Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av genii:

Batteriet har två kontakter, en för +- för de seriekopplade cellerna, samt en på 4 pinnar, där 3 av dem är plusspolen hos de individuella cellerna och den fjärde är gemensam minuspol.
Så då bör kretsen fungera, eller är jag helt ute och cyklar?

Då bör det gå att koppla ihop det så övervakningen fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag provar att skriva här om någon vet. Skulle vara mkt uppskattat.

Jag håller på att bygga en "Partyhögtalaren" till en festival men jag har lite funderingar som jag hoppas någon kan svara på. Behöver man en bilstereo? eller kan man kan man hoppa över det och då på något sätt koppla telefonen direkt till slutsteget? för att spara lite ström.
Men sen undrar jag också om inte det blir så att den kommer dra för mycket? Det största problemet. Jag läst lite på andra sidor och där har de oftast byggt med betydligt mindre kraftfullt slutsteg, Jag har något Kina sak så vet inte om värdera stämmer dock. Är det någon som uppskattningsvis vet hur länge ett bilbatteri skulle klarar att spela detta bygga. Jag har tänk att ha något reserv batteri. Eller finns det något annat sätt att lösa det på. Ljudet ska stå i en husvagn så det är inget som man behöver gå iväg med.

Det här är de grejer jag har tänkt att använda.
2st 5,25
1st 10 tum bas
1 slutsteg
Möjligen 1 bilstereo

2 st http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-gs520p.html
http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/basar/jbl-s2-1024
http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/bilslutsteg/bilsteg-4-....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av genii:

Tjenare,
Sitter och planerar ett Boominator bygge och har lite funderingar angående batterier.

Hur många Ah ska man sikta på för att klara sig en festival, dvs runt 4 dagar?
Då "vanliga" blybatterier inte är välkomna på campingen så har jag kikat på Li-poly batteri istället, nämligen 3st av dessa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idpr...
Samt en
http://www.all-battery.com/ProtectionCircuitModulePCBfor11.1V...
Batterierna får köras ett åt gången då kostnaden för tre skydds PCBs blir för kostsamt.
tankar/idéer angående denna lösning uppskattas.

Jag var inne på samma bana själv. Innan har jag kört på marin/fritidsbatteri och de är såklart bannlysta från festivaler. Det jag kommer göra är att bygga en batterilåda där jag huserar fritidsbatteriet - ett lock och döljer det med 2x8 LR20 batterier. Och säga, det innehåller en jävla massa LR20 batterier!

Jag ska driva min boombox bestående av t-amp (class D) två PA bas och mellanregister 10" samt diskanthorn. Dessa låter gudomligt bra.

Skrivet av nicklas90a:

Jag provar att skriva här om någon vet. Skulle vara mkt uppskattat.

Jag håller på att bygga en "Partyhögtalaren" till en festival men jag har lite funderingar som jag hoppas någon kan svara på. Behöver man en bilstereo? eller kan man kan man hoppa över det och då på något sätt koppla telefonen direkt till slutsteget? för att spara lite ström.
Men sen undrar jag också om inte det blir så att den kommer dra för mycket? Det största problemet. Jag läst lite på andra sidor och där har de oftast byggt med betydligt mindre kraftfullt slutsteg, Jag har något Kina sak så vet inte om värdera stämmer dock. Är det någon som uppskattningsvis vet hur länge ett bilbatteri skulle klarar att spela detta bygga. Jag har tänk att ha något reserv batteri. Eller finns det något annat sätt att lösa det på. Ljudet ska stå i en husvagn så det är inget som man behöver gå iväg med.

