Köpte ett ps3 har inte kommit

Permalänk
Medlem

Köpte ett ps3 har inte kommit

Hej!
Jag såg en annons på blocket (ett ps3) som kastade 1500kr, jag sa "vid en snabb affär får jag det för 1200 kr då?", hon sa ja, så i söndags så överförde vi 1250kr (50+frakt) och efter det så har hon inte svarat på sms och mail, Om hennes namn är te.x "D" så passar inte d's mobil nummer med adress eller stad, hon skrev också att hon skulle skicka det när pengaran var framme (tar runt ett dygn för att föra över mellan 2 banker) hon har eget konto kort så hon är över 18 år, jag hoppas att jag är har lite dåligt tålamod för det kanske är för att jag känner mig lurad. Så hjälp mig, Vad ska jag göra?

Visa signatur

i5 3550 | Asus DirectCU II Gtx 660 Ti | Asrock z-77 Extreme 4 | Corsair cx 600M | Corsair XMS3 Vengeance 16GB | BitFenix Shinobi Window | Hitachi Deskstar 500GB HDD | SAMSUNG SH-S224BB/BEBE | Mus: Zowie EC2-b som glider på en: Zowie G-SR| Tangentbord: Qpad mk-85 pro | Skärm: BenQ XL2411T 144HZ 24"

Permalänk
Medlem

Låter som du har blivit blåst tyvärr. Försök kontakta personen de närmsta dagarna och om det är utan framgång är det nog enbart polisanmälan som gäller. Vill även säga att man behöver inte vara över 18 för att ha ett kontokort. Fick mitt första när jag var ca 13/14

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Regel nummer ett är att aldrig föra över pengar i förväg till en okänd människa! Sen borde man använda internetgirot alt. göra upp mellan 4 ögon!

Vet inte om man kan polisanmäla, då måste det finnas bevis på att du har fört över pengar för ett köp av ett ps3 ex: Köp ps3 datum

Testa och ringa, svarar hon inte så kan du ju alltid pröva att polisanmäla.

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Inaktiv

Kontakta polisen. Det är väldigt enkelt att spåra sådana simpla bedragare!

Permalänk
Skrivet av Palie:

Regel nummer ett är att aldrig föra över pengar i förväg till en okänd människa! Sen borde man använda internetgirot alt. göra upp mellan 4 ögon!

Vet inte om man kan polisanmäla, då måste det finnas bevis på att du har fört över pengar för ett köp av ett ps3 ex: Köp ps3 datum

Testa och ringa, svarar hon inte så kan du ju alltid pröva att polisanmäla.

Men sluta upp med de där dumheterna. Ebay, Tradera, blocket m.fl bygger i allra högsta grad på att skicka pengar till folk man inte känner. Det fungerar i de flesta fall alldeles utmärkt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Random-person:

Men sluta upp med de där dumheterna. Ebay, Tradera, blocket m.fl bygger i allra högsta grad på att skicka pengar till folk man inte känner. Det fungerar i de flesta fall alldeles utmärkt.

Är väl ingen dumhet att man inte ska skicka pengar till okända människor? Rätt vettigt att man inte göra så.
Spelar heller ingen roll att man "måste" göra så på t.ex tradera och blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Men sluta upp med de där dumheterna. Ebay, Tradera, blocket m.fl bygger i allra högsta grad på att skicka pengar till folk man inte känner. Det fungerar i de flesta fall alldeles utmärkt.

Och det är i allra högsta grad det bedragare utnyttjar. Men man får väl lära sig den hårda vägen

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

Nu vet du, nu gör du inte samma misstag igen i alla fall och det var ju tur att det inte var något dyrare. Förresten varför köpte du begagnat när nytt är så himla billigt?

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så var det nu i söndags du förde över pengarna (förskott är aldrig bra), dock så är det lite väl tidigt att avgöra om det är scam eller ej då detta är andra arbetsdagen på veckan, kan ju vara så att annonsören har mycket att göra utöver att skicka iväg ditt PS3 direkt.

Så vänta 1-2 veckor (10 arbetsdagar då vi räknar dagar som posten arbetar) och om du inte fått det än polisanmäl och lär dig läxan av att aldrig betala något i förskott till privatpersoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tequ:

1, (tar runt ett dygn för att föra över mellan 2 banker)
2, efter det så har hon inte svarat på sms och mail, Om hennes namn är te.x "D" så passar inte d's mobil nummer med adress eller stad
3, hon skrev också att hon skulle skicka det när pengaran var framme hon har eget konto kort så hon är över 18 år
4, jag hoppas att jag är har lite dåligt tålamod för det kanske är för att jag känner mig lurad. Så hjälp mig, Vad ska jag göra?

1, NEJ det är inte alls säkert att det tar 1 dag utan det kan ta 1-3 dagar visst oftas går det på 1 dag men det KAN ta fler.
Posten skickar oftas på en dag (beror på mellan vilka orter det är) men ibland tar det längre tid,osv.
2, Detta låter ju lite som att du kan vara blåst MEN det kan ju vara så att hon helt enkelt inte har haft tid,tappat tele,etc.
3, Som sagt kan det ta mer än en dag och sen måste man ju kolla banken för att se pengarna vilket kanske inte går att göra hela tiden pga jobb,internet nere,etc
4, Japp du har väldigt lite tålamod! Som du har tänkt att affären skulle fungerat är om ALLT hade funkat på det snabbaste sättet det kan gå på dvs överföring,posten,hennes tid hon kollade kontot på,etc,etc.
Dvs absolut inga förseningar i något moment alls vilket jag kan säga är ovanligt.

När jag handlat på tradera,etc så tänker jag så här.
Det tar 2-3 dar att föra över pengarna sen tar det 1 dag till innan personen har tittat och ser pengarna och sen skickas paketet en 1-2 dar senare och posten tar 2-3 dar på sig.
Så 6-9 dagar (och då är inte helger,etc med räknade när det gäller bank,post) men oftas går det ju fortare än detta.

Har även sålt en hel del på tradera och har sett att det KAN ta 1-3 dagar (ej helg,etc) för pengarna att komma (både när jag köpt och sålt) dock ganska ovanligt med 3 MEN att det tar 2 dagar är inte alls ovanligt utan ligger på 1-2 gångar av tio.
Och när jag sålde försökte jag att kolla banken nån timme innan utlämningsstället stänger så jag han skicka iväg allt samma dag men ibland glömde man ju bort det, ibland var man inte hemma,jobbade,internet var nere,ström avbrott (ja alla var jag med om).

Så med andra ord skaffa lite tålamod och vänta minst en vecka (gärna två) innan du kan börja fundera på att vara lurad.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Vänta en vecka eller två låter ju helt ologiskt, om man köper något på nätet så väntar man ju sig att personen i fråga skickar samma dag, eller senast dagen efter som pengarna kommit in.

Standard är 1dag för överföring till annan bank, och en dag leverans. Inom större delen av Sverige är leveranstiden endast 1dag!

Om hon nu inte svara på dina mail/sms än och det är onsdag nu så låter det som att hon har lurat dig.

Permalänk
Medlem

Att telefonnummer etc stämmer kollar man upp innan köpet.
Som flera andra säger är det alldeles för tidigt att dra några slutsatser, pengarna var framme tidigast på måndag så ps3an skickades tidigast på måndag och är framme tidigast på tisdag och redan på¨tisdag kväll skriver du ett inlägg?
Visst kan du blivit blåst men att böjra springa runt i cirklar i panik vid första bästa tillfälle förbättrar inte din situation.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

En bra tumregel är: Kostar det mer än du är beredd att förlora vid en blåsning så sätt inte över några pengar, leta hellre upp en annan annons inom avhämtnings-avstånd, även om det blir nån hundring dyrare.

Alternativt, se till att ha lite kontakter som du litar på runt om i landet för att genomföra affärer till dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Random-person:

Men sluta upp med de där dumheterna. Ebay, Tradera, blocket m.fl bygger i allra högsta grad på att skicka pengar till folk man inte känner. Det fungerar i de flesta fall alldeles utmärkt.

När man köper från Ebay så har man skydd, inte när man köper saker från Tradera, blocket m.m

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Tradera är oftast värdelös att skydda köpare och allt ligger på köparen att kolla upp att
det verkar stämma korrekt.

Svarar personen ej på mail eller telefon och har gjort det nyss före köpet så räkna med att du är blåst.

Blocket verkar iallafall gjort åtgärder och hjälper en om man råkat ut för detta.

Ebay och enbart via paypal som dom kör då är du försäkrad via paypal och får tillbaka pengarna.

Så tips är att betala via paypal eller internetgirot för att vara skyddad och nekar dom internetgirot är
dom oftast oseriösa för att dom vet att dom inte kan inkassera pengarna.

Polisen hjälpte inte mig fast jag förstod att jag var blåst 35 min efter överföring för
en iphone på tradera och rekommenderade mig att kontakta min bank och pga direktöverföring och ej skrivit dagen
efter hade dom ej rätt att stoppa detta enligt deras policys.

Dom sa åt mig att kontakta polisen så att dom kunde kontakta Nordea och då sa polisen åt mig att detta tar aldeles för
lång tid då dom har massa vägar dom måste följa enligt reglementet och då är det försent. Snacka om att man
kände sig less då.

Jag hade iallafall hans bankkontonummer men detta är skyddat enligt sekretess reglerna och fast han blåste runt 20 personer
och dom flesta polisanmälde han så lades mitt ärende ner ett par dagar efter dom börjat undersökningen.

Så detta lägger polisen oftast ingen tid på och man får skylla sig själv att man handlar över internet
med privat personer enligt dom.

