Permalänk
Medlem

SSD bootproblem

Jag har ett litet problem med min nya SSD-hårddisk. Hur gör man så att datorn konstant bootar ifrån SSD-hårddisken istället för den gamla hårddisken? Jag har nämligen ett Windows på båda hårddiskarna. Måste man verkligen formatera den gamla hårddisken för att det ska funka? I mitt BIOS så kan jag inte välja vilken hårddisk jag ska boota ifrån utan det enda sättet att boota ifrån SSD är om jag antingen rycker SATA-kabeln på min gamla hårddisk eller trycker ner F12 för att sen komma till Boot Menu. Har iaf lyckats bli av med "System Reserved" som dök upp under Min Dator. Gick in i nåt som heter Disk Management och tog bort volym ettiketten därifrån. Skulle verkligen behöva hjälp.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ett moderkort, jag har svårt att se att det inte skulle vara möjligt att ställa in bootordning i ditt bios?

Permalänk
Medlem

Gigabyte 870A-UD3. Kollar jag under First Boot device så står det bara [Hard Disk] och ingen specifik hårddisk då.

Permalänk
Medlem

Hej,

Din SSD är en SATA device.
Jag har ett annat Gigabyte moderkort och jag tror jag har satt "first boot device" till SCSI faktiskt, om jag inte minns fel. Jag kan tyvärr inte kolla detta då jag är bortrest nu.

Edit: Om du väljer "Harddisk" så kommer den försöka boota from IDE-diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzilla:

Gigabyte 870A-UD3. Kollar jag under First Boot device så står det bara [Hard Disk] och ingen specifik hårddisk då.

Är detta i Hard Disk Boot Priority i ditt bios? Jag läser bara vad som står i manualen på sid 44

Permalänk
Medlem

Okej tack. Ska testa nästa gång jag startar om datorn vilket är om ungefär 20 minuter Håller på att backa up sakerna på min gamla hårddisk utifall att det inte skulle funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Är detta i Hard Disk Boot Priority i ditt bios? Jag läser bara vad som står i manualen på sid 44

Detta är under.. Glömt bort.. Men det finns bara ett ställe där det står first, second and third boot device.

Permalänk
Medlem

Okej det var tydligen inte boot devices man skulle ändra på utan Hard Disk Boot Priority. Tack milla_66. Nu funkar det även om den hängde sig första gången jag försökte gå in i BIOS. Mitt moderkort sjunger lite på sista versen.