Linux for dummies-litteratur

Permalänk
Medlem

Linux for dummies-litteratur

Hallå o ni vördade överklockare från svea rike!

Det är så att jag har blivit intresserad av att lära mig lite mer om linux och då är det framförallt "mint" som verkar vara mest intressant.
Det jag söker är då lite litteratur som går igenom grunderna till linux och kanske också de största distrubitionerna och en kort introduktion till dessa.
Om det är någon som har förslag på böcker som inte kräver allt för mycket fokus och kan läsas av en 17åring utan några förkunskaper inom ämnet.
Jag söker inte heller "guider" och dylikt, då jag kommer vara utan Internet och dator hela sommarlovet, jag vill helt enkelt veta hur linux fungerar:)

Tack på förhand!

EDIT: Jag förtydligar att jag vill ha litteraturen i bokform

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux-2upl.pdf är på lite högre nvå men digitala versionen är gratis och jag tycker den är underhållande och lärorik.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem

Internet är helt oöverträffat vad gäller att lära sig Linux, skulle jag säga. Det och praktisk erfarenhet, men utan internet kommer man säkert fastna på "lätta" saker.

För Debian (och då automatiskt de distributioner som bygger på Debian, dvs Ubuntu/Mint/etc.) finns den nyligen skrivna (eller tja, "nyligen översatta" rent tekniskt) och helt fria Debian Administrator's Handbook som är omfattande, troligen mer än vad som är intressant att läsa.

Informationen på (engelska!) Wikipedia är annars omfattande och på en mer överkomlig nivå om man vill läsa lite planlöst. Att du är utan internet är egentligen inget problem då man kan dra hem en Wikipediadump och surfa offline, men utan en dator så blir det väldigt mycket papper att skriva ut på förhand .

I ärlighetens namn vet jag inte riktigt vad det finns för bra böcker. "Unixhandboken" är en svensk bok som hängt med länge, men jag har läst den och kan inte säga att den är speciellt bra eller intresseväckande. Wikipedias utläggningar är troligen mest intressanta som skönlitteratur. Där står om historik och alla olika distributioner och begrepp. En Wikipediadump och en laptop är mitt bästa tips, trots allt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem

Det här är en bra referensbok som tar upp det mesta http://www.admin.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ja böcker blir gamla fort, och mycket har ändrats sen det var den smidigaste källan. bara en sån sak som att filstrukturen har stuvats om rätt rejält om man ser till bara några år gamla källor. andra utvecklingar är givetvis än värre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux-2upl.pdf är på lite högre nvå men digitala versionen är gratis och jag tycker den är underhållande och lärorik.

Skrivet av phz:

Internet är helt oöverträffat vad gäller att lära sig Linux, skulle jag säga. Det och praktisk erfarenhet, men utan internet kommer man säkert fastna på "lätta" saker.

För Debian (och då automatiskt de distributioner som bygger på Debian, dvs Ubuntu/Mint/etc.) finns den nyligen skrivna (eller tja, "nyligen översatta" rent tekniskt) och helt fria Debian Administrator's Handbook som är omfattande, troligen mer än vad som är intressant att läsa.

Informationen på (engelska!) Wikipedia är annars omfattande och på en mer överkomlig nivå om man vill läsa lite planlöst. Att du är utan internet är egentligen inget problem då man kan dra hem en Wikipediadump och surfa offline, men utan en dator så blir det väldigt mycket papper att skriva ut på förhand .

I ärlighetens namn vet jag inte riktigt vad det finns för bra böcker. "Unixhandboken" är en svensk bok som hängt med länge, men jag har läst den och kan inte säga att den är speciellt bra eller intresseväckande. Wikipedias utläggningar är troligen mest intressanta som skönlitteratur. Där står om historik och alla olika distributioner och begrepp. En Wikipediadump och en laptop är mitt bästa tips, trots allt.

Skrivet av mrqaffe:

Det här är en bra referensbok som tar upp det mesta http://www.admin.com/

Skrivet av AndreaX:

ja böcker blir gamla fort, och mycket har ändrats sen det var den smidigaste källan. bara en sån sak som att filstrukturen har stuvats om rätt rejält om man ser till bara några år gamla källor. andra utvecklingar är givetvis än värre.

