Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Sweclockers rabattkod på cdon är "swec1202".

Orkade inte heller vänta på Asus längre.
Beställde med detta kort i början av veckan och det sitter i min dator nu!

Tack, har lite beslutsångest nu, om jag ska vänta eller inte...
En viktig sak för mig är ljudnivån så hur är den? Olidlig? Tyst som fan? Hur?

Btw sån här feedback från återförsäljare uppskattas starkt!!

Skrivet av Webhallen:

Hej, vi ber om ursäkt för det felaktiga datumet.
Precis som ni misstänkte rör det sig om att vi fått ett datum och sedan missat när det flyttats upp.

Tyvärr missade ASUS utleveransen till Europa på grund av det kinesiska nyåret och därför är det brist på alla deras 79x0-kort.
Vi har indikation på att de kommer innan månadsskiftet. Om vår kundtjänst använt något uttryck liknande "kraftigt försenad" så har det nog varit en olycklig formulering som mest handlade om att de inte ville ge falska förhoppningar nu när vi misslyckats med att sätta korrekt leveransdatum till att börja med.

Sedan precis som ni säger så stämmer det att alla kommer få in sina kort samtidigt give or take en dag eller två. Dock så är det såklart hård åtgång på dessa kort så det gäller att vara tidigt ute om man ska kunna få något (några? ) kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Ja så kan man tycka, men köper man så dyra saker så borde butiken/sidan kanske informera kunderna som beställt om dessa förseningar, inte att man ringer själv? Det räcker med ett mail så vet man iaf

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk
Medlem
Skrivet av arboC:

Ja så kan man tycka, men köper man så dyra saker så borde butiken/sidan kanske informera kunderna som beställt om dessa förseningar, inte att man ringer själv? Det räcker med ett mail så vet man iaf

Jo det är självklart, en mer självklarhet än att skriva på forum. Men att de skrev/skriver här är ändå uppskattat, men som du säger en combo av att både meddela och skriva här vore bäst helt klart!

Permalänk
Medlem

Har nu beställt ett Black edition från CDON och hoppas nu på det bästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Har nu beställt ett Black edition från CDON och hoppas nu på det bästa!

Kan bara säga att cdon redan har postat mitt kort, lade beställningen kl 13.00 igår. Hoppas tomten kommer med paket idag

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk
Skrivet av arboC:

Har nyss lagt en beställning på http://www.webhallen.com/hardvara/147570-asus_radeon_hd7970_3... för 5190:-
Är det någon som har denna redan och vill dela med sig tips på OC, eller om det är någon har negativa saker att säga om denna modell.
I övrigt så är det datorn i sign som gäller.

Det lär ju dock ta ett tag innan du får hem det så att säga, sen tror jag inte det verkligen "behövs" klockas igentligen heller Lär ju klara det mesta på 100+ fps..

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Det lär ju dock ta ett tag innan du får hem det så att säga, sen tror jag inte det verkligen "behövs" klockas igentligen heller Lär ju klara det mesta på 100+ fps..

Har redan gett upp tanken om asus dc2, köpte xfx ist

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av arboC:

Har redan gett upp tanken om asus dc2, köpte xfx ist

Samma här, Xfx är dock inte så pjåkigt det heller Men hade velat prova på asus kylare. Men såhär, beställde ett asus gtx580 matrix i december från inet, asus sköt upp leverans på leverans samma gällde deras DC2 (-matrix).

Så i mina ögon idag då det redan är väldigt hög efterfrågan på 7970 så ser jag asus som ett osäkert kort.
Citerat från mail från Inet:
"Och då vi har så svårt att få fram Asus kort så kommer det även bli så med deras version av 7970."
"Ingen som helst info om Asus nya kort men då det är global brist på 79XX och ännumer brist på Asus, så tror jag inte vi skulle ha något sådant kort förrän till sommaren och då har din order liggat i ett halvår, vilket inte känns rätt.

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att DCII kylaren från ASUS inte är störst.

http://news.softpedia.com/news/Humongous-Yeston-Radoen-HD-7970-Takes-Up-Four-Expansion-Slots-247511.shtml

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Nu har jag en fläkt i sidan på mitt chassi.
Men jag hör inte grafikkort fläkten något märkbart, så länge jag inte manuelt drar upp fläkten över 40%.

Och den går inte över 40% i full load för mig.
Tror den ligger runt 30% - 35% och runt 70 grader.
Borde jag nämna att jag klockat kortet lite.
Nu är jag inte hemma så kan inte ge dig några exakta siffror.

