Samsung 830 SSD - Benchresultat

Permalänk
Medlem

Samsung 830 SSD - Benchresultat

Hej

Jag har precis fått min 830 levererad och har nu hunnit använda den i några timmar. Jag har aktiverat ahci, gjort en helt clean installation. Stängt av de windowsfunktioner som påverkar en SSD negativt. Men det verkar inte som jag får ut all kräm ur min lilla disk!

Mot de recensioner jag läst där där overallscoren blir mer än de dubbla mot min börjar jag undra om jag missat någon inställning? Jag kör f.ö. i Sata 3-port.

Permalänk
Medlem

Du behöver behöver göra en ändring i registret för att sedan aktivera ahci i bios så kommer det att bli bättre fart. Nu arbetar disken i ide-läge vilket inte utnyttjar diskens förmåga att hantera många operationer parallellt.

Enklaste sättet att fixa registret är att gå in här:

http://support.microsoft.com/kb/922976

och klicka på "Microsoft Fixit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du behöver behöver göra en ändring i registret för att sedan aktivera ahci i bios så kommer det att bli bättre fart. Nu arbetar disken i ide-läge vilket inte utnyttjar diskens förmåga att hantera många operationer parallellt.

Enklaste sättet att fixa registret är att gå in här:

http://support.microsoft.com/kb/922976

och klicka på "Microsoft Fixit"

Tack för hjälpen, verkar som jag hade aktiverat fel i BIOS.
Nu ser det ut såhär:

Dubbelt så bra overall Dock inte över 700 som jag såg i en recension, men det här får väl duga. Kan det vara något annat jag glömt för att få ut den där "sista krämen"?

Permalänk
Medlem

När de recenserar diskar så kör de dem aldrig som systemdiskar, så jag skulle tro att det är det som gör att du inte får ut lika höga värden som de lovar. Det ligger ju alltid lite skit i bakgrunden som snor IO om man har den som systemdisk, så att säga.

Nej, det heter inte disk, men det finns ingen bra översättning på "drive" "enhet" någ inte riktigt ända fram käns det som.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så här ser min statistik ut för min nya 830 disk precis efter nyinstallation av Win7 men vad jag tror är korrekta inställningar. Har aktiverat ACHI i bios och använt mig av det medföljande programmet Samsung SSD Magican för att fixa resterande inställningar i Windows 7. Har kopplat den till en sata 3 post om jag inte mins fel. Ser det ok ut? Jag ligger ju lite lägre än trådstartaren...

Ser det ok ut och har ni några synpunkter på om jag behöver fixa något? Jag är inte ute efter maximala poäng men vill ha en disk som lever upp till god prestanda...

Edit: Har inte kört programmet "microsoft fixit" som det tipsades om tidigare.

/Irving

Permalänk
Medlem

Samsung 830 128GB

Systemdisk, nyinstallation windows7, ahci

Permalänk
Medlem

Varför får jag inte lika bra prestandarad? Och varför står det iaStor på min bild och msahci på de andras resultat, och varför står det inte "ATA Device" på min utan enbart Samsung SSD 830 Series? Jag måste ha missat något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irving:

Varför får jag inte lika bra prestandarad? Och varför står det iaStor på min bild och msahci på de andras resultat, och varför står det inte "ATA Device" på min utan enbart Samsung SSD 830 Series? Jag måste ha missat något?

Du har troligtvis satt kabeln i sata II

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Du har troligtvis satt kabeln i sata II

Har ett P7P55D Asus moderkort som ska ha 6 xSATA 3.0 Gb/s portar. Jag satte den i SATA port 1 och på en av de blå (inte JMicron eller vad det heter som borde vara svart?) Allt är också som det ska vara i Win7 och i bios samt att jag kör senaste bios versionen både på moderkortet och på SSDn. Men SATA 3.0Gb/s är sata II om jag förstår dig rätt?

I sådana fall borde det vara svaret

Permalänk

Jag kör en Samsung 830 64gb på ett gammalt socket 775 moderkort med SATA2

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk

Se sign för system.
Ingen nyinstalltion utan ghostad och pålagd från tidigare installation på en WD Velociraptor

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd

Såhär ser då mitt resultat ut, är väl ganska nöjd. W7 samt diverse spel och program på den. 32gb ledigt.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Tänkte skapa lite aktivitet i tråden igen, då jag haft min 830 i en vecka nu!
Är hur nöjd som helst att jag äntligen skaffade en SSD, 25 GB ledigt.

