Program som rensar upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Program som rensar upp.

Hallåj.

Någon som kan rekommendera ett bra program som rensar registret i windows 7 som är gratis ?

/Force

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2009

Har kört med CCleaner och det fungerar.

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Kör alltid CCleaner oxå. Tycker det funkar bra.
Det är som sagt helt gratis.

http://www.piriform.com/CCLEANER

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

CCleaner och en bra defragmenterare så får man fart på Windows igen!

http://ultradefrag.sourceforge.net/en/index.html?download

Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Jan 2004

Jag säger som de andra - CCleaner. Mycket enkelt och bra freeware

Citera mig om du önskar ett snabbare svar.
Min blogg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Nej förresten:p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Har kört en del med Advanced SystemCare, kan rensa lite mer än bara registret, vilket är bra.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Newklear:

Har kört en del med Advanced SystemCare, kan rensa lite mer än bara registret, vilket är bra.

CC Cleaner rensar mer än bara registret det också... ifall det är vad du antyder.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Dr.Mabuse:

CC Cleaner rensar mer än bara registret det också... ifall det är vad du antyder.

Har aldrig använt det så jag vet inte vad det kan göra

Jag tänkte mer på att TS skrev hur han ville rengöra registret, och tipsade då om att detta kunde göra mer än så.

Vi behöver inte gå in i försvarsläge direkt.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

använder både ccleaner och advanced care + nästan alla andra iobits produkter deras defragmenterare e att rekemondera, och där e många användbara program i deras "toolbox" allting funkar skitbra,skulle inte kunna tänka mig att leva utan alla dem programmen HAHA!

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Newklear:

Har aldrig använt det så jag vet inte vad det kan göra

Jag tänkte mer på att TS skrev hur han ville rengöra registret, och tipsade då om att detta kunde göra mer än så.

Vi behöver inte gå in i försvarsläge direkt.

Ville bara tala om för din skull att CCleaner kan mer det också, varken mer eller mindre. Huruvida CCleaner är bra eller bättre har jag ingen aning om då jag knappt använt det.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ville bara tala om för din skull att CCleaner kan mer det också, varken mer eller mindre. Huruvida CCleaner är bra eller bättre har jag ingen aning om då jag knappt använt det.

För min skull?

Ja... Det kan väl kanske vara bra att veta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2011

CCleaner, kör med det på alla datorer jag har. Funkar bra och smidigt med högerklick på papperskorgen - kör. Gör det flera gånger per dag, tillfredsställer mina behov. Rekommenderas starkt.

i7 4790k - MSI 970 Gaming - MSI Z97 Gaming 5 - Fractal Design Newton R3 - BenQ XL2420Z + Samsung S27D590P - Func 460 - Fractal Design Define R4 - 100/100 Telia

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Mar 2008

Varför tejpa ihop ett trasigt operativsystem? Köp en Xbox istället och kör t.ex. Ubuntu på datorerna. Problemet löst. Windows är feldesignad på många punkter... registret är ett utmärkt exempel. Officiella svaret från Microsoft är väll att köra en systemåterställning eller installera om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Jimi84:

Varför tejpa ihop ett trasigt operativsystem? Köp en Xbox istället och kör t.ex. Ubuntu på datorerna. Problemet löst. Windows är feldesignad på många punkter... registret är ett utmärkt exempel. Officiella svaret från Microsoft är väll att köra en systemåterställning eller installera om?

Oj oj, vilket hjälpsamt svar... Med tanke på att spelande är lite lättare på en windowsburk så är nog ändå windows att föredra.

Man ska inte göra det krångligare än det är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av forcevision:

Hallåj.

Någon som kan rekommendera ett bra program som rensar registret i windows 7 som är gratis ?

/Force

Auslogics Registry Cleaner är ett gratisprogram som är mer avancerat än CCleaners registerstädare, så det kan vara ett bra komplement. Jag har använt det i några år och jag har inte haft några problem i alla fall. Det är en hyffsat välkänd programvarutillverkare här på forumet också, i alla fall deras defragmenteringsprogram, Auslogics Disk Defrag.

Asus P8Z77-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | Asus GeForce GTX 770 | 16 GiB Corsair XMS3 1600 MHz | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung SSD 850 Pro 256 GB + 2 TB HDD | BenQ XL2411Z monitor | Fractal Design Define R4 | Corsair AX 850W | Func KB-460 (Cherry MX Blue) | Mionix Naos 7000 | Steinberg UR22 | Shure SM58 | AKG K240 Studio | Windows 10 Enterprise (64-bit)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av forcevision:

Hallåj.

/Force

Mhm, som rensar men det fixar nog knappast fel...

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Okt 2009

Det råder delade meningar om nödvändigheten att rensa i registret. Jag själv har gjort det i alla år för det har känts bra med en "renare" dator. Men jag kan ärligt inte säga om det haft någon verklig effekt. Har läst ett par artiklar online om att "registerstädning" inte har så stor effekt, och kan ställa till oreda om man har otur och använder ett dåligt verktyg.

Ne nos sequere nobis secede

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Jimi84:

Jag tycker det är bra att alla Linux distributioner finns. Jag har testat väldigt många och gillat vissa saker osv. Men mycket är även sämre. Jag får nästan alltid problem med wifi anslutningen. Krångligare att installera olika webläsare och program. Svårare att hålla koll på vad som är på hårddisken. Svårare att hitta hjälp på nätet då det finns så många olika linux distributioner.

