Datorn dog, nu skickas inga signaler (?)

Permalänk
Keeper of Traditions

Datorn dog, nu skickas inga signaler (?)

Hej hopp,

Satt precis och lirade lite Mass Effect 3 när datorn plötsligt bara stängde av sig, det var ingen bluescreen eller någonting, allt blev bara svart.

Nu när jag startar datorn så får skärmen ingen bild och varken mus eller tangentbord lyser upp som dem ska, det går dock ström i USB-portarna (inte så konstigt kanske) då mina USB-lampor lyser.

Tittar man inuti datorn ser man inget fel, inga röda lampor som lyser och alla fläktar snurrar på som vanligt.

Detta har aldrig hänt förut, så jag har ingen aning om vart man börjar felsöka... Kan det vara moderkortet som gett upp?
Jag installerade ett GTX580 för ett par veckor sedan, som drar lite mer än vad mitt HD4890 gjorde, det kanske har något med det att göra?
Det borde dock ha märkts av tidigare, tycker jag.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Fulla datorspecs?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Keeper of Traditions

Mobo: Asus M4N78 Pro

Resten syns i signaturen.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad din setup drar i effekt, men det kan mycket väl vara som du gissar.

Nätdelar kan leverera mer än som de specificeras för, men under begränsad tid, så det kan ju vara så att du legat lite över gränsen och det har pajjat något i nätdelen till slut.

Men det kan vara så mycket annat med.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ODDNAME:

Vet inte vad din setup drar i effekt, men det kan mycket väl vara som du gissar.

Nätdelar kan leverera mer än som de specificeras för, men under begränsad tid, så det kan ju vara så att du legat lite över gränsen och det har pajjat något i nätdelen till slut.

Men det kan vara så mycket annat med.

Nja, nätdelen ska det inte vara något problem med. Det ligger på 650W, vilket är långt mer än vad som bör behövas. Jag tänkte mer på att det kanske satte större press på moderkortet och att det var något som till slut brast.

Men detta borde som sagts märkts av tidigare, tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Hej hopp,

Satt precis och lirade lite Mass Effect 3 när datorn plötsligt bara stängde av sig, det var ingen bluescreen eller någonting, allt blev bara svart.

Nu när jag startar datorn så får skärmen ingen bild och varken mus eller tangentbord lyser upp som dem ska, det går dock ström i USB-portarna (inte så konstigt kanske) då mina USB-lampor lyser.

Tittar man inuti datorn ser man inget fel, inga röda lampor som lyser och alla fläktar snurrar på som vanligt.

Detta har aldrig hänt förut, så jag har ingen aning om vart man börjar felsöka... Kan det vara moderkortet som gett upp?
Jag installerade ett GTX580 för ett par veckor sedan, som drar lite mer än vad mitt HD4890 gjorde, det kanske har något med det att göra?
Det borde dock ha märkts av tidigare, tycker jag.

Kör du klockat/oklockat? du kan ju prova rycka batteriet på moderkortet så biosen blir återställd.
alltid värt ett försök=)

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Keeper of Traditions

Allt är oklockat, förutom GPU'n som har en pytteliten fabriksöverklockning.

Får pröva med batteriet om man inte får något bättre förslag

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag prövade med att rycka ur och sätta tillbaks batteriet, men detta hjälpte inte.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions

Vi körde en felsökning på datorn, följde Asus guide och plockade ur i princip allt som är inkopplat till moderkortet men fick ändå inget "felpip" som brukar komma när det är något fel. Så antagligen har det kraschat helt.

Får se vad Inet säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig låter det som nätagg eller modekort direkt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pompa_kumla:

För mig låter det som nätagg eller modekort direkt

Eftersom det går ström i systemet bör det inte vara fel på nätagget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Eftersom det går ström i systemet bör det inte vara fel på nätagget?

Det spelar ingen roll att lamper och sådant lyser nätagg kan bete sig väldigt konstiga. Mitt råd är att du testar ett annat nätagg vilket borde vara enkelt funkar det inte köp ett nytt modekort

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pompa_kumla:

Det spelar ingen roll att lamper och sådant lyser nätagg kan bete sig väldigt konstiga. Mitt råd är att du testar ett annat nätagg vilket borde vara enkelt funkar det inte köp ett nytt modekort

Ja, för vem sitter inte på ett extra lager nätagg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ja, för vem sitter inte på ett extra lager nätagg?

Låna av syskon eller vänner?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga att ditt nätagg har pajat eller så är det grafikkortet som paja. Byt båda och prova. Funkar det. Prova gamla grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag skulle säga att ditt nätagg har pajat eller så är det grafikkortet som paja. Byt båda och prova. Funkar det. Prova gamla grafiken.

Om de skulle vara grafikkortet skulle de ge felmeddelande vilket de inte gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Humper:

Om de skulle vara grafikkortet skulle de ge felmeddelande vilket de inte gör.

Inte säkert eller ens troligt. Felmeddelande var? Ett trasigt g-kort kan ge kortis. Som gör att nätdelen inte ens startar. För den känner att det är kortis.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lolight:

Inte säkert eller ens troligt. Felmeddelande var? Ett trasigt g-kort kan ge kortis. Som gör att nätdelen inte ens startar. För den känner att det är kortis.

Skulle det inte blivit bättre när man kopplade bort grafikkortet då?

Och om det nu skulle vara så att nätagget är trasigt, och som du säger inte ens startar, vart får då systemet ström ifrån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag upplevde liknande symtom när mitt moderkort gick sönder!

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Skulle det inte blivit bättre när man kopplade bort grafikkortet då?

Och om det nu skulle vara så att nätagget är trasigt, och som du säger inte ens startar, vart får då systemet ström ifrån?

Nätagget har flera olika Rails (Linor) som delar strömmen, bara för att en pajat betyder det att andra delar inte får ström, men du kan fortfarande få symptomet som du beskriver..

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB