Bekräftat - Ivy Bridge blir varm pga dålig kylpasta

Permalänk
Medlem

Riktigt fult gjort av Intel...

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk. Att det skulle skilja 10-20 grader bara för att man byter kylpasta tror jag helt enkelt inte på. Massor med tester under åren har visat att det inte är särskilt stor skillnad mellan kylpastor, man måste använda typ smör eller nåt för att det ska blir så stor skillnad. Dessutom har det ju redan gjorts massa tester där man inte fått några märkbara skillnader med Ivy Bridge. Vad har japanerna gjort som är radikalt annorlunda? Ser ut som reklam för extra dyr och svårt överskattad kylpasta.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag är skeptisk. Att det skulle skilja 10-20 grader bara för att man byter kylpasta tror jag helt enkelt inte på. Massor med tester under åren har visat att det inte är särskilt stor skillnad mellan kylpastor, man måste använda typ smör eller nåt för att det ska blir så stor skillnad. Dessutom har det ju redan gjorts massa tester där man inte fått några märkbara skillnader med Ivy Bridge. Vad har japanerna gjort som är radikalt annorlunda? Ser ut som reklam för extra dyr och svårt överskattad kylpasta.

Indeed.
Vet inte varför men väldigt många verkar vara helt övertygade om att dyrare=bättre vad gäller kylpastor.
Audiofiler får mycket skit här men så länge man frivilligt betalar 100:- för 10 gram kladdig massa så trycker jag att man är på hal is

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Dom testerna gjorde utan IHS. Detta testet gjorde dom med IHS kvar, fast med annan kylpasta.

Så dom tog bort IHS bytte kylpasta och satte sedan tillbaka IHS och testade skillnaden?
De bevisar ju bara att premium kylpasta är bättre än standard..

De andra testerna som är gjorda med och utan IHS visar ju på att kylpastan inte är problemet då det ändå uppstår en temp tröskel.
Och skillnaden med eller utan IHS är försumbar.

Permalänk
Medlem

aja.. de här gav mig bara mer trygghet i köpet av min 2600k o 2700k

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Indeed.
Vet inte varför men väldigt många verkar vara helt övertygade om att dyrare=bättre vad gäller kylpastor.
Audiofiler får mycket skit här men så länge man frivilligt betalar 100:- för 10 gram kladdig massa så trycker jag att man är på hal is

He he visst är det så. Bland många andra så har Hardware Secrets gjort tester och jämfört olika kylpastor, skillnaden är oftast rätt liten. Det är några graders skillnad mellan de bästa och sämsta, men man måste ta till saker som läppstift eller tandkräm för att det ska bli märkbart. Mellan den bästa kylpastan och tandkräm skiljer det tex cirka 11 grader. Så att man skulle få 10-20 graders skillnad genom att byta ut smeten under skölden på en IB tror jag helt enkelt inte på.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Roundup-February-2012/1490/5

Notera att vanlig jämrans majonäs är lika bra som många "riktiga" pastor. Kylpasta är väl datorsvängens motsvarighet till motorolja "Jag kör alltid med mineral!1!etta"

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Borde man inte kunna plocka bort värmespridaren och sätta processorkylaren direkt mot kiselet som på den gamla goda tiden?

Jodå, men den är såattsäga en integrerad del av CPU:n nuförtiden. Processorn sitter inte kvar i socket:en ordentligt utan värmespridaren. Kylflänsen lär väl skapa tillräckligt med kraft för att den ska sittakvar, men det är lätt hänt att man knäcker själva kisel-chipet också. CPU:n är inte gjord för att användas utan spridaren helt enkelt. Sen är inte de kylflänsar som finns på marknaden gjorda för att föra över värme ifrån en sån liten yta, de är optimerade för storleken på spridaren. Vattenkylning kanske är bästa alternativet.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Indeed.
Vet inte varför men väldigt många verkar vara helt övertygade om att dyrare=bättre vad gäller kylpastor.
Audiofiler får mycket skit här men så länge man frivilligt betalar 100:- för 10 gram kladdig massa så trycker jag att man är på hal is

Audiofiler betalar också stora pengar för "kladdig massa". Som man smörjer in proppskåpet med bl.a. Och strömkablar för 10KKr som påstås bygga på space technology från NASA. Dom som är riktigt fanatiska och som köper och tror på allt påminner närmast om någon slags sekt.
Jämför man måste man konstatera att datorintresserade är betydligt förnuftigare och med bägge fötterna på jorden. Så absurda produkter och så vansinniga priser är knappast något som datorintresserade går på.

Sedan är det naturligtvis möjligt att den dyraste kylpastan inte är bäst. Och att någon som testar ordentligt kan komma fram till att en som är betydligt billigare är bättre. Men väldigt många som köper datordelar är ju väldigt sugna på prisvärda delar och tänker på pris/prestanda. Och räknar med att det finns delar för vettiga pengar som är riktigt bra. Det där med att dyrast är bäst och att gå på vad som helst är inte så vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Skamligt dåligt gjort av Intel.
Antingen så ville dom spara pengar eller så har dom ingen aning om kylpasta. (pick one)

Alternativt produktsegmentering - de vill inte att Ivy 1155 ska klocka bättre än Sandy-E 2011, då den senare är "entusiastsegment"?