Det här är de grejer jag har tänkt att använda.
2st 5,25
1st 10 tum bas
1 slutsteg
Möjligen 1 bilstereo

2 st http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-gs520p.html
http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/basar/jbl-s2-1024
http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/bilslutsteg/bilsteg-4-....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde på 6.5" koaxialhögtalare till min förra, sure... det lät okej men blev lätt överröstad av många andra och svårt att hålla igång partyt! Nu drar jag på stora trumman och köpte två av dessa samt två av dessa med motstånd som på den sista bilden.
Med dessa och en T-amp - låter det magiskt och drar som max 10 watt på högsta volym med vissa spikar på 14 watt. Dessa basar/mellanregister är väldigt lättdrivna och kommer ge dig bra batteritid!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XHI:

Jag var inne på samma bana själv. Innan har jag kört på marin/fritidsbatteri och de är såklart bannlysta från festivaler. Det jag kommer göra är att bygga en batterilåda där jag huserar fritidsbatteriet - ett lock och döljer det med 2x8 LR20 batterier. Och säga, det innehåller en jävla massa LR20 batterier!

Jag ska driva min boombox bestående av t-amp (class D) två PA bas och mellanregister 10" samt diskanthorn. Dessa låter gudomligt bra.

Jag körde på 6.5" koaxialhögtalare till min förra, sure... det lät okej men blev lätt överröstad av många andra och svårt att hålla igång partyt! Nu drar jag på stora trumman och köpte två av dessa samt två av dessa med motstånd som på den sista bilden.
Med dessa och en T-amp - låter det magiskt och drar som max 10 watt på högsta volym med vissa spikar på 14 watt. Dessa basar/mellanregister är väldigt lättdrivna och kommer ge dig bra batteritid!

Ja skillnaden i verkningsgrad betyder att de klarar sig med 1/8 del av effekten för att spela ungefär lika starkt, verkningsgraden är allt när man ska bygga batteridrivet, prioritera alltid hög verkningsgrad !
Bilstereo delar har för det mesta rätt låg verkningsgrad, högtalarna är ofta tänkta att jobba i små lådor och för att de då ska kunna hålla en anständig basnivå så får de då låg verknnigsgrad men det kompenserar man med hög effekttålighet och hög slutstegseffekt, men ska man bygga nått som främst ska drivas på batteri så är hög effekt inget man vill ha eftersom det innebär batterivikt.

Bilbatterier är inte heller så lämpat att använda då de inte bör laddas ur helt, man bör använda fritidsbatterier i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja skillnaden i verkningsgrad betyder att de klarar sig med 1/8 del av effekten för att spela ungefär lika starkt, verkningsgraden är allt när man ska bygga batteridrivet, prioritera alltid hög verkningsgrad !
Bilstereo delar har för det mesta rätt låg verkningsgrad, högtalarna är ofta tänkta att jobba i små lådor och för att de då ska kunna hålla en anständig basnivå så får de då låg verknnigsgrad men det kompenserar man med hög effekttålighet och hög slutstegseffekt, men ska man bygga nått som främst ska drivas på batteri så är hög effekt inget man vill ha eftersom det innebär batterivikt.

Bilbatterier är inte heller så lämpat att använda då de inte bör laddas ur helt, man bör använda fritidsbatterier i stället.

Okej tack så mkt för svaren. Får se hur jag ska göra. De andra delar har jag hemma men kanske måste köpa nytt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nicklas90a:

Okej tack så mkt för svaren. Får se hur jag ska göra. De andra delar har jag hemma men kanske måste köpa nytt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Det du tänkt bygga är kanske inte lika viktkänsligt om det hela tiden ska stå i en husvagn ? Det går ju även att montera solceller på vagnstaket och den strömmen går att ha till annat än att bara ladda ett musiksystem.
Verkningsgraden är väldigt viktig men du har lite andra förutsättningar och kan till viss del kompensera dålig verkningsgrad med mer effekt och dessutom inte behöva köra bara på batteri utan tex montera http://www.tradera.com/item/100402/258585028/solpanel-135w på husvagnen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det du tänkt bygga är kanske inte lika viktkänsligt om det hela tiden ska stå i en husvagn ? Det går ju även att montera solceller på vagnstaket och den strömmen går att ha till annat än att bara ladda ett musiksystem.
Verkningsgraden är väldigt viktig men du har lite andra förutsättningar och kan till viss del kompensera dålig verkningsgrad med mer effekt och dessutom inte behöva köra bara på batteri utan tex montera http://www.tradera.com/item/100402/258585028/solpanel-135w på husvagnen ?

