Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av sveaklockare:

Jag trodde inte det fanns så många kloka personer på detta forum.

Men sen kom jag på: Det heter ju Sweklokers

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syche:

Google-Facebook-Youtube gör allt detta nu som du är rädd för att bli loggad,sparad och utnyttjad. Loggad på vad du söker, vart du befinner dej med sk.GeoTagging via dina fotolänkar alt ''Inloggningar'' på restauranger eller liknande via din smartphone och tillsist utnyttjad med Riktad reklam.

Foliehatt på?

har ingen mobil, använder inte FB/YT, inga "medlem/förmåns-kort", använder kontanter för det mesta, använder aktivt minst host fil, rensar kakor etc.
Gillar inte att bli snokad på bara, ser ingen anledning till att göra det enklare för "dom"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Syche:

Så är jag rädd att få min IP loggad hos ISP'n - Nej för det är den redan och informationen kan redan lämnas ut av dom om brottet skulle överstiga 2 år, och jag tror alla ISP's i sverige skulle sammarbeta direkt om det handlar om Barnporr eller liknande.

Den kan den lämnas ut så länge fängelse öht finns i straffskalan, t ex vid upphovsrättsbrott.

När de brottsbekämpande myndigheterna behöver uppgifter om abonnemang, t.ex. namn, adress, telefonnummer och IP-nummer, krävs inte samma svårhetsgrad rörande brottet. I sådana fall är det enligt lagen om elektronisk kommunikation tillräckligt att det för brottet är föreskrivet fängelse och att det i det enskilda fallet kan bli fråga om annan påföljd än böter.

t ex villkorlig dom.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/15/21/2f8c7424.pdf

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

har ingen mobil, använder inte FB/YT, inga "medlem/förmåns-kort", använder kontanter för det mesta, använder aktivt minst host fil, rensar kakor etc.
Gillar inte att bli snokad på bara, ser ingen anledning till att göra det enklare för "dom"

Nej du verkar ha ditt på det torra då.

Men 4.6 miljoner av Sveriges befolkning använder Facebook och det är en skrämmande siffra som ger ut sin information och delar massvis med bilder, geo-taggning, telefon nr, semester information helt vind för våg, till ett företag som sedan kommer att spara den informationen ÄVEN om du avslutat ditt konto ''Utifall du skulle få för dej att komma tillbaka''.

Källa: http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/sweden

Lite mera kött på benen: http://www.skl.se/press/nyheter_2/nyheter_2010_1/over_60_proc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Vi har ingen demokrati. Demokrati betyder folkvälde, dvs att folket styr.

Vi har en demokratur.
Vi väljer våra härskare.

När det är dax för val så är det en klappjakt på väljare mellan alla aspirerande Diktatorer.
Den härskarskara (parti) som vinner får regera. Blir det ingen överväldigande vinst. Så får dem bilda pakter kors och tvärs för att få genom sin (eller en del av SIN) vilja.

Kan dem inte det så får alla diktatorer samlas i Diktatorhuset (riksdagen) och rösta om allt och nå beslut genom att använda ett demokratiskt verktyg (röstningen alltså).

Ett bra exempel på varför riktigt demokrati inte skulle fungera väl; för att människor är för lata (och ofta korkade, men det kan inte hjälpas) för att ta reda på informationen de behöver. Ditt exempel är direkt felaktigt för du har inte ens tagit reda på vad det simpla ordet 'diktator' innebär. Om du, som uppenbarligen verkar intresserad av denna fråga, inte orkar läsa på bättre, hur ska då människor som inte bryr sig kunna ha en relevant åsikt?

Kontentan för en riktig demokrati skulle ju innebära en enorm tid för varje person att sätta sig in i diverse frågor för att kunna rösta på dem då det är väldigt många beslut som ska tas på ett år. Lägger man till att man skulle kunna rösta på att någon annan röstar åt en så skulle nog de flesta göra så, vilket innebär att majoritetsbeslutet skulle resultera i att vi får en exakt likadan styrelseform som vi redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syche:

Nej du verkar ha ditt på det torra då.

