Permalänk
Medlem

Byta internminne

Ska börja redigera lite bilder nu efter en utomlandsresa och tänkte därför sätta i 8gb minne i min dator, har hört att de ska va bra med mkt minne då.
Datorn är en asus k72jr,
och undrar om det behövs göra något mer än att byta ut själva minnet? Eller ska de fungera direkt bara man bytt? Är riktigt nybörjare på sånt här!

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

Ram-minnen är bra, ja.
Men tänk på att ha en bra processor också, har du en dålig processor och 32gb ram, så hade den inte varit bra på att redigera bilder.
Och processorn du har är väll, Dual Core (2 kärnor). Och det är väll inte helt OK till bildredigering, jag hade rekommenderat i alla fall 4 kärnor eller mer.

Permalänk

Generellt är det inte att rekommendera att köra bildredigering på en laptop då de inte direkt brukar vara lämpade för ändamålet, så att säga. Sedan tror jag inte att det kommer att göra så stor skillnad om du har 4Gb eller 8Gb. Det finns, som DevilRoze sade, andra komponenter som ändå kommer göra bildredigeringen till en pina.
Jag kan dock tänka mig att det blir BÄTTRE, frågan är om det blir marginell eller faktiskt ens märkbar skillnad.

Skrivet av DevilRoze:

Ram-minnen är bra, ja.
Men tänk på att ha en bra processor också, har du en dålig processor och 32gb ram, så hade den inte varit bra på att redigera bilder.
Och processorn du har är väll, Dual Core (2 kärnor). Och det är väll inte helt OK till bildredigering, jag hade rekommenderat i alla fall 4 kärnor eller mer.

Nu har jag inte skruvat upp en laptop på ett tag, men vad jag vet så kan man inte byta CPU "bara sådär". Rätta mig om jag har fel.

Permalänk

Prova att köra redigeringsprogram och se om det äter mycket RAM. Om det gör det så köp mer, annars kan du ju låta det vara

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Då får jag helt enkelt testa innan jag gör något! men lär väl bli att köpa nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Generellt är det inte att rekommendera att köra bildredigering på en laptop då de inte direkt brukar vara lämpade för ändamålet, så att säga. Sedan tror jag inte att det kommer att göra så stor skillnad om du har 4Gb eller 8Gb. Det finns, som DevilRoze sade, andra komponenter som ändå kommer göra bildredigeringen till en pina.
Jag kan dock tänka mig att det blir BÄTTRE, frågan är om det blir marginell eller faktiskt ens märkbar skillnad.

Nu har jag inte skruvat upp en laptop på ett tag, men vad jag vet så kan man inte byta CPU "bara sådär". Rätta mig om jag har fel.

Hmm, tror nog det finns att byta till vissa laptops, har för mig att en jag känner har gjort det på sin Acer.
Är inte helt säker ifall han gjorde det.

Permalänk
Medlem

Men som sagt är jag nybörjare på sånt här så kanske inte är nån idé att testa! blir nog dyrare i slutändan!:)

Ska köpa en ny tror jag de blir nog bäst! Nå förslag på en bärbar? Såg att ni skrev att de är bäst med en stationär men bärbar är va jag vill ha!

Visa signatur

fujitsu u572