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Så ser min ut efter en vecka.
Jag funderar på om det är ok då jag inte vet så mycket om vilka siffror det ska vara.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Late:

Tack för hjälpen, verkar som jag hade aktiverat fel i BIOS.
Nu ser det ut såhär:
http://i44.tinypic.com/2ev3kaa.png

Dubbelt så bra overall Dock inte över 700 som jag såg i en recension, men det här får väl duga. Kan det vara något annat jag glömt för att få ut den där "sista krämen"?

Den recensionen du sett är förmodligen på något annat. SATA 6 Gbit/s klarar cirka 550 MB/s efter overhead och protokolldata. Tycker du har ett bra resultat, men att optimera Windows lite mer går alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Vad är skillnaden på ia Stor-ok och msachi-ok?

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Passe:

Tänkte skapa lite aktivitet i tråden igen, då jag haft min 830 i en vecka nu!
Är hur nöjd som helst att jag äntligen skaffade en SSD, 25 GB ledigt.

http://forumbilder.se/images/900201270943P3bca.jpg

Antagligen kopplad till en port som styrs av en kontroller från marvell, finns det portar för sata 6gbit/s som är kopplade till sydbryggan (intel, amd) så kommer du att få bättre hastigheter.

Skrivet av bursecarl:

http://forumbilder.se/images/4e0201274637P0aef.jpg

Så ser min ut efter en vecka.
Jag funderar på om det är ok då jag inte vet så mycket om vilka siffror det ska vara.

Samma som ovan...

Skrivet av Kr^PacMan:

Den recensionen du sett är förmodligen på något annat. SATA 6 Gbit/s klarar cirka 550 MB/s efter overhead och protokolldata. Tycker du har ett bra resultat, men att optimera Windows lite mer går alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Han menade nog totalpoäng i as-ssd

Permalänk

Såhär ser det ut för min del, disken har körts ett tag. Inga tweaks

Uploaded with ImageShack.us

Dator i sign.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Antagligen kopplad till en port som styrs av en kontroller från marvell, finns det portar för sata 6gbit/s som är kopplade till sydbryggan (intel, amd) så kommer du att få bättre hastigheter.

Samma som ovan...

Han menade nog totalpoäng i as-ssd

Kan man bara flytta ssd till en annan sataport?
Eller är det bättre att formatera om?
Jag har ett asrock Z77 extreme4 m.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Antagligen kopplad till en port som styrs av en kontroller från marvell, finns det portar för sata 6gbit/s som är kopplade till sydbryggan (intel, amd) så kommer du att få bättre hastigheter.

Har detta moderkortet GA-P55A-UD3

Chipset:
6 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4, SATA2_5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10
Marvell 9128 chip:
2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_6, GSATA3_7) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
Support for SATA RAID 0 and RAID 1

Dold text

Så måste köra med Marvell-kretsen eftersom det bara är den som stödjer SATA 6, är det därför jag inte får riktigt lika bra prestanda som vissa andra i tråden?

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Medlem

Ett par månader, inga tweaks, lite mer än halvfull.

Mycket nöjd med den.

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk

Lite skillnad blev det med rätt sataport

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Någon som provat full disk encryption med Truecrypt (AES256) på en Samsung och kan posta lite Atto/AS/Crystal-bencher före och efter kryptering?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Någon som provat full disk encryption med Truecrypt (AES256) på en Samsung och kan posta lite Atto/AS/Crystal-bencher före och efter kryptering?

Inget som jag tänker göra just nu, men du får gärna avslöja hur man går tillväga, om man får för sig å testa nån gång vid en ominstallation.

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Skrivet av bursecarl:

Vad är skillnaden på ia Stor-ok och msachi-ok?

Install Intel RST you will use iaStor, when you uninstall you will use MSAHCI.
Google is your best friend

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worfarn:

Inget som jag tänker göra just nu, men du får gärna avslöja hur man går tillväga, om man får för sig å testa nån gång vid en ominstallation.

www.truecrypt.org

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Samsung SSD 830 Series MZ-7PC256 256GB

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Ingen direkt koll på om detta är bra eller godkänt.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Oj, sämre än jag trodde.
~17% ledigt utrymme

EDIT: Nu funkar allt som det skall, den där grejsimojsen stod på "IDE" och inte ACHI

Dold text