XFX Radeon HD 6870 Black Edition Crossfire

Permalänk

XFX Radeon HD 6870 Black Edition Crossfire

Goddagens alla glada!

Visste att det bara var en tidsfråga innan min brist på kunskap inom detta område skulle få mig att hamna här.
Så var nu snälla!

Har som ni kanske förstått i titeln ett xfx radeon hd 6870 "black edition" kort i burken min,
och har nyligen börjat fundera på att peta in ett till eftersom jag finner det prisvärt, och har inte råd att köpa ett kort för 4000+.
Eftersom jag nu är en dunderfärsking på detta ämne tänkte jag höra efter här om lite tankar, idéer, tips, kanske lite tricks. Vem vet.
Har ett par frågor jag gärna vill ha svar på också.
1. Kommer crossfire fungera med vilket kort som helst "HD 6870", eller måste det vara ett till, identiskt kort med det som redan sitter i burken?
2. Behövs det extra sladdar och gud vet allt, förutom crossfire bryggan?
3. Räcker ett nätagg på 620w till 2 sådanna kort?
4. Skulle ett till kort, effektivt fördubbla min "grafikkortsprestanda", om någon förstår hur jag menar, eller vore det bättre att kliva upp en eller ett par prisklasser och köpa ett annat kort och bara köra på det istället?

Tack på förhand!
MVH Emil färskingen.

Permalänk
Skrivet av Grimmjaur:

Goddagens alla glada!

Visste att det bara var en tidsfråga innan min brist på kunskap inom detta område skulle få mig att hamna här.
Så var nu snälla!

Har som ni kanske förstått i titeln ett xfx radeon hd 6870 "black edition" kort i burken min,
och har nyligen börjat fundera på att peta in ett till eftersom jag finner det prisvärt, och har inte råd att köpa ett kort för 4000+.
Eftersom jag nu är en dunderfärsking på detta ämne tänkte jag höra efter här om lite tankar, idéer, tips, kanske lite tricks. Vem vet.
Har ett par frågor jag gärna vill ha svar på också.
1. Kommer crossfire fungera med vilket kort som helst "HD 6870", eller måste det vara ett till, identiskt kort med det som redan sitter i burken?
2. Behövs det extra sladdar och gud vet allt, förutom crossfire bryggan?
3. Räcker ett nätagg på 620w till 2 sådanna kort?
4. Skulle ett till kort, effektivt fördubbla min "grafikkortsprestanda", om någon förstår hur jag menar, eller vore det bättre att kliva upp en eller ett par prisklasser och köpa ett annat kort?

Tack på förhand!
MVH Emil färskingen.

Köpt ett likadant, drar dessutom lite ström (151w) och det behöver inte vara exakt samma, men tänk bara på att den svagaste länken, alltså lägst prestanda är vad datorn kommer gå efter så dem extra kronorna för black edition är borta om du köper ett billigare, ca 500kr mindre

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Så länge ditt moderkort stödjer CF så är det bara att tuta å köra. Du kan ta vilket som helst inom 6870 för att det ska fungerar, dock så måste dom köra på samma klockfrekvens.
Du behöver crossfirebryggan och då 1-2 pci-e kablar från nätagget. Har du inte det, så finns det adapter http://www.inet.se/produkt/8600959/adapter-2x-molex-8-pin-pci... och http://www.inet.se/produkt/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-.... Ditt nätagg räcker om det inte är ett av kass kvalité.
Amd har upp till 100% ökning med två kort, men det finns två problem med 2 kort.
1. Micro stuttering. sök i forumet står massor om det här
2. Värme. Kan rek referens modell (Som du har) då den skickar värmen bak och ut ur chassit

Tror jag fick med allt. Tidigt på morgonen

Permalänk

Moderkortet är ett Asus P8P67, mer än så vet jag inte, då komplett drog en stor vit klisterlapp över hela framsidan på kartongen(och produkten har utgått ur deras sortiment), grön text är det iaf... Om det hjälper. Var för övrigt ett Corsair CX 600W PSU nätagg, fel på 20w.
Har suttit och letat på forumet, hittar bara folk som pratar om det.
Men ingen info om vad det är, och hur det påverkar prestanda.

Edit: hittade moderkortet: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67/
Googlade micro stuttering, hmm.. Okey det låter riktigt trist, går det att förhindra?

Permalänk

om micro stuttering är ett så vanligt och stort problem enligt många användare så skulle man sluta tillverka cf/sli. jag är supernöjd med cf 6870 dock lite varmt.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

tänkte bara påminna att du inte kommer få 2 gb vram och ett 6870 klarar väl alla spel på nästan högsta så i tex bf3 kommer du ändå inte kunna höja grafiken men har du en 120hz skärm så.

Visa signatur

i5 2500k | asus gtx 560 ti OC | 8gb 1600mhz corsair vengeance | ssd 120gb Kingston HyperX | corsair 650tx bronze | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Antec Nine Hundred