Diskussion om "Gilla"-knappen

Permalänk
Entusiast

Diskussion om "Gilla"-knappen

Var kom den ifrån och varför ligger den där den ligger? Jag har redan råkat trycka på den ett antal gånger när jag egentligen bara tänkte svara på ett inlägg. Det är ju lite dumt att lägga till en knapp med en helt ny funktion på samma ställe som andra knappar redan finns. Jag ser inte alls varför den ska vara så tätt kopplad till snabbsvar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Håller med, också råkat trycka på den, illa placerad.

EDIT: Varför finns den i huvudtaget? FaceClockers eller?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Var kom den ifrån och varför ligger den där den ligger? Jag har redan råkat trycka på den ett antal gånger när jag egentligen bara tänkte svara på ett inlägg. Det är ju lite dumt att lägga till en knapp med en helt ny funktion på samma ställe som andra knappar redan finns. Jag ser inte alls varför den ska vara så tätt kopplad till snabbsvar.

Placeringen är ju inget problem efter att man klickat fel några gånger.

Skrivet av Eptk:

Håller med, också råkat trycka på den, illa placerad.
EDIT: Varför finns den i huvudtaget? FaceClockers eller?

Ang funktion så känns det som att det är väldigt poppis att använda det så låt oss vänta ett tag och sen utvärdera hur det fungerar. Det är nog tänkt som ett sätt att markera samma åsikter istället för att skriva +1 och kanske för att visa uppskattning

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Trodde först att Gilla var länkad till facebook(vad man nu skulle ha det till), men nu ser jag att så inte är fallet. Undrar om snabbsvar lägger till citat eller inte.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

I övrigt jättebra med en gilla-knapp enligt mig

Permalänk

.

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller gilla knappen, så jäkla nära och trycka på skiten.
Samt som ovanstående sa, man skriver sina åsikter och utryck inte via en knapp.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Legendarisk

Syftet med knappen är främst att man ska kunna visa medhåll (ett koncept som existerade långt före Facebook) även om man inte har något att tilläga. Detta för att minska antalet inlägg som inte för diskussionen framåt i nämnvärd grad ("+1") samt ge möjlighet att framhäva uppskattade inlägg i sitt sammanhang. Förhoppningen är att det ska ge mer plats till faktisk diskussion, underlätta för moderatorerna (som raderar ganska många "+1" för tillfället) samt ge en positiv känsla till de som ger uppskattade bidrag i trådarna.

Knappen är placerad brevid snabbsvar eftersom att vi känner att den ersätter den här typen av snabba svar, de har därmed relaterad funktion, och vi ville att den skulle vara svår att missa när man skriver. Vi kände att den kunde missas i mycket större utsträckning om vi hade placerat den till vänster om "Citera flera". Vi förstår att de som är vana att bara klicka på andra knappen från höger nu begår vissa misstag, och att det kan vara genant att gilla något man inte har avsett, men detta bör passera fort nog. Rösterna är dessutom anonyma.

När vi har mer data över hur det faktiskt används får vi utvärdera det och se vilken effekt det har fått.

Ni som följer feedback bör även ha sett de tidigare trådarna där funktionen önskas:
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/925651-gilla-ogi...
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/1038096-like-fun...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Uppskattar själv gilla knappen, även om jag också försår att uppskattande av andras inlägg kan visas med hjälp av en enkel reply. Men då får vi en massa "onödiga" kommentarer i trådarna om folk som "håller med", då blir det bara kladdigt. Så jag "gillar" denna update

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Även jag tror knappen kommer att fungera bra, har sett gilla-funktionen på många forum och där har det gått bra. Det är alldeles för många 'värdelösa' inlägg här enligt mig, vissa nyhetstrådar har absurt många inlägg och därför hoppar jag över kommentarerna helt ibland. Jag hoppas på att detta gör så att de vettiga inläggen syns istället

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Vart är "Gillar ej" knappen då?
Man har ju även rätt att inte gilla ett inlägg anonymt, eller är sweclockers för fega att ha en sån knapp?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av JenzA:

Vart är "Gillar ej" knappen då?
Man har ju även rätt att inte gilla ett inlägg anonymt, eller är sweclockers för fega att ha en sån knapp?

