Radera allt i hårddisken

Permalänk
Medlem

Radera allt i hårddisken

Hur gör jag för att radera exakt allt från en hårddisk så den blir som ''ny''? För har en gammal dator som jag ska slänga med såg att den har 2 hårddiskar på 250GB var som jag nu vill ta ut och sätta in i min nuvarande dator. Vill därför ta bort allt och undrar om det är möjligt att göra det? Om jag skulle göra en formatering, skulle allt försvinna eller kommer vissa saker att bevaras? Undrar även om det skulle skada min nuvarande dator om jag för över den och den är helt tom. Hittade även en tidigare tråd, fast den hade inte samma frågeställning som jag och det jag letade efter.

Permalänk

Gör du en vanlig formatering så försvinner all data för en vanlig användare. Den blir så att säga tom. Men en avancerad användare kan relativt enkelt få tillbaka informationen eftersom det bara är de första blocken på hårddiskens sektorer som skrivs om. Det finns dock metoder för att total radera hårddiskar så att det inte går att återfå datan. http://bit.ly/weGYl2

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Killdisk ska tydligen fungera, även om jag aldrig haft behovet av att använda det själv.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Om du ska föra över från en annan dator till din dator så formatera om dom bara. Stoppa i hårddiskarna från gammeldatorn till din dator. Slå sedan på datorn och om du har windows så går du in i diskhanteraren och formaterar om dom. Var försiktig bara så att du inte formaterar fel hårddiskar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Eftersom dom är för eget bruk så duger en vanlig formatering bra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Men när jag formaterar om den behöver jag sätta i ett operativsystem i den efteråt. Eller är det bara sätta in den i min nuvarande dator och börja lägga in filmer, mappar osv?

Permalänk
Medlem

Du kan använda Darik's Boot and Nuke ifall du vill vara säker på att allt försvinner, tar dock bra mycket längre tid en en vanlig formatering men jag brukar använda det ifall jag ska sälja en hårddisk. Men annar duger en vanlig formatering.

http://dban.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diace:

Men när jag formaterar om den behöver jag sätta i ett operativsystem i den efteråt. Eller är det bara sätta in den i min nuvarande dator och börja lägga in filmer, mappar osv?

Om du inte har en annan hårddisk med operativsystem så måste du lägga in det också.

Om du skall använda den som en andra eller tredje disk är det bara att formatera den så är det klart.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Diace:

Men när jag formaterar om den behöver jag sätta i ett operativsystem i den efteråt. Eller är det bara sätta in den i min nuvarande dator och börja lägga in filmer, mappar osv?

Eftersom du redan har fungerande Windows i din befintliga dator så behöver du inte installera något. Stoppa in dem, och formate, sen är det bara att lägga in vad du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Om du inte har en annan hårddisk med operativsystem så måste du lägga in det också.

Om du skall använda den som en andra eller tredje disk är det bara att formatera den så är det klart.

Skrivet av Whippoorwill:

Eftersom du redan har fungerande Windows i din befintliga dator så behöver du inte installera något. Stoppa in dem, och formate, sen är det bara att lägga in vad du vill

Okej, men eftersom datorn som jag ska plocka ut hårddisken från är mer än 5 år gammal, så undrar jag om den kan skada denna som jag använder nu eller är det inga problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diace:

Okej, men eftersom datorn som jag ska plocka ut hårddisken från är mer än 5 år gammal, så undrar jag om den kan skada denna som jag använder nu eller är det inga problem?

Det enda som kan gå fel är att du formaterar fel hårddisk, men är du nogrann och trippelkollar innan du formaterar så är det ingen fara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diace:

Okej, men eftersom datorn som jag ska plocka ut hårddisken från är mer än 5 år gammal, så undrar jag om den kan skada denna som jag använder nu eller är det inga problem?

Kolla så att hårddiskarna passar rent fysiskt först (att du har rätt kontakter för så pass gamla diskar).
Funkar det så är det bara att köra

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H