Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Drygt av dem, men undrar varför det tagit så lång tid att få korten skickade, de andra tillverkarna verkar det finnas "gott" om i de flesta butikerna medan DC2 dyker upp random och i väldigt få antal. Så jobbar de med en rev2. kanske?

Det är helt möjligt, men i så fall så har ASUS erkänt att det finns ett problem och måste kanske återkalla alla kort som är ute?

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Zorrox:

Det är helt möjligt, men i så fall så har ASUS erkänt att det finns ett problem och måste kanske återkalla alla kort som är ute?

Ju fler som hör av sig desto bättre. Jag har mailat både ASUS och JME Data där jag köpte kortet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Ju fler som hör av sig desto bättre. Jag har mailat både ASUS och JME Data där jag köpte kortet nu.

Härligt, berätta gärna vad JME Data svarar, jag köpte mitt kort där men har inte kontaktat dom än.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Det kan ju hända att det blir en tyst "ersättare" dvs att de nya korten tillverkas med en annan kyllösning, kunder som har problem med sina kort får de ersatta av den nya modellen. Men det är bara en spekulation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Asus 7970 DCII har för hög vrm temp, gör ju att kortet går bort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Permalänk

Till mig sa asus och webhallen Q1

De som fick sina i usa bland annat fick samma dåliga batch som sc och har säkerligen skickat tillbaka sina exemplar och väntar på nya. Tack å hej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zorrox:

Härligt, berätta gärna vad JME Data svarar, jag köpte mitt kort där men har inte kontaktat dom än.

Inte hört mycket än. De undrade bara vilket program jag använde för att mäta temperaturerna. (HWinfo64). Kontakta dem du med, så vet de att fler har samma problem?

Här är vad jag skickade till dem:

Citat:

Hej,
köpte för ett par veckor sedan ett Asus 7970 DC2Top av er (ordernummer xxxxx). Jag har nu använt kortet ett par veckor och har upptäckt att ett av VRM:erna blir väldigt varmt. GPU:n i sig ligger på 25 grader i idle och 65 under last. Ena VRM:et ligger på 25 i idle och 35 under last. Andra VRM:en ligger däremot på 65 grader idle och 110 grader under last. Övriga komponenter i datorn är svala, max 40 grader under belastning. Då det nu under vintern är svalt i lägenheten (runt 15 grader där datorn står) så ser jag värmeproblem framför mig då sommaren kommer (brukar bli runt 30 grader i lägenheten då). Jag har inte överklockat kortet då det redan verkar vara på gränsen som det är, vilket är en besvikelse. Är det här ett känt fel hos tillverkaren, eller är det endast fel på mitt kort?

Permalänk
ASUS Nordic

Angående VRM-temp så beror det på ett mätfel och är alltså inget att oroa sig över. Den rapporterar så mycket som 30C fel.

Permalänk
Skrivet av kinc:

Angående VRM-temp så beror det på ett mätfel och är alltså inget att oroa sig över. Den rapporterar så mycket som 30C fel.

Intressant. Hur kommer det sig att det ena VRM:et i så fall ändå blir 50 grader varmare än det andra? När kommer det en fix?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av DustPuppy:

Intressant. Hur kommer det sig att det ena VRM:et i så fall ändå blir 50 grader varmare än det andra? När kommer det en fix?

Det beror på att värdet som rapporteras från denna sensor används av spänningsregulatorn och är inte ämnad som en måttstock i celsius.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arboC:

Har nyss lagt en beställning på http://www.webhallen.com/hardvara/147570-asus_radeon_hd7970_3... för 5190:-
Är det någon som har denna redan och vill dela med sig tips på OC, eller om det är någon har negativa saker att säga om denna modell.
I övrigt så är det datorn i sign som gäller.

positivt = kyler som en kung, den ser brutal ut.

negativt = du får kasta ljudkort/alla andra kort du har åt helvete för de kommer inte få plats...... (om du inte har ett hus för pysslingar som chassi)

Mvh (frustrerad DCII användare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Hur är det med 7950DCII, flänsen har ju rapporterats ha dåligt kontakt med GPU?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det jag undrar är varför fick jag inte det svaret när jag kontaktade ASUS support flera gånger?
Det svar jag fick var att VRM temp är inom normala gränser och att VRM på just DCII kortet blir mycket varm och att det är inget att oroa sig för.

Är det ett mätfel eller är det höga temp på VRM?
Och om det är som du säger, ett mätfel, borde inte ASUS informera sina support personal, återförsäljare och kunder om detta?

Edit: För min del gäller det 7970 DC2 (inte DC2T)

Visa signatur

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Calle:

Hur är det med 7950DCII, flänsen har ju rapporterats ha dåligt kontakt med GPU?

De 7950 DC2 jag själv har kunnat inspektera har inte visat någon tendens till dålig kontakt mellan kylare och GPU. Jag har pratat med en kollega i Frankrike under morgonen och information jag har fått därifrån är att hög temp vid överklockining av 7950 är begränsat till ett tidigt och mycket litet parti av detta grafikkort i just Frankrike.