Hur som helst är jag väldigt nöjd med ljudnivån.
Kortet spöar mitt 6970 med ref kylare med häst längder!
Kommer aldrig köpa ett jetplan igen!

Ska byta chassi idag och skippa sidofläkten.
Så kan ge dig en uppdate om hur det låter efter detta.

EDIT: Är det ingen som är sugen på Gigabytes kylare? Tycker den ser rätt lovande ut med

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Väntar otåligt på DC II varianten. Kommer den inte innan månadens slut så överväger jag xfx eller gigabytes varianter. Någon som har erfarenhet av gigabyte modellen?

Permalänk

Tror det är värt att vänta på Asus DirectCU II. En kompis har sån kylare på sitt 6970 och det är väldigt tyst. Man hör ingen skillnad på idle och när man lirar tex bf3. Tror fläktarna på hans kort går max 15-20% och max 65 grader. Så tror 7970 med sån kylare blir fint, bara hoppas på att det överklockar riktigt bra, så man kan komma över 1300mhz och runt 7-7.5Ghz på minnet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Om man vill köra CFX är ju inte Asus någon bra idé tyvärr XFXen verkar vara det bästa alternativet antar jag. Är ljudet på XFX fläktarna lite mer högfrekvent än Asus fläktar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om man vill köra CFX är ju inte Asus någon bra idé tyvärr XFXen verkar vara det bästa alternativet antar jag. Är ljudet på XFX fläktarna lite mer högfrekvent än Asus fläktar?

Den låter nog något mer antar jag.
Men den är helt klart trevligare än ref kylaren

Edit: Antar att gigabytes kort skulle funka med CF med?

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Den låter nog något mer antar jag.
Men den är helt klart trevligare än ref kylaren

Edit: Antar att gigabytes kort skulle funka med CF med?

Haha jo, ref kylaren må vara bra men den slår nog inte en riktigt tung aftermarket cooler Gigabytes kylare är väl dualslot (totalt) som XFX och de andra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Citerat från mail från Inet:
"Ingen som helst info om Asus nya kort men då det är global brist på 79XX och ännumer brist på Asus, så tror jag inte vi skulle ha något sådant kort förrän till sommaren och då har din order liggat i ett halvår, vilket inte känns rätt.

Detta får mig att bli väldigt, väldigt bekymmrad - då mitt rum är fyllt av sprillans nya datordelar som väntar på montering.. det saknas bara ett grafikkort som ligger på beställning, ett Asus DCII 7970.
Enligt Webhallen och många andra så dyker dessa upp den 27:e - vi får ju bara hålla tummarna helt enkelt.

Jag drar mig för att beställa en referensmodel då jag har läst mycket om bekymmer med värmeutveckling och coilwhine.

Visa signatur

|Intel Core i7 2600K |Asus Maximus IV Extreme P67 |Gigabyte 7970 WindForce |16GB Corsair Vengeance LP |Corsair AX1200W |Fractal Design Define XL |Corsair H80 |Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Haha jo, ref kylaren må vara bra men den slår nog inte en riktigt tung aftermarket cooler Gigabytes kylare är väl dualslot (totalt) som XFX och de andra?

Humm, jodå den tar nog två slots den med. Är nog bara Asus som vill vara lite värre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har datumet skjutits fram igen till 31 mars. Nu skiter jag i Asus och kör på Gigabytes Windforce variant istället, orkar inte vänta längre.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Har surfat runt lite och kollat på 7970 kort med custom kyllösningar idag på förmiddagen. Det verkar som att många har problem med hög VRM temperatur. Asus DC2 ägare rapporterar 100+ grader och även XFX ägare.

Har någon koll på vad referenskorten presterar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Nu har datumet skjutits fram igen till 31 mars. Nu skiter jag i Asus och kör på Gigabytes Windforce variant istället, orkar inte vänta längre.

Mvh J

Bara komplett som säger 31 mars utav jag har sett då.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Humm, jodå den tar nog två slots den med. Är nog bara Asus som vill vara lite värre

Prisjakt ljuger och säger tre slot Men kortet är lika tjockt som referensvarianten enligt Gigabytes hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Mvh J

Berätta gärna hur detta kort presterar sen när du fått de

Skrivet av Nixxor123:

Bara komplett som säger 31 mars utav jag har sett då.

Såg att webhallen flyttade fram det till 8de mars nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Mvh J

Är också nyfiken på hur Gigabyte kortet presterar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KentBrack:

Såg att webhallen flyttade fram det till 8de mars nu...

