Permalänk
Skrivet av Absurd:

Min fråga till dig är mer var du lärde dig räkna...hur får du ett steg mellan 18 - 28 att bli dubbelt så mycket, det är närmare ett steg på 1/3, dvs c:a 33%

Och min fråga till dig är , har inte du gått i grundskolan? Ett steg på 10dB blir dubbelt så mycket då dB är ett logaritmiskt mått.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk

Hur är det med bitfenix fläktar?
Själv letar jag efter billiga och bra 140mm men gissar att det inte är jättestor skillnad mellan 120mm och 140mm.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Min fråga till dig är mer var du lärde dig räkna...hur får du ett steg mellan 18 - 28 att bli dubbelt så mycket, det är närmare ett steg på 1/3, dvs c:a 33%

3dB motsvarar en fördubbling. 10dB blir tre fördubblingar.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk

Funderar själv på att byta ut Corsair's originalfläktar på min H100. Det lutar förmodligen mot Noctuas NF-F12 PWM. Troligtvis en av de bättre fläktarna på marknaden.

190 :- hos Dustin.
http://www.dustinhome.se/product/5010618873/noctua-nf-f12-pwm...

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Och min fråga till dig är , har inte du gått i grundskolan? Ett steg på 10dB blir dubbelt så mycket då dB är ett logaritmiskt mått.

Nej, ett steg på 10dB är inte dubbelt så mycket p.g.a. att skalan är logaritmisk, en ökning på 3dB ger dubbelt så högt ljudtryck dB.

Skrivet av Nystartad:

3dB motsvarar en fördubbling. 10dB blir tre fördubblingar.

3dB är en fördubbling av ljudtrycket, 10dB motsvarar en ungefärlig fördubbling i den upplevda volymen för en människa.

Permalänk
Medlem

De som säger att Noctuas fläktar är dåliga, har antagligen inte råd att köpa dem. Jag har ALDRIG ägt ett par bättre fläktar i hela mitt liv. Då har jag avverkat ett 50 tal de senaste åren. Kvalitet kostar, så är det bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Min fråga till dig är mer var du lärde dig räkna...hur får du ett steg mellan 18 - 28 att bli dubbelt så mycket, det är närmare ett steg på 1/3, dvs c:a 33%

Skrivet av Nystartad:

3dB motsvarar en fördubbling. 10dB blir tre fördubblingar.

Man ska man inte uttala sig om andras fel när man själv inte har en blekaste aning om...
Som ovanstående säger så Decibel är en logaritmisk skala där ca 10dB innebär en ökning på dubbel styrka, tyckte bara det lät som en väldigt stor ökning mellan 2 fläktar!

Permalänk
Avstängd

1 dB är c:a 10% ökning
2 dB är c:a 25% ökning
3 dB är c:a 40% ökning

En dB skala är alltså ett relativt sätt att mäta nivåer och kräver att man bestämmer en referensnivå motsvarande t.ex. 0 dB. (0 dB är EBU:s rekommendation, i USA-Japan och musikvärlden är det +4dB) Här varierar det också friskt mellan olika länder och tillverkare och TV/Radio stationer som vi snart skall se.
En viskning motsvarar ca 30 dB, så blir det enklare för alla att förstå

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Köp en Golvfläkt, kapa av "benet " gör ett stort hål i sidan av chassit, tryck dit fläkten o täta/limma med PL600 = WIN .. Då flyttar du nog luft att få hela datorn nästan att sväva så slipper du bry dig om alla folks divideringar om Noctua / Scythe / Cougar osv ..

För frågar man vilket som är bäst, så har folk alltid olika meningar och du kommer aldrig få ett 100% svar på vad som egentligen är bäst, utan bara vad varje enskild person anser vara bäst i sammanhanget

Visa signatur

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate

Permalänk
Medlem

Noctua NF-P12 ska flytta mycket med luft och vara tysta, dock är de inte alls snygga. http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nexus Real Silent

Även fast de inte anses hippa längre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Noctua är fina grejer, kör på det, det gör jag själv och många med mig.

Permalänk

notcuas fläktar blåser något fruktansvärt enligt mej, men kostar därefter, och låter därefter likaså. många andra billigare fläktar har ofta missljud och det har jag alldrig upplevt med noctua. motstånd/kontroller rekomenderas dock!

