Kommentar: Fysiska spel ligger i dödens väntrum

Permalänk
Melding Plague

Kommentar: Fysiska spel ligger i dödens väntrum

Njut av dina skivor nu, för snart lär de vara borta, skriver FZ:s Tomas Helenius.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt CD skivor med spel om det fortfarande hade varit ett alternativ på PC.

På Xbox gör jag det fortfarande, speciellt SP spel. Jag spelar oftast enbart igenom ett spel en gång. Att ha möjlighet att sälja vidare det är ett stort plus, främst för plånboken.

Pga. detta på PC köper jag aldrig spel på release utan inväntar några månader/år för stor rea. Jag äger ändå inte spelen, så varför ge mer än vad jag behöver.

Permalänk
Medlem

Att alla spel endast blir prenumeration är väl nästa steg

Permalänk
Medlem

Att ha sina älskade spel på fysisk media ger en speciell värme i själen.

Tack för artikeln, den påminde mig om att det sen ganska många år nu varit hög tid att omsätta mina planer på att göra väggdekoration av mina gamla spel i verkligheten.

Nu blev jag tusan taggad.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
In a world without walls and fences you don´t need windows and gates.......
AMD Ryzen 5 3600X, Radeon RX5700XT, on Linux Mint.

Permalänk
Medlem

Skönt, internet är ju tillräckligt snabbt nu för tiden, fysisk media behövs inte längre (om nu inte spel blir flera terabyte stora)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Att alla spel endast blir prenumeration är väl nästa steg

Det är ju precis vad det är, steam fick nyligen ändra sina stadgar för att förklara att man köper inte spelet utan licensen att använda det, hur länge licensen finns är upp till steam...
Jag som följer bil industrin så är det samma där med alla prenumerationstjänster i bilar. Vissa tillverkare fick även där gå ut och ändra sina stadgar att "livstid" egentligen betyder garantitid. men nu går jag ifrån ämnet.
Det går ganska snabbt där, netflix, hbo, disney mfl gör samma sak.

Jag har flera gamla spel på skivor och de kan jag ALLTID spela oavsett om licensen går ut och företaget bakom går i graven Jag äger därmed det spelet. Jag har även flera spel på steam och ett par andra tjänster men där har jag i bakhuvudet att de kan försvinna närsomhelst.
GOG är väll de enda som faktiskt gör det möjligt att "typ" äga vissa spel?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

prenumeration är nog enda valet snart, att köpa digitala spel är ju helt värdelöst, då du varken äger spelen, eller kan sälja dom..

Permalänk
Medlem

Fysiskt är det enda vettiga för mig.

Dagen konsoller slutar stödja fysisk media är dagen jag slutar köpa konsoller, för all framtid. För PC finns det ju tack och lov DRM-fria alternativ, men även där spenderar jag hellre 90% av mina spelpengar på 15-30 år gamla spel, på skiva. Har även fördelen att ge enormt mycket bättre värde för pengarna när jag kan köpa 5-20 spel för samma slant, som ett nysläpp.

Och lådorna... älskar big box till döds!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Keeper of Traditions

Att ha spelen på skiva känns helt meningslöst, särskilt nu när de flesta spelen kräver veckor/månader av patchande och beta-testande efter släpp för att bli bra.

Fysiska specialutgåvor däremot köper jag gärna, likt BG3 och Wasteland 3.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag vägrar ge upp de. Är ju fasen en del av nostalgin

Visa signatur

CPU: I9 14900K x - EK-Nucleus AIO 360 Dark GPU:ASUS 4080 Super TUF
RAM: Corsair 96GB DDR5 6600 MHZ DOMINATOR TITANIUM
MB: ASRock Z790 Nova Screen:42" LG OLED C3 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: NZXT H9 Flow Black
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Andelen, eller antalet, spel jag köpt för fullpris är extremt litet, så jag tycker nog att digitalt kan ha fördelar. Räknar inte med att kunna sälja vidare heller - vilket borde återspegla sig i fullpriset vilket man inte direkt kan påstå.