Windows må inte vara bäst men jag har dock inga problem med mitt win 7 och det flyter på fint och inga konstigheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Wolfclaw:

Det råder delade meningar om nödvändigheten att rensa i registret. Jag själv har gjort det i alla år för det har känts bra med en "renare" dator. Men jag kan ärligt inte säga om det haft någon verklig effekt. Har läst ett par artiklar online om att "registerstädning" inte har så stor effekt, och kan ställa till oreda om man har otur och använder ett dåligt verktyg.

Det kan man säga. Såhär skriver TweakHound om program som städar/optimerar registret:

Citat:

"Registry Cleaners
These programs may be of use to those who know what they are doing to fix problems. The problem is people use this for some sort of a performance tweak (which it isn't) and then run into problems like Windows or programs becoming unresponsive or not working as expected."

Jag läste en diskussion om RAM-diskar häromdagen där trådskaparen ville uppmärksamma ett visst missförstånd gällande hur dessa "ska" användas (han menade specifikt på att det är meningslöst att ha växlingsfilen på den), och det blev en ganska intressant diskussion att följa. Jag bara kom tänka på Windows-registret då, och att det skulle vara lika intressant att se en likadan, djupare diskussion om huruvida man ska städa det eller bara låta det vara. Så, det råder delade meningar om det minst sagt.

(Nu gick jag lite off-topic känner jag!)

Asus P8Z77-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | Asus GeForce GTX 770 | 16 GiB Corsair XMS3 1600 MHz | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung SSD 850 Pro 256 GB + 2 TB HDD | BenQ XL2411Z monitor | Fractal Design Define R4 | Corsair AX 850W | Func KB-460 (Cherry MX Blue) | Mionix Naos 7000 | Steinberg UR22 | Shure SM58 | AKG K240 Studio | Windows 10 Enterprise (64-bit)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Gällande CCleaner så glöm inte att kolla runt i programmet eftersom det är separata rensning knappar för olika delar. Det är inget underverk men det hjälper lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004

jag har en fråga, behöver man köra diskdefragmenteraren när man har SSD disk?:)
(såg att några här pratade om diskfragmentation, så jag hakar på den biten av tråden)

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av flancen:

(såg att några här pratade om diskfragmentation, så jag hakar på den biten av tråden)

Nej du ska inte köra diskdefragmenteraren när du har en SSD. Är nästan 100 på att Windows 7 stänger av det automatiskt om du har en SSD. Men det kan vara värt att kolla upp det!

Dator: Fractal Design XL || Windows 8 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || ASRock 970 Extreme4 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Robiiins93:

Nej du ska inte köra diskdefragmenteraren när du har en SSD. Är nästan 100 på att Windows 7 stänger av det automatiskt om du har en SSD. Men det kan vara värt att kolla upp det!

hittar inte inställningen för det under egenskaper för disken, var kollar man upp den?:)

ska man stänga av indexeringen med eller ger den något?:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av flancen:

hittar inte inställningen för det under egenskaper för disken, var kollar man upp den?:)

ska man stänga av indexeringen med eller ger den något?:)

Eftersom att SSDn har en mer eller mindre begränsad livstid borde man stänga av även indexering tror jag. SSDn är ju såpass snabb hursom så det borde inte spela någon roll.

Angående inställningar för diskdeframenteraren så får du öppna nämnda program sen "Aktivera schema..." där under kan du välja att stänga av det helt och hållet om nu inte Windows 7 gjort det åt dig.

Dator: Fractal Design XL || Windows 8 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || ASRock 970 Extreme4 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Robiiins93:

Eftersom att SSDn har en mer eller mindre begränsad livstid borde man stänga av även indexering tror jag. SSDn är ju såpass snabb hursom så det borde inte spela någon roll.

Angående inställningar för diskdeframenteraren så får du öppna nämnda program sen "Aktivera schema..." där under kan du välja att stänga av det helt och hållet om nu inte Windows 7 gjort det åt dig.

C: som är min SSD har aldrig blivit körd med defragmenteraren:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Personligen tror jag inte registerrensare behövs i normal fall.
Jag tror mera att de säljer på någon sorts städmani tillfredsställelse.
Nu använder jag sällan Windows numer. Men jag kan inte uppleva att min windowsdator har påverkats negativt av att inte fått registret "rensat" de senaste åren. Snarare positivt i så fall. Min gamla Xp installation har aldrig fungerat bättre. Jag har svårt att tro att de modernare versionerna av Windows är känsligare..

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Wolfclaw:

Har aldrig märkt något heller så gör det inte längre, varför köra autorensning med ett program som man inte vet vad det gör?
Kanske var en idé när man satt med Win95 o körde alla möjliga .exe som man hittade överallt, men numera med Win7 o Win8? nja...

Skrivet av flancen:

Jag har lärt mig att man absolut inte ska köra defragmentering på en SSD då det sliter, men vet inte hur mycket, eller om det ens är ett problem längre. Men nej det behövs inte iaf. Du har kommandot TRIM istället som ska köras automatiskt.
Disk defrag körs fortfarande i Win8 men det som görs då är optimeringar av disken, inte en "riktig" defragmentering.
Inte helt 100 på detta dock..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Jimi84:

mmm, nu lät du rätt ointelligent.

new main rig---i7 6700k,CM Hyper 212evo@63c load,MSI OCv2 GTX1060 6gb H110-I pro mitx, 2x8gb 2133mhz, 250gb 850 Evo + 500gb apple hdd, FD integra 550w 80+, Fractal Design Nano-S mITX
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 54c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer chassi LaptopLenovo Legion y720, Gtx1060, i7 7700hq, 16gb 2133, 250gb ssd, 1tb hdd