Men 4.6 miljoner av Sveriges befolkning använder Facebook och det är en skrämmande siffra som ger ut sin information och delar massvis med bilder, geo-taggning, telefon nr, semester information helt vind för våg, till ett företag som sedan kommer att spara den informationen ÄVEN om du avslutat ditt konto ''Utifall du skulle få för dej att komma tillbaka''.

Källa: http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/sweden

Lite mera kött på benen: http://www.skl.se/press/nyheter_2/nyheter_2010_1/over_60_proc...

Men varför är det skrämmande när de gör det helt frivilligt? Jag använder inte själv Facebook men jag har inga problem med att förstå att många inte bryr sig om att behålla sin integritet där utan snarare tycker om att dela med sig av sitt liv. Om något är det nog en mer hälsosam inställning i dagsläget än den som frankof uppvisar då de lär må bättre av sin metod.

Permalänk

Ja jag kommer fortsätta rösta på piratpartiet, Hoppas verkligen de kommer in i riksdagen så det blir lite ändring. De andra jävla skitpartierna bryr sig inte ett jävla dugg om folket, bara om sin egna lön och att slicka röven på media bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

En sak ni måste tänka på, vpn operatörer åker även på att logga trafik så det är ganska kört.

Det här var väll kanske den sämsta lagen någonsin som Sverige slagit igenom.

Nix, inte som det ser ut hittills.

Pratade precis med Bahnhofs support och det ska i framtiden leverera VPN till _Alla_ kunder som standard eller dylikt då Bahnhof's främsta fråga är kundens integritet som det alltid har varit : )

http://svt.se/2.22620/1.2749633/bahnhof_vi_anonymiserar_alla?...

http://jinge.se/mediekritik/banhof-tar-goodwill-poang.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syche:

Nej du verkar ha ditt på det torra då.

Men 4.6 miljoner av Sveriges befolkning använder Facebook och det är en skrämmande siffra som ger ut sin information och delar massvis med bilder, geo-taggning, telefon nr, semester information helt vind för våg, till ett företag som sedan kommer att spara den informationen ÄVEN om du avslutat ditt konto ''Utifall du skulle få för dej att komma tillbaka''.

Källa: http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/sweden

Lite mera kött på benen: http://www.skl.se/press/nyheter_2/nyheter_2010_1/over_60_proc...

Vad kan man säga? folk generellt är idioter?

Lite förtydligande, dom tjänster du nämner är frivilliga och kan faktiskt väljas bort, även om det kan förefalla lite jobbigt.
Dock är den datalagringen som det är snack om här inte frivilligt och kan inte väljas bort, du får dessutom räkningen för det.
Skulle vara roligt om ISPna specade räkningen, längst ner står det:
"Övervakning för din säkerhet: 35:-"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Men varför är det skrämmande när de gör det helt frivilligt? Jag använder inte själv Facebook men jag har inga problem med att förstå att många inte bryr sig om att behålla sin integritet där utan snarare tycker om att dela med sig av sitt liv. Om något är det nog en mer hälsosam inställning i dagsläget än den som frankof uppvisar då de lär må bättre av sin metod.

Hälsosamt?
''Svenska kvinnor tillbringar i genomsnitt 81 minuter per dag på Facebook medan männen lägger ner 64 minuter av sin tid. Studien visar också att lågutbildade och låginkomsttagare, och särskilt kvinnor, mår sämre ju mer tid de lägger på sin sida.
- Vi tror att det har att göra med att man jämför sig med andras profiler. Folk lägger gärna ut bilder på sig själva när de är glada, vilket skapar en illusion av lycka efter man inte ser personerna i det verkliga livet och när de inte är glada. Jämför man sig mer med andra mår man sämre och känner sig mindre lycklig, säger Leif Denti, doktorand i psykologi.''

Källa: http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.1369100

Mobbning på Facebook?
14-årig tjej blev grovt mobbad på en FB-Grupp som innehöll 130 medlemmar från hennes skola.
Källa : http://www.dn.se/nyheter/sverige/grov-mobbning-via-facebook

Två snabba sökningar på DuckDuckGo gav detta..

-
OT: Jag är kritisk till DLD och ställer mej frågande till om man inte kunde sänka Politikernas Löner för att finansiera deras nya Pet-Project.