Jag har förstått att det är svårt att hitta böcker om linux eftersom det blir utdaterade snabbt, har letat runt i några timmar innan jag skapade tråden. Synd, jag gillar inte riktigt att läsa på datorskärmen.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Jag har förstått att det är svårt att hitta böcker om linux eftersom det blir utdaterade snabbt, har letat runt i några timmar innan jag skapade tråden. Synd, jag gillar inte riktigt att läsa på datorskärmen.

Håller med. den finns i bokform lite här och där men vad jag sett ligger den på 300:- :/

efterliknade du nyss min signatur? xD

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Jag har förstått att det är svårt att hitta böcker om linux eftersom det blir utdaterade snabbt, har letat runt i några timmar innan jag skapade tråden. Synd, jag gillar inte riktigt att läsa på datorskärmen.

jo det är segt för ögonen tyvärr, skaffa en läsplatta, som en bonus är det också linux på dom flesta så du kan verifiera källkoden* i boken medan du läser den eller nått.

visserligen är dom fortfarande lika dryga att bläddra i som en dator eller surfplatta, men sidorna är bra nära en riktig trädbok idag.

*

(med lite ombindningar lika oftast naturligtvis)

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

efterliknade du nyss min signatur? xD

Inte medvetet iallfall:)
Har haft denna signatur i några månader nu

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Inte medvetet iallfall:)
Har haft denna signatur i några månader nu

hahaha sicket sammanträffande.

signaturen gillas iallafall

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Många bibliotek (åtminstione i Finland) kan ha några gamla linuxböcker. För några år sedan läste jag ett par av dessa på sommaren och lärde mig ganska bra att använda terminalen. Dock är de ganska utdaterade när det gäller bl.a. pakethantering (kommer ihåg att jag som noob febrilt ledtade efter "Red Hat" som jag trodde att var en pakethanterare och sedan konverterade rpm paket till deb från CD:n som följde med boken XD) och vilka distributioner som är tillgängliga. Man kommandona är i stort sätt samma, så man kan nog lära sig en del om man är intresserad.

Permalänk
Skrivet av Kogster:

http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux-2upl.pdf är på lite högre nvå men digitala versionen är gratis och jag tycker den är underhållande och lärorik.

Ser lovande ut. Kom till s 25 men planerar att fortsätta.

Jag har länge funderat på att skapa min egna guide och posta den här på forat. Konceptet är pedagogiskt: bättre att lära något fiska än att ge honom en fisk; utan att vara på 400 sidor. Ett urval av det viktigaste och mest relevanta. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Ser lovande ut. Kom till s 25 men planerar att fortsätta.

Jag har länge funderat på att skapa min egna guide och posta den här på forat. Konceptet är pedagogiskt: bättre att lära något fiska än att ge honom en fisk; utan att vara på 400 sidor. Ett urval av det viktigaste och mest relevanta. Vad tror ni?

Låter bra:)
Väntar spänt!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Ser lovande ut. Kom till s 25 men planerar att fortsätta.

Jag har länge funderat på att skapa min egna guide och posta den här på forat. Konceptet är pedagogiskt: bättre att lära något fiska än att ge honom en fisk; utan att vara på 400 sidor. Ett urval av det viktigaste och mest relevanta. Vad tror ni?

Är på sidan 50 nu. Skit bra bok tycker jag

Vore trevligt med något kortare som man kunde läsa på typ en kväll eller två

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

KTHB har hyllmeter med Linux-böcker. Du behöver lånekort för att få ta med dig böcker hem, men även om du inte har lånekort kan du gå dit och läsa hur mycket du vill.

Permalänk
Avstängd

Ubuntu boken har kommit i ny upplaga och fokuserar på Ubuntu 12.04 LTS med Unity:
http://www.hme.se/katalog/2-2-149

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux-2upl.pdf är på lite högre nvå men digitala versionen är gratis och jag tycker den är underhållande och lärorik.

Skrivet av johnh3:

Ubuntu boken har kommit i ny upplaga och fokuserar på Ubuntu 12.04 LTS med Unity:
http://www.hme.se/katalog/2-2-149

Tackar för tipsen, blir att köpa ubuntu boken och använda upp alla mina och några av kompisarnas utskrifter på skolan(tror vi hade 300 per läsår)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?