Enligt uppgift är problemet begränsat till ett känt parti i Frankrike där problemet åtgärdas genom vanligt garantiärende. Om någon mot förmodan upplever överhettningsproblem med 7950 i Sverige så uppmanar jag er att ta kontakt med mig via PM här på Sweclockers så hjälper jag till så att garantiärendet går så snabbt som det bara kan.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Zorrox:

Det jag undrar är varför fick jag inte det svaret när jag kontaktade ASUS support flera gånger?
Det svar jag fick var att VRM temp är inom normala gränser och att VRM på just DCII kortet blir mycket varm och att det är inget att oroa sig för.

Och om det är som du säger, ett mätfel, borde inte ASUS informera sina support personal, återförsäljare och kunder om detta?

Det är ett mätvärde som inte är relevant i den form det rapporteras genom avläsning och absolut inget man behöver oroa sig över.

Permalänk
Skrivet av Zorrox:

Bra fråga! Flera i den här tråden har problem med varmt kort, vilket gör att det klockar dåligt: http://hardforum.com/showthread.php?t=1670759&page=22
Det här kortet ska ju vara gjort för att vara svalt och klocka bra, och det verkar inte göra endera.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av DustPuppy:

Bra fråga! Flera i den här tråden har problem med varmt kort, vilket gör att det klockar dåligt: http://hardforum.com/showthread.php?t=1670759&page=22
Det här kortet ska ju vara gjort för att vara svalt och klocka bra, och det verkar inte göra endera.

Anledningen att vissa 7970 DirectCU II klockar lägre än flera av de tidiga korten är pga av variation i kisel-kvalitet hos TSMC, precis som med processorer varierar det mellan partier och tillverkningsperioder även för GPU:er. Många av de tidiga korten som såldes under lanseringen klockar generellt bättre än den yngre tillverkningen. En faktor vi tyvärr inte kan råda över. Håller tummarna att partiet GPUer som sitter på korten som anländer i kvartal 2 är tom bättre än de tidiga referenskorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det är ett mätvärde som inte är relevant i den form det rapporteras genom avläsning och absolut inget man behöver oroa sig över.

Tack för dina kommentarer. Kommer det någon fix för det här då?
Eller måste vi skicka tillbaks korten? För jag vill ju helst se den riktiga tempen på mitt kort för att kunna avgöra om kortet mår bra eller ej vilket jag inte kan göra nu.
Det är lite synd att det blir så här för jag måste säga att jag är super nöjd med mitt kort annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det låter som trolleri i mina öron, något en chef till dig har sagt åt dig att säga.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Zorrox:

Tack för dina kommentarer. Kommer det någon fix för det här då?
Eller måste vi skicka tillbaks korten? För jag vill ju helst se den riktiga tempen på mitt kort för att kunna avgöra om kortet mår bra eller ej vilket jag inte kan göra nu.
Det är lite synd att det blir så här för jag måste säga att jag är super nöjd med mitt kort annars.

Jag måste förtydliga att det inte är ett designfel.

- Sensor VRM2 är mer preresentativ om man vill läsa av ett värde i C, men ändå inte helt relevant då jag vet att även detta värde inte är fullt anspassat för direkt avläsning
- Sensor VRM1 är enbart till för spänningsregulatorn (CHIL8288) och ser till att mosfets i DC-DC omvandlingen inte blir för varma

Det är alltså helt irrelevant för användaren av grafikkortet att veta värdet för VRM1. I fortsättningen kommer vi att koppla bort detta värde från i2c-bussen och på så sätt förhindra mjukvara att läsa av värdet via drirutinen. Alternativet är att anpassa värdet så det representerar verkligeheten, men det är att göra det onödigt komplicerat då som sagt värdet är onödig information. Spänningskontrollern klipper strömmen till GPU:n helt om värdet går utanför vad den vet är normalt.

Permalänk
Medlem

undrar varför det dröjer så länge? när man inte hade stålar ja då fanns det men nu när man har stålar ja då finns inte kortet!!!!

I-lands problem!!!!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det låter som trolleri i mina öron, något en chef till dig har sagt åt dig att säga.

En sak är säker! Kinc vet vad han pratar om. Att du går in och skriver något sådant gör mig riktigt irriterad.
Vad Kinc gör är att förklara för alla så att ni förstår vad det är ni läser i Era temp program.
Han går in i Asus namn, som support och hjälper till för */*//*/*/*.

Visa respekt för ett företag som bryr sig extremt om sin kunder säger jag!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av kinc:

Jag måste förtydliga att det inte är ett designfel.