Permalänk
Skrivet av frankof:

har ingen mobil, använder inte FB/YT, inga "medlem/förmåns-kort", använder kontanter för det mesta, använder aktivt minst host fil, rensar kakor etc.
Gillar inte att bli snokad på bara, ser ingen anledning till att göra det enklare för "dom"

Då är du numera klassad som terrorist faktiskt!

According To The FBI, Internet Privacy Is Now Considered To Be Suspicious Activity
It is absolutely amazing what the definition of "suspicious activity" now includes....

"Are overly concerned about privacy, attempts to shield the screen from view of others"
"Always pay cash or use credit card(s) in different name(s)"
"Are observed switching SIM cards in cell phone or use of multiple cell phones"
"Use of anonymizers, portals, or other means to shield IP address"
"Encryption or use of software to hide encrypted data in digital photos, etc."
"Suspicious communications using VOIP or communicating through a PC game"

http://endoftheamericandream.com/archives/according-to-the-fb...

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Man börjar ju mer och mer känna sig som en slav övervakad 24-7 snart kan man väl inte gå på skithuset utan att va övervakad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Då är du numera klassad som terrorist faktiskt!

Jag vet, får ofta höra det, jag jobbar som vol. för ett projekt med amerikanska armen

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Treme:

Man börjar ju mer och mer känna sig som en slav övervakad 24-7 snart kan man väl inte gå på skithuset utan att va övervakad...

Om du tar med dig din smartphone/mobil så kan du nog vara rätt så säker på att du är övervakad. Dessa apparater positionerar allt.

Permalänk
Skrivet av X-Treme:

Man börjar ju mer och mer känna sig som en slav övervakad 24-7 snart kan man väl inte gå på skithuset utan att va övervakad...

Vänta tills chippet i armen kommer, kan inte vara långt kvar nu..

Jag tyckte det var en passande text på botten bilden. Den blir mer sann för var dag som går.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

" När Danmark införde datalagringsdirektivet under 2007 gick notan på motsvarande en kvarts miljard svenska kronor. Eftersom Sverige är ett till ytan större land med fler invånare, så lär kostnaden blir ännu högre för oss."

"En undersökning från Tyskland som gjordes innan datalagringen avskaffades där visade att lagringen endast gjort skillnad i 0,002% av brottsutredningarna."

låter mycket värt!!

Permalänk
Medlem

Är detta acta som kommit i makt eller vad är detta för står inte acta någonstants ;3.

Vilka vpner finns att skaffa tills 1 maj

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Vem fan bryr sig? Dom får gärna spara mina trafikuppgifter, jag skiter fullständigt i vilket.

Och vad har du på din 1TB hdd?

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Eftersom detta gick igeom så lätt kommer nog ACTA med snart..

Btw nån som vet om IPREDATOR funkar att använda som skydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syche:

Hälsosamt?
''Svenska kvinnor tillbringar i genomsnitt 81 minuter per dag på Facebook medan männen lägger ner 64 minuter av sin tid. Studien visar också att lågutbildade och låginkomsttagare, och särskilt kvinnor, mår sämre ju mer tid de lägger på sin sida.
- Vi tror att det har att göra med att man jämför sig med andras profiler. Folk lägger gärna ut bilder på sig själva när de är glada, vilket skapar en illusion av lycka efter man inte ser personerna i det verkliga livet och när de inte är glada. Jämför man sig mer med andra mår man sämre och känner sig mindre lycklig, säger Leif Denti, doktorand i psykologi.''

Källa: http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.1369100

Mobbning på Facebook?
14-årig tjej blev grovt mobbad på en FB-Grupp som innehöll 130 medlemmar från hennes skola.
Källa : http://www.dn.se/nyheter/sverige/grov-mobbning-via-facebook

Två snabba sökningar på DuckDuckGo gav detta..

-
OT: Jag är kritisk till DLD och ställer mej frågande till om man inte kunde sänka Politikernas Löner för att finansiera deras nya Pet-Project.

Fast nu pratar du inte om vad jag skrev då jag inte skrev något om Facebook i synnerlighet utan inställningen att inte bry sig så mycket om integritet utan istället fokusera på ett ohämmat socialt liv, kontra att vara så fokusera mycket på känslan att vara övervakad att man känner tvång att undvika att använda vad som i dag är standardfunktioner (t ex mobiletelefon) pga detta. Jag lägger mig inte i hur folk vill leva sina liv men skulle jag själv ändra mitt beteende till något av dessa två skulle det var den mer lättsamma inställningen.