Tack!
Ja okej men om jag skulle köpa solcellerna vad mer behöver man då? Laddningsregulator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nicklas90a:

Tack!
Ja okej men om jag skulle köpa solcellerna vad mer behöver man då? Laddningsregulator?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om det inte finns nått i husvagnen som kan styra laddningen, du får kolla vad som redan sitter i vagnen, en del har har inget och vissa kan ha rätt avancerade elsystem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja om det inte finns nått i husvagnen som kan styra laddningen, du får kolla vad som redan sitter i vagnen, en del har har inget och vissa kan ha rätt avancerade elsystem

Ah får kolla på det. Det är en rätt gamal vagn. En 78 har jag för mig haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hallå gott folk!

Jag ska bygga en boombox och behöver hjälp med vad för högtalare och så man ska välja.

Lådan kommer va på ca 0.15 m3 500x500x700 samt att framsidan lutar så den är bara 200 hög i framkant och 200 djup i toppen.

Tanken är att den ska vara batteridriven så att den går att använda i trädgården och på stranden osv

Blivit tipsad om att köra på två 6x9 som drivs av en bilstereo, dvs inget slutsteg. Är detta något som hade funkat bra och isåfall vad för 6x9or ska man ha?

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag har ett slutsteg till min boombox som ligger på 30x2 watt i 4 ohm om man räknar på det hela så bör det dra ca 5 ampere då 12V*5A=60W. Jag gör dock mitt system i 8oh så då blir det 15x2 watt. Då är frågan. Drar den då hälften så mycket ström (2,5A) då jag kör i 8 ohm istället för 4ohm? Om så är fallet så bör jag få dubbelt så mycket speltid dvs 18 timmar då jag kör på ett 12 volt 45Ah batteri.

Kan va bra o veta så att man på ett ungefär vet när man ska ladda batteriet igen

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Hejsan

Jag har ett slutsteg till min boombox som ligger på 30x2 watt i 4 ohm om man räknar på det hela så bör det dra ca 5 ampere då 12V*5A=60W. Jag gör dock mitt system i 8oh så då blir det 15x2 watt. Då är frågan. Drar den då hälften så mycket ström (2,5A) då jag kör i 8 ohm istället för 4ohm? Om så är fallet så bör jag få dubbelt så mycket speltid dvs 18 timmar då jag kör på ett 12 volt 45Ah batteri.

Kan va bra o veta så att man på ett ungefär vet när man ska ladda batteriet igen

Ja dubbla drifttiden blir det ungefär.
Men med 45aH får du ut bra många fler timmar än 18h. Bara för att förstärkaren kan ge 15w betyder inte det att den gör det hela tiden, långt ifrån.
Å andra sidan så har men förluster i slutsteg, är det får en bil så har du så låg effektivitet som 50%.
Så svårt at räkna på, sätt dit ett skydd som klipper när spänningen sjunker under 10.8v ish och spela tills den dör.
Volym påverkar självklart drifttiden, väldigt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Ja dubbla drifttiden blir det ungefär.
Men med 45aH får du ut bra många fler timmar än 18h. Bara för att förstärkaren kan ge 15w betyder inte det att den gör det hela tiden, långt ifrån.
Å andra sidan så har men förluster i slutsteg, är det får en bil så har du så låg effektivitet som 50%.
Så svårt at räkna på, sätt dit ett skydd som klipper när spänningen sjunker under 10.8v ish och spela tills den dör.
Volym påverkar självklart drifttiden, väldigt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Ojdå, hoppas att jag kan klämma ut mer då De är ett sånt här steg jag har https://www.amazon.co.uk/2EXTREME-Mini-Power-Amplifier-V2-300... tror den baseras på denna https://m.conrad.se/2-kanals-slutsteg-Basetech-AP-2100-100-W-...

