Permalänk
Medlem

Dator för div. ~ 15-17k

Hej

Börjar bli dags att uppgradera sig.

Vad tror ni om denna dator?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1804183/2012-05-14

Den ska i första hand användas till spel, därefter högskolekurser i CAD och förhoppningsvis lite hobby photoshoppande framöver. Även spela upp 3d&HD filmer.
Tror ni det krävs en i7 CPU för lite CAD och photoshop? Jag är även intresserad av att klocka den, kan det vara en fördel att välja sandybridge istället för ivy då? Eller klarar H80 att hålla nere tempen på en klockad IVY bridge? Står i valet i5/i7 och SB/IB :s.

32GB RAM för att de var en väldigt bra pris på CPU + RAM paket på Newegg. Även intressant att köra ex 12gb RAMDISK, 4gb RAMcache och resterande som vanligt RAM. Kommer ändå RAMminnet att köras som Quadchannel?
Blir nog CPU, RAM och SSD som köps från Newegg, vilket sänker priset ca 1600 kr. Tog oxå corsair bara för att ge ett exempel på datorn, det är egentligen GEIL EVO CORSA minne, någon som har en invändning mot det?

750w bronz modulärt bör väl räcka? Vet inte om det är intressant med SLI dock. Ifall det blir i framtiden, jag uppgraderar datorn med ca 3-4 års mellanrum, annars är det mest samma komponenter. Att köpa ett till GTX 680 om 3-4 år vore väl kanske dumt, då singelcardsen om 3-4 år förmodligen presterar bättre iaf?

Är även intresserad av att kunna styra den från min framtida surfplatta, förmodligen blir det en x86 W8 platta. För att kunna köra "Remote Desktop" mellan platta och desktop, krävs det att moderkortet har trådlöstnätverk då? Om jag har förstått detta rätt så styr man sin Desktop med surfplattan, och desktopen kan vara kopplad till TV/projektor etc, sen kan man leta upp filer som finns på desktopen med sin platta och starta dom på tvn?

Skulle vara jätte glad ifall någon orkade läsa igenom allt och orkade hjälpa mig ifall jag har gjort några andra dumheter med det här bygget, eller ifall ni har andra förslag. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk

Hej!
Om du inte ska köra SLI i framtiden räcker 500-600w gott och väl.
Sen till Ram... Jag tycker det är lite onödigt då du har en SSD i datorn? 16gb räcker gott och väll tycker jag:) jag har 16gb och 8gb Ramdisk av det.
Sen skulle jag inte ta den SSDn, skulle köra på en intel 520, lite dyrare men stabilare och så:)
Sen valet mellan 3770k vs 3570k skulle jag köra på en i7 pga mer framtidssäkert, eller kör på en 2600k? Vissa sidor kör Riktigt bra rea på dom, men om det är bara 300kr skillnad skulle ha köra på 3770k, men jag vet inte hur krävande CAD och PS du ska hålla på med? "enkelt" kan betyda olika från person till person:/
Lycka till!
Och grattis till en grym framtida dator!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Failbygge

Tack för tipsen Failbygge!
Blir nog att köra på ett 600w och i7 IB då. Förhoppningsvis klarar H80 att hålla tempen nere en del. Har inga problem till att byta till Intel SSD heller.

Men om man kikar på den här tråden
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1081643-ram-cachin...
så verkar ju RAMcache ge en ganska bra hastighets ökning? Jag är dock inte riktigt helt med på vad man gör, lägger man bara till RAMcache så sparar man livslängden på SSDn och datorn går i allmänhet snabbare? Ramcahce programmet cachar automatiskt över till RAMet så länge den inte överskrider begränsningen man har angivit? Med RAMdisk så flyttar man väl över det man vill ha på den disken från sin vanliga HDD? Får man fråga vilka program du kör på din RAMdisk?

Helt ärligt så kanske denna dator blir alldeles för overkill för mig, men förhoppningsvis blir jag en riktig rackare på CAD och photoshop, fast det är ju så rolig med nya datorer ändå

Så här ser den ut just nu:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1799926/2012-05-13

Permalänk

Hej ingen!
Jo det är alltid trevligt med mycket Ram:)
Jag har Spel på min Ramdisk, LoL är det just nu skiftar, kör olika program där...
Jo en h80 kan kyla en Ivy utan problem! Men nackdelen med dom kompletta vattekylningspaketen är att fläktarna låter en hel del på höga varv, du kommer nog klara köra på låg fanspeed så länge du inte koockar den över 4,2/3ghz. Sen Dom där fläktarna du la till är inte då super... Låter lite men flyttar lite luft tyvärr...
Sen är nätagget inte det bästa tycker jag, för det priset får du nästan ett Guld+ agg för...
Om du inte ska köra massa hårddiskar eller klocka CPU/grafikkortet massor (då skulle jag ta ett annat chassi också) så räcker ett 500w, men för lite lägre ljudnivå och så du kan klocka mycket mer kör på något 600w, modulärt:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Hej ingen!

Haha VAFAN! då var man Mr Nobody..............

Har varit lite stressigt i några dagar nu, så har inte hunnit svara eller koppla av vid datorn något :(. Ledig idag dock

Okay lågspeed på 4.2GHZ låter ju helt bra. Låter fläktarna helt åt helvete på medium fanspeed? Har du förresten något tips på bra chassi fläktar? Och skulle du rekommendera fractal design ARC istället för chassit jag har valt? såg att det ingick en fläkt mer där oxå :).

Det får nog bli ett Guld agg isåfall, mycket möjligt att det blir Fractals guld agg om det kommer ut och leverar inom snar framtid :).

Te.x Chassi, nätagg, fläktar och kylning är väl bland det som kan hålla längst på en dator? Övriga komponenter behöver väl uppgraderas med betydligt jämnare mellanrum. främst kanske grafikkortet? Så känns ju lika bra att slå till på ett bra nätagg. Mitt gamla corsair 450w lär jag ju inte kunna ta med mig till framtidsbyggen ex.

Får man fråga om du jobbar på datorbutik eller bygge på heltid? eller är de bara en stor hobby? Du verkar vara väldigt kunnig iaf och tack så mycket för hjälpen!