Att ogilla saknas beror på att vi ville framhäva uppskattade inlägg. Motsatsen är ingen självklar följd och har inte nödvändigtvis positiva effekter på trådarna. Håller man inte med om åsikterna i ett annat inlägg bör man dessutom motivera detta, inte bara anonymt rösta ner det. Det är trots allt ett diskussionsforum.

Att vi skulle vara fega stämmer alltså inte. Jag ogillar t.ex. ditt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Vart är "Gillar ej" knappen då?
Man har ju även rätt att inte gilla ett inlägg anonymt, eller är sweclockers för fega att ha en sån knapp?

Att införa ogilla-knappar är ju i stort sett som att frysa ut någon och att han sedan aldrig kan försvara sig för han vet inte varför detta händer och han vet inte vad han gjort för fel så att han kan bättra sig. Att nån däremot gillar ens inlägg gör inte att man känner sig kränkt och kräver därmed ingen nämnvärd förklaring

Permalänk

Nej, ingen bra placering. Man lägger inte märket till den förrens man råkar klicka fel när man ska klicka snabbsvar. Lägg den till vänster, nästan bredvid avataren, alternativ gör som på swedroid och skriv ut namn under inläggen "dessa personer gillade detta inlägget". Just nu känns det bara som en helt onödigt knapp.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Biberu:

Syftet med knappen är främst att man ska kunna visa medhåll (ett koncept som existerade långt före Facebook) även om man inte har något att tilläga. Detta för att minska antalet inlägg som inte för diskussionen framåt i nämnvärd grad ("+1") samt ge möjlighet att framhäva uppskattade inlägg i sitt sammanhang. Förhoppningen är att det ska ge mer plats till faktisk diskussion, underlätta för moderatorerna (som raderar ganska många "+1" för tillfället) samt ge en positiv känsla till de som ger uppskattade bidrag i trådarna.

Knappen är placerad brevid snabbsvar eftersom att vi känner att den ersätter den här typen av snabba svar, de har därmed relaterad funktion, och vi ville att den skulle vara svår att missa när man skriver. Vi kände att den kunde missas i mycket större utsträckning om vi hade placerat den till vänster om "Citera flera". Vi förstår att de som är vana att bara klicka på andra knappen från höger nu begår vissa misstag, och att det kan vara genant att gilla något man inte har avsett, men detta bör passera fort nog. Rösterna är dessutom anonyma.

När vi har mer data över hur det faktiskt används får vi utvärdera det och se vilken effekt det har fått.

Ni som följer feedback bör även ha sett de tidigare trådarna där funktionen önskas:
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/925651-gilla-ogi...
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/1038096-like-fun...

Jag har inget emot funktionen men håller inte alls med om placeringen. Att lämna feedback och att svara är två helt olika funktioner som bör hållas isär. Tittar man på andra forum med liknande lösningar med gilla och reps så brukar knapparna sitta en bit ifrån. Ska ni lägga den så att det är så lätt att klicka fel får ni lägga in en ångra-knapp också.

Titta till exempel på ett phpBB-forum som är hänger mycket på, där ligger gillaknappen fortfarande till höger men ovanför signaturen. På andra stället ligger den längst till vänster istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag betraktar mig själv som relativt konservativ och gillar "när det är som det alltid varit", och jag är emot allt vad Facebook heter, men jag tror att Gilla-knappen kan bli något bra. Jag märkte direkt att någonting hade hänt när jag såg inläggen på forumet, och upptäckte då positivt överraskad att det kommit en Gilla-knapp. Det är ett bra sätt att "promota" inlägg man tycker är bra utan att skriva irriterande +1-inlägg (som till och med jag har gjort ett par gånger).

Tycker placeringen var bra också, det är bara att ge det lite tid så vänjer man sig.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jaså då blir det som Youtube man ska komma på fyndiga kommentarer så man får så många ''Thumbs up'' som möjligt

Känns bara lite weird att man ska ha Thumbs up/gilla på SweC Aja kanske blir nått vettigt utav det ändå.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag tror att konceptet kan fungera om man använder det i kombination med någon form av trovärdighets-system (per användare, ej inlägg) med tanke på hur många inlägg som florerar med felaktig information. På så sätt hade det varit relativt enkelt att snabbt bilda sig en uppfattning om trovärdigheten i svaret man fått.