Det du skriver om Facebook skulle lika gärna kunna vara ett argument emot att ha allmän skola där man går tillsammans för exakt samma saker händer där. Det är helt enkelt den negativa sidan av social kontakt för inte fan ska man ta ifrån mobbarna ens ett uns ansvar genom att skylla på något annat. Mina anledningar för att inte använda Facebook ligger absolut inte i de saker du nämner här, men som sagt var inte Facebook poängen med vad jag skrev.

Permalänk
Medlem

:S

Skrivet av Arkebuzer:

Skönt att landet styrs av så kompetenta, välpålästa och intelligenta människor. Sveriges välfärd och säkerhet är härmed säkrad!
Skönt att vara skattebetalare och medborgare i ett land där miljarder kronor ska spenderas på att hindra dessa piraters existens. Allt annat fungerar ju så otroligt bra att högsta prio absolut bör läggas på sådana här frågor! Skola, vård, polis osv är skulle ju inte alls kunna behöva dessa pengar bättre.
Mmmm.... Politiker <3

lol högsta prioritet ? ta och titta ut ? finns det några jobb? bensinen ligger redan på 16 kr hära och är sagt att den kommer höjas till 20 ganska så snart så

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Väldigt många negativa röster här. Men det förbryllar mer än klarar upp saker. Är det bara fildelare på Sweclockers?

Jag tycker förslaget är bra.

Det går tydligen bra att betala skatt så vi kan ha en ordningsmakt som har möjlighet att utreda brott vi utsätts för i vardagen som våldtäkter, rån, rattfyllerikontroller och bedrägeri.
Men det går inte för sig att låta ordningsmakten ha möjlighet att spåra den där pedofilhärvan som våldtog er dotter och spelade in det på video eller den som länsade ert bankkonto för att du gick på det där mejlet och klickade på den där filen eller rent utav hade ett dåligt lösenord samt obefintligt säkrat datorsystem...

Dubbelmoral är vad det är.

Lättare att förstå förslaget om man ser det som ett bilregister... annars kan vi ju låta anarkismen få styra istället.

(Jobbar mycket med engelska och enda stället jag ens använder svenska längre är SweC så hoppas det inte låter för sladdrigt)

Det är inte så enkelt.

Jag tror inte någon här på SweC stödjer pedofiler eller E-stölder men när våra privatliv och personliga rättigheter blir kränkta och fullkomligt bortses är det något fel!

Det är inte så att polisen nu bara kommer sitta och leta efter folk som gör fel och därmed så är du ute ur leken, nej!, ALLA även de som inte har gjort någon blir behandlade som kriminella och kan när som helst bli tagna för att troligen ha gjort något olagligt.

Så ska vi bara hata pirater och säga att det är deras fel?

Inte riktigt. Det är självklart så att en det piratkopierar för att det är till synes gratis men det har väldigt mycket med problem i industrin att göra.
Om en film är så dyr att miljontals inte har råd att köpa den och måste då ladda ner den.. Kanske där är ett fel på priset?
Om ett spel inte går att få tag på i butiker för att det är slut sålt på launch dagen så folk INTE KAN köpa spelet utan måste ladda ner det för att kunna spela... Kanske där är ett problem med antalet kopior som skickas ut?
Om närmsta butik som säljer spelen ligger 2 timmar ifrån var du bor... Kanske det finns ett problem?
Om en TV serie väljer att gå till DVD och slutas sändas medan folk fortfarande vill se den... Kanske det finns ett problem?
Om en digital produkt inte säljs i ett land... Så KANSKE det inte finns mycket val!

Att saker och ting bara är piraternas fel stämmer inte. Det pirater gör är att ge folk vad de känner för, ett snabbt och smidigt sätt att få tag i all typ av information, vilken typ av information det än är, var folket än är och hur än folket vill ha det.

