Vad är normala temperaturer för CPU och Grafikkort i BF3?

Permalänk
Medlem

Vad är normala temperaturer för CPU och Grafikkort i BF3?

Köpte mig en helt okej dator innan jul för att ha mestadels till redigering men när webhallen sålde BF3 för 200 pix så kunde jag inte låta bli att pröva vad datorn egentligen klarar av. Sagt och gjort.

Nu undrar jag däremot vad som är rimliga load-temps. Ni ser mina speccs under och CPUn låg på ungefär 73C (minimerade och kollade så det kan ju ha droppat någon grad) och grafikkortet var uppe på 85C och vände.

Är detta något att vara orolig över? Nästa sak blir att köpa ny CPU kylare (kör med stock) och jag har en till 120mm liggandes så det är kanske värt att hiva i den med?

Edit: Om det är relevant så kör jag Ultra på allt.

Tack på förhand!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det ser lite för högt ut. Kan du ta ett foto på riggen?

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det ser lite för högt ut. Kan du ta ett foto på riggen?

Hm, om riggen innebär delarna i datorn så kan jag inte det just nu men förmodligen i morgon eftermiddag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GPU: Låg på ~75/65 innan jag förbättrade luftflödet och satte in fler fläktar. Nu ligger jag på ~65-70/~55-60.
Med både GPU och chassifläktar på närmare 100% då.
85*c är för högt enligt mig, men du kommer få många svar i stil med "grafikkort klarar upp till 120*c".
Detta gäller då i Crossfire. När jag körde singel GPU så va kortet aldrig varmare än 60*c.
Har du dåligt genomflöde i chassit? Dammigt?

Min CPU går aldrig över ~50*c, men då har jag en (än så länge) fungerande H80. 73*c på en CPU, även en Intel, är högt - i synnerhet om den är oklockad. Använder du orginalkylaren? Byt ut den isåfall, den är skräp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ligga runt 45 grader på cpu och 75-80 på GPU, alltså är din CPU farligt varm.

FELSKRIV
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Använder du orginalkylaren? Byt ut den isåfall, den är skräp.

Dammigt lär det nog inte vara. Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte har öppnat upp burken någon gång (Inet satte ihop den av mig) men jag tänkte ta morgondagen till att titta runt lite. Ska försöka installera min fjärde fläkt också (något att tänka på dåe?)
Jag kör stock-kylare. Förslag på ny?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thailandur:

Jag brukar ligga runt 35 grader på cpu och 75-80 på GPU, alltså är din CPU farligt varm.

35 grader när du spelar bf3???
Vad kör du för cpu och kylare?
Vilket program använder du för att mäta?
Är det kärnorna eller ytan?

Aldrig hört talas om en sådan låg cpu temp i bf3 sammanhang

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

35 grader när du spelar bf3???
Vad kör du för cpu och kylare?
Vilket program använder du för att mäta?
Är det kärnorna eller ytan?

Aldrig hört talas om en sådan låg cpu temp i bf3 sammanhang

H100, använder hwmonitor, och det ska stå 45 och inte 35, varierar dock från kärna till kärna. Sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thailandur:

H100, använder hwmonitor, och det ska stå 45 och inte 35, varierar dock från kärna till kärna. Sorry.

45 grader är ändå en väldigt bra temp.
Själv kör jag en oklockad i7 3930k med en H80 och kärnorna brukar ligga mellan 57-60 grader under spelandet.
Mitt 7970 ligger runt 70-73 grader.

Men jag har gjort ett val att ha ganska så dålig ventilation i mitt fractal xl chassi då datorn står i vardagsrummet och jag prioriterar en tyst dator.
Sedan när jag spelar, vilket oftast sker när resten av familjen sover, så ökar jag hastigheten på fläktarna via en kontroll.
Funkar faktiskt bra och jag tycker inte mina speltemps är så farliga.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

GPU: Låg på ~75/65 innan jag förbättrade luftflödet och satte in fler fläktar. Nu ligger jag på ~65-70/~55-60.
Med både GPU och chassifläktar på närmare 100% då.
85*c är för högt enligt mig, men du kommer få många svar i stil med "grafikkort klarar upp till 120*c".
Detta gäller då i Crossfire. När jag körde singel GPU så va kortet aldrig varmare än 60*c.

Min CPU går aldrig över ~50*c, men då har jag en (än så länge) fungerande H80. 73*c på en CPU, även en Intel, är högt - i synnerhet om den är oklockad. Använder du orginalkylaren? Byt ut den isåfall, den är skräp.

Cf lär ju inte funka så bra i vilket fall som helst:p förstog att du mena slii. Sen ska man absolut inte vara orolig för gpun förens man närmar sig 85-90grader. 60grader på ett grraffe är faktiskt ganska lågt. Men en ska jag undrar över är varför korten skulle klara mer i sli? Dem blir ju knappast tåligare av det.
ts? Vad har du för chassi?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Ligger på ca 55 grader på cpu. Core i7 2600k i 4.2ghz... och 67 grader på grafikkortet: Gtx580 överklockat till 850/1700/2100

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

jag ligger på ca 55C CPU och 70 - 75C GPU (tempen på GPU går lite upp och ner beroende på spelsekvens tror jag)

Dator i sign.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

Grafikkort har ibland inlagda spärrar vid lite över 100 grader, så upp till det är det inga problem, hör inte på tomtarna som gråter blod när deras gpu är 90 grader varm, helt normalt. cpun har en max temp på 98 grader före den stänger av sig, så ligger du runt 70 så är det ingen fara, låter lite väl högt för en oklockad 2600k dock, har du originalkylare? Vad för chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Grafikkort har ibland inlagda spärrar vid lite över 100 grader, så upp till det är det inga problem, hör inte på tomtarna som gråter blod när deras gpu är 90 grader varm, helt normalt. cpun har en max temp på 98 grader före den stänger av sig, så ligger du runt 70 så är det ingen fara, låter lite väl högt för en oklockad 2600k dock, har du originalkylare? Vad för chassi?