Jag är ju iofs gammal. Behöver inte ha det senaste vid release. Räknade dock med att köpa BF6 till sonen så blev glad över Intels BF6-kampanj som kombinerat med bra pris på Elgiganten för 14600k blev riktigt lyckat.

Jsg är så traditionell och backwards att jag inte ens kör Plex/Kodi eller liknande för filmer/serier.

Kan tillägga att min Low Moral Fiber medför att om ett spel/film/etc jag betalat för försvinner så löser jag det på annat sätt vid behov.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Den dagen jag inte kan köpa fysiska spel så slutar jag handla. Har en backlog som räcker flera livstider ändå.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 Pro | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling, till slut äger man ingenting. När prenumerationen går ut och spelet försvinner från tjänsten sitter man där utan någonting.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Det har varit länge att spel egentligen inte ligger på alla skivor man köper, utan att spelet ringt hem och reggat din dator för skivan och sen laddat ner senaste versionen. Sen kan man inte installera spelet på någon annan dator från samma skiva.

Jag är ganska less på spelindustrin. Därför spelar jag bara retro-spel, som legat på skiva på riktigt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad ni pratar om 😅

(edit: Ursäkta röran håller på att göra om lite.)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det har varit länge att spel egentligen inte ligger på alla skivor man köper, utan att spelet ringt hem och reggat din dator för skivan och sen laddat ner senaste versionen. Sen kan man inte installera spelet på någon annan dator från samma skiva.

Jag är ganska less på spelindustrin. Därför spelar jag bara retro-spel, som legat på skiva på riktigt.

Jepp, tänkte lite på det häromdan. Satt och organiserade mina skivor och rensade ut att sådana skivor, från hyllan. Blev runt 8:a spel som plockades bort. Från typ 2012-2013 så makear det enbart sense för samlarutgåvor på PC, och knappt det numera.

Numera researchar jag alla äldre spel som jag köper begagnat på skiva och dubbelkollar att det inte finns något slags onlinekrav. Så det blir mest spel från 2010 och tidigare, för min del.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fysiskt är det enda vettiga för mig.

Dagen konsoller slutar stödja fysisk media är dagen jag slutar köpa konsoller, för all framtid.

Du får redan idag betala flera hundra extra för att kunna spela på skiva på playstation 5 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du får redan idag betala flera hundra extra för att kunna spela på skiva på playstation 5 t.ex.

Stämmer inte, händer att spel på skiva har bättre pris än digitalt. Sen kan du också köpa beg det kan man inte med digtala spel.

Permalänk
Medlem

Jag köper/köpte alltid i den mån det gick fysiskt på konsol. Men det är ju slut nu så det blir bara digitalt på PC och Quest emmellanåt.

Personligen ser jag inget värde i att måsta äga spelen i all evighet.
Steam har inte stängt ner och jag tror inte Steam eller nån annan digital plattform jag äger bar kommer stänga ner och rader mina spel.
Händer det så bryr jag mig inte nämvärt heller. Det finns så mycket spel endå 😄

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är ju precis vad det är, steam fick nyligen ändra sina stadgar för att förklara att man köper inte spelet utan licensen att använda det, hur länge licensen finns är upp till steam...
Jag som följer bil industrin så är det samma där med alla prenumerationstjänster i bilar. Vissa tillverkare fick även där gå ut och ändra sina stadgar att "livstid" egentligen betyder garantitid. men nu går jag ifrån ämnet.
Det går ganska snabbt där, netflix, hbo, disney mfl gör samma sak.

Jag har flera gamla spel på skivor och de kan jag ALLTID spela oavsett om licensen går ut och företaget bakom går i graven Jag äger därmed det spelet. Jag har även flera spel på steam och ett par andra tjänster men där har jag i bakhuvudet att de kan försvinna närsomhelst.
GOG är väll de enda som faktiskt gör det möjligt att "typ" äga vissa spel?

