kong.

Inte vilken blogg som helst och läser du lite i den så får man otroligt mycket kunskap inom området

Permalänk
Medlem

Synd det blev som det blev med N9

Var riktig sugen på denna när den kom ut

Permalänk
Medlem

Denna tråden handlar om Nokia N9 mot Lumia 800, varför då blanda in Apple i detta?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Denna tråden handlar om Nokia N9 mot Lumia 800, varför då blanda in Apple i detta?

Har du läst inlägget? Han beskriver en hel del om hårdvaran och då även hur man gjort med Lumia 800

Skrivet av Ozeroun:

Synd det blev som det blev med N9

Var riktig sugen på denna när den kom ut

Jag tror inte Elop kan stå emot längre, ekonomiska fakta talar sitt tydliga språk och han måste ändra sig i frågan om att låta bli och satsa på MeeGo och Symbian. Det är antingen det eller så kommer Nokia endast vara en liten spillra av vad det har varit.

Windows kommer vara skräp ända till Apollo dyker upp i slutet av året, men frågan är hur mycket man kan komma igång då och hur mycket användare Apollo klarar och attrahera.