Har originalkylaren och ett Fractal Design R3. 2 st Noctua 120mm är dock påväg.

Visa signatur

Permalänk

Okej, en till fläkt i toppen som blåser ut och en i sidan eller framtill som blåser in skulle nog göra gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Men en ska jag undrar över är varför korten skulle klara mer i sli? Dem blir ju knappast tåligare av det.

Tror du läste eller tolkade mitt inlägg fel - jag skrev inget om att GPU:er blir värmetåligare i CF/SLI?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Okej, en till fläkt i toppen som blåser ut och en i sidan eller framtill som blåser in skulle nog göra gott

Det kanske vore något

Hur vet jag, för övrigt, vilket håll fläktarna snurrar åt? (Alltså om de drar ut luft eller suger in luft.)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Det kanske vore något

Hur vet jag, för övrigt, vilket håll fläktarna snurrar åt? (Alltså om de drar ut luft eller suger in luft.)

Finns oftast pilar någonstans på hållaren till fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Finns oftast pilar någonstans på hållaren till fläkten

Får leta efter dessa då!

Är det någon som har ett chassie likt det jag har? Jag är nämligen inte säker på hur fläktarna ska kopplas (om de ska kopplas till fancontrollern som ingår i chassiet, elller om man ska koppla dem direkt till MoBo). Någon som har svaret?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Det kanske vore något

Mot själva lappen/fläktfästet

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Får leta efter dessa då!

Är det någon som har ett chassie likt det jag har? Jag är nämligen inte säker på hur fläktarna ska kopplas (om de ska kopplas till fancontrollern som ingår i chassiet, elller om man ska koppla dem direkt till MoBo). Någon som har svaret?

Har du plats till att koppla in den på din fläktkontroller så kör på den, annars på moderkortet eller direkt från en molex från nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Har du plats till att koppla in den på din fläktkontroller så kör på den, annars på moderkortet eller direkt från en molex från nätagget.

Okaay! (Hoppas på bruksanvisning till fläktarna!)

Visa signatur

Permalänk

Mitt bygge ligger Max 60°C på CPU och GFX ligger på max 73°C, du kanske skulle byta till en lite bättre CPU-kylare.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Köpte mig en helt okej dator innan jul för att ha mestadels till redigering men när webhallen sålde BF3 för 200 pix så kunde jag inte låta bli att pröva vad datorn egentligen klarar av. Sagt och gjort.

Nu undrar jag däremot vad som är rimliga load-temps. Ni ser mina speccs under och CPUn låg på ungefär 73C (minimerade och kollade så det kan ju ha droppat någon grad) och grafikkortet var uppe på 85C och vände.

Är detta något att vara orolig över? Nästa sak blir att köpa ny CPU kylare (kör med stock) och jag har en till 120mm liggandes så det är kanske värt att hiva i den med?

Edit: Om det är relevant så kör jag Ultra på allt.

Tack på förhand!

Visserligen kör jag på High men med stockkylaren ligger jag på 60-65°C oklockat. Kör endast med en fläkt i fronten och en där bak i mitt R3. Har dock av ingen anledning köpt en ny CPU-kylare som jag ska montera någon dag. Grafikkortet ligger även det mellan 60-65°C.

Permalänk
Skrivet av Thailandur:

Jag brukar ligga runt 45 grader på cpu och 75-80 på GPU, alltså är din CPU farligt varm.

CPUn är inte farligt varm vid 73C sen så körde han med stock-kylare och då får man tyvärr räkna med att det går varmt, att köra BF3 på ultra kräver ju en hel del av datorn så jag är inte förvånad att den går varmt heller...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kern:

45 grader är ändå en väldigt bra temp.
Själv kör jag en oklockad i7 3930k med en H80 och kärnorna brukar ligga mellan 57-60 grader under spelandet.
Mitt 7970 ligger runt 70-73 grader.

Men jag har gjort ett val att ha ganska så dålig ventilation i mitt fractal xl chassi då datorn står i vardagsrummet och jag prioriterar en tyst dator.
Sedan när jag spelar, vilket oftast sker när resten av familjen sover, så ökar jag hastigheten på fläktarna via en kontroll.
Funkar faktiskt bra och jag tycker inte mina speltemps är så farliga.

Ligger på 33 no load och 44 grader i load i BF3 på 4.4ghz med 3930k kyler som en gud

grafikkorten mina ligger i 70 grader no load och typ 82 i load.

Så grafikkortet är inga problem borde köpa en kylare dock till din prolle och kanske klocka lite

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

grafikkorten mina ligger i 70 grader no load och typ 82 i load.

70°C idle ? behöver inga element därhemma då ?

Nä seriöst borde väl idle inte ligga över 45°C på GFX ?

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M