Ja, vad ägande är blir fluffigare och fluffigare. Men personligen tänkte jag månadskostnad för varje tjänst.
Är väl enklaste sättet att få åter piratkopierandet men hindrade ju inte streamingtjänster att göra piratbay till ett val igen (eller snarare streamingtjänster med piratkopierat innehåll)

Permalänk
Medlem

Ja, det där är illa. Jag har massor av spel på CD som jag inte kunnat spela sen Microsoft införde nåt skit, med windows 10 vill jag minnas. Jag skulle vilja t.ex. köra Battlefield Vietnam igen för den hade sån skön vibe.
(iallafall vad jag minns. Men minne och nostalgi blir inte alltid som man tänkt sig. Jag ville spela Call of Duty 2 igen, som jag också har på skiva, så jag köpte den digitalt, men det var inte alls vad jag mindes det som så här +20 år efteråt)

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

På pc har jag gett upp sedan länge, men på konsol köper jag bara fysiskt. Finns det ingen fysisk utgåva så köper jag antingen det på pc eller helt enkelt skippar det.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem

På PC har jag inte köpt ett fysiskt spel sedan 2007-2008 någonstans. Valve har sagt att om deras butik av någon anledning läggs ner kommer de försöka göra så att folk kan komma åt sina spel ändå. Vi får väl se. Spelar bara på Nintendos konsoler och de har lärt mig den hårda vägen att man alltid bör köpa spelen på skiva och det kommer jag fortsätta med. Deras nya strategi att sälja koder i spelfodral gör att jag inte vill köpa Switch 2.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Det här är bara en kvalificerad gissning men jag vill tro att så länge folk köper spel digitalt kommer Steam, Nintendo, Sony etc. att leva längre än dina barnbarnsbarnbarn. Mer tveksamt om några dammiga gamla cd-skivor kommer hålla så länge. Jag köper bara äldre dvd/cd/bluray/vhs för att det kan vara lite mysigt att ha på t.ex. landet.

Permalänk
Medlem

Tja, allt har ju för- och nackdelar. Tror av de fysiska lir jag har kvar så har de plockats fram en, på sin höjd två gånger sedan köp, så ex. Steam, Epic eller GoG (som har annolunda modell) gör jobbet, än så länge har de inte tagit bort nåt jag köpt licens till...

Och skulle nåt av de 250 spel ryka som ligger samlade där så far man väl leta efter alternativ.

Men det har väl aldrig vart nån hemlighet eller mysterium att de stora digitala butikerna rent praktiskt säljer "licens bundet till ditt konto att använda" och inte "du äger nu spelet vi garanterar att vi håller igång tjänsten i 5 generationer".

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Stämmer inte, händer att spel på skiva har bättre pris än digitalt. Sen kan du också köpa beg det kan man inte med digtala spel.

"stämmer inte"

PlayStation 5 Digital Edition 5 490:-

PlayStation 5 Standard Edition 6 390:-

Nä nä, "stämmer inte"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

men suck, menade spel inte själva konsolen i sig, men på längre sikt lönar det sig och man sparar pengar om man har ps5 med skivläsare duh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, det där är illa. Jag har massor av spel på CD som jag inte kunnat spela sen Microsoft införde nåt skit, med windows 10 vill jag minnas. Jag skulle vilja t.ex. köra Battlefield Vietnam igen för den hade sån skön vibe.
(iallafall vad jag minns. Men minne och nostalgi blir inte alltid som man tänkt sig. Jag ville spela Call of Duty 2 igen, som jag också har på skiva, så jag köpte den digitalt, men det var inte alls vad jag mindes det som så här +20 år efteråt)

Ja, de tog bort stöd för en del kopieringsskydd, som SafeDisc och secuROM. Det var av exakt denna anledning som jag, för ett år sedan, bestämde mig att bygga ihop en dator som kunde dual-boota Windows XP och Windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja, vad ägande är blir fluffigare och fluffigare. Men personligen tänkte jag månadskostnad för varje tjänst.
Är väl enklaste sättet att få åter piratkopierandet men hindrade ju inte streamingtjänster att göra piratbay till ett val igen (eller snarare streamingtjänster med piratkopierat innehåll)

Gamepass är väll ungefär det? Fast det lever än så länge sida vid sida med licens hyrande(engångskostnad just nu)

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16