Om man sedan knyter det till varje forumsavdelning, så att om någon är väldigt aktiv och svarar i många trådar i Hårdvaru-delen, och samtidigt får många "Gilla"-tryck, så ökar dennes trovärdighet inom just det området.

Det blir med andra ord lite som modellen hos stackoverflow, men per område istället för generellt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hatar denna nya värdelösa knapp, förstör citera placeringen.
Och varför ens ha en? Räcker väll att det fjortis skitet finns på facebook och annat.

Så onödigt.
Vad är nästa steg? Användarnivåer med fräcka statusar som "1337" "Powah Usah" osv?

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Nivity:

Vad är nästa steg? Användarnivåer med fräcka statusar som "1337" "Powah Usah" osv?

Tack för förslaget! Du fick den första!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hatar denna nya värdelösa knapp, förstör citera placeringen.
Och varför ens ha en? Räcker väll att det fjortis skitet finns på facebook och annat.

Så onödigt.
Vad är nästa steg? Användarnivåer med fräcka statusar som "1337" "Powah Usah" osv?

Yep, har råkat gilla inlägg som jag tänkte citera ett antal gånger nu >.<
Och inte kan man ångra det.
Om vi har en gilla knapp måste vi få en hata knapp, annars blir det ju obalanserat..

Nästa steg:
De kopplar ihop sweclockers med facebook så du ska kunna dela med dig av inlägg du gillar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Yep, har råkat gilla inlägg som jag tänkte citera ett antal gånger nu >.<
Och inte kan man ångra det.
Om vi har en gilla knapp måste vi få en hata knapp, annars blir det ju obalanserat..

Nästa steg:
De kopplar ihop sweclockers med facebook så du ska kunna dela med dig av inlägg du gillar..

haha, ja det är ju det mest idiotiska
Att man inte kan ta bort gilla efter man råkat trycka på skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Tack för förslaget! Du fick den första!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner mig hedrad!

Permalänk
Medlem

har inte orkat läsa hela tråden, men man vill ju se vem som gillar ?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Borde det inte finnas någon möjlighet att ångra ett "gillande"?

Jag tycker att gilla-knappen är skitbra för att visa uppskattning, nu slipper vi (förhoppningsvis) alla +1 inlägg också.
Hur en del av er lyckas koppla "gilla-knapp" med "fjortis" förstår jag inte. Jävla gnäll.

Permalänk
Medlem

Bra med en "gilla" knapp då det tar bort en del +1. Ett bra sätt att visa medhåll utan att skriva +1. Det behövs det att man kan ångra "gilla".

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Zotamedu:

Ska ni lägga den så att det är så lätt att klicka fel får ni lägga in en ångra-knapp också.

Skrivet av Minimupp:

Och inte kan man ångra det.

Skrivet av Nivity:

Att man inte kan ta bort gilla efter man råkat trycka på skiten

Skrivet av aluminium:

Borde det inte finnas någon möjlighet att ångra ett "gillande"?

Skrivet av flyawaynille:

Det behövs det att man kan ångra "gilla".

Nu kan man ångra.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Biberu:

Nu kan man ångra.

Tackar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Tack för förslaget! Du fick den första!

Skickades från m.sweclockers.com

Vart ska man skicka ett rött äpple för att bli nummer 2?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Riktigt bra funktion, gjorde en tråd om detta för en tid sen. Skönt att se att forumet utvecklas i alla fall!

Några saker som kan göra funktionen ännu bättre:
1) Kunna gilla ett inlägg i låsta trådar. En post kan ju fortfarande vara väldigt bra även fast tråden blivit låst. Eller hur resonerar ni kring denna begränsning?
2) Kunna se på sin profil de inlägg man gjort som folk har gillat
3) Kunna se på sin profil de inlägg andra gjort som man har gillat
4) Kanske eventuellt ha någon form av "Dagens mest gillade inlägg" på forum-index eller liknande för att promota de inlägg som blir gillade mest just den dagen -- det är väl det som är hela grejen, lyfta fram positiva och bra inlägg