Vad är de för slags skydd? Och hur kopplar man in de? Jo volymen spelar en stor roll i de hela så de är jag medveten om

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Ojdå, hoppas att jag kan klämma ut mer då De är ett sånt här steg jag har https://www.amazon.co.uk/2EXTREME-Mini-Power-Amplifier-V2-300... tror den baseras på denna https://m.conrad.se/2-kanals-slutsteg-Basetech-AP-2100-100-W-...

Vad är de för slags skydd? Och hur kopplar man in de? Jo volymen spelar en stor roll i de hela så de är jag medveten om

Med det systemet ska du vara glad om du får ut 8w i högtalarna. Vid 12v får man inte ut så mycket i 8ohm.
En liten låda mellan batteriet och vad du nu driver, den kan skydda mot kortslutning och att det inte laddas ur för långt bland annat.
Exempel: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Vol...
Kallas även batterivakt ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Med det systemet ska du vara glad om du får ut 8w i högtalarna. Vid 12v får man inte ut så mycket i 8ohm.
En liten låda mellan batteriet och vad du nu driver, den kan skydda mot kortslutning och att det inte laddas ur för långt bland annat.
Exempel: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Vol...
Kallas även batterivakt ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Bryr mig inte om hur mycket watt jag får den spelar HÖGT och de räcker för mig

Blir att skaffa en sån eller nån liknande, får klippa av kontakterna och skarva dem direkt på kablarna. Jag antar att man kopplar baterivaktens plus respektive minuskabel på slutstegets plus och minuskabel?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Bryr mig inte om hur mycket watt jag får den spelar HÖGT och de räcker för mig

Blir att skaffa en sån eller nån liknande, får klippa av kontakterna och skarva dem direkt på kablarna. Jag antar att man kopplar baterivaktens plus respektive minuskabel på slutstegets plus och minuskabel?

Om du är nöjd är det allt som spelar roll Jag har till exempel en Boominator, fullstor, men överväger att göra om den till 24v system för jag vill ha mer kräm i det haha.

Japp, klipp kontakterna och sätt batteriet på ingående sen ut till förstärkare eller vad du nu ska driva.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Om du är nöjd är det allt som spelar roll Jag har till exempel en Boominator, fullstor, men överväger att göra om den till 24v system för jag vill ha mer kräm i det haha.

Japp, klipp kontakterna och sätt batteriet på ingående sen ut till förstärkare eller vad du nu ska driva.

Jorå nöjd är jag allt. Men mer kräm vill man alltid har, får se om jag vill ha de efter jag spelat in mina nya element

Men va bra då skaffar jag en sån. Batteriet driver bara förstärkaren då jag vill ha så mycket speltid som möjligt eftersom jag misstänker att den inte är så effektiv Men tack för tipset, ska spela för fulla muggar när jag skaffat en och se hur mycket jag kan få ut ur den haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Okej hade tänkt att köra boomboxen i mono istället för stereo och jag vill behålla mina 8 ohm. Jag har kikat lite och kom fram till att serie-parallelkoppling är de bästa sättet att koppla det hela om man vill behålla impedansen (på det sättet som Dr Krupp visar längst ner på denna sidan http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_parallell_serie_koppling... ) . Anledningen till att jag tänkt göra detta är föratt jag tänkt testa att koppla en subwoofer på andra kanalen och se om de blir nån bättre bas återgivning Subwoofern är från mitt gamla Logitech Z623 Har nämligen slaktat det systemet och dragit ut all elektronik och gjort den passiv

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Kom på att jag hade en piezodiskant nu och den har ju ett skyhögt motstånd så det kanske inte går så bra att serie-parallellkoppla högtalarna som jag hade tänkt göra i inlägget ovan, Impedansen lär nog inte bli på dem 8 ohm som jag tänkt mig, diskanten har dock en resistor på 27 ohm om det nu har någon betydelse.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Kom på att jag hade en piezodiskant nu och den har ju ett skyhögt motstånd så det kanske inte går så bra att serie-parallellkoppla högtalarna som jag hade tänkt göra i inlägget ovan, Impedansen lär nog inte bli på dem 8 ohm som jag tänkt mig, diskanten har dock en resistor på 27 ohm om det nu har någon betydelse.