Permalänk
Medlem

Kör numera enbart med Noctua (NF-F12 PWM) och är nöjd. Först använde jag Akasa Apache som hade ett mekaniskt missljud som jag absolut inte stod ut med. Susande ljud tycker jag inte är så störande även om det kanske registrerar högt vid dB-mätning. Vad som däremot stör är rassel, klick och obalansljud. Jag tror att lagringen i Noctuas fläktar hör till de bästa i branschen.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Absurd:

1 dB är c:a 10% ökning
2 dB är c:a 25% ökning
3 dB är c:a 40% ökning

En dB skala är alltså ett relativt sätt att mäta nivåer och kräver att man bestämmer en referensnivå motsvarande t.ex. 0 dB. (0 dB är EBU:s rekommendation, i USA-Japan och musikvärlden är det +4dB) Här varierar det också friskt mellan olika länder och tillverkare och TV/Radio stationer som vi snart skall se.
En viskning motsvarar ca 30 dB, så blir det enklare för alla att förstå

De där verkar inte stämma tyvär för fått lära mig på min ljudteknik att 10 DB är dubbelt så mycket, om 3dB är 40% ökning skulle man inte klara av att va i samma rum till slut om fläkten låg på 30dB... Men självklart kan jag haft döv öra på lektionen också

Permalänk
Medlem

Om det är Corsairs fläktar som börjat låta illa, är det bara att felanmäla dessa på Corsairs site, så får man utbytesfläkt. Helt gratis tom

Annars skulle jag rekommendera Arctic F12 PWM, kör dessa själv, tysta och flyttar tillräckligt med luft för min H60 och Thermaltake Mux120

Permalänk
Medlem

Men Noctua NF-F12 PWM verkar vara ett brett val av många här.. Låter fint då jag själv går i tankar ang 120mm och 140mm. Bra tråd, slapp jag starta en ny!

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här i veckan Noctua NF-S12B-FLX...Kan bara säga att de ska bli flera av dessa. Grym:)!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

jag har en http://www.inet.se/produkt/6308648/scythe-120mm-ultra-kaze-fa... och den kyler som satan men låter som ett sågverk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av unbound:

Köp en Golvfläkt, kapa av "benet " gör ett stort hål i sidan av chassit, tryck dit fläkten o täta/limma med PL600 = WIN .. Då flyttar du nog luft att få hela datorn nästan att sväva så slipper du bry dig om alla folks divideringar om Noctua / Scythe / Cougar osv ..

För frågar man vilket som är bäst, så har folk alltid olika meningar och du kommer aldrig få ett 100% svar på vad som egentligen är bäst, utan bara vad varje enskild person anser vara bäst i sammanhanget

Man får köpa och testa sig fram, det enda rätta, det är en relativ bedömning

Skrivet av Bakgrund:

Noctua NF-P12 ska flytta mycket med luft och vara tysta, dock är de inte alls snygga. http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300.

Samma sak här, det är en relativ bedömning, jag tycker de är rätt snygga, men å andra sidan skiter jag i hur de ser ut så länge de gör sitt jobb, de sitter ju trots allt på insidan av burken och mina ögon är mot skärmen

Skrivet av jaghetermicke:

notcuas fläktar blåser något fruktansvärt enligt mej, men kostar därefter, och låter därefter likaså. många andra billigare fläktar har ofta missljud och det har jag alldrig upplevt med noctua. motstånd/kontroller rekomenderas dock!

De jag har låter inte alls (mer än att man hör luften åka igenom lite svagt, men det är ett ljud du inte kommer ifrån men någon), så jag är inte med på vad du menar över huvud taget

Skrivet av anon175067:

De där verkar inte stämma tyvär för fått lära mig på min ljudteknik att 10 DB är dubbelt så mycket, om 3dB är 40% ökning skulle man inte klara av att va i samma rum till slut om fläkten låg på 30dB... Men självklart kan jag haft döv öra på lektionen också

http://www.protel.se/index.php?option=com_content&view=articl...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Inaktiv

Då behöver jag nog plugga lite tills nästa prov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Man får köpa och testa sig fram, det enda rätta, det är en relativ bedömning

Samma sak här, det är en relativ bedömning, jag tycker de är rätt snygga, men å andra sidan skiter jag i hur de ser ut så länge de gör sitt jobb, de sitter ju trots allt på insidan av burken och mina ögon är mot skärmen

De jag har låter inte alls (mer än att man hör luften åka igenom lite svagt, men det är ett ljud du inte kommer ifrån men någon), så jag är inte med på vad du menar över huvud taget

http://www.protel.se/index.php?option=com_content&view=articl...

Citat från hemsidan "Örat uppfattar en ökning av c:a 3 dB som en förändring av nivån och uppfattar en ändring av 6dB som en fördubbling av ljudnivån. "
Men eftersom det står där att 1dB är 10% ökning så borde nog 10dB vara just 100% ökning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Citat från hemsidan "Örat uppfattar en ökning av c:a 3 dB som en förändring av nivån och uppfattar en ändring av 6dB som en fördubbling av ljudnivån. "
Men eftersom det står där att 1dB är 10% ökning så borde nog 10dB vara just 100% ökning

Det finns en bättre sida som förklarar bättre, men hittade inte den nu, läste på den från min särbos dator tidigare idag

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you