Intel produktsegmenterar ju på artificiellt vis hela tiden, så jag ser det som ganska troligt ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Å snart marknadsför de väll en ny "super" vattenkylare till dessa budget tillverkade processorer It´s all about money

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Å snart marknadsför de väll en ny "super" vattenkylare till dessa budget tillverkade processorer It´s all about money

Det finns ju redan. Intels etikett på en Corsair H80. Den är super, presterar 6 gånger bättre än deras luftkylare och har 6 gånger så högt pris *skämtar lite här va*

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Känner att:

Är motiverad nu.

Det är ju SJÄLVKLART att Intel försöker spara pengar där dom kan.
Men att dom medvetet skulle sabotera sina egna produkter för att dom inte ska bli för bra är ju fullständigt befängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Dom testerna gjorde utan IHS. Detta testet gjorde dom med IHS kvar, fast med annan kylpasta.

Nja, Techsweden-testet är väl både utan IHS, men även en "repaste" med IHS, om jag läser rätt?

Konstigt att resultaten blir så olika..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Känner mig nöjd att jag sloppade Intel till mitt nya bygge och satsar helhjärtat på AMD

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

man ångrar ju inte att man köpte SB istället för att vänta på IB iaf.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men att dom medvetet skulle sabotera sina egna produkter för att dom inte ska bli för bra är ju fullständigt befängt.

Jaså? Så alla processorer med låst multiplier är alltså inte för att stoppa överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jaså? Så alla processorer med låst multiplier är alltså inte för att stoppa överklockning?

Även om det inte är en majoitet av deras användare tycker säkert Intel att överklockare är en hyfsat viktig kundgrupp. Genom att sälja K-modeller kan man behålla dom kunderna. Men man kan samtidigt hindra att det går att köpa de allra billigaste modellerna och överklocka dem. Det är ju entusiaster som köper ny CPU ofta. Intel har knappast något emot överklockare. Bara de kan få dem att köpa de modeller som Intel vill att de köper. Och för de priser Intel tycker är lagom. Intel vill ha kontroll men vill inte stoppa överklockning längre.

Permalänk
Inaktiv

En 3570K på säg 4,2GHz presterar väl ändå som en 2500k på typ 4,4-4,5GHz. Så majoriteten av de som köper och klockar den processorn kommer väl inte få någon sämre prestanda direkt. Men det är ju illa när den nya inte är bättre på något annat sätt än några watts mindre förbrukning.
Skulle själv ha kört vidare med AMD om det inte var så att spelet jag spelar (Tera) har en bugg på de flesta AMD CPUer vilket gör att processorn knappt arbetar med låg framerate som följd. Så nu blir det en dyr 3570K så att det äntligen ska bli flyt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Jag ser fram emot ett officiellt uttalande av Intel om detta. Hoppas dock att de tar åt sig av kritiken och gör ordentligt kylda processorer istället.

Intel bekräftar ny CPU-packning efter temperaturproblem i Ivy Bridge

Ja det går att ta bort IHS:en och sätta på kylaren direkt, eller byta kylpasta ock sätta tillbaka den.
Grejen är att inget av detta blir som att ha en lödd kontakt mellan kärnan och IHS.
Var i någon annan tråd någon skrev om att dels har lodet betydligt bättre värmeöverföring än även de bästa kylpastorna (flera gånger bättre) och sen att själva lödningsprocessen ger bättre kontakt än att smeta på kylpasta.
Att löda på IHSen tror jag inte det är så många vanliga entusiaster som fixar. Speciellt med tanke på att man inte kommer åt.

Spekulation från min sida.
Det är troligtvis därför man behöver en 95W kylare till en 77W processor.
Tänker på det med att det ska stå 95W TDP på dem istället för 77W TDP som det var sagt innan och att ingen av de skulle dra mer än 77W ändå. Men den dåliga värmeöverföringen gör att man behöver kraftigare kylare än vad man egentligen borde behövt, sett till strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem

erm läser jag den här artikeln rätt så misstänker de bara det japanska testet TS refererar till för något fuffens. De tar inte av IHS men de lyckas inte heller mäta upp de katastrof-temperaturer som japanerna ser med original-TIM trots att decryptedtech behåller IHS på. Deras egen slutsats:

" We do not have the luxury of skinning our 3770k (we only have the one) so we have not done any testing with the IHS removed yet. We are working to get one so we can test though and see what the differences are for ourselves. Until then we do advise everyone to take both sets of reports with a grain of salt and read their results VERY carefully. You might find some inconstancies in them. We still stand behind our stance that the TIM used by Intel for Ivy Bridge is not the cause of the thermal issues. We feel this is the growing pains of moving to a new process (22nm) along with a new design (3D transistors) and a few other funs items. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

erm läser jag den här artikeln rätt så misstänker de bara det japanska testet TS refererar till för något fuffens. De tar inte av IHS men de lyckas inte heller mäta upp de katastrof-temperaturer som japanerna ser med original-TIM trots att decryptedtech behåller IHS på. Deras egen slutsats:

" We do not have the luxury of skinning our 3770k (we only have the one) so we have not done any testing with the IHS removed yet. We are working to get one so we can test though and see what the differences are for ourselves. Until then we do advise everyone to take both sets of reports with a grain of salt and read their results VERY carefully. You might find some inconstancies in them. We still stand behind our stance that the TIM used by Intel for Ivy Bridge is not the cause of the thermal issues. We feel this is the growing pains of moving to a new process (22nm) along with a new design (3D transistors) and a few other funs items. "

Hah.. jag satsar mina pengar på decryptedtech än de japanska testet.
TIM = Thermal Interface Materials = Kylpasta..