Du får tänka på att en diskant inte tål särskilt mycket effekt och en piezokristall är dessutom en kapacitans så det blir ett rätt underligt seriefilter om du ska få det att fungera, du kan alltså inte se på det som att piezon uppför sig som en 4-8 ohms diskant med talspole.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får tänka på att en diskant inte tål särskilt mycket effekt och en piezokristall är dessutom en kapacitans så det blir ett rätt underligt seriefilter om du ska få det att fungera, du kan alltså inte se på det som att piezon uppför sig som en 4-8 ohms diskant med talspole.

Okej det var det jag misstänkte, får bli en separat Klass T förstärkare för basen då TA2020 och TA2021 ska tydligen vara bra och billiga. Är det Ebay, Aliexpress eller Wish som gäller då eller. Och vilka modeller är det som bra och kvalitiva med dessa chip?

Edit: Kravet är givetvis att den ska gå att skruva fast och att den inte är allt för dyr helst inte mer än 400 kr. Jo juste att den ska hålla utan att gå sönder, självklarligen med normal användning.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Har fått blodad tand på högtalarbygge. Alla stegen i processen, från designande till byggande och slutligen lyssning har sin egen charm. Iaf, har gjort en testlåda för en tvåvägskonstruktion baserad på Faital Pro 4FE32, 4" bredband och en 6" bas, SB Acoustics SB16PFC25. Basen jobbar i en bandpasskonfiguration.

Håller på och provlyssnar lite nu och funderar på om jag kanske måste dämpa Faital-elementet något. Tyckte det lät väldigt tunt i morse när jag spelade med min Brik, dvs båda elementen per kanal till en förstärkarkanal. Fiffig som jag är så kom jag på att min receiver har en Zone 2 så jag kan ställa volym/gain för basarna och bredbandarna separat.

Eftersom detta är med väggstöd så tror jag att kurvan som är bashöjd är att föredra, så att det låter mindre tunt om man ställer den någon annanstans än mot en vägg. Och nej, det låter inte superkrispigt och luftigt eftersom "diskanten" faller av kring 10kHz men jag tycker det är en helt ok tradeoff.

Hoppas på att kina-förstärkare och 18650-batterier kommer snart så kan man börja labba med det också. Ev. får det bli en lite klenare TDA7492P som inte är lika kinkig med inspänningen så slipper man en spänningsomvandlare som (ev.) käkar batterikapacitet. Målet är ju dock att det ska gå o elda på lite ljudnivåmässigt.. Det är ju ändå en ganska stor låda

Bonusbilder:

Simulering

Ev. har jag för mycket dämp vid porten. Pga av en för tjock och stum tätningslist så har jag ju dock använt mig av en miljard skruvar för att fästa bafffeln..

Sketchup

Permalänk
Medlem

Bara en dag senare så är jag nästan hundra på att jag har hittat ett allvarligt problem, nämligen portplacering/elementorientering. Med montering av elementet enligt bilderna så har jag satt det i fel kavitet. Detta gjorde jag med berått mod med tanken att det löser jag ju bara genom att växla polariteten på elementet. Akustiskt så är det ju inte krångligare än att baksidan på konen "blir" framsidan. Elektriskt däremot, så är min hypotes nu (jag lutar mig tungt mot vad mitt labbande mad Basta! pekar på), att fasen blir helknas.

Lyssningsmässigt så visar det sig som så att det funkar bra att köra elementen på varsitt förstärkarsteg, men så fort elementen parallellkopplas så blir det fas-knas kring 75 Hz vilket dödar allt vad basfundament heter.

Nu måste jag definitivt skruva loss baffeln för att vända på elementet. Det borde vara görbart även om volymerna i respektive kavitet blir lite annorlunda. Borde bli en mycket marginell effekt.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag börjat skriva här så klämmer jag in ett sista inlägg innan det blir en längre paus.