- Sensor VRM2 är mer preresentativ om man vill läsa av ett värde i C, men ändå inte helt relevant då jag vet att även detta värde inte är fullt anspassat för direkt avläsning
- Sensor VRM1 är enbart till för spänningsregulatorn (CHIL8288) och ser till att mosfeten i DC-DC omvandlingen inte blir för varma

Det är alltså helt irrelevant för användaren av grafikkortet att veta värdet för VRM1. I fortsättningen kommer vi att koppla bort detta värde från i2c-bussen och på så sätt förhindra mjukvara att läsa av värdet via drirutinen. Alternativet är att anpassa värdet så det representerar verkligeheten, men det är att göra det onödigt komplicerat då som sagt värdet är onödig information. Spänningskontrollern klipper strömmen till GPU:n helt om värdet går utanför vad den vet är normalt.

Låt mig se om jag har förstått det här rätt nu:
1, VRM:erna blir inte mycket varma som tidigare påståtts av Asus support (se högre upp i tråden). Värdet på 109 grader respektive 25 grader (på mitt kort) är totalt irrelevanta. Istället handlar det om att designen av kort och mjukvara som läser "fel"?
2, Vi kan överklocka våra kort och totalt bortse från VRM-värdena eftersom de är "felaktiga" enligt inlägget ovan?

Och två andra frågor: Kan vi lita på att GPU-temperaturen mäts korrekt ifall vi överklockar? Vad gäller för garanti vid överklockning?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av DustPuppy:

Låt mig se om jag har förstått det här rätt nu:
1, VRM:erna blir inte mycket varma som tidigare påståtts av Asus support (se högre upp i tråden). Värdet på 109 grader respektive 25 grader (på mitt kort) är totalt irrelevanta. Istället handlar det om att designen av kort och mjukvara som läser "fel"?
2, Vi kan överklocka våra kort och totalt bortse från VRM-värdena eftersom de är "felaktiga" enligt inlägget ovan?

Och två andra frågor: Kan vi lita på att GPU-temperaturen mäts korrekt ifall vi överklockar? Vad gäller för garanti vid överklockning?

Informationen som supporten initialt har gett är tyvärr felaktig och jag ber om ursäkt för det.

Mjukvaran läser av värdet som sensorn ger, som helt riktigt är information som vi inte behöver bry oss om. Vi lämnar det åt hårdvaran.

Angående GPU-temp så är det egentligen en fråga till AMD då detta värde hämtas direkt från GPU:n, men jag vågar säga att ja, detta värde stämmer mycket väl överens med den faktiskta temperaturen i C Ingen tillverkare har garanti för skador vid överklockning. Dock så finns det mycket sällan bevis för att överklockning faktiskt är orsaken till skadan, så det är helt enkelt upp till en själv vad ens samvete klarar av

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Informationen som supporten initialt har gett är tyvärr felaktig och jag ber om ursäkt för det.

Mjukvaran läser av värdet som sensorn ger, som helt riktigt är information som vi inte behöver bry oss om. Vi lämnar det åt hårdvaran.

Angående GPU-temp så är det egentligen en fråga till AMD då detta värde hämtas direkt från GPU:n, men jag vågar säga att ja, detta värde stämmer mycket väl överens med den faktiskta temperaturen i celsiuis Ingen tillverkare har garanti för skador vid överklockning. Dock så finns det mycket sällan bevis för att överklockning faktiskt är orsaken till skadan, så det är helt enkelt upp till en själv vad ens samvete klarar av

Frågan är varför exemplaret jag hade hemma krashade varje gång VRM1 kom upp i 112c då? Jag satte fläkten på 70% så att VRM1 höll sig runt 101c, ingen krash. Auto på fläkten, 1 minut efter lite spelande nådde den 112c och den visade artefakter, för att sedan låsa sig. Detta var efter en liten överklockning, 1100/1500. Men med tanke på att VRM1 nådde 106c i stock och jag har en kall lägenhet just nu, kommer den lätt att nå 112c på stock sommartid.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av MystiX:

Frågan är varför exemplaret jag hade hemma krashade varje gång VRM1 kom upp i 112c då? Jag satte fläkten på 70% så att VRM1 höll sig runt 101c, ingen krash. Auto på fläkten, 1 minut efter lite spelande nådde den 112c och den visade artefakter, för att sedan låsa sig. Detta var efter en liten överklockning, 1100/1500. Men med tanke på att VRM1 nådde 106c i stock och jag har en kall lägenhet just nu, kommer den lätt att nå 112c på stock sommartid.

Hur varm var GPUn när artefakterna och kraschen uppstod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Hur varm var GPUn när artefakterna och kraschen uppstod?

79 om jag inte minns helt fel. Vcoren var orörd på 1,112 hela tiden.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av MystiX:

79 om jag inte minns helt fel. Vcoren var orörd på 1,112 hela tiden.

Kunde du identfiera om det var GPU- eller FB-relaterade artefakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Kunde du identfiera om det var GPU- eller FB-relaterade artefakter?

Vet inte riktigt vad FB står för. När den nådde 112c kunde halva skogen blinka rött, 1 sekund senare låste det sig.