Är det så illa nu.. Har kollate på lite andra recensioner av windforce 3x. Siffrorna fick inte mig särskilt imponerad.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Verkar som att Asus har gjort en andra revision av kortet, kapat upp plåten som täcker VRM kretsarna.

Känns lite osäkert att beställa det här kortet när folk rapporterar 100+ temperaturer på VRM... Referenskorten verkar ligga 30 grader under detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Är det så illa nu.. Har kollate på lite andra recensioner av windforce 3x. Siffrorna fick inte mig särskilt imponerad.

Tyvärr verkar det så.
Njah jag vet inte. Känns lite som att man hellre tar ett xfx istället för ett gigabyte.
Fast det är bara min åsikt :<

Skrivet av Calle:

http://dl.dropbox.com/u/24717233/ASUS-7970HD-DC2T-back-with-h...

Verkar som att Asus har gjort en andra revision av kortet, kapat upp plåten som täcker VRM kretsarna.

Känns lite osäkert att beställa det här kortet när folk rapporterar 100+ temperaturer på VRM... Referenskorten verkar ligga 30 grader under detta.

Humm, kommer denna källan ifrån?

Fläkten i mitt xfx kort gav upp efter en vecka.
Så ska skicka tillbaka skräpet och funderade på om man skulle ta ett återköp och sätta sig och vänta på asus igen.

Fast man blev väl lite mindre sugen när man hörde detta :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Skrivet av Mocka:

Är också nyfiken på hur Gigabyte kortet presterar

Skrivet av Nixxor123:

Borde få kortet idag, återkommer med tankar och reflektioner. Windforce är också en erkännt bra kylare så tror inte kortet presterar märkbart sämre än Asus DCUII kylare. Tror det mer handlar om vilket märke man gillar bäst. Jag ville vänta på Asus kortet men jag vill ha ett grafikkort på den här sidan jul. Tycker också att det tyder på att det är något som inte riktigt stämmer med Asus korten.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Vart hittar du dom recensionerna? Jag har läst två och dom hyllar Gigabyte kortet till skyarna:

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/51395-gigabyte-radeon-hd-7970-3gb-oc-review.html

[http://www.hardocp.com/article/2012/02/08/gigabyte_radeon_hd_7970_oc_video_card_review/

Mvh J

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Borde få kortet idag, återkommer med tankar och reflektioner. Windforce är också en erkännt bra kylare så tror inte kortet presterar märkbart sämre än Asus DCUII kylare. Tror det mer handlar om vilket märke man gillar bäst. Jag ville vänta på Asus kortet men jag vill ha ett grafikkort på den här sidan jul. Tycker också att det tyder på att det är något som inte riktigt stämmer med Asus korten.

Mvh J

Gött, då hinner jag kanske ta del av detta innan jag måste bestämma mig
Hur som helst. Kan ge lite siffror från mitt xfx kort.

IDLE temp: ~37c - 20% fanspeed
Full load: ~80c - 40% fanspeed

Detta med en 1000MHz på gpun och 1475 på minnena.

Tycker kortet blev rätt varmt.
Fast sen så är väl egentligen inte 80 grader någon fara.
Fläkten var väldigt tyst på 40% med.

Sen var fläktlagret på den ena fläkten kasst med. (Märket bara av på 60% -> uppåt )
Så vet inte om detta påverkade tempsen något.

Ska till lägga att detta är siffror utan en fläkt i sidan.
Det ända som ändrades när man drog dit en var fanspeeden på kortet med någon procent.

Och angående vilket kort man ska välja.
Jag håller med dig om att det antagligen handlar mest om vilket märke man föredrar.
Jag vill helst ha ett asus för att det är jävligt snyggt när det väl sitter i datorn.
Då den svarta plåten på baksidan existerar.

Sen hoppades man ju på att det skulle vara lite svalare pga storleken.....

EDIT: Glömde nästan nämna att det sitter klistermärken på skruvarna på kylaren på XFX kortet.
Vilket i sin tur gör att man inte kan ta av den utan att dom märker detta.
Så om man vill byta pasta eller liknande äventyrar man nog garantin lite, är inte säker på hur arga dom skulle bli.
Har för mig att livstids garanti följer med kortet om man reggar det på deras sidan innan 30dagar efter köp.

Visa signatur

Permalänk

Hmm ja dem där testerna såg ju mycket bättre ut, ska försöka hitta recensionerna igen men inte säkert jag hittar.

Visa signatur

Citera för svar!