mysko problem med HDD

Permalänk
Medlem

mysko problem med HDD

tjoho!

jag har fått lite problem med min bruk sen jag stoppade i en till HDD (WD 120Gb), får väldigt ofta bluescreens (fick typ alldrig det innan) med olika medelanden, men oftast är det KERNEL STACK ERROR.. och innan så låter det om hårddisken, typ säger *tjof* typ som strömmen laddas ur eller nått (väldigt svårt att beskriva hur det låter!!) 2 ggr innan bluescreenen kommer upp...

sen har det hänt 2-3 gånger att hdd:n har låtåt så där 2 ggr och sen kommer det upp "fördröjd skrivning misslyckades" hela tiden och om man försöker öppna nån fil från HDDn så funkar det inte... fast bootar man om så funkar det igen, men det konstiga är att det inte är på den nya HDD:n utan den gammla (WD 100Gb) som jag har haft typ 8 månader och har funkat hur bra som helst innan....

övrig info på burken: AMD Tb 1200, 256 DDR (hade 768 innan, men 512:an pajade, typ 4 dagar efter att jag plockat i den nya, men det var typ väntat att den skulle sluta fungera för mig, för hade köpt den av en polare som den hade slutat fungera för *mysko minne, JA!*), GeForce 3 64 Mb, IBM 75GXP 40Gb, WD 100Gb, WD 120 Gb mm

Tack på förhand!

Visa signatur

[size="1"]//hekcim[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för nätaggregat i datorn?

Det låter ju som att din disk inte mår så bra så jag råder dig att testa den med något program. WD har säkert något sådant.

Är du säger på att det inte bara är glapp i någon kabel till hårddisken. Det kan vara så enkelt nämligen.

Edit: Om du flyttar disken till en annan dator, uppkommer felen på den då?

Permalänk
Medlem

har bara 300W (super silent), har funderat på om det är för lite... men hur visar det sig om man har för lite, borde typ inte datorn starta då eller hur ser man det?

körde WD:s test, och han hittade fel på 120Gb disken, och reparerade det, men direkt när jag bootade om efter det så lät det väldigt konstigt från disken, nästan som de där *tjof* ljuden, men lite lägre och lite mera typ metalliskt (svårt att beskriva ihgen!!)
botade om en gång till, men var likadant så jag stängde av bruken en stund och sen funka den, men har inte hunnit ha den igång så länge än....

har kollat kablarna mm flera gånger, så det borde inte vara de....

har inte möjligthet att testa disken i nån annan bruk just nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag fick KERNEL STACK ERROR väldigt ofta förut i samband med flytt av stora filer.Problemet försvann när jag bytte från win2k till XP

Visa signatur

¥ m e t a l f o r e v e r ¥
p4 2,8ghz - 2gb DDR 400mhz - GFfx5950 Ultra - Dvd-r

Permalänk
Medlem

kör XP, så det är det inte iaf

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är nog disken då. Finns några trådar om det på forumet om hur de låter innan de dör och jag känner igen det där. Försök byta ut den direkt om du har möjlighet till det.

Permalänk
Medlem

har haft datorn igång en bra stund nu... och det har inte hänt något hitills... (så borde man kanske inte säga, kommer säkert göra det nu bara för det )
får se... men kommer det tillbaks så får jag försöka skicka tillbaka den till db...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för ide kablar... rundade är kännsligar och tål inte att dras i lika mö.
Testa att byta kan också vara så att molexen glappar.
Hade glapp i idekontackten själv så i bland hittades diskeh inte i booten och i bland fick man olik a ide falure i booten och i bland fans den inte i windows längre mm....
Byte ide kablar och det har fungerart klockrent sedan dess.

Permalänk
Medlem

jo, jag har runda ide kablar till den disken (köpte ny kabel då till den), ska testa att byta den sen oxå, men just nu verkar disken funka fint, så tänker inte röra speciellt mycket just nu )

Visa signatur