Självklart betyder det inte att piratkopiering är rätt eller att det skall fortsätta men om företag slutade mjölka konsumenter så skulle detta inte heller hända.
Saker som ärliga demos där alla problem och tråkiga delar av spel inte är bort klippta eller trailers och reklam som inte innehåller bilder och snuttar från andra filmer eller pre-rendered scener. DET skulle kunna hjälpa, ett system där folk inte LURAS från sina pengar!

Tyvärr har detta lät till att konsumenter också tänker på detta sätt. Om alla biografer skulle bli fria att gå in på och se på filmer för att sedan betala vad du tycker filmen var värd efteråt skulle bara resultera i att folk säger att bra filmer som de uppskattar är dåliga bara för att få gå gratis.

Som student laddade jag ofta ner mer än 10 TB i veckan med film, musik och spel men då var det väldigt mycket för att en film kostade 250kr och ett spel 500kr, filmen varar i 2 timmar och spelet i 6... Det var allt jag hade för den månaden.

Nu har jag dock snart 10'000 filmer och tusen tals spel för jag har råd med det.. Jag "skaffar" lika många produkter per månad (om inte mer) som när jag var student men nu har jag råd med att köpa dem.
Vad jag vill säga är att inte alla pirater gör det för att de hatar att betala och hade aldrig kunnat tänka sig att köpa produkterna utan kanske inte har möjlighet att göra så.

Jag har nog nästan hundra spel som jag inte har spelat för att de hade någon typ av DRM eller annan standard där det inte var trevligt för mig som konsument att använda produkten..
Pirater fixar också sådant genom att cracka produkter, så som en konsument så skulle det vara en bättre upplevelse att ladda ner än att stödja företaget som skapar produkterna.
DvD filmer innehåller trailers och copyright meddelanden som inte går att skippa, medan pirater bara klipper bort allt det från sina .avi filer.

Det är roligare och trevligare att vara pirat än att vara konsument och det skall inte vara regeringens, polisens eller folkets ansvar att se över.
Det borde vara developers och publishers ansvar att se till så att folket får en trevligare deal när de köper produkten än när det laddar hem den, så väl som butikernas och medias ansvar. Om ett spel har konstiga DRM eller singel-player inte går att spela offline så sälj inte varorna! Om trailern innehåller filmsnuttar som inte finns i filmen så visa den inte!

Innan folk vänder sig mot syndabockarna borde de se efter varför man överhuvudtaget är intresserad av att vara bland syndabockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morugano:

(Jobbar mycket med engelska och enda stället jag ens använder svenska längre är SweC så hoppas det inte låter för sladdrigt)

Det är inte så enkelt.

Jag tror inte någon här på SweC stödjer pedofiler eller E-stölder men när våra privatliv och personliga rättigheter blir kränkta och fullkomligt bortses är det något fel!

Det är inte så att polisen nu bara kommer sitta och leta efter folk som gör fel och därmed så är du ute ur leken, nej!, ALLA även de som inte har gjort någon blir behandlade som kriminella och kan när som helst bli tagna för att troligen ha gjort något olagligt.

Så ska vi bara hata pirater och säga att det är deras fel?

Inte riktigt. Det är självklart så att en det piratkopierar för att det är till synes gratis men det har väldigt mycket med problem i industrin att göra.
Om en film är så dyr att miljontals inte har råd att köpa den och måste då ladda ner den.. Kanske där är ett fel på priset?
Om ett spel inte går att få tag på i butiker för att det är slut sålt på launch dagen så folk INTE KAN köpa spelet utan måste ladda ner det för att kunna spela... Kanske där är ett problem med antalet kopior som skickas ut?
Om närmsta butik som säljer spelen ligger 2 timmar ifrån var du bor... Kanske det finns ett problem?
Om en TV serie väljer att gå till DVD och slutas sändas medan folk fortfarande vill se den... Kanske det finns ett problem?
Om en digital produkt inte säljs i ett land... Så KANSKE det inte finns mycket val!

Att saker och ting bara är piraternas fel stämmer inte. Det pirater gör är att ge folk vad de känner för, ett snabbt och smidigt sätt att få tag i all typ av information, vilken typ av information det än är, var folket än är och hur än folket vill ha det.

