Behövs ESD verktyg för dator montering?

Permalänk
Medlem

Behövs ESD verktyg för dator montering?

Behöver man ESD-skyddade verktyg när man skruvar i datorer? :S

Känner mig sjukt rocky när jag ställer den här frågan....

Permalänk
Medlem

Behöver? nej. Rekommenderas starkt? ja.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Moderator
Moderator

*trådtitel ändrad*

TS, att skriva utförliga trådtitlar hjälper dig att få rätt hjälp. De som råkat ut för problemet ser symptomen du beskriver i trådtiteln, att bara skriva "verktyg" är som att stå längst bak i baren och hoppas bartendern får syn på dig. Du får bara en chans att väcka intresse, en chans att "ragga" hjälpen du behöver och då bör du väl tänka till på din oneliner/trådtitel?

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Lycka till!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag ser bara till att inte ha några syntetiska kläder på mig (som skapar statisk elektricitet), och jordar mig sen mot jordbläcken i vägguttaget med jämna mellanrum. Varje gång jag går iväg och hämtar en skruvmejsel eller något så jordar jag mig på nytt i uttaget innan jag rör datorbygget.

Detta har iaf funkat fint till mina ca 10 datorbyggen under 12 års tid.

Permalänk
Medlem

Verktyg som är esdskyddade behöver du inte om du som jag använder esdband och esdmatta. (notera att verktygen behöver ligga på mattan när du inte använder dom)

Men visst det skadar definitivt inte med lite extra säkerhet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Att försöka skydda datorn mot ESD är aldrig fel, men om du inte jobbar professionellt med att montera så tror jag inte kostnaden är värd den minskade risken.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

vill du unvika stötar osv så ere bra att använda.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

nej det är inget måste själv använder jag inte ESD skydd o kommer aldrig att göra heller.
Men känner du dig osäker så köp ett ESD armband eller liknande

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Något som funkar lika bra är linda ståltråd runt handleden och fästa det på något som är jordat.
Har haft mycket funderingar över det där förut.

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Något som funkar lika bra är linda ståltråd runt handleden och fästa det på något som är jordat.

Känns bekvämare med esd-armband än ståltråd .. Jag köpta de jag har för 19 kr vill jag minnas från nån utförsäljning, och de använder vi för att montera/demontera elektronik jämt .. Värdig investering

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Bör fungera utmärkt. Dock så tror jag armbandet och vet definitivt att ESD-mattor har en inbyggd resistans. (som gör att ESD laddas ur kontrollerat)

Detta antagligen för att förhindra kortslutning och ev. personskada

Sevärd: http://www.youtube.com/watch?v=4WHbcd4NGJQ

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

fungerar ju inte.du ska ha samma "laddning" som chassit mm. inte ett element eller ngt annat!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Nej, det fungerar inte på något sätt alls. Prata inte om saker du inte kan. ESD armbands uppgift är att sakta ladda ur dig mot chassit, inte mot jord, och inte direkt som en ståltråd med minimal resistans skulle göra.

Förövrigt så är ESD armband självklart inte ett måste, då med risk för att skada komponenter, men när ett armband kostar runt 50kr så är det bara dumsnålt att inte använda ett och riskera hårdvara för flera tusen kronor.

Permalänk
Medlem

Det fungerar ju bra att vidröra chassit med kroppen samtidigt som du skruvar, typ luta armen på det som man gör ändå. Se till att ha bomullskläder och jobba på ett underlag som inte laddar upp sig statiskt så lätt, till exempel trä. Det är den elektriska potentialen mellan dig och datorchassit som ska nollas, inte mot jord. Det kan till och med vara negativt att "ladda ur sig mot jordblecket" om inte datorn också är kopplad dit då det kan uppstå en potential mellan dig och datorn. Inte fel med ett ESD armband men ärligt talat, jag brukar fuska med det.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.