program för konvertera .ISO till .AVI

Permalänk
Medlem

program för konvertera .ISO till .AVI

har ett väldigt stort dvd arkiv hemma. köpta filmer såklart.
har idag en NAS på 1TB som jag börjat fyllt med alla mina dvd filmer så jag skall slippa hanskas med skivor och bara kunna starta dom i min mediaspelare till tv:n.
jag är rätt mycket noob på konvertering av såna här saker.
men ialalfall det jag har gjort är att ha tagit dvd filmen och kört den i dvd decrypter och fått ut alla vob filer. sen kört den i dvdshrink för att göra den till ISO fil.
men märkte fort att min NAS ej räcker till. har kört typ 50% av mina filmer och min nas har 10% ledigt. inte bra alltså
varje iso fil tar ju mellan 4gb och 8gb beroende på film och så.
och jag har ej tagit bort nått från filmerna.extra matrial och sånt. eller ens änrat nått med ljud eller bild. bara ren kopia.
har googlat runt som en galning om att kunna göra om alla ISO filer till kanske DIVX eller likande för att spara plats.
få till så att texten blir inbränd i filmen och sen så jag slipper extra matrial och sånt. behöver jag nån gång se extra matrialet så kan jag använda skivan.
för på NAS:en skall det ju bara ligga film som jag kan streama.

är det nån som vet om det finns nått bra program som kan hjälpa mig lösa denna konvertering för att spara plats på min NAS.
skulle gärna vilja ha en funktion i programmet att jag kan ladda många iso filer samtidigt och låta den stå och bara konvertera över natten. så man slipper sitta vid datorn hela tiden och övervaka.

som sagt är rätt noob på sånt här så desto enklare desto bättre.
tack på förhand

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Du kan använda http://filehippo.com/download_freemake_video_converter/ denna och välja DVD och sen to AVI så slipper du momentet med att göra dom till iso och dom blir runt 1.3gb stora när det är färdigt konverterat så det blir ju lite mindre än vad du har nu.

Permalänk
Medlem

Avi är inget bra containerformat. Jag skulle satsat på mkv istället.
Handbrake är gratis tex http://handbrake.fr/details.php

Permalänk
Medlem

crash.. tack skall kolla på det.. kanske kan vara nått. vet du om det går att välja till vilken sub man vill ha från skivan direkt i filmen ?

ozo64. har provat att göra mkv fil. men visst det är bra format. men själva filen vart ju inte mindre för det.. eller jo kasnke ett par hundra MB.. och det gör ju inte så så stor skillnad..

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har jag ingen koll riktigt på vilken sub som kommer med då man konverterar, men det borde man kunna välja i nån meny där vi får hoppas att du hittar nånting om det i menyerna i programet.

Permalänk
Medlem

MKV eller komprimera med Divx skulle jag förslå.
I divx kan man också välja vilken subfil som ska brännas in

http://www.divx.com/

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

tack för svaren..skall prova lite ikväll då men en film att göra den till divx.
vill behålla kvaliten på filmen men få ner storleken så mycket jag kan.
så får se ikväll då vad jag kan lyckas med

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

.avi och .mkv är olika containers och har inget med storleken på filen eller komprimering av bild att göra, utan är bara en behållare för ljud/bild/subs etc. Du måste komprimera om alla dvdfilmerna om du vill komma ner i storlek. Bästa är ju x264 i en mkv container dock så har xvid i en .avi container högre kompatibilitet. Storleken har förövrigt inget med varken codec eller container att göra utan avgörs helt av vilken bitrate du väljer. x264 har bättre komprimering så där kan du få samma kvalitet på bilden med lägre bitrate.

Finns massa oneclicksolutions för detta annars är nog handbrake eller meGUI bäst. Och vill du göra det riktigt noggrant är det nog bäst att lära sig avisynth också.

Permalänk
Medlem

Ett som funkar helt okej är "Magic DVD Ripper" Ett enkelt program för div format.

Permalänk
Medlem

Jag kör Auto GK. Uppdateras inte längre, men funkar bra.
Step 0: Installera valfri virtuell cd/dvd där du kan ha flera virtuella samtidigt. Jag använder Daemon.
Step 1: Mounta alla filmer du vill konvertera
Step 2: Välj input file (iso), output file
Step 3: Välj audio track(s), subtitle track(s)
Step 4: Välj storlek på output file - Förvald/Custom/Procent
Step 5: Advanced Options - Välj bildbredd, Välj Ljudtyp, Välj Codec Xvid/Divx (Xvid medföljer), Välj inbränd eller extern text
Step 6: Add Job - å repetera 2-6 och tryck slutligen på Start å gå sen och sov

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

kantal. tack så mycket för tipset.
provade igår först divx. men det tog ju en mindre evighet för en film.
fremake var rätt snabbt men hittade inget som gjorde att jag fick med texten.
Auto GK skall jg prova ikväll när jag kommer från jobbet.
verkar väldigt lovande.

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Kör med Auto GK precis som "Kantal" väldigt lätt o bra program tycker jag

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkuM:

crash.. tack skall kolla på det.. kanske kan vara nått. vet du om det går att välja till vilken sub man vill ha från skivan direkt i filmen ?

ozo64. har provat att göra mkv fil. men visst det är bra format. men själva filen vart ju inte mindre för det.. eller jo kasnke ett par hundra MB.. och det gör ju inte så så stor skillnad..

Inga problem att välja vilken sub du vill ha med handbrake, sub har en egen flik där man väljer spår och sedan väljer checkboxen "burned in".
Även med handbrake kan du hoppa över att först göra dom till iso.