Självklart betyder det inte att piratkopiering är rätt eller att det skall fortsätta men om företag slutade mjölka konsumenter så skulle detta inte heller hända.
Saker som ärliga demos där alla problem och tråkiga delar av spel inte är bort klippta eller trailers och reklam som inte innehåller bilder och snuttar från andra filmer eller pre-rendered scener. DET skulle kunna hjälpa, ett system där folk inte LURAS från sina pengar!

Tyvärr har detta lät till att konsumenter också tänker på detta sätt. Om alla biografer skulle bli fria att gå in på och se på filmer för att sedan betala vad du tycker filmen var värd efteråt skulle bara resultera i att folk säger att bra filmer som de uppskattar är dåliga bara för att få gå gratis.

Som student laddade jag ofta ner mer än 10 TB i veckan med film, musik och spel men då var det väldigt mycket för att en film kostade 250kr och ett spel 500kr, filmen varar i 2 timmar och spelet i 6... Det var allt jag hade för den månaden.

Nu har jag dock snart 10'000 filmer och tusen tals spel för jag har råd med det.. Jag "skaffar" lika många produkter per månad (om inte mer) som när jag var student men nu har jag råd med att köpa dem.
Vad jag vill säga är att inte alla pirater gör det för att de hatar att betala och hade aldrig kunnat tänka sig att köpa produkterna utan kanske inte har möjlighet att göra så.

Jag har nog nästan hundra spel som jag inte har spelat för att de hade någon typ av DRM eller annan standard där det inte var trevligt för mig som konsument att använda produkten..
Pirater fixar också sådant genom att cracka produkter, så som en konsument så skulle det vara en bättre upplevelse att ladda ner än att stödja företaget som skapar produkterna.
DvD filmer innehåller trailers och copyright meddelanden som inte går att skippa, medan pirater bara klipper bort allt det från sina .avi filer.

Det är roligare och trevligare att vara pirat än att vara konsument och det skall inte vara regeringens, polisens eller folkets ansvar att se över.
Det borde vara developers och publishers ansvar att se till så att folket får en trevligare deal när de köper produkten än när det laddar hem den, så väl som butikernas och medias ansvar. Om ett spel har konstiga DRM eller singel-player inte går att spela offline så sälj inte varorna! Om trailern innehåller filmsnuttar som inte finns i filmen så visa den inte!

Innan folk vänder sig mot syndabockarna borde de se efter varför man överhuvudtaget är intresserad av att vara bland syndabockar.

Ett bra inlägg men problemet är att mycket av kritiken skrivs av folk som antingen inte tänker igenom saker, eller bara inte kan uttrycka sig väl. Ett samhälle kommer alltid att ha kränkning av den totala integriteten eftersom det är ett krav för struktur. Vi är redan "övervakade" genom personnummer, bostadsregister, skatteregister etc etc.

Dock uttrycker sig många som om det plötsligt blivit någon enorm skillnad i vad vår personliga integritet är värd. Det har det såklart inte blivit utan det är bara gränsen som skjuts lite hit och dit.

Frågans kärna är ju helt enkelt var ska den godtyckliga gränsen ligga. Utan någon som helst övervakning är det extremt svårt att hålla ordning i samhället och med full övervakning så har man ingen personlig integritet. Svaret ligger någonstans där emellan men folk kommer ha ytterst svårt att komma överens om var gränsen ska ligga. Det har varit flera lagförslag runtom i världen den senaste tiden som jag tycker är otroligt dåliga, men jag låtsas ändå inte som det är någon revolution. Jag vet bara att det gått över gränsen för vad jag tycker är okej. Framförallt är förslag på att andra än polisen ska få utreda brott ett otroligt farligt steg.

Diskussionerna som förs gör det dock uppenbart att om personnummer skulle införas först idag så skulle många bli jättearga.

Permalänk
Entusiast

Som tidigare nämnts: Synd att konsumenterna måste betalat för kalaset.
För övrigt är det här ett resursslöseri. Vad händer nu närt detta klubbats igenom? Kommer fler att sättas dit för IT-kriminella handlingar?
Nej. Tvärtom. Folk som har något att gömma, och har mer IQ än en badboll, krypterar sin trafik, och har redan gjort det för länge sedan.