Anledningen till den fattiga basen är "helt enkelt" för att jag simulerat helknasigt. Att det blev bättre med separata förstärkarkanaler, "front" + zone 2 var för att front (som bredbandselementen var kopplade till) var nivåjusterade till -11.

Jepp. Zone 2 som basarna är kopplade till ligger samtidigt på 0, såklart. Jag är inte alls säkert på att det är dB, men mätningar visar på att det rör sig om ca 8-10 dB lägre nivå på basen med platt respons som måttstock. Så med nuvarande låda behövs det massiv dämpning av bredbandarna och den effektiva känsligheten kommer vara skitkass. Jag behöver således tänka om en hel del.

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte inkräktar med denna fråga i denna tråden bara

Tänkte uppgradera min boombox med ett kraftigare slutsteg än det jag har nu då jag tycker att den låter extremt effektklen med de pluttiga steget jag har nu. Kikade på Biltema efter ett billigt slutsteg om kom över detta http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Forstarkare/Digit... vet inte vad som har hänt här då dem sänkt de från 999 kr till 100 kr.

Vet att jag ska ta siffrorna med en stor nypa salt men den kan ju inte va sämre än den jag har nu som är speccat till ca 2x15 watt eller nåt sånt där. Är de någon som har nån erfarenhet av detta slutsteg? Tycker den verkar intressant för det makalösa låga pris den fått. Är ute på begagnatmarkanden och letar lite också då man troligen får en bättre deal där men vore ändå kul o veta ifall man kan ersätta mitt gamla steg med de jag nyss länkade.

Edit: Verkar som att man kan brygga detta digitala steg också så då kan man ju monokoppla boomboxen ifall man nu skulle vilja de.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Hoppas jag inte inkräktar med denna fråga i denna tråden bara

Tänkte uppgradera min boombox med ett kraftigare slutsteg än det jag har nu då jag tycker att den låter extremt effektklen med de pluttiga steget jag har nu. Kikade på Biltema efter ett billigt slutsteg om kom över detta http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Forstarkare/Digit... vet inte vad som har hänt här då dem sänkt de från 999 kr till 100 kr.

Vet att jag ska ta siffrorna med en stor nypa salt men den kan ju inte va sämre än den jag har nu som är speccat till ca 2x15 watt eller nåt sånt där. Är de någon som har nån erfarenhet av detta slutsteg? Tycker den verkar intressant för det makalösa låga pris den fått. Är ute på begagnatmarkanden och letar lite också då man troligen får en bättre deal där men vore ändå kul o veta ifall man kan ersätta mitt gamla steg med de jag nyss länkade.

Edit: Verkar som att man kan brygga detta digitala steg också så då kan man ju monokoppla boomboxen ifall man nu skulle vilja de.

Det är troligen en utgående modell som de säljer billigt för att tömma lagret, steget funkar säkert enligt sin spec, det ger nog ca 2x 50W/8 Ohm om man skulle mäta och ange siffrorna på normalt vis, det är också säkrat med 2 x15A och det blir kanske ett problem men siffrorna verkar rimliga då det ska kunna ge 300W max, se till att din strömkälla kan ge > 30A bara så borde det funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe

Här kommer jag igen med ett nytt bygge som jag planerar. Detta ska va så simpelt som möjligt men ändå hyfsat välfungerande.

Jag har spånat ganska länge på det där med att bara använda ett bredbandselement. Jag tänker göra det nu med detta 12 tums element https://www.ljudia.se/produkter/ ... n-12-250tc och dessutom helt utan filter och batteridriven i en ca 35 liter sluten låda (har räknat på de utifrån T/S parametrar) med ett bil slutsteg. Batteriet är ett 12 V med 18 AH men med den höga känsligheten så bör jag få några timmar i alla fall. Tanken är att jag ska kunna ha den på stranden o spela måttlig ljudvolym. Jag tänker att detta borde vara gör bart eller vad tror ni?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /