Permalänk
Medlem

AMD Grafikkort - Linux

Hej!

Jag har hållit mig till Windows sedan jag köpte mig ett AMD-kort, dels för att jag ville spela och dels för att AMD generellt funkade dåligt på Linux. Men detta var ett tag sedan och jag har ingen koll på hur det ser ut i dagsläget, funkar AMD bra i Linux nu för tiden? Vilka drivers är det som gäller?
Jag sitter på ett AMD 4650.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Keeper of the Bamse

En vän till mig kör Ubuntu 12.04 med unity på ett 4670, fungerar klockrent. Han använder den som film- och spotifydator.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Tycker det görs bra drivisar till AMD på Linux, till skillnad från nVidia där ena gjorde WoW texturerna lustiga en annan gjorde minimapen och equipment window obrukbart.

"Ja jag vet att Ubuntu inte är en spelplattform, men ville experimentera"

Permalänk
Medlem

Förr var inte AMD kort så värst bra i Linux. Många grafikproblem, främst i Wine. Det var många är sedan, dock. (I alla fall med det kortet jag hade, ett riktigt gammalt Radeon X1300 Mobile!)

Har kört både ett HD5750 och ett HD6950/70 utan problem.

Visa signatur

Phenom II X4 955BE | 8 GB PC3-12800 1600MHz | GA-990FXA-UD3 | Sapphire Radeon HD 6950>6970 2 GB

Permalänk
Medlem

Hade problem med linux på både ett Radeon och ett Geforce. Vill ha Linux Mint på en laptop senare. Men vet inte om den kommer funka så bra. Hoppas det funkar i alla fall. Den används bara till surf i princip och Windows är ju bara sjukt dåligt på en sån laptop.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera nVidia ifall du vill köra Linux på bruken. Jag har hört allt för många horror historier om hur ATIs/AMDs deras drivrutiner har varit. Det + att deras OpenGL prestanda alltid har varit horribel.
nVidia vet jag i alla fall att dem satsar på Linux och deras drivrutiner presterar nästan identiskt med deras Windows drivrutiner.
Jag har dock hört att AMD har börjat att bättra sig på senare tid.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Hade problem med linux på både ett Radeon och ett Geforce. Vill ha Linux Mint på en laptop senare. Men vet inte om den kommer funka så bra. Hoppas det funkar i alla fall. Den används bara till surf i princip och Windows är ju bara sjukt dåligt på en sån laptop.

Vilket grafikkort har du i burken?
Jag har tom suttit på en P3a med 128mb RAM och något skräp ATI kort som det har gått att surfa och lyssna på spotify på, fast då i XFCE.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordulv:

Har kört både ett HD5750 och ett HD6950/70 utan problem.

Intressant, hade väldans problem med 6950 i Linux Mint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Vilket grafikkort har du i burken?
Jag har tom suttit på en P3a med 128mb RAM och något skräp ATI kort som det har gått att surfa och lyssna på spotify på, fast då i XFCE.

Radeon kortet är ett integrerat i moderkortet på en cirka 1 och ett halvt år gammal Compaq och är ett Radeon 3000. Problemet var på Ubuntu 12.04 att när jag bytte upplösning så blev bilden svart och kunde inte använda Ubuntu efter det eftersom bilden var helt svart. Det andra är ett GTX 560 som ligger i spelmaskinen hemma. Försökte med Linux Mint 13 på den och bilden var extremt dålig och den flimrade.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte AMD kort överhuvudtaget längre eftersom dom släpper supporten på kort som fortfarande säljs. Från och med catalyst 12.6 släpper dom support på kort under 5000 serien. Så jävla dåligt rent ut sagt. Blir aldrig mer ett AMD kort för min del i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Cecar:

Jag rekommenderar inte AMD kort överhuvudtaget längre eftersom dom släpper supporten på kort som fortfarande säljs. Från och med catalyst 12.6 släpper dom support på kort under 5000 serien. Så jävla dåligt rent ut sagt. Blir aldrig mer ett AMD kort för min del i alla fall.

Visserligen så vore det bra med välfungerande öppna drivsar och evig support, lite som intel. Men jag har inget emot om de släpper kommerciella supporten tidigare för att fokusera mer på hårdvaran som finns i försäljning (även 5000 serien är på väg ut nu). De har ju en hel del på gång med CNG, och man vill inte ha bloatade paket att ladda ner pga all legacy support. Oppna drivrutinerna får helt enkelt komma ikapp snabbare för att ta över, bara hoppas att AMD gör det lätt för utvecklarna och släpper bra dokumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgetoholic:

Visserligen så vore det bra med välfungerande öppna drivsar och evig support, lite som intel. Men jag har inget emot om de släpper kommerciella supporten tidigare för att fokusera mer på hårdvaran som finns i försäljning (även 5000 serien är på väg ut nu). De har ju en hel del på gång med CNG, och man vill inte ha bloatade paket att ladda ner pga all legacy support. Oppna drivrutinerna får helt enkelt komma ikapp snabbare för att ta över, bara hoppas att AMD gör det lätt för utvecklarna och släpper bra dokumentation.

Åh, så det är ok att lägga ned en serie som är 3 gammal för att den är för "gammal". URSÄKTA?
nVidia uppdaterar FORTFARANDE sina 7xxx seriers GPUer.
Min bror sitter med 2st 9600GTs i SLI, som FORTFARANDE kan spela nya spel i high/ultra @1080P 60FPS!
Detta är väl dock kanske inte så konstigt då >90% av dem spel du kommer över idag är konsolportar.
Hur kan ni AMD fanboys tycka att detta är OK? Att få all support droppad på ett 3år gammalt kort?
Nej, AMD har sjunkigt lågt, RIKTIGT lågt på sista tiden.
Och nej, som jag tidigare nämnt, deras Linux drivisar och OpenGL stöd har alltid varit dåligt. Köp nVidia om du vill köra Linux på bruken.
Personligen så skulle jag aldrig köpa AMD igen oavsett.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Skrivet av kira9204:

Hur kan ni AMD fanboys tycka att detta är OK? Att få all support droppad på ett 3år gammalt kort?
.

Du har svarat på egna frågan: 3 år gammalt.

Oftast så brukar drivrutiner prestera väl efter 3 år, och det är inte så som om dessa drivrutiner inte vore tillgängliga hos AMD. De finns i supportsidorna, och det räcker som legacy support i mina ögon. Legacy kortet lär inte användas många år till för spel, och för annat bör oppna drivrutinerna duga (de har tom fått en fin liten prestanda ökning i senaste version).

Man kan helt enkelt säga att jag köper deras förklaring, här finns den för när 9000 seriens support gick bort:

"AMD has moved a number of DX9 ATI Radeon™ graphics accelerators products to a legacy driver support structure. This change impacts Windows XP, Windows Vista, and Linux distributions. AMD has moved to a legacy software support structure for these graphics accelerator products in an effort to better focus development resources on future products.

The following products have been moved to the legacy software support structure (including Mobile and All-in-Wonder Variants):

ATI Radeon 9500 Series
.....hela vägen till...........
ATI Radeon X2100 Series

AMD may periodically provide Windows XP and Windows Vista driver updates (for the products listed above) for critical fixes only. No new features will be provided in future driver updates. The Linux ATI Catalyst™ driver will only be supported in Linux distributions prior to February 2009 for the legacy products listed above.

Any customers using a combination of a ATI Radeon™ HD 2000 Series, ATI Radeon™ HD 3000 Series, or ATI Radeon™ HD 4000 Series product with any of the legacy products listed above in a single PC system must use the ATI Catalyst 9.3 or earlier driver. All future ATI Catalyst™ releases made available past the ATI Catalyst™ 9.3 release will not include support for the legacy products listed above or any of the features associated with those legacy products.
"

Går man inte med på det, då har man för stora förväntningar.
Tycker själv att Nvidia har strulat lika mycket, kanske de borde fokusera mer på det som måste göras också (typ fixa kritiska buggar i början).

Permalänk
Medlem

Har ett ATI 4550 128Mb i min gammla stationära burk där jag slängde in Linux Mint och ATIs drivrutiner och allt funkade klockrent
I min laptop med Sandy Bridge cpu och Optimus med Geforce GT540m så är det ett rent helvete.
NVIDIA vägrar supporta Optimus i Linux, så kan man inte stänga av Intel graffikkortet i bios så finns ännu inget sätt att använda Geforce kortet i Linux om man inte har tura att få Bumblebee/Ironhide att fungera.

Permalänk
Medlem

tips, Ubuntu funkar bra, men kör du Ubuntu.se´s Remix LTS 10.4 så blir de inge bra av någon anledning. har inte forskat så mycket men problem hade jag tils jag installera Linux MINT 13.. kör MINT 13 24/7 förutom vissa spel i win7

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Mitt 7770 funkar kasst i linux, skulle ha sattsat på intel prolle med hd4000 istället.

Man börjar ju bli smått irriterad på detta...

Visa signatur