Brukar vara grymt hård att kolla att nummret stämmer med namn och adress på tradera och denna gång
så var jag lite snabb och han var grymt snabb att svara på mail för att få in pengar. Vet att jag försökte med tradera att
dom inför paypal och internetgirot som enda val vid betalning men fick ingen respons.

Dom bryr sig inte ett skit om en och de har gjort att jag handlar mindre via dom.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tequ:

Hej!
Jag såg en annons på blocket (ett ps3) som kastade 1500kr, jag sa "vid en snabb affär får jag det för 1200 kr då?", hon sa ja, så i söndags så överförde vi 1250kr (50+frakt) och efter det så har hon inte svarat på sms och mail, Om hennes namn är te.x "D" så passar inte d's mobil nummer med adress eller stad, hon skrev också att hon skulle skicka det när pengaran var framme (tar runt ett dygn för att föra över mellan 2 banker) hon har eget konto kort så hon är över 18 år, jag hoppas att jag är har lite dåligt tålamod för det kanske är för att jag känner mig lurad. Så hjälp mig, Vad ska jag göra?

1200 för ett ps3? haha snälla, vakna upp!

Permalänk

Polaren blev här om veckan blåst på en blocket annons då han skulle köpa turntables.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

1200 för ett ps3? haha snälla, vakna upp!

Jag hade då inte gett mer än 1200:- för ett ps3 80gb. Kolla på blocket och hur beg priserna ligger till.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Kontakta polisen. Det är väldigt enkelt att spåra sådana simpla bedragare!

Tyvärr så kommer dom inte göra nåtot, skyller väl på för lite resurser som vanligt Tråkigt men sant. Enda läxan i det hela är att använda Internetgirot, Payson eller liknande i fortsättningen, nu har det inte gått så lång tid iofs så det kan ju tänka sig att det kommer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag hade då inte gett mer än 1200:- för ett ps3 80gb. Kolla på blocket och hur beg priserna ligger till.....

hittar då inget för 1200, jo finns en massa med rrod

Permalänk
Medlem

Om du är lurad så tycker jag faktiskt, även fast jag tycker synd om dig och medlidande, att du får skylla dig själv.
Se det som "läro-pengar".

Använd ALLTID säker betaltjänst som Payson eller Internetgirot. Blir en liten avgift, men hellre det än att bli av med hela summan?

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är inte dessa "säkra" betaltjänster så säkra som man kan tro.
Har själv råkat ut för att internetgirot helt gick på säljarens linje.

Jag köte en förgasare till moppe för 120:- på blocket för ett par år sedan.
Vi använde internetgirot jag betalade in han skickade efter 3 dagar (enligt postens sida) jag hämtade ut och fick lite träbitarna och papper men ingen förgasare (fanns inte plats så den kan ej ha ramlat ur om inte posten har lagt i träbitarna efter den gjorde det).
Jag klagade till internetgirot direkt när jag kom hem (paketet var helt och fint och träbitarna vägde uingefär vad en förgasare gör så kollade ju inte på plats) varvid dom kollar med säljaren som svarar att han visst skickade en förgasare och dagen efter fick han pengarna av internetgirot.

Det enda internetgirot säger är att dom inte kan göra något då det ej finns bevis.
Och då dom självklart tjänar på affären så länge den går igenom så litar dom ju mest på säljaren.

Finns även en del liknande fall att hitta om både internetgirot och payson runt om på nätet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Kontakta polisen. Det är väldigt enkelt att spåra sådana simpla bedragare!

Dock så kommer antagligen polisen skita fullständigt i det

Enda chansen du har (Om du varit smart nog och kollat adress osv före) är att åka dit.

Om inte det...skyll dig själv helt enkelt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Tyvärr så är inte dessa "säkra" betaltjänster så säkra som man kan tro.
Har själv råkat ut för att internetgirot helt gick på säljarens linje.

Jag köte en förgasare till moppe för 120:- på blocket för ett par år sedan.
Vi använde internetgirot jag betalade in han skickade efter 3 dagar (enligt postens sida) jag hämtade ut och fick lite träbitarna och papper men ingen förgasare (fanns inte plats så den kan ej ha ramlat ur om inte posten har lagt i träbitarna efter den gjorde det).
Jag klagade till internetgirot direkt när jag kom hem (paketet var helt och fint och träbitarna vägde uingefär vad en förgasare gör så kollade ju inte på plats) varvid dom kollar med säljaren som svarar att han visst skickade en förgasare och dagen efter fick han pengarna av internetgirot.

Det enda internetgirot säger är att dom inte kan göra något då det ej finns bevis.
Och då dom självklart tjänar på affären så länge den går igenom så litar dom ju mest på säljaren.

Finns även en del liknande fall att hitta om både internetgirot och payson runt om på nätet.

Man ska väl alltid ta kort på paketet oöppnat (Och det som är i), kan hjälpa STORT om det är försäkring med postens REK, eller internetgiro

Visa signatur

Krusidullen är stulen