Permalänk
Tangentbordskonnässör

MK-80 done my way.

Jahapp, fick hem ett MK-80 och tänkte att det måste man ju leka med lite. Så jag packade upp det, och plockade isär det direkt.

Tanken var att byta ut alla switchar till Cherry MX Clear, vilket jag gjorde, jag bytte även ut samtliga dioder till egna dioder med andra färger.

För att ge lite perspektiv på det hela så har jag bytt 210 switchar, och 105 LEDs, det är alltså ungefär 420 lödpunker att löda loss och sedan löda på plats igen.

Här kommer lite bilder som jag tog under resans gång, samt lite bilder på resultatet.

MK-80 done my way.

Permalänk
Medlem

Duktig pöjk!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Det där var snyggt!!!
Varför skall alla tillverkare köra med blå LEDs ???

Stor vill ha faktor. !!!

Permalänk
Medlem

Ha den blev ju riktigt bygg jag gillar speciellt att du har vissa vitaknappar.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!
Blev riktigt snyggt och gissar på att det är riktigt skönt att knappa på.

Funderar själv på att byta ut mina svarta brytare i mitt 7g till clear någon gång.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt hutt!! Fick du igång 1an på numpaden? du skrev aldrig det

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

Har samma keyboard, gröna dioder ser fan nice ut

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk

Riktigt nice, jag har alltid velat byta ut mina röda dioder på MK-85 till gröna! Rött ser så dystert ut Hur mycket pengar gick det åt för alla dioder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Om du kollar de sista bilderna så ser du att den är fixad

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Vad är det för speciellt med clear switchar?

Permalänk
Medlem

Häftigt! Nu vill man ju ha ett likadant själv

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tack för alla snälla kommentarer! Det värmer, detta projekt var verkligen ingen lek om man säger så, Qpad har lött fast alla dioder på båda sidorna om PCBn, så man fick bruka en hel del våld, och lägga ner en j*vla massa tid, men det var det värt!

Skrivet av nino:

Jag drog om ledbanorna på LEDen, själva switchen fungerade som den skulle, det var bara att den inte lös något.

Skrivet av alexbriss:

Riktigt nice, jag har alltid velat byta ut mina röda dioder på MK-85 till gröna! Rött ser så dystert ut Hur mycket pengar gick det åt för alla dioder?

Det kostade lite över 200kr att köpa nya dioder.

Skrivet av biorrith:

Vad är det för speciellt med clear switchar?

Det är som bruna, fast med lite större "bump", alltså känner du den taktila feedbacken bättre. Sedan är det starkare fjäder i clears, som gör att motståndet blir större, men jag bytte fjädrarna på mina clears till samma som det är i bruna/röda/blå switchar, och fick mig ett gäng ergoclears istället.

Kort och gott, ergoclears är som blå, fast utan klicket, eller om man vänder på steken, som bruna switchar, fast med större taktil feedback när du trycker ner tangenterna.

Permalänk

Riktigt coolt! Är det "jobbigt" när du spelar på nätterna? Lyser det för hårt? Riktigt snyggt iallafall!

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt.
Skulle själv gärna vilja göra detta med mitt to be mekaniska tangentbord sedan.
Så man alltid hittar WASD, QWERF (inför D3) ^^

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jahapp, fick hem ett MK-80 och tänkte att det måste man ju leka med lite. Så jag packade upp det, och plockade isär det direkt.

Tanken var att byta ut alla switchar till Cherry MX Clear, vilket jag gjorde, jag bytte även ut samtliga dioder till egna dioder med andra färger.

Här kommer lite bilder som jag tog under resans gång, samt lite bilder på resultatet.

MK-80 done my way.

Riktigt snyggt gjort! Var köpte du dioderna och ungefär hur länge tog det att byta ? Blev riktigt sugen på att byta dioder på mitt MK-80

Permalänk
Avstängd

Skulle va riktigt porrigt med vita knappar och gröna leds!
men ändå jag är mäkta impad av detta arbete
Själv är jag sugen på att känna på clears...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Det du har är inte en "musmatta" det är en "Gamers bönematta " ..

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Filipthysell:

Riktigt snyggt gjort! Var köpte du dioderna och ungefär hur länge tog det att byta ? Blev riktigt sugen på att byta dioder på mitt MK-80

Köpte dem på Kjell C: o.
Det tog.. ptja... drygt 40 timmar att göra allt. Det var verkligen inte lätt då MK-80 verkligen inte är gjort för att lödas på.
Lödningarna på LEDsen var inte optimala, gick inte att få bort all lödtenn så jag fick slita loss de flesta switchar + LEDsen.

Till alla andra, tack igen, kul att ni uppskattar det!

Permalänk

Åh, vad nice det ser ut! Starkt jobbat.

P.S Mellanslaget är upp-och-ned

Visa signatur

Mister Potato Head! Mister Potato Head! Back doors are not secrets!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchwuntaN:

Tycker även att den skall vara vit

Vilken musmatta haru btw ?
Och vad är specsen på den isf ?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av KsKz_91:

Jaså, OK.

Jag har en Steelseries S&S Solo 3D. En hård musmatta som sliter lite väl mycket på mina 5K-glidz Överlag mycket bra till gaming.

Visa signatur

Mister Potato Head! Mister Potato Head! Back doors are not secrets!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SchwuntaN:

Testa vänd mellanslag sådär och få tummorgasm. Space sitter bra mkt bättre mot tummen när den är vänd åt det hållet, då slipper man få den äckliga kanten mot tummen.

Skrivet av KsKz_91:

Det är en Corepad XXXL med måtten 900x450x3mm.

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver dina blåa switchar kan jag gjärna köpa dom av dig

Och, Behövde du lödda när du tog bort dom?

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk

Riktigt snyggt gjort Keep up the good work !

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av makkesk8:

Om du inte behöver dina blåa switchar kan jag gjärna köpa dom av dig

Och, Behövde du lödda när du tog bort dom?

Jag behövde löda ja, väldigt mkt.

Och de blå sitter i en annan bräda jag har, riktigt nice att ha som skrivswitchar måste jag säga, sitter och skriver med dom as we speak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Testa vänd mellanslag sådär och få tummorgasm. Space sitter bra mkt bättre mot tummen när den är vänd åt det hållet, då slipper man få den äckliga kanten mot tummen.

Det är en Corepad XXXL med måtten 900x450x3mm.

Perfekt för mitt ikea-skrivbord ligger på 100cm i längd :D!

finns dessa att köpa fortfarande eller är det ebay som gäller?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av KsKz_91:

Perfekt för mitt ikea-skrivbord ligger på 100cm i längd :D!

finns dessa att köpa fortfarande eller är det ebay som gäller?

Finns fortfarande att köpa, jag köpte mitt på CDON, bara gå in där och kika lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag behövde löda ja, väldigt mkt.

Och de blå sitter i en annan bräda jag har, riktigt nice att ha som skrivswitchar måste jag säga, sitter och skriver med dom as we speak.

ah ok.. tänkte fixa blåa på mitt mk-50 för jag skriver välldigt mycket

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Vad är det för dioder du använt? dvs vad är det för volt osv på dom?