Så vad ser dem bakom IP-adresserna? Två saker: Oskyldigt surfande och krypterad trafik.
Man ser att det passerar krypterad infoirmation mellan två punkter, varav en punkt är "misstänkt".
Sen då? Bevis? vad är den ena misstänkt för? Vad för nytta har detta förslag?
Det enda eventuella utredare får ut av detta, är att "Misstänkt person A" har utbytt krypterad information med "Person X", och nu kan dem lagra den här informationen uppemot 6 månader.

Nästa steg blir väl att illegalisera kryptering, så att alla andra tidigare idiotiska förslag har verkan.

EDIT:
Hjälper detta att sätta dit stor-kriminella personer/grupper? Nej. DessaDet är högs troligt att dem dubbelkrypterar sin information.
Används detta för att sätta åt dem små fildelarna, som delar med sig av en eller två filmer om året till närmaste vännerna? Nej. Till och med regeringen inser att det skulle vara ett abnorm stort resursslöseri. Skjuta bananflugor med haubits?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Som tidigare nämnts: Synd att konsumenterna måste betalat för kalaset.
För övrigt är det här ett resursslöseri. Vad händer nu närt detta klubbats igenom? Kommer fler att sättas dit för IT-kriminella handlingar?
Nej. Tvärtom. Folk som har något att gömma, och har mer IQ än en badboll, krypterar sin trafik, och har redan gjort det för länge sedan.

Så vad ser dem bakom IP-adresserna? Två saker: Oskyldigt surfande och krypterad trafik.
Man ser att det passerar krypterad infoirmation mellan två punkter, varav en punkt är "misstänkt".
Sen då? Bevis? vad är den ena misstänkt för? Vad för nytta har detta förslag?
Det enda eventuella utredare får ut av detta, är att "Misstänkt person A" har utbytt krypterad information med "Person X", och nu kan dem lagra den här informationen uppemot 6 månader.

Nästa steg blir väl att illegalisera kryptering, så att alla andra tidigare idiotiska förslag har verkan.

EDIT:
Hjälper detta att sätta dit stor-kriminella personer/grupper? Nej. DessaDet är högs troligt att dem dubbelkrypterar sin information.
Används detta för att sätta åt dem små fildelarna, som delar med sig av en eller två filmer om året till närmaste vännerna? Nej. Till och med regeringen inser att det skulle vara ett abnorm stort resursslöseri. Skjuta bananflugor med haubits?

Ett dagsaktuellt fall där datalagring lyckades stoppa en seriemördare: Småbrottsling blev seriemördare

Permalänk
Inaktiv

Det är på tiden att strukturen bland fildelning övervakas, vi är bortskämda som tror oss kunna leva laglöst på nätet.
En rejäl moralkaka införs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Har inget att vara rädd för, men däremot så är jag inte så glad över att konsumenterna får betala för skiten.

Antingen isp'ernas kunder eller skattebetalarna.. :/

Visa signatur
Permalänk

Kommer låta ganska dum här, men om vi säger att jag laddar ner någonting olagligt, eller en vän (Före den 1a Maj.) är det säkert?

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hejhej231:

Kommer låta ganska dum här, men om vi säger att jag laddar ner någonting olagligt, eller en vän (Före den 1a Maj.) är det säkert?

Inte helt säkert, men högst icke troligt att något händer.
Som jag skrev tidigare, handlar det om att man vill sätta åt stor-kriminella, och inte enstaka småförbrytare som "råkar" klicka på tveksamma länkar.
Som jag också skrev tidigare: Vore ett enorm resurs-slöseri om man beslutade att sätta dit varenda liten licensförbrytare. En rätt stor del av svenska befolkningen skulle behöva straffas för det. Skjuta bananflugor med haubits?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Inte helt säkert, men högst icke troligt att något händer.
Som jag skrev tidigare, handlar det om att man vill sätta åt stor-kriminella, och inte enstaka småförbrytare som "råkar" klicka på tveksamma länkar.
Som jag också skrev tidigare: Vore ett enorm resurs-slöseri om man beslutade att sätta dit varenda liten licensförbrytare. En rätt stor del av svenska befolkningen skulle behöva straffas för det. Skjuta bananflugor med haubits?

Men man är hyffsat säker efteråt också?
Tänkte annars äre slutet